Murillo 10 Anmeld indhold Skrevet January 22, 2007 Hjææææælp, jeg har brug for at få afklaret nogle ting vedrørende køb og salg af en bostadsrätt, inden vi rykker. Mit udgangspunkt er, at jeg/vi gerne vil flytte i en bostadsrätt i Malmø, for at komme ind på boligmarkedet. Jeg/vi vil selvfølgelig gerne flytte ind i en centralt beliggende stor lejlighed, men tæring efter næring... For at du/i har et reelt indblik i vores situation. Vi er et "ungt" par i starten af trediverne uden børn (vi arbejder på det :) ). Hun har fast job, med en brutto på ca. 300.000 pr år. *Han/jeg skal til at starte i arbejde med en brutto på min. 400.000 (+ provi og bonus der realistisk set de første par år er +100-300.000 ekstra) pr året. * Jeg var ikke i arbejde sidst år pga af 2 ting. 1. Min mor var alvorlig syg og døde af kræft i slutningen af april. Når man oplever dette, finder man ud af hvilke ting der betyder noget og hvilke drømme som man gerne vil opleve, så jeg 2. begyndte at paraglide - det mest fantastiske jeg nogensinde har oplevet - og blev liiiidt for kåd en dag og endte med en knust hæl. Så derfor har jeg skullet héle på flere måder, siden sommerferien. POINTE... Jeg har ikke det store at prale af med min årsopgørelse fra sidste år. Vi har en opsparing på + 500.000 skr/400.000 dkr til at starte op på, så der er til udb på lejl, bil, flytning, istandsættelse osv. dog ved jeg ikke helt, hvordan prioriteringen den bliver endnu. Nu kender i vores udgangspunkt Har er så situationen og spørgsmålene... Vi starter forsigtigt og køber en 3 vær på 80m2. Boligen trænger til et nyt badeværelse og ud over det, kan jeg godt li at boligen er i god stand, så jeg (samt mit gode netværk) får lejligheden up-to-date. Vi ser så en større og bedre lejlighed, allerede efter et års tid og kan se, at der er kommet et overskud i lejligeheden som vi kan bruge. Hvordan laves estimeringen af overskudet? Jeg mener, der er ikke rigtig nogen regninger på de forbedringer som der er lavet, uden over regningerne på materialerne... Pointen er, at jeg/vi godt kan se en mulighed i at lave forbedringer i lejligheden og på den måde skabe et overskud. Så hvad nu hvis vi flytter en gang eller to, for at komme op i den store lejlighed eller hus, som vi egentlig gerne vil have? Når man laver en udskydelse af skatten -uppskov - fordi man flytter i en større lejlighed, er det så prisen eller størrelsen, det vurderes på? For tænker også på at hvis man flytter i en ny lejlighed, hvor der måske skal laves store forbedringer, så kan en del af pengene være bundet i lånet til den nye lejlighed eller hvad? Det blev noget af en smøre :D Jeg vil meget gerne høre jeres vurdering af udgangspunktet og er meget lydhør for gode råd og erfaringer. Som en sidste ting, vil jeg give sige et stort tak til jer alle, for at dele den information i har på kryds og tværs, det gør det MEGET behjælpligt i forbindelsen med at rykke "hinsidan" :th2: I gør sq en forskel... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Tre lønsedler plejer vist at række i banken. Hvis prisen på den nye bolig er højere end den gamle tillagt udgift til ny-, om- og tilbygning, så kan der gives uppskov med hele skattebeløbet. Eget eller venners kvitteringsfrie arbejde kan ikke indgå i regnestykket, når skatten skal regnes ud - kun materialer til forbedringer (ikke vedligeholdelse). :) PS: Ordet "hinsidan" anvendes kun af amatører, journalister og andre efterblevne danskere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim H 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 PS: Ordet "hinsidan" anvendes kun af amatører, journalister og andre efterblevne danskere. Her er du vist endnu dybere end normalt:scared: Efterblevne på dansk er vist ikke helt det samme som efterbliven på svensk, men jeg kunne forestille mig, at du har fuld kontrol over dette.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Murillo 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Tre lønsedler plejer vist at række i banken. Hvis prisen på den nye bolig er højere end den gamle tillagt udgift til ny-, om- og tilbygning, så kan der gives uppskov med hele skattebeløbet. Eget eller venners kvitteringsfrie arbejde kan ikke indgå i regnestykket, når skatten skal regnes ud - kun materialer til forbedringer (ikke vedligeholdelse). :) PS: Ordet "hinsidan" anvendes kun af amatører, journalister og andre efterblevne danskere. Hej Nils Tak for din tilbagemelding og ønsker ikke at fremstå som en amatør, så mit "hinsidan" er hermed langt på hylden :) Jeg mener, jeg har læst et sted... Når der er lavet forbedringer vil der blive estimeret på det som "jeg selv" har lavet? At der er et minimumsbeløb på forbedringer? (så man ikke tæller kvitteringer på en pakke skruer med, eller en liste til 20kr) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Hej Nils Tak for din tilbagemelding og ønsker ikke at fremstå som en amatør, så mit "hinsidan" er hermed langt på hylden :) Jeg mener, jeg har læst et sted... Når der er lavet forbedringer vil der blive estimeret på det som "jeg selv" har lavet? At der er et minimumsbeløb på forbedringer? (så man ikke tæller kvitteringer på en pakke skruer med, eller en liste til 20kr) Jeg har aldrig hørt, at man kan få medregnet sin egen arbejdsindsats, men jeg har heller ikke hørt alt. 5.000 så vidt jeg husker. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 HUSK : Man kan kun få uppskov (?) hvis man har boet mindst et år i boligen !!! Tro mig ...... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Murillo 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 HUSK : Man kan kun få uppskov (?) hvis man har boet mindst et år i boligen !!! Tro mig ...... Tak, det kan godt gøre en forskel for hvornår man skal rykke videre :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Murillo 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Jeg har aldrig hørt, at man kan få medregnet sin egen arbejdsindsats, men jeg har heller ikke hørt alt. 5.000 så vidt jeg husker. :) Jeg troede at du vidste det meste :) Har lagt mærke til at du er en af dem der er gode til at komme med input... Tusind tak for dine svar!!! Hører stadig gerne fra andre om deres erfaringer... Bjarne233: Blev du klog af erfaring??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Hvordan skelner man mellem forbedringer og vedligeholdelse ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Hvordan skelner man mellem forbedringer og vedligeholdelse ? Hvis man er i tvivl, kan man jo lade Skatteverket afgøre det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2007 Man bliver jo ikke skyldig i forsøg på skattesnyd fordi man tolker reglerne til egen fordel. Skatteverket kan have en anden opfattelse, end man selv har, og så sætter de skatten op. Man kan samtidig være helt sikker på, at de ikke nedsætter skatten på baggrund af en udgift, man ikke har taget med. Hvis man har købt et hus med et ulovligt etableret bad og så fikser det, så skulle jeg mene, at det var en forbedring. Det ville i hvert fald ikke være så svært at argumentere for - mon ikke værdien på huset er steget mere end udgiften? - så... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 7, 2007 Man kan samtidig være helt sikker på' date=' at de ikke nedsætter skatten på baggrund af en udgift, man ikke har taget med. [/quote'] Det er faktisk sket at jeg har fået et brev fra Skatteverket hvor de har besluttet at nedsætte min skat (med 67 kroner ) fordi jeg havde glemt et fradrag. Jeg var helt målløs. En ting er at de korrigerer den vej, noget andet er AT de gider. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites