Jump to content
Gumbe

Det at være dansk i Göteborg, Sverige

Recommended Posts

Hej alle danskere derude ! Jeg er tilflytter fra Danmark. Jeg flyttede pga kærligheden og idag har er jeg far til en dejlig datter på snart 6mdr. Jeg trives rigtig meget her i Göteborg, men savner nogle kammerater at hænge ud med frem for at sidde hjemme og altid at hænge ! Er der andre derude i IT-verdenen som tog springet som jeg og som godt kunne bruge en god ven at hænge ud med, så fat tasteturet og begyndt at skriv... ha ikke angst vi alle er bare mennesker... Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tror det største problem for dig herinde på denne debat er at umiddelbart er du nok den eneste der bor i Göteborg og omegn. Resten bor længere syd på omkring helsingborg og sydover. Kan dog godt se din problem stilling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Enig

Gumbe (mikael)' date=' du skal bare tage fat i kæresten og flytte ned til M-ö, så skal vi nok tage hand om dig...[/quote'] Hej Bozze. jeg er fuldständig enig med dig i, om at flytte til Malmö, men det har vi også snakket om mange gange... Den tid kommer, men hvornår ??? Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Eneste i Göteborg Hej BS. Problem måske... men her er sku godt at bo. Jeg læste at 50 % af x antal spurgte ville bosætte sig i Göteborg, 30% i Malmö og de sidste 20% i Stockholæm, så der må være noget om byen Göteborg, men uanset hvad så er det altid rar at omgåes med nogen fra sit fædreland. Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var nu heller ikke ment som et problem i at bo i Göteborg. Det var mere at når du søger nogen herinde at bruge din fritid på/med så er det lidt et problem at de fleste herinde er fra malmö, helsingborg og omegn.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har boet i Malmö i 4 år nu og stor trives. Hele min familie er nu flyttet til SE så jeg har absolut ingen grund til at flytte tilbage til DK. Ser SE som mit hjemsted nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kan godt fölge dig. Jeg trives også i Göteborg, men med tiden vil jeg da gerne teste Malmö og se om det er ligeså godt som det siges... Desuden så er det også tättere på KBH, hvor mange bekendte/venner befinder sig. Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle danskere derude ! Jeg er tilflytter fra Danmark. Jeg flyttede pga kærligheden og idag har er jeg far til en dejlig datter på snart 6mdr. Jeg trives rigtig meget her i Göteborg, men savner nogle kammerater at hænge ud med frem for at sidde hjemme og altid at hænge ! Er der andre derude i IT-verdenen som tog springet som jeg og som godt kunne bruge en god ven at hænge ud med, så fat tasteturet og begyndt at skriv... ha ikke angst vi alle er bare mennesker... Mvh Gumbe
Göteborg er virkelig en dejlig by. Avenyn, Liseberg, Särö ..... Jeg bliver helt misundelig. Hvor i byen bor du? Jeg nægter at tro at der ikke er nogen andre danskere dér du kan lære at kende, alt. simpelthen gå i byen selv og se om du kan lære nogen svenskere at kende. Göteborgere plejer at være rimelig udadvendte. Göteborg er måske nok tættere på København, men hvis du vil have lidt Danmark kan du jo bare snuppe færgen over til Frederikshavn. Neeej, hvor bliver jeg misundelig.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Göteborg er måske nok tættere på København' date=' men hvis du vil have lidt Danmark kan du jo bare snuppe færgen over til Frederikshavn. [/quote'] I følge map24, så er der fra Göteborg 96 km til Frederikshavn og 267 km til København. Så Göteborg er måske nok ikke tættere på København :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
I følge map24' date=' så er der fra Göteborg 96 km til Frederikshavn og 267 km til København. Så Göteborg er måske nok ikke tættere på København :rolleyes:[/quote'] Det er jeg godt klar over. Jeg var ved at rode mig ud i en sarkasme, men så droppede jeg det af hensyn til eventuelle sarte øjne, og så blev resultatet åbenbart noget der fremstår som rimeligt hjerneløst. Det skulle nok have været noget med at Malmø måske nok er tættere på København, men at København ikke er verdens midtpunkt, eller sådan noget. Det er allerede svipset :rolleye: Glem det. Det bedste med Göteborg er dialekten. Der er intet så velgørende og behageligt som at lytte til folk fra Göteborg.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hey Fagerborn ! Tak for din lille hilsen. Jeg bor i Guldheden 10min med sporvogn til staden (byen) som de kalder det for heroppe. *staden* da jeg hørte det første gang tænkte jeg dengang på christania i Kbh hehe... Göteborg er en meget hyggelig, varm og imødekommende by. Der bor ca. 600.000 indbyggere, men virker ikke så overbelastede da byen er meget spredt med forstader... Folk heroppe tager den nu også med ro/ de stresser ihvertfald ikke rundt som københavnerne gør ! Næh... her handler det om at komme ud og spise med what ever med vennerne... Kanon folkefærd ! DU lyder meget misundelig/ overvejer du at flytte eller hvor bor du henne i verdenen/Danmark ? Jeg kender 2 danskere her allerede via mit arbejde og alle er flyttet fra Danmark til Sverige af samme grund. Kærligheden og ønske om at stifte familie, hvilket vi alle har gjort. Desuden er næsten alt billigere her undtagen når der skal handles ind til mad. Det kan godt gå hen og blive en dyr affære... Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Guldheden er dejligt lige der ovenfor Sygehuset. Der er mange muligheder og jeg opfatter Göteborg som en ''fri'' by. Jeg bor i Helsingborg og læser til kort- og måleingeniør. Jeg vil egentlig gerne flytte tilbage til Frederikshavn, hvor jeg kommer fra en gang for 37 vintre siden, men hvis der skulle vise sig noget i Göteborg ville jeg bestemt også overveje det. Jeg synes ikke det er så dyrt i forretningerne i Sverige, men det kommer måske an på hvad man lige bruger. En pakke kamillete i Helsingør koster 5 kroner, i Helsingborg 22.50, så der er da nogen ting der er billigere i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Fagerborn. Det er korrekt. Jeg har en söster der engang i tdernes morgen arbejde i Netto ved Kbh's lufthavn. Du nävnte at mange svensker tog näsen forbi for at handle bröd, vin, sukker og m.m Så noget må jo forsat väre til en rimelig pris i vore käre Danmark ! Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej gumbe. vil lige melde mig på holdet af danskere i Göteborg. Er selv lige flyttet hertil med kæresten for 3 uger siden, og efterladte omgangskreds i DK. troede egentlig at der fandtes et større forum for danskere i Göteborg. men men. har du boet her længe? mvh proem

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Proem ! Det er sku' kanon at høre fra en dansker, som også er flyttet til denne herlige by... troede efterhånden at jeg var den eneste forunden mine 2 danske kollegaer. Jeg har boet her siden maj 06, flyttede også pga käreste og har barn sammen på knap 6mdr. Bor I i det centrale Göteborg eller ? Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen. nej vi er tilsyneladende 2 nu! :-) + 2 kollegaer vi bor på teatergatan. det ligger tæt ved götaplatsen og avenuen, så det er rimelig centralt. er faktisk meget tilfreds nu. kendte ikke til området da vi fik lejligheden så vi har været heldige. hvad med dig. mener jeg har læst du bor ved guldheden. ligger det ikke ved sahlgrenska eller der i nærheden? mvh Kim

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Kim ! Undskyld jeg skriver med så store mellemrum, men der er meget at se til på arbejdet. sahlgrenska ligger et godt stykke derfra, men hvad er der så special ved dét sted ? Har du og kollegaerne så været ude og fyre den af i byen ? Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej alle fra Göteborg! Jeg forstår det I skriver om Göteborg, der er mange dejlige områder. Selvom jeg synes det kan være lidt svært i starten at køre rundt i byen med alle sporvognene der bare drøner afsted :rolleye: . Jeg selv bor 15 minutter uden for Borås ude i en dejlig skov. Og ja det var også pga. af kærlighed, vel og mærket en svensk pige :) . Er enige i at her taler man rigtig svensk. Svensk som for danskere er utrolig nemt at forstå i forhold til alle andre dialekter :confused: Har desværre ikke så meget tid som jeg ville have her i SWE da jeg er udstationeret i Norge for at gøre det lidt mere kompliceret :surprise: .

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Jan ! Hvorfor göre ting let når det kan göres svärt. jeg flyttede som sagt selv pga kärligheden. Jeg har også fået en datter på snart 6mdr og alt köre bare på skinner (ligesom sporvognene hehe...) Så jeg klager ikke. jeg vil også gi' dig korrekt i, at svensk er ikke svärt at forstå overhovedet samt det at skrive på svensk er ved at sidde lidt mere fast end tidligere da jeg som dansk blander de danske/ svenske ord. Det er meget lignende hinanden. Mvh Gumbe

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites