Murillo 10 Anmeld indhold Skrevet January 20, 2007 Hej Allesammen Jeg er på vej "hinsidan" og glæder mig til at komme afsted, med dets muligheder og begrænsninger :) Jeg undre mig meget over, at når man kigger på diverse boliger, har de stort set allesammen synlige rør. Er der en speciel grund til dette? Det er selvfølgelig indlysende, at der er et forsikringsspørgsmål i det, da det er mere omfattende i forbindelse med en skade, men samtidig synes jeg personligt også at det er en kæmpe "øjebæ" og skuer for mine øjne :thumbdown Jeg håber, at der er nogen af jer der kan fortælle mig hvordan det kan være, så jeg ikke flytter over og istandsætter det som jeg ikke bryder mig om, for derefter at finde ud af det ikke er tilladt eller noget andet galt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kapello 10 Anmeld indhold Besvaret January 20, 2007 Rør i væggene Vi har fuldrenoveret vores gamle hus og fået rørene til varmen lagt ind næsten overalt. Der er ingen problemer i det, men det koster... Enkelte steder var det ikke muligt i forhold til huset gamle konstruktioner og etageadskillelser, og enkelte steder generede det os ikke, da vi samtidig kunne se hvor glade håndværkerne var for at slippe for at lægge dem ind i væggen og vi faktisk synes de forkromede rør kan være ok/seje, sålænge huset ikke er pladret ind i dem. Rørene i badeværelserne og køkkenerne er alle skjulte :th2: . Jeg var temmelig "irriterende" ved hele tiden at huske håndværkerne på det, for deres umiddelbare løsning var at trække alt udenpå, og komme videre. Men alt hvad de har lavet er lavet rigtig pænt og grundigt!!!! Jeg er på ingen måde ekspert på området, men kunne forstå på danske håndværkerbekendte at nogle (de fleste) "standarder" er ens i DK og SE, mens gulvavløb og eneklte andre ting er forskellige. Pøj pøj med det. Kapello Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Murillo 10 Anmeld indhold Besvaret January 21, 2007 Hej Kapello Tak for dit svar, dog har jeg alligevel på fornemmelsen at der er nogle regler om synlige rør og gulvvarme... Er der nogen der kan be eller afkræfte det? Vil meget gerne høre om jeres erfaringer :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pfrylle 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Hej Kapello Tak for dit svar, dog har jeg alligevel på fornemmelsen at der er nogle regler om synlige rør og gulvvarme... Er der nogen der kan be eller afkræfte det? Vil meget gerne høre om jeres erfaringer :) Kan dog hverken be- eller afkræfte det. Men hvis du evt. skal have et svar kan det måske ligge hos forsikringen eller i det svenske bygningsreglement. Men tror næppe på det sidste. Svensker er nu nogle gange mere fornuftig end vi dansker er, se på rent konstruktionsmæssigt. Og så tror jeg måske også det ligger i traditioner inde på byggefaget. Med venlig hilsen Paw Jensen Bygningskonstruktør MAK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kapello 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Skal ikke gøre mig klog på hvad der skal/må gøres i følge loven. Men i forbindelse med vores fuldrenovering, skrev jeg ind som noget af det første i vores kontrakt at ALT skulle laves ifølge gældende love og regler, og til hver en tid godkendes af myndighederne. Desuden var alle håndværkere vi brugte meget omhyggelige og regelrette, derfor men er jeg temmelig sikkert at man sagtens kan lægge rørene ind - men det skal selvfølgelig tjekkes grundigt før man ofrer masser af penge på det. Hatte herligt Kapello Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Murillo 10 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Jeg takker både både Kapello og Paw for jeres svar.... Til Paw - Jeg ved ikke om Svenskerne er mere "fornuftige" konstruktionsmæssigt, men samtidig er jeg heller ikke håndværker af baggrund, kun som gør-det-selv mand. Så når du siger fornuftig, kommer jeg til at tænke på hvor mange steder jeg har set udvendige rør, forskellige gulve i forskellige lokaler, tapesering der ikke går helt ned til panellerne, flere badevær./ toiletter der ligger væg mod væg, den måde hvorpå man har valg at ligge el-ledning osv. Derfor har jeg svært ved at forstå at det er konstruktionsmæssigt mest fornuftigt. Igen er jeg jo heller ikke ingeniør, men jeg synes godt at jeg kan se forskellen på gennemtænkt håndværk og hurtigst/praktisk håndværk :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 23, 2007 Husk at VVS i Sverige bedst udføres af firmaer med et R stjerne symbol. Se mere her: http://www.tryggvvs.nu/ Offtopic: Iøvrigt fandt jeg en side hvor jobbeskrivelser sammenlignes mellem Sverige og Danmark. Ifølge denne kunne bygningskonstruktør Paw sagtens arbejde med samme job i Sverige. Jeg fandt iøvrigt tryggvvs derinde da jeg sammenlignede krav til vvs håndværkere på begge sider af sundet: http://www.oresundsinfo.org/jobbfunktion/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kapello 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Så når du siger fornuftig, kommer jeg til at tænke på hvor mange steder jeg har set udvendige rør, forskellige gulve i forskellige lokaler, tapesering der ikke går helt ned til panellerne, flere badevær./ toiletter der ligger væg mod væg, den måde hvorpå man har valg at ligge el-ledning osv. Det var også noget vi undrede os meget over, da vi kigge på huse. Mange løsninger virker gjort udfra et "hvad er hurtigst-princip", hvor det kosmetiske er nedprioriteret. Personligt foretrækker vi også når der er mere sammenhæng i materialer og hvordan arbejdet er udført. De svenske håndværkere vi har brugt - hovedentreprenøren var firmaet SAWI i Trelleborg, som fandt alle til os og senere henviser til hvem vi skal bruge - har gjort et rigtig godt arbejde, som også er blevet positivt kommenteret af alle håndværkere og gør-det-selv-folk, som kommer i vores hjem. Et hjem der tidligere kunne have 4 forskellige slags tapet i samme rum, synlige rør og op til 6 lag plast-matte på gulvet - alle ting vi ikke har bevaret. Hatte Kapello Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pfrylle 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Husk at VVS i Sverige bedst udføres af firmaer med et R stjerne symbol. Se mere her: http://www.tryggvvs.nu/ Offtopic: Iøvrigt fandt jeg en side hvor jobbeskrivelser sammenlignes mellem Sverige og Danmark. Ifølge denne kunne bygningskonstruktør Paw sagtens arbejde med samme job i Sverige. Jeg fandt iøvrigt tryggvvs derinde da jeg sammenlignede krav til vvs håndværkere på begge sider af sundet: http://www.oresundsinfo.org/jobbfunktion/ Jeg formoder at jeg skal tag det positivt, når du snakker om at jeg kan arbejde som det samme her i Sverige :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Jeg formoder at jeg skal tag det positivt' date=' når du snakker om at jeg kan arbejde som det samme her i Sverige :th2:[/quote'] Ja, det skal du tage positivt - ingen kritik herfra. Jeg synes at sitet med jobbeskrivelserne var godt, hvis man en dag tænkte om man med sine kvalifikationer kunne få et lignende job i Sverige. Især inden for byggeriet er der jo mange traditioner og regler i DK, som muligvis ikke så nemt lader sig føre over til Sverige. Men det er nu 3-4 år siden jeg sidst stod med gummistøvlerne solidt plantet i det mudderhul der kaldes en byggeplads, så meget kan have ændret sig. Dog vil det være en overraskelse, siden den branche er stok-konservativ. Se bare 3D projektering i byggeriet - det har de sgu snart snakket om i 10-15 år Men et eller andet sted savner jeg sgu også byggepladsen. At åbne pladsen kl. lort om morgnen og halvt gabende smutte ind i skurvognen for at brygge dagens første kop . Og dog... nu kan jeg sove længe :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Pfrylle 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Ja, det skal du tage positivt - ingen kritik herfra. Jeg synes at sitet med jobbeskrivelserne var godt, hvis man en dag tænkte om man med sine kvalifikationer kunne få et lignende job i Sverige. Især inden for byggeriet er der jo mange traditioner og regler i DK, som muligvis ikke så nemt lader sig føre over til Sverige. Men det er nu 3-4 år siden jeg sidst stod med gummistøvlerne solidt plantet i det mudderhul der kaldes en byggeplads, så meget kan have ændret sig. Dog vil det være en overraskelse, siden den branche er stok-konservativ. Se bare 3D projektering i byggeriet - det har de sgu snart snakket om i 10-15 år Men et eller andet sted savner jeg sgu også byggepladsen. At åbne pladsen kl. lort om morgnen og halvt gabende smutte ind i skurvognen for at brygge dagens første kop . Og dog... nu kan jeg sove længe :D Takker endnu engang :th2: Der er selvfølgelige nogle forskelle, men der er vist også nogle ligeheder mellem DK og Sverige. Efterhånden er skal det danske bygningsreglement ligne det svenske, primært hensyn til brandkrav. Og nej branchen har ikke ændret sig på de par år he he. Den er lige så konservativ som den altid har været, og er bange for at det bliver den ny heller ikke sådan lige. Så selv om du evt. skulle finde på at vende tilbage om 10 år tid, så har branchen ikke ændret sig. Er dog heller ikke på byggeplads, så der fryder mig nu ganske godt at møde kl. 8 og gå igen kl. 16, selv om jeg er i et entreprnørfirma. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Murillo 10 Anmeld indhold Besvaret January 29, 2007 Jeg skal holde øje med R symbolet og SAW, tak for anvisningerne... Glad for at jeg har kunne starte en mini debat, jer i mellem :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites