ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Tja, jeg hører stadigvæk -efter 5½år- nå, så betaler du ikke skat!?! Jamen, jamen bor danskerne da på månen, når de ikke ved en hujende fis.? Når jeg har været hos en veninde, spørger hun konsekvent: Vil du ikke hellere sove her, istedet for at køre til Sverige nu? Svaret: Nej tak, jeg er jo hjemme om 45 min. Eller hvis vi har haft et jubilæum eller anden fest på jobbet: "Skal du så helt til Sverige nu" med store forfærdede øjne. "Tja, det er jo lissom der, jeg bor". "Nå, ja, men hvornår kan du så være hjemme?" "Om en times tid." "Jamen, så er du jo lisså hurtigt hjemme som mig (bor i Fløng!)" Jeg ville flytte over også selvom priserne var som DK. Jeg elsker at være her i Malmö. Jeg er stolt over at bo i Sverige. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Jamen, jamen bor danskerne da på månen, når de ikke ved en hujende fis.? Jeg synes ikke man kan bebrejde danskere i danmark at de ikke ved noget om svenske interne forhold. Hvad ved du/I - Vi om tyske forhold til eksempel, eller om bosniske forhold når nu der bor så mange bosniere både i sverige og danmark er det vel relevant nok at stille det spørgsmål og andre? Har bosnien en eller to eller tre præsidenter? Hvornår flyttede den tyske hovedstad til berlin? Hvorfor skulle man i danmark bekymre sig så meget om danskere i sverige? Gad nogle af os at bekymre os om andre danskere i grænselande? Vi danskere skal bare generelt vænne os til at der nu er en stor gruppe danskere der bor mere øst for amager end normalt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Nå så er det jo bare ærgeligt at din bil er på de forkerte plader! Øhh nå svare jeg gerne. Og det kan jeg ikke se anderledes end en form for misundelse Enig... Og det er jo en smagssag hvordan man prioterer at bruge sine penge. Var det herinde eller andet sted at jeg læste/hørte at danske nummerplader er de dyreste at anskaffe sig... 1200,-kr... i modsætning til 200 svkr...? Men hey - kvalitet koster... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Haha.. Næh.. Hvem gider dog prale af at betale 180% ekstra for at få to stykker blik med rød kant at skrue på bilen?!? Og så endda oveni betale over 1.000 kroner for pladerne i sig selv. Ups Lars - ha ha.. ser først nu at du skriver noget af det samme... sorry - men kan jo så konkludere at jeg bare er enig med dig :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Mine typiske spørgsmål og svar: Kommer du helt fra Sverige nu= Nej jeg kommer fra danskerghettoen i Malmø. Hvordan går det så i Sverige= Joeh.... hvordan går det i København? Hvordan går det så i Sverige, har i lært nogen at kende?= Tjoh... der er flere dansker i opgangen nu efter vi flyttede. Sikken en fed bil, man bliver helt misundelig= Det skal du såmænd ikke blive, den var faktisk ikke særligt dyr. Ja, den med "kender I så andre..." - ja for pokker her er mange danskere - og svenskere er faktisk også til at tale med...super søde og glade for danskere He he - også godt svar til den med bilen... og hvorfor egentlig misundelig, vedkommende kan jo gøre det samme!?! - Meeeen nej, der er nok 1000 grunde til at det ikke liiiige kan lade sig gøre at tage det skridt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Jeg synes ikke man kan bebrejde danskere i danmark at de ikke ved noget om svenske interne forhold. Hvad ved du/I... Jamen du har da helt ret... jeg vidste da heller ikke særlig meget om Sverige før. Og jeg er jo kun lige begyndt at lære. Jeg har nu heller ikke noget problem med at folk spørger mig om det at flytte herover med interesse. Men der findes altså også de personer, som har en "nåeh...hvad-i-alverden-vil-du-dog-i-Sverige" attitude. Det er den slags jeg synes er en anelse tunge at danse med. Puha :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Anka 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Reaktionerne fra min omgangskreds har været overvejende positive, for efter jeg flyttede over, er der nu flere af mine venner og arbejdskolleger, som overvejer at gøre det samme - så sent som igår sagde min chef, at han også ville tage "springet", hvis han blot kunne få overtalt konen.;) Personligt har jeg altid haft et rigtigt godt indtryk af Sverige og svenskerne, har jo lige fra barnsben været på masser af weekendture/ferier herovre, så for mig har det ikke været det store "kulturchock" at flytte over sundet - og når man så ovenikøbet kan få en bolig, som er til at betale og en bil uden misundelsesafgift, så er det helt fint at bo i Sverige.:th2: /Anders Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kapello 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Service I forlængelse af alle indlæggende, kan jeg ikke lade være med at ville fremhæve svensk service. Blev egentligt selv overrasket over at man bare skulle en tur over broen for at opleve et helt andet service-niveau, end jeg ofte har oplevet i danske butikker. Det er altså bemærkelsesværdigt - tænk hvor mange sure kassedamer jeg har oplevet gennem mit liv i DK... alle kassedamer jeg har handlet hos det sidste halve år, her i Trelleborg, har været smilende, glade og hilst når jeg er kommet med mine varer, forbløffende rart og uvandt! Vi har ikke børn, men ud fra hvad jeg hører fra alle herovre (danske som svenske) som har børn, er de meget glade for skolen og mad-ordninger m.m. . Så alle vores nye svenske bekendte, venner og naboer, sammen med sådanne ting, som billigere bil, forsikringer, internet gør at jeg ikke ville flytte retur til DK selvom priserne var på samme niveau. Jeg oplever også nu fra venner og familie at "standard-spørgsmålene" med skat, køretid, svensktalende børn osv er ved at fade ud, og istedet erstattet med en undren... hvordan kan det være, når man ikke betaler mere i skat derovre, at det kan være sådan, og det svenske sygehusvæsenet har endda ry for at være bedre... hvad er det den svenske regering gør bedre end den danske... og DET glæder mig at der kan blive sat spørgsmål ved dagligdagen og styringen i Danmark... det trænger der da til. Ha' det super Kapello Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bmw645 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Tjah..Jeg flyttede til Malmø i 2000, men fik i 2005 i et svagt øjeblik lyst til at flytte til København. Efter 1½ i København prøver jeg dog nu at sælge min lejlighed midt i kbh k for komme "hjem" til Malmø. Hvad det er der trækker er svært at sætte ord på. En billig bil er da fint, men ikke noget jeg gider flytte for. Ligeså med de billigere boliger. Egentlig tror jeg bare at det jeg kan lide ved Sverige er at der er "højt til loftet" på alle måder. Svenskerne er efter min mening meget mere internationalt orienterede end danskere. Samtidig er jeg vild med den svenske natur. Og svenskerne? Tjah de er bedre end deres rygte.... Efter 5 år i Malmø har jeg hørt hele perlerækken af "begavede" spørgsmål om det at være "svensk" samt hørt en masse spydige kommentarer om mine biler på svenske plader. Da jeg flyttede til Malmø i sin tid var det stadig lidt nyt at bo på den anden side af sundet, men flere kollegaer og familiemedlemmer har dog efterfølgende fået lyst til at bosætte sig i Malmø efter at have erfaret at Sverige fungerer (mindst) lige så godt som Danmark på daglig basis. Heja Sverige! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nic 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Den kommentar jeg høre mest er at: "det må da være mega træls at skulle i systembolaget hver gang du skal købe øl og sprut" næ du øl det handler jeg i supermarket, så er øjene ved at rulle ud af hovedet på folk det kan de ikke forstå, de tror at det er et forbudsland hvad angår sprut. men det er jo ikke anderledes end i dk hvor man går til vinhandleren for at få det man gerne vil ha. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 "Du flyttede vel derover for bilernes skyld!?" *Gaaab* "Er det ikke surt at have så langt på arbejde?" *Langt?...hvornår kiggede du sidst på et kort over regionen!?* "WOW...så skal vi snart i byen i Malmø!!" *Tre måneder senere...stadig ædru* "Fedt at bo i et land befolket af folk med hockey-hår og hjemme-brændere bla bla bla" *Misundelse er en grim ting....og du véd ikke hvad du snakker om* "Der er mange go´e babes i Sverige!" *NOW youre talking!...(spørgsmålet er så bare om han nogensinde har set det med sine egne øjne, eller har læst det i M!)* Osv osv osv... Fordommene er flest - men jeg har størstedelen i mit kill-filter efterhånden. De andre (gode) spørgsmål til min bosættelse herovre svarer jeg glædeligt på. Og når alt det så er sagt - så er det stadig kun en brøkdel af det dejlige Sverige jeg har set. Det skal der også laves om på! Men jeg skal sgu´ nok sparkes lidt i rø*** i ny og næ, da jeg har tendens til at nyde min sydskånske tilværelse og hverdag *s* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 "WOW...så skal vi snart i byen i Malmø!!" *Tre måneder senere...stadig ædru* Ja, den passer jo så også meget godt på dig selv, ik? ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Ja, den passer jo så også meget godt på dig selv, ik? ;)Touché. Tror jeg nok.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 "Fedt at bo i et land befolket af folk med hockey-hår og hjemme-brændere bla bla bla" Jeg fik så faktisk en meget sjov inden jeg flyttede: "Nej det kan du ikke med det hår du har. De vil ikke have dig uden hockey-hår" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Brunholm 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Det er mest venlig interesse og nysgerrighed Er det ikke surt at have så langt på arbejde? Det gode svar til folk i Kbh-regionen er efterhånden: "nej, det går lige med 20 kilometer når man kommer fra den side hvor der ikke er køer" Osv osv osv... Fordommene er flest - men jeg har størstedelen i mit kill-filter efterhånden. hørt! Vi har en flok bekendte som ikke er fri for at være misundelige på nogle af aspekterne ved at bo her, men det er da dem som ved lidt om forskellene på DK og Sverige. Vi har også en flok som stiller "dumme" spørgsmål - men typisk fordi de ikke ved bedre, og det er da rarere at folk er nysgerrige, end ligeglade? ;) Min mor, og bedsteforældre var absolut ikke glade, det er langt væk (fra Fyn), men vi havde "præpareret" dem lidt da Pernille på et tidspunkt søgte job i Västervik, så var Malmö jo ulige meget tættere på, selv om det stadig er "i udlandet". De ville næppe få oftere besøg hvis vi boede på Sjælland med samme transporttid til vores jobs i Kbh-området - og dog - nogle ekstra weekender og ferieuger bruger vi da på at "integrere" os, falde til i et nyt land, og lære det at kende herovre. Jeg tror at de mange dumme vejr-spørgsmål også er et medie-aspekt. Når de siger i TV-avisen at der er snestorm og skolelukninger "i Sverige" er det langt fra hver gang at de husker at nævne at det er "Stockholms-højde" og opefter, og hvis Stockholm nævnes så tænker man i Danmark ikke lige over hvor langt der er fra den del af Sverige, hvor ens bekendte bor og til hovedstaden. Det er lettere at tænke "Sverige" end at begynde at visualisere et kort og sammenligne højder (og det kan jeg ærligt talt godt forstå). Grunden til at vælge Sverige for vores del var afgjort ikke de billige biler. Jeg har i mange år haft Sverige short-listet som "oplagt alternativ" til et liv i DK, så den mentale overvindelse var ikke så stor. Nordsjælland havde været oplagt hvis det var muligt at finde noget som kunne hænge sammen økonomisk og transport-til-arbejde-mæssigt, vi har begge nogle venner derovre, men det kunne ikke hænge sammen, og Sydsverige var ret attraktivt for os. Malmö er desuden storby på en rar måde, med meget kultur osv - jeg kan godt lide den! At jeg så troede at jeg kunne "en del" svensk da vi kom, og blev klogere! :o det er en anden historie, det er ikke noget som man ikke kan komme om ved med en smule målrettet indsats Mvh Jesper Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Måske man ikke skal stikke så mange plader over for andre og sig selv. Hvis priserne på boliger var lige så billige i kbh og omegn som i malmö og omegn så var der nok 90% af de herboende danskere der ikke ville bo her... Jeg møder de samme spørgsmål som andre giver udtryk for herunder, men det er jo kun fordi det er billigere. Hånden på hjertet, hvor mange af jer ville bo her hvis malmö var samme prisleje? De fordomme der nævnes herunder kan man ikke rigtig bebrejde nogen danskere i danmark for at have. En fordom er lig med uvidenhed. Og så meget viden og information deles der altså heller ikke ud af omkring sverige i medier og skoler og andre kanaler for lærdom og oplysning. Kig indad, se på nærværende forum hvor mange fordomme der er om andre racer/nationaliteter bare i malmö. Kan så godt være jeg bare er en af de 10%, men jeg har ALDRIG boet på sjælland og kommer aldrig nogensinde til det. Har simpelthen ikke lyst til det og jeg synes især det er trættende at folk ganske enkelt ikke tror på at det ikke har noget med økonomi at gøre. "jamen jeg har jo netop ikke købt en billig bil." "når nej du gør det da? gør du ikke?" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppe 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Jeg er bare røvtræt af hver eneste gang jeg nævner for nogen at vi er flyttet til Sverige, så er det første de spørger om : Skal du over at have en fed bil så??? Nej!! Det er ikke derfor vi er flyttet... Der er 100 andre grunde. Men en lækker bil er da heller ikke værst. (Hvis vi får råd en dag..) Og så er der den sædvanlige klassiker : Jamen så ser I da aldrig jeres venner eller familie mere....??? Nå!! Og det er du ekspert i eller hvad?? Og hvorfor så ikke om jeg må spørge?? Vi har ikke noget problem med det. + At vi har også fået andre nye og super gode venner. Kan du overhovedet forstå hvad de siger?? Jo. Men ikke altid. Dog jeg kæmper for at lære det svenske sprog. Man må forstå at svenskere har sværere ved at forstå en dansker end omvendt. Så vi bliver nød til at indrette os... Det er bare vildt billigt i Sverige... Har godt hørt om det i Fjernsynet. ALT er bare billigere. Jeres lejlighed har sikkert ikke kostet en skid så?? Jo, mange "ting" er billigere i Sverige. Men ikke vanvittigt billigere end i DK. Vi har købt en fed lejlighed til 880.000 Dkr + 3000 i husleje. Så den er da ikke gratis. Men en hel del billigere end hvis vi skulle have købt den i København. 880.000 + 3000 i husleje?? Så kunne I da lige så godt have købt en lejlighed i Valby for det samme som i sidder for nu.... Hvorfor har ikke ikke gjort det istedet?? Så fat det dog menneske!!!! Vi gider ikke bo i København mere.... Vi var ved at brække os af det til sidst! Og mage til elendig service og sure mennesker skal man lede længe efter i SE. Vi er så glade for at bo her og det er blevet meget bedre end vi havde regnet med.... Så drop de trættende spørgsmål og prøv det selv. Jeg er så træt af at skulle forsvare vores valg af at flytte til Sverige. Der er en så rar stemning og behagelig atmosfære her hos svenskerne, så man glæder sig næsten til man skal hjem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Junkeren 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Fed debat den her. Kan også mærke samme øretræthed og genkende mange af argumenterne - måske lige med undtagelse af den med smagen på mælk... Nu bor vi i Århus og jeg arbejder i Kbh, hvilket er den direkte årsag til at vi flytter til Bunkeflostrand snart. Men jeg kan tydeligt mærke forskel på omgangskredsen uvidenhed. Kollegerne i Kbh kender næsten alle nogen der er flyttet og har noget mere konstruktive input a la: "Det har vi også tænkt på" og "ja, det er også sindssygt dyrt at komme ind på boligmarkedet". Men i Århus... Flere synes det er det vildeste der er sket i flere år. Har fornemmelsen af at de tror vi skal være ulandsfrivillige i centralafrika og at vi aldrig kommer til at ses. Folk aner ikke noget som helst og kender man ikke til geografien og situationen, er det vel egentligt forståeligt. Men hvor skal man lægge ører til mange dumme spørgsmål og kommentarer... Min faster spurgte: "Men hvad så med den bro? Den bliver jo lukket hver gang det sner..." I er velkomna at besöka os - så kan det være jeres skyklapper retter sig lidt ud ;) /Junkeren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2007 Så fat det dog menneske!!!! Vi gider ikke bo i København mere.... Sådan har jeg også fået det. Jeg synes det er meget rarere at vælge København til, frem for altid at være i byen. Nu nyder jeg pludselig byen meget mere fordi jeg ved jeg kan trække mig tilbage til noget mere stilfærdigt senere på dagen. Det er helt vildt dejligt ikke at vågne midt om natten af larm fra fulde mennesker der råber ad hinanden - eller busser, biler og utallige ambulancer Her kan jeg høre fuglene synge (ok - ikke lige på denne årstid) - men det er nærmest det eneste vi hører her... Jeg glæder mig til forår/sommer... jeg ser frem til at kunne gå ud i haven og ikke nødvendigvis skulle dele den med alle andre som også synes det er vejr til at være ude. I København skulle jeg altid op på cyklen og huske 20.000 ting fordi jeg skulle en tur i det "grønne" (parken, stranden). Og så glæder jeg mig til en dag at blive mor. Jeg kunne bare slet ikke forstille mig at have børn i København - jeg synes de bliver udsat for alt for meget "reality" mens de bare er små. Jeg vil gerne give mine børn mere luft til at begynde med, så kan de altid vælge byen senere hen i livet. Men jeg kommer jo også selv oprindeligt fra provinsen - det hænger jo helt sikkert også sammen :) Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2007 Her kan jeg høre fuglene synge (ok - ikke lige på denne årstid) - Smil, Winnie Så skulle du bo i Almvik: Jeg vågner ved fuglesang hver morgen ved 3-4 tiden i øjeblikket. Meget mærkeligt, men alligevel lidt hyggeligt.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette R 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2007 Her kommer så det dumme spørgsmål.. ... og sjovt nok er svaret: faktisk bedre - og den bliver ikke så hurtigt sur :th2: Og det er skønt at man ikke behøver at desinficere sig selv og køkkenet når man har rørt ved en kylling. Min gamle mor var på besøg i weekenden - hun var himmelhenrykt over at kunne spise blødkogt æg uden at være bekymret for at få salmonella. Der er mange andre grunde end billige biler og boliger til at flytte til Sverige! :) Inge Her kommer så det dansker-dumme spørgsmål (men jeg er undskyldt, jeg er nemlig ikke flyttet til Sverige endnu :) ) - Hvorfor er der ikke salmonella i svenske kyllinger? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2007 Her kommer så det dansker-dumme spørgsmål (men jeg er undskyldt, jeg er nemlig ikke flyttet til Sverige endnu :) ) - Hvorfor er der ikke salmonella i svenske kyllinger? synes nu ikke det er så dumt et spørgsmål... jeg ved det ihvertfald heller ikke... så jeg glæder mig også til at læse svaret. Jeg tror nu heller ikke at den med kyllingen og salmonella er det mest "gængse" af de spørgsmål man nu får :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2007 Så skulle du bo i Almvik: Jeg vågner ved fuglesang hver morgen ved 3-4 tiden i øjeblikket. Meget mærkeligt' date=' men alligevel lidt hyggeligt.:)[/quote'] Lyder da vidunderligt. :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Madsen 10 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2007 Kan så godt være jeg bare er en af de 10%, men jeg har ALDRIG boet på sjælland og kommer aldrig nogensinde til det. Har simpelthen ikke lyst til det og jeg synes især det er trættende at folk ganske enkelt ikke tror på at det ikke har noget med økonomi at gøre. "jamen jeg har jo netop ikke købt en billig bil." "når nej du gør det da? gør du ikke?" Vi kommer heller aldrig til at bo i København uanset priserne. Der er da nogle lækre lejligheder rundt omkring, men jeg ville blive tosset efter nogle måneder inde i den by efter at komme fra den jydske hede! Da vi flyttede var der også enormt mange fordomme, og som nævnt, så havde nogle også en forventning om, at man aaaaldrig sås igen, for vi flyttede jo helt til Sverige Det er som om, at den bro er flere hundrede kilometer lang i nogle menneskers hukommelse... Første dag på uni var der også en der spurgte "Har du så ikke et værelse her i byen til hverdagene?" - "Øhm, nej, når vi går herfra, så er jeg hjemme om 45 minutter..." Bilspørgsmålet spørger jyderne faktisk ikke rigtig til, mens vores sjællandske venner har stor interesse indenfor området, hvorfor ved jeg ikke... Toppen af fordomme mødte vi i sommers til noget fødselsdagstamtam i Roskilde, hvor en anden gæst var total paf over, at vi snød i skat ved at bo i Sverige Det var tilmed en gammel gammel revisor! Da han så senere fandt ud af at vi heller ikke have bil og tv, ja så turde han næsten ikke snakke mere til os... Meget underholdende... Til samme fest kom der en fyr hen og spurgte hvad hans drømmebil, en sølvgrå Audi TT, ville koste i Sverige, for han ville så gerne have den, at han overvejede at flytte herover... Når vi kommer hjem, griner vi lidt af det, for det er jo ikke grovhed eller ondskab der får folk til at spørge, men uvidenhed, og jeg vil nok spørge en dansker bosat i Flensborg om de samme tumpede ting - af ren interesse for personen... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 19, 2007 - Hvorfor er der ikke salmonella i svenske kyllinger? Der er nok lige så meget - eller lidt - salmonella i danske og svenske kyllinger. Og faktisk står der da også på svensk fjerkræ-indpakning at man skal være OBS på at håndere råt fjerkræ væk fra andet, præcist som der gør i DK. I det mindste noget af det, og det var svensk produceret kylling den pakke jeg lige bemærkede det på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites