Miss W 10 Anmeld indhold Skrevet January 18, 2007 Kære alle, Jeg har lyst til at starte en debat om den modstand (og fordomme) fra andre danskere (venner, familie, kunder, kolleger...o.a.) som der kan opleves i forbindelse med, overvejelserne om - og det at vælge, at flytte til Sverige. Hvordan oplever I andre det? Personligt finder jeg det ret irriterende at jeg ofte føler jeg skal forsvare mit valg om at flytte hertil. Øj, hvor har jeg ofte svaret på spørgsmål som: "Jamen (og med stor forundring i stemmen - samt tydelig bekymring) - skal Jeres børn så tale svensk!?!"... Eller: "Nej, tænk at I er kommet helt fra Sverige!" (besøge venner og familie i København... ) Jeg synes også det er helt utroligt at familie som bor i nordsjælland og som faktisk har længere kørsel til København - hænger sig I at vi kommer "helt fra Sverige"... Puuuh! Nogle gange har jeg mere overskud end andre til at forklare og gøre ved - men andre gange... så er jeg simpelthen så træt af at svare på de spørgsmål om og om igen. Når folk hænger sig i afstanden (for det er jo klart uncool at vi er flyttet fra København til Sverige :o ) så kan jeg tit og ofte godt få mobiliseret svaret: "Det tager 35 min at køre til Kbh fra Trelleborg, og til gengæld kan vi gøre det i en meget lækrere bil"... men nogle gange så orker jeg bare næsten ikke... Hvad med I andre, hvad oplever I, hvad siger I og hvordan har I det med det? Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Engang imellem hører man den med " kommer i så fra sverige nu?" øøøøh ja. Vi bor der. og hvor vil du hen med den trafik snak? De fleste har dog fordommen om at det er den billige bil der har lokket herover og skal man modargumentere den skal der en længere smøre til som jeg ikke altid orker. Men efter jeg har boet her knapt 4 år sker det heldigvis ikke så tit mere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Men efter jeg har boet her knapt 4 år sker det heldigvis ikke så tit mere. BS :) ... det glæder mig at høre at der er chance for det kan aftage med tiden... :th2: Jeg må sige at jeg også trækker vejret dybt engang imellem (tæller til 10 i mig selv) og håber på at det er dét som vil ske hen ad vejen... Smil, Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Jeg oplever ikke som sådan at danskere er negative over for Sverige, eller os danskere der bor i Sverige. Jeg oplever det mere som folk er uvidende, men derfor kan det godt være irriterende at skulle besvare de samme spørgsmål igen og igen. Den med at man kommer helt fra Sverige kender vi alle. Samt den med "Hvad er skatteprocenten i Sverige så"? Og den generelle holdning: når man som dansker flytter til Sverige, så har man jo råd til det hele Og efter Rabatten for to uger siden viste et program om hvor billigt og fantastisk paradis-agtigt Sverige er, så er det helt vildt med henvendelser fra kollegaer og andet, som vil høre mere om hvordan man flytter til Sverige. De samme folk som tidligere har spurgt mig om hvordan og hvorledes Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 ...men derfor kan det godt være irriterende at skulle besvare de samme spørgsmål igen og igen. Så er det svar der ligger lige for vel "Brug søgefunktionen" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Persson 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Vi oplevede det også en del i starten, men som sagt aftager problemet med tiden. Som oftest oplevede vi det som slet skjult misundelse, over at vi havde turdet at tage springet med de fordele (ulemper bliver altid overset) der nu er, mens de stadig hang fast i Danmark. Når folk bruger afstanden som problem, griner jeg bare og konstaterer tørt at jeg nu har 10 minuter kortere til arbejde, og som bonus slipper for lyskryds og psykopatiske cyklister. Og hvis det er 'hensynet' til vores stakkels børn, der nu skal svenskificeres. Er det jo bare at kikke på dem med underlige øjne, og komme med de kolde fakta. At man som forældre jo selvfølgelig har en forpligtelse at give sine børn de bedst mulige forhold at udvikle sig under, så det gjorde jo kun valget om at flytte til Sverige det lettere. Og jo selvfølgelig skal de da tale svensk .. og dansk .. og engelsk .. og et hvert andet sprog som vi har mulighed for at give dem. Desto flere, desto bedre ?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Jeg oplever ikke som sådan at danskere er negative over for Sverige' date=' eller os danskere der bor i Sverige. Jeg oplever det mere som folk er uvidende, men derfor kan det godt være irriterende at skulle besvare de samme spørgsmål igen og igen.QUOTE'] Ja - du har nok ret i at det i virkeligheden er uvidenhed. Responsen er jo tit helt forundret: "Nå, er det sådan det er...!" Min egen mor var seriøst på tæerne da jeg i sin tid nævnte, at vi var begyndt at kigge efter bolig i det Svenske. Hun decideret sagde ordret: "Jeg kommer ikke at besøger jer!!!" - for lidt senere at "bløde den op" med -eh... "truslen": "Når jeg kommer at besøge jer så bliver jeg i 14 dage!!":scared: Ha ha ha... men hun har heldigvis accepteret det nu... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Janteploven 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Tror det er noget der ligger dybt i danskerne, det med at man ikke kan forstå hvad man dog vil bo andre steder for end i det lille fine "lykkeland" , vi oplevede det da vi boede i UK og nu i SE, det plejer at ændre sig lidt når man har haft alle venner/familie på besøg og givet dem en sightseeing, mange har jo aldrig været i Malmö Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Og hvis det er 'hensynet' til vores stakkels børn, der nu skal svenskificeres. Er det jo bare at kikke på dem med underlige øjne, og komme med de kolde fakta. At man som forældre jo selvfølgelig har en forpligtelse at give sine børn de bedst mulige forhold at udvikle sig under, så det gjorde jo kun valget om at flytte til Sverige det lettere. Og jo selvfølgelig skal de da tale svensk .. og dansk .. og engelsk .. og et hvert andet sprog som vi har mulighed for at give dem. Desto flere, desto bedre ?! Præcis! Det virker også ret godt at svare at i Sverige har børnene ret til undervisning på dansk (eller andet sprog), så snart bare ét af forældrene er af anden nationalitet. Det har jeg oplevet, som noget det lige giver et vist eftertænktsomt "hmmm..." med på vejen :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Kære alle, Jeg har lyst til at starte en debat om den modstand (og fordomme) fra andre danskere (venner, familie, kunder, kolleger...o.a.) som der kan opleves i forbindelse med, overvejelserne om - og det at vælge, at flytte til Sverige. Hvordan oplever I andre det? Personligt finder jeg det ret irriterende at jeg ofte føler jeg skal forsvare mit valg om at flytte hertil. Øj, hvor har jeg ofte svaret på spørgsmål som: "Jamen (og med stor forundring i stemmen - samt tydelig bekymring) - skal Jeres børn så tale svensk!?!"... Eller: "Nej, tænk at I er kommet helt fra Sverige!" (besøge venner og familie i København... ) Jeg synes også det er helt utroligt at familie som bor i nordsjælland og som faktisk har længere kørsel til København - hænger sig I at vi kommer "helt fra Sverige"... Puuuh! Nogle gange har jeg mere overskud end andre til at forklare og gøre ved - men andre gange... så er jeg simpelthen så træt af at svare på de spørgsmål om og om igen. Når folk hænger sig i afstanden (for det er jo klart uncool at vi er flyttet fra København til Sverige :o ) så kan jeg tit og ofte godt få mobiliseret svaret: "Det tager 35 min at køre til Kbh fra Trelleborg, og til gengæld kan vi gøre det i en meget lækrere bil"... men nogle gange så orker jeg bare næsten ikke... Hvad med I andre, hvad oplever I, hvad siger I og hvordan har I det med det? Smil, Winnie Måske man ikke skal stikke så mange plader over for andre og sig selv. Hvis priserne på boliger var lige så billige i kbh og omegn som i malmö og omegn så var der nok 90% af de herboende danskere der ikke ville bo her... Jeg møder de samme spørgsmål som andre giver udtryk for herunder, men det er jo kun fordi det er billigere. Hånden på hjertet, hvor mange af jer ville bo her hvis malmö var samme prisleje? De fordomme der nævnes herunder kan man ikke rigtig bebrejde nogen danskere i danmark for at have. En fordom er lig med uvidenhed. Og så meget viden og information deles der altså heller ikke ud af omkring sverige i medier og skoler og andre kanaler for lærdom og oplysning. Kig indad, se på nærværende forum hvor mange fordomme der er om andre racer/nationaliteter bare i malmö. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Det aftager bare rolig, eller også så ligger man bare ikke mærke til det længere. Den vi mest høre er : Nå så er det jo bare ærgeligt at din bil er på de forkerte plader! Øhh nå svare jeg gerne. Og det kan jeg ikke se anderledes end en form for misundelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Måske man ikke skal stikke så mange plader over for andre og sig selv. Hvis priserne på boliger var lige så billige i kbh og omegn som i malmö og omegn så var der nok 90% af de herboende danskere der ikke ville bo her... Jeg møder de samme spørgsmål som andre giver udtryk for herunder, men det er jo kun fordi det er billigere. Hånden på hjertet, hvor mange af jer ville bo her hvis malmö var samme prisleje? De fordomme der nævnes herunder kan man ikke rigtig bebrejde nogen danskere i danmark for at have. En fordom er lig med uvidenhed. Og så meget viden og information deles der altså heller ikke ud af omkring sverige i medier og skoler og andre kanaler for lærdom og oplysning. Kig indad, se på nærværende forum hvor mange fordomme der er om andre racer/nationaliteter bare i malmö. Tja. Tror ikke jeg havde gjort overvejelsen hvis bolig priserne var de samme i kbh som i SE. Men efter jeg har boet her i knapt 4 år og har den vide og erfaring med landet her. Så jo. Så ville jeg flytte herover selvom prisen var den samme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Måske man ikke skal stikke så mange plader over for andre og sig selv. Hvis priserne på boliger var lige så billige i kbh og omegn som i malmö og omegn så var der nok 90% af de herboende danskere der ikke ville bo her... QUOTE] Jeg vil ærligt indrømme at priserne i København gjorde det store udslag for at vi kiggede andre steder hen. Hvis vi skulle have et hus á la den kaliber vi sidder I nu, i DK og til den pris - så skulle vi til Vordingborg eller måske snarere Lolland... Det synes jeg tilgengæld er en pendling afstand man kan tale mere om, end den fra Sverige. Men - vi kiggede altså i første omgang i DK. Blev bare enige om at det var da sindssygt at betale så meget mere for - nå ja - alt... Men havde vi kunne få et hus i Hellerup, så ja - det havde jeg gerne købt - men det kommer jeg nok aldrig til at få råd til :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
irode 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Det er min opfattelse at de handler mest om uvidenhed og rygmarvsreaktioner. Sverige er da mange timers transport væk og et land med dybe skove og masser af sne Helt ned til Ystad. Vi har fået spørgsmål som: er der så sne (i år!!!) 'oppe' i Sverige, hvor I bor? - selvom Hässleholm jo bare er på højde med Helsingør og det tager mindre end to timer at køre til Ballerup. Eller når vi tidligere talte om at skulle på besøg hos svigerforældrene i Malmö: Hvor mange dage skal I så blive der? Svaret var: ca. 3 timer! :) Personligt synes jeg det er morsomt at opleve, hvor dårligt det danske begreb 'Forbudssverige' passer med virkeligheden. F.eks. er lukkelov og bopælspligt ikke noget man kender til herovre Og jeg er positivt overrasket over det generelt høje serviceniveau, der er alle vegne med en meget venligere attitude overfor kunderne (undtagelsen er nok Telia, som håndhæver nogle meget firkantede regler!). :) Inge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Nå så er det jo bare ærgeligt at din bil er på de forkerte plader! Øhh nå svare jeg gerne. Øv, den hører vi også konstant ... "Ja, den er da meget fin, det er bare synd der er IKEA-plader på..." Jamen, jeg ærgrer mig da også hver gang jeg sætter mig ind og drejer nøglen... NOT! :) Vi har fået spørgsmål som: er der så sne (i år!!!) 'oppe' i Sverige' date=' hvor I bor? - [/quote'] Hehe. Den har vi også hørt fra flere steder ... Be'r dem så om at finde et kort frem og sammenligne Malmö og Århus, og stille spørgsmålet igen, hvis de har lyst... Folk tænker sq ikke altid, alt for langt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Personligt synes jeg det er morsomt at opleve' date=' hvor dårligt det danske begreb 'Forbudssverige' passer med virkeligheden. F.eks. er lukkelov og bopælspligt ikke noget man kender til herovre [/quote'] Ha ha ja den der med forbuds sverige den kan jeg også godt grine af, det er sku nærmere omvendt:lol: Ja den der har jeg aldrig forstået, det kan kun være ren misundelse intet andet. Men nu vi har fordommene fremme, så er det vel typisk dansk:lol: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Vi har fået spørgsmål som: er der så sne (i år!!!) 'oppe' i Sverige, hvor I bor? - selvom Hässleholm jo bare er på højde med Helsingør og det tager mindre end to timer at køre til Ballerup. Ursäkta om jag blandar mig (jag flyttade ju till Danmark), men denna kommentaren fick mig att skratta. Mina kolleger på jobb sa när jag flyttade från Malmö till Taastrup: "Nå det känns väl skönt att komma lite längre sydpå". Så jag fick ta fram en karta och visa att jag faktiskt flyttat norrut!! (Inte många meter, men dock). Många danskar tror att Sverige startar i höjd med Oslo eller nåt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Når nu du kommer ned i et supermarked' date= gider du så tage noget med til DK til mig= Hvis jeg gad det hver gang folk spurgte, skulle jeg ansøge om importtilladelse. Så nej... Den synes jeg da er ok!? Jeg kender mange, der er vilde med polarbrød/vetekakor eller hvad de nu bliver kaldt hist og her - og jeg kan altså godt overkomme at købe 2 pakker ekstra, når jeg alligevel køber ind...! Til gengæld må jeg lige kaste mig ind i samme kategori som MissW - min mor sagde nemlig også noget i retning af, 'Så kommer jeg ihvertfald IKKE og besøger jer!!' Fedt nok... Det kan jo være, at du kommer på andre tanker, når du engang skal være mormor...! (hvis du engang skal...!) Måske omgås jeg knap så indskrænkede mennesker, siden jeg ikke får alle de fordomme som I andre her fortæller om... Dog skal jeg da af og til forklare, hvorfor vi er flyttet til Sverige, men det er også ok - folk er jo nysgerrige nok og vil gerne vide hvilke bevæggrunde vi har haft. Og det er vist de færreste, der ikke giver os ret i, at billigere boliger, biler, mad og generelle leveomkostninger er værd at flytte for! Hvis jeg - inden vi flyttede - havde kunnet finde noget tilsvarende i DK i samme tids-afstand fra KBH som jeg har nu og til samme penge som jeg gav for mit dejlige hus - så var jeg nok ikke flyttet. Men hvis du tilbyder mig en tilsvarende bolig i DK nu, vil jeg ikke flytte - heller ikke om den så lå på Rådhuspladsen!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Maria 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Jeg har flere gange hørt: "Hvad så når i får børn?? Så flytter i vel tilbage!".... øh nej, det har vi ikke lige tænkt os. Den med vejret er også en klassiker: "Er der så meget sne?", "Er der meget koldt ovre ved jer?" Men den sjoveste jeg har hørt er nu nok: "Smager mælken af det samme?" :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PeterN 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 En svensk kone gør det lettere.... Jeg tror det er gået op for mig at Danmark er et meget lille land, muligvis ikke af betydning, men ihvertfald i geografisk størrelse. Sidst jeg havde besøg af venner fra Sydamerika havde de én dag til at se Danmark. I løbet af en eftermiddag så de Hamlet (nordsjælland) og Møns Klint (Sydsjælland). Da jeg var barn havde det været køretid nok til en hel uge, men for dem var det ingenting..... Læg så til at de fleste københavnere aldrig nogensinde har været i Malmö, hvilket også var gældende for mig selv. Faktisk flyttede jeg nu fordi jeg syntes det kunne være sjovt (tilbage i 2000). Tænk at få muligheden for at bo i et andet land, lære alt om det - og samtidig beholde sit job, sin familie og venner! Var jeg opvokset i Tønder, havde jeg nok boet i Tyskland... Tilgengæld syntes jeg at spørgsmålene er faldet til næsten ingenting de sidste par år, da alle er blevet opmærksomme på at det er billigt - og at det kan lade sig gøre. Jeg syntes nærmest at der i dag er en opfattelse af at der bor super mange danskere her og jeg syntes nu stadig de fleste jeg møder er svenskere... Hvis man ønsker at slippe helt for spørgsmålene, har jeg tilgengæld en metode der virker 100%. Man finder sig bare en skøn svensk kone og får nogle børn med hende, så stopper alle irriterende spørgsmål. Formentlig vil det virke ligeså godt hvis man er kvinde og finder en svensk mand. Lycka till:-) Peter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Den med vejret er også en klassiker: "Er der så meget sne?"' date=' "Er der meget koldt ovre ved jer?":)[/quote'] Faktisk er der generelt koldere ude hvor jeg bor - måske lige undtagelsen i år. Men det foregående to år har vi haft markant koldere vejr end i København. HAHA... Lidt lissom Arla der gerne vil have at man kan smage i hvilken egn af landet mælken er produceret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Nå så er det jo bare ærgeligt at din bil er på de forkerte plader! Øhh nå svare jeg gerne. Og det kan jeg ikke se anderledes end en form for misundelse Haha.. Næh.. Hvem gider dog prale af at betale 180% ekstra for at få to stykker blik med rød kant at skrue på bilen?!? Og så endda oveni betale over 1.000 kroner for pladerne i sig selv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Jeg flyttede til Sverige, fordi jeg fik job i Lund, så det var först med tiden jeg opdagede alle fordele (MC'en var det förste:th2:). Inden havde jeg aldrig overvejet at flytte herover. Nu flytter jeg nok aldrig tilbage... Det jeg synes er mest trättende er spörgsmålet: "skal du så helt til Sverige nu?" öh ja, selvfölgelig skal jeg til Sverige, jeg skal jo hjem Og större bliver forundringen, når jeg allerede er på msn hjemme, når vennerne er kommet hjem og logger på Jeg medbringer gerne Kalles kaviar og lösgodis og hvad vennerne de nu ellers gerne vil ha og er også fast leverandör af diverse mc-dele, som af og til er billigere i SE. Tilgengäld nyder jeg så også godt af vennerne i DK, når der skal bestilles ting hjem fra udlandet. Damn, portoen til SE er dyr! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 :thumbdown Kære alle, Jeg har lyst til at starte en debat om den modstand (og fordomme) fra andre danskere (venner, familie, kunder, kolleger...o.a.) som der kan opleves i forbindelse med, overvejelserne om - og det at vælge, at flytte til Sverige. Hvordan oplever I andre det? Smil, Winnie Jeg har en hel flok af venner og familie og kollegaer der nu pludselig interesserer sig vildt meget for øresundsbroens åbningstider og trafiksituation, og derfor åbenbart er online på teksttv (trafikinformation) eller nettet hele tiden. Jeg får utallige opkald når den lukker af en eller anden grund (eller har været lukket !) Som om jeg ikke selv holdt øje med den eller vejret ! Når den har været lukket en sjælden gang i 35 minutter, så er der den der med det samme: " var det nu helt smart at flytte derover - "hva?" medlidenhedsattitude. Når ham Idiotborgmesteren i Malmø har været citeret i den danske presse så er den der også: "Nå jeg hører at I ikke er populære iblandt svenskerne Hva ? - det kunne JEG altsåååå ikke leve med !! " En anden ting der er ret grineren er at folk bliver oprigtig forbavset når jeg fortæller dem at jeg godt kan se dansk fjernsyn (altså jeg kunne se svensk fjernsyn da jeg var barn i Danmark - og nu kan man se tv fra Quatar på TDC kabelltv i DK) Jo jeg kan godt nikke genkendende til den der negative holdning som jeg formoder skyldes en lille misundelsesdjævel på deres skuldre Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
irode 10 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Men den sjoveste jeg har hørt er nu nok: "Smager mælken af det samme?" :) ... og sjovt nok er svaret: faktisk bedre - og den bliver ikke så hurtigt sur :th2: Og det er skønt at man ikke behøver at desinficere sig selv og køkkenet når man har rørt ved en kylling. Min gamle mor var på besøg i weekenden - hun var himmelhenrykt over at kunne spise blødkogt æg uden at være bekymret for at få salmonella. Der er mange andre grunde end billige biler og boliger til at flytte til Sverige! :) Inge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites