Jump to content
Guest Katrine Lindegaard

Föräldrapenning kontra dansk barsel

Recommended Posts

Guest Katrine Lindegaard

Jeg har det sidste års tid været på barsel betalt af Försäkringskassan eftersom jeg arbejder i Sverige. Min mand arbejder i Danmark og har holdt samlet 5 ugers barsel delt ud på enkeltliggende dage spredt ud over året (ialt delt ud på 16 forskellige uger). Dette har de nu modregnet den barsel jeg har ret til fra Försäkringskassan med 16 gange 7 dage= 112 dage og ikke de 5 gange 7=35 dage jeg havde forventet at de ville trække mig for. Jeg vil ringe og brokke mig til Försäkringskassan i løbet af næste uge, men vil lige høre om der er andre som har været i samme situation og i så fald hvad udfaldet er blevet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine

Hej Katrine, Jeg har desværre ikke praktisk erfaring, men reglerne siger så vidt jeg er orienteret at antallet af danske barselsdage skal fratrækkes de svenske. Dvs du har ret i de 5*7 dage. Det lyder helt ærligt som en misforståelse med de 16 uger.. go get them:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vi har fået min mands arbejdsplads til at skrive at det er 32 uger á 5 dage og der har ikke været nogen problemer med fsk. For øvrigt er der kommet en ny regl fra den 3.Juli 06 der gør at hvis din mand tager barsel og kommer på barsels dag pengen må du ikke modtage noget fra det svensk offentlige .... noget i den stil ... jeg skal lige se om jeg ikke kan finde den redegørsel vi fik fra GLOstrup kommune :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Katrine Lindegaard

Ok tak. Fk har tidligere modtaget brev fra Fredriksberg kommune om at min mand har fået tildelt 5 ugers barsel. Det er muligt at de har misset dette brev når de har regnet på dagene. Jeg ringer til den i morgen og håber at jeg uden alt for meget ballade kan få orden i sagerne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvordan kan de modregne noget som helst. Systemerne kan jo ikke samarbejde. Da min mand begyndte at arbejde i DK for 3 år siden forsvandt hans ret til barsel i Sverige. Barsel han havde optjent herovre.
Ved ikke hvordan det foregår fra SE men de dage min mand har barsel bliver trukket i de 480 dage som man får i SE - Udbetalingen kommer fra DK -

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Katrine Lindegaard

Nu har jeg snakket med fk idag - suk! Problemet er at min mand ikke har haft barsel i hele uger når han har haft barsel. Hvis han holder barsel i en uge betalt fra Danmark bliver jeg trukket for 7 dages föräldrapenning hvilket er logisk nok. MEN hvis han feks holder 5 dages barsel fordelt på 5 forskellige uger bliver jeg trukket for 5*7 dage= 35 dages föräldrapenning fordi: det står der i loven at de skal gøre når min mands barsel bliver betalt i udlandet!!! Jeg fik at vide at min eneste mulighed for at klage er at klage til et udvalg i fk som tager sig af klager. Denne klage siger de på EUkontoret at jeg ikke får medhold i eftersom de har fulgt de regler der nu findes. Derefter skal man klage til landsretten for at få reglerne ændret. Ifølge han jeg snakkede med er der ikke andre der har fulgt sagen helt til landsretten. Alle andre har opgivet når deres klage til fk blev afvist.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Nu har jeg snakket med fk idag - suk! Problemet er at min mand ikke har haft barsel i hele uger når han har haft barsel. Hvis han holder barsel i en uge betalt fra Danmark bliver jeg trukket for 7 dages föräldrapenning hvilket er logisk nok. MEN hvis han feks holder 5 dages barsel fordelt på 5 forskellige uger bliver jeg trukket for 5*7 dage= 35 dages föräldrapenning fordi: det står der i loven at de skal gøre når min mands barsel bliver betalt i udlandet!!! Jeg fik at vide at min eneste mulighed for at klage er at klage til et udvalg i fk som tager sig af klager. Denne klage siger de på EUkontoret at jeg ikke får medhold i eftersom de har fulgt de regler der nu findes. Derefter skal man klage til landsretten for at få reglerne ændret. Ifølge han jeg snakkede med er der ikke andre der har fulgt sagen helt til landsretten. Alle andre har opgivet når deres klage til fk blev afvist.
Hej Katrine Vi søger efter cases hvor reglerne i regionen er fuldstændig håbløse.. Cases hvor alle og enhver kan se tingene ikke fungerer i praksis. Jeg vurderer umiddelbart din er et oplagt emne.... Hvis du er interesseret i at deltage i noget så skriv til mig på trh snabela oresundsborger.dk så kan det være vi kan finde en journalist der synes problemstillingen er interessant. mvh Trine www.oresundsborger.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Denne klage siger de på EUkontoret at jeg ikke får medhold i eftersom de har fulgt de regler der nu findes. Derefter skal man klage til landsretten for at få reglerne ændret. Ifølge han jeg snakkede med er der ikke andre der har fulgt sagen helt til landsretten. Alle andre har opgivet når deres klage til fk blev afvist.
Øv, hvor er det dog uretfærdigt, når man ubevidst havner i sådan en dum "fælde"! :( Og hvor er det også langt ude at ham du har talt med, sådan forsøger at tage lysten til at gå rettens gang fra dig, ved at sige sådan. Personligt synes jeg jo du skal tage sagen videre på trods af hans udsagn, men ved godt det kan være svært at overskue. Men der er jo ingen rimelighed i at de bare gør som de gør... PS til dig moerke: godt initiativ :th2: Held og lykke, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
:tongue2:
Vi har fået min mands arbejdsplads til at skrive at det er 32 uger á 5 dage og der har ikke været nogen problemer med fsk. For øvrigt er der kommet en ny regl fra den 3.Juli 06 der gør at hvis din mand tager barsel og kommer på barsels dag pengen må du ikke modtage noget fra det svensk offentlige .... noget i den stil ... jeg skal lige se om jeg ikke kan finde den redegørsel vi fik fra GLOstrup kommune :rolleye:
Endelig fandt jeg den :tongue2: Har bare total orden ...Not Så frem at kun den ene af barnets forældre er omfatte af DK'sk lovgivning om socialsikring og forældrene bor sammen kan der til denne forældre ydes dagpenge under forældreorlov i 16 uger. MEN Hvis forældrene kan dokumentere at den anden forældre, i perioden mellem den 14. & 46. uge efter barnets fødsel eller modtages, får udbetalt en offentlig forsørgerydelse under forældreorloven i en kortere periode end 16 uger, kan der, til den forældre, der er omfattet dansk lovgivning om social sikring, udbetales barselsdagpenge under forældreorlov i et yderligere antal uger således at forældrenes samlede forældre orlov med forsørger ydelsen mellem den 14-46. uge efter barnets fødsel eller modtagelse udgør 32 uger..... Jeg fik lavet et stykke pap fra F.kassen om at jeg afstod at tage föräldra penning ud indtil mandens barsel sluttede ( Som var i går :( )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Katrine Lindegaard

Til orientering kan jeg fortælle at vi løser vores problem ved at min mand med tilbagevirkende kraft bytter barsel ud med ferie. Min mand har en del ferie tilgode og har aftalt med sin arbejdsgiver at bytte en del af barselsdagene ud med denne ferie. Jeg har nu aftalt med fk at vi sender et intyg fra den danske arbejdsgiver om dette og jeg får så forhåbentligt en del af min barsel tilbage. Jeg ville stadig gerne klage da jeg synes at denne regel om at trække hele uger fra bare en forælder med dansk arbejde holder barsel i en dag er helt hul i hoved men jeg har fået at vide at man ikke kan klage til fk før man har opbrugt alle sine föräldraledighets dage. Jeg har derfor ingen mulighed for at klage da jeg forventer snart at få min barsel tilbage igen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites