Guest ThomasO Anmeld indhold Skrevet January 13, 2007 Indholdet slettet da jeg gerne vil have slettet min profil af admin. Har anmodet om dette ASAP- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Har brugt Norton Ghost. Nemt at lav en bootdiskette med netunderstøttelse. Den kan godt køre ud på en \\filepath. Men den har taget røven på mig i et kritisk øjeblik under en restore flere gange. Kan ikke bruge en defekt backup til noget. Til manuelle backups bruger jeg PowerQuest Deploy Center, det virker altid perfekt. Og nu ligger jeg og boxer mentalt og overvejer en løsning med Veritas Netbackup. Overvejer en fremtidig snarlig løsning med en eller 2 af disse her: http://www.pcworld.dk/art/7833?page=6 En som extern server, og en til ren LAN NAS. Det kan godt være det er umiddelbart billigere at have en gammel PC med store diske i, men en sådan larmer jo og er et rigtigt strømsvin. Netbackup er ok hvis PCerne er online altid, derfor bliver det nok snarere en slags Intranet med snapshots jeg laver, og så manuelle system backups med forskellige intervaller. Kan ikke helt lave en erhvervsløsning herhjemme, da jeg vil væk fra at have en 400W dåse til at stå og snurre, og erstatte den med en 13W NAS diskstation eller 2 istedet. Jeg har alligevel en webserver/filserver stående tændt hele tiden, så den bruger jeg til at ta backup ud på. Jeg har to laptops som jeg bruger til at arbejde på, og de tager backup en gang i døgnet vh.a rsync. Ca en gang om måneden tager jeg et spejl af den interne disk fra serveren ud på en ekstern disk som jeg opbevarer i bagskabet på arbejde, i det tilfælde der er brand eller tyveri eller lynnedslag hjemme. Det eneste rsync kræver for at fungere er at der er tilgang til maskinen via ssh eller at man kan mounte drevet på sin lokale maskine, det ka være via nfs, windows-share eller hvad man nu kan finde på. Desværre laver det ikke en boot-bar backup, men det har jeg valgt at ignorere, da det ikke er helt trivielt at skifte disken i laptoppen alligevel hvis man står og skal videre med arbejdet indenfor få minutter. SÅ vigtige er mine projekter hjemme heller ikke :-) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Jeg kører en hjemmelavet NAS med 4 diske på 500GB hver. Den kører RAID 1 (mirror) og softwaren er fra www.freenas.org Jeg havde en Celeron 2800 stående der ikke lavede noget alligevel.... Kører ganske stabilt, dog er den ikke køn og støjfri. Derfor har jeg sat den ind i skabet....:) Til backup af den, kører syncback helt pr automatik på en XP platform med 2 500GB diske der ikke er bootdrev til xp....Det står og kører helt stabilt. Desværre kommer freenas ikke med en integreret backup løsning alá Ghost. Men da det kun bliver brugt til data, betyder det ikke det store.... Selve NAS'ens software ligger på en USB key.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thomas_lund 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Benytter mig af subversion (versionsstyringsprogram) til at gemme alt hvad der er vigtigt. Server delen kører på en ekstern hosted server, som så benytter iBackup via rsync. Dermed har jeg altid mine forskellige ting liggende flere steder, og på forskellige måder. Kan kun anbefales at have noget ala subversion, så man kan versionsstyre sine ting. Subversion: http://subversion.tigris.org/ iBackup: http://www.ibackup.com/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Prøv at kigge på den her: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=159498 Især bedømmelsen af den. Tror den snildt opvejer mit i forvejen overudbyggede behov.Interessant... Havde godt luret lidt på den for noget tid siden - men kunne tænkes der snart skulle handling bag tankerne *hmm* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
irode 10 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Rigtige mænd tager ikke backup ;) - men græder meget Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Rigtige mænd tager ikke backup ;) - men græder meget *7-9-13....knock-knock* Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Benytter mig af subversion (versionsstyringsprogram) til at gemme alt hvad der er vigtigt. Server delen kører på en ekstern hosted server, som så benytter iBackup via rsync. Dermed har jeg altid mine forskellige ting liggende flere steder, og på forskellige måder. Kan kun anbefales at have noget ala subversion, så man kan versionsstyre sine ting. Subversion: http://subversion.tigris.org/ iBackup: http://www.ibackup.com/ I princippet en udemærket løsning, lidt afhængigt af hvad man tager backup af. Det er IMO nok noget det er vigtigtste at undersøge grundigt, inden man kaster sig ud i at investere i hardware, selvom man jo kan ha behov for nyt legetøj. Jeg tager personligt backup af mine "digital assets", dvs. MP3'ere, digitalfotos og hvad jeg ellers har encodet af DVD'ere. Det bliver alligevel til nogen gigabytes, og jeg ka se ibackup vil ha ca $1000/år for at lagre hvad jeg har behov for. Det ka man købe en del disk for. Min næste løsning bliver nok en mini-itx maskine (www.mini-itx.com) som er meget low-power, og så i et lille kabinet med et par store diske til. Jeg ka godt li at køre en linuxmaskine som NAS / server, fordi så ved jeg at jeg ka få den til at køre de programmer/tjenester jeg vil, hvor man måske er lidt mere "låst" rent funktionsmæssigt med en dedikeret nas-boks. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Problemet er bare at få et lille, men flot og fikst kabinet..... Kunne være rart man kunne få et mini itx kabinet med plads til 4 hd'ere og så noget freenas med virusscanning..... I princippet en udemærket løsning, lidt afhængigt af hvad man tager backup af. Det er IMO nok noget det er vigtigtste at undersøge grundigt, inden man kaster sig ud i at investere i hardware, selvom man jo kan ha behov for nyt legetøj. Jeg tager personligt backup af mine "digital assets", dvs. MP3'ere, digitalfotos og hvad jeg ellers har encodet af DVD'ere. Det bliver alligevel til nogen gigabytes, og jeg ka se ibackup vil ha ca $1000/år for at lagre hvad jeg har behov for. Det ka man købe en del disk for. Min næste løsning bliver nok en mini-itx maskine (www.mini-itx.com) som er meget low-power, og så i et lille kabinet med et par store diske til. Jeg ka godt li at køre en linuxmaskine som NAS / server, fordi så ved jeg at jeg ka få den til at køre de programmer/tjenester jeg vil, hvor man måske er lidt mere "låst" rent funktionsmæssigt med en dedikeret nas-boks. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Problemet er bare at få et lille' date=' men flot og fikst kabinet.....[/quote'] http://www.mini-itx.com/store/?c=30 - ét af mange... Så er idéen jo med m-itx jo ligesom væk :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Jeg kan ikke finde ét kabinet med plads til 4 hdd. Og nej, idéen er ikke væk.... Du smider et mini itx kort på tværs i bunden og har 3 gigabit lan porte internt på kortet.... Det bruger man så til wan, lan og dmz.... Så har du en fanless nas med plads til 2TB med alt på det lille itx kort. Bruger du en VIA cpu, så kan du bruge den uden køler. Men jeg har ikke fundet et kabinet endnu, der er godt nok. Det behøves nemlig ikke at være særligt stort. Havde overvejet at lave et selv i lexan... http://www.mini-itx.com/store/?c=30 - ét af mange... Så er idéen jo med m-itx jo ligesom væk :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Og nej, idéen er ikke væk.... Du smider et mini itx kort på tværs i bunden og har 3 gigabit lan porte internt på kortet.... Det bruger man så til wan, lan og dmz.... Så har du en fanless nas med plads til 2TB med alt på det lille itx kort. Bruger du en VIA cpu, så kan du bruge den uden køler.Ja - det fylder mindre - men du har stadig fire diske der snurrer lystigt. Så er det jo hip som hap med fan-less :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Nej for det er som regel køleren på cpu'en der fylder.... I et kabinet sætter du en 120mm blæser fra Papst i hver ende og trækker luften igennem på den måde....De siger stort set ingenting og flytter ganske meget luft..... De kan integreres ganske flot i et kabinet, hvor så diskene ligger gemt inde bagved... Selve den afdeling hvor diskene sidder, isolerer du, så godt som man nu kan, termisk fra resten af NAS'en...Så spiller det ganske godt. Ja - det fylder mindre - men du har stadig fire diske der snurrer lystigt. Så er det jo hip som hap med fan-less :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest ThomasO Anmeld indhold Besvaret January 14, 2007 Indholdet slettet da jeg gerne vil have slettet min profil af admin. Har anmodet om dette ASAP- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret January 14, 2007 Ja det ville jeg..... På freenas kan du tilgå NAS'en via FTP fra WAN, hvis du har behov for det.... Ergo har du tilgang til alle dine ting via nettet.....:) Derfor kunne man også bruge DMZ på den, til en offentlig tilgængelig FTP server, hvor sikkerhed ikke er nødvendigt... Øh... Supermule vil du blande NAS og .... WAN sammen på samme fysiske enhed? Jeg gemmer altså mine backups og des lige på en dåse der KUN har adgang til mit LAN, og lokale adresser. Det var derfor jeg tænkte at købe 2 diskstations, netop for at have en til WAN og en til LAN. Hmmmm.... måske jeg er for paranoid. Du vil alligevel have en kæmpe 4 disk løsning, hvorfor kigger du så ikke på erhvervsprodukter. Du kan da også købe sådan en cubestation her. http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=217744 He he he .... faktisk havde mit arbejde 1.000 gl LTO2 tapes der blev destrueret. Men havde det ikke kostet godt 9.000 for et (SCSI) LTO 2 drev til PC montage, havde jeg kunnet tage 400GB backups på tape - pr stk. He he he .... det ville have været cool at lege med, 365 tapes, og så båndskifte hver morgen. Så hvis nogen falder over et LTO2 drev der virker, så kunne jeg måske stadigt være interesseret, hvis prisen er ok. Ellers må jeg vente til LTO3 er på vej ud, de har jo 800GB tapes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites