PJKB 10 Anmeld indhold Skrevet January 12, 2007 ER der nogle som kender de generalle regler når man skal ansætte folk i detailsektoren (butik)...... Jeg syntes det er vældig uoverskueligt og ringer man til AMS eller Handels er de TOTALT på den ansattes side og ævler løs om overenskomstaftaler etc. Vi er en økonomisk skrøbelig forretning som ikke har de store økonomiske midler her i opstartsfasen og vil bare sikre os så godt som muligt Vi har tænkt os at bruge reglen om 6 mdr prøvetid. MEN hvem betaler når medarbejderen er syg, hvis der er tale om en detidsansat (f.eks 15-20 timer om ugen)? Hvad hvis den ansatte meddeler at hun er gravid lige efter vi har indgået kontrakt? Eller den nyansatte langtidssygemelder sig efter et par mdr? Er der andre "farer" i vandet vi skal være opmærksomme på? Butikken ligger i Sverige. Måske lyder ovenstående lidt ego, men fakta er at vi SKAL have en ansat og vi kan lige så godt lukke hvis den ansatte udebliver ofte og vi hænger på vedkommende økonomisk!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PJKB 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2007 Ansættelsesvilkår til arbejdsgiver ER der nogle som kender de generalle regler når man skal ansætte folk i detailsektoren (butik)...... Jeg syntes det er vældig uoverskueligt og ringer man til AMS eller Handels er de TOTALT på den ansattes side og ævler løs om overenskomstaftaler etc. Vi er en økonomisk skrøbelig forretning som ikke har de store økonomiske midler her i opstartsfasen og vil bare sikre os så godt som muligt Vi har tænkt os at bruge reglen om 6 mdr prøvetid. MEN hvem betaler når medarbejderen er syg, hvis der er tale om en detidsansat (f.eks 15-20 timer om ugen)? Hvad hvis den ansatte meddeler at hun er gravid lige efter vi har indgået kontrakt? Eller den nyansatte langtidssygemelder sig efter et par mdr? Er der andre "farer" i vandet vi skal være opmærksomme på? Butikken ligger i Sverige. Måske lyder ovenstående lidt ego, men fakta er at vi SKAL have en ansat og vi kan lige så godt lukke hvis den ansatte udebliver ofte og vi hænger på vedkommende økonomisk!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2007 Hej GIO > kan du ikke lige fjerne den ene af disse.- Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2007 Jeg syntes det er vældig uoverskueligt og ringer man til AMS eller Handels er de TOTALT på den ansattes side og ævler løs om overenskomstaftaler etc. Avtalen gäller alla arbetsgivare, man kan inte få undantag för att man är en skröplig förening. Så det blir till att lyssna på AMS och Handels... Blir den anställda sjuk betalar arbetsgivaren sjukpenning i 2 veckor. Vad som gäller vid graviditet vet jag inte, faktiskt. PS Tänk på att i Sverige kommer sociala afgifter ovanpå lönen med ca 30% som ni ska betala till ...eh...staten (jag vet inte exakt varthän) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
laughingfrog 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2007 Hmmm jeg ved godt svaret vil gøre mig til mandchaucinist i manges øjne, men..... Hvis i er en økonomisk skrøbelig forretning, så LAD VÆR at ansætte en kvinde, med mindre i enten kender hende ret godt, eller VED helt sikkert at hun ikke har planer om graviditet inden for den nærmeste tid.... Er jo ulovligt at spørge (i danmark ihvertfald) så eneste måde at sikre sig hvis man ikke har råd til en graviditet på den måde, er desværre at undgå at ansætte en kvinde. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2007 Ak ja. Det er jo nærmest forbudt at ansætte nogen hertillands og man kan hurtigt blive blanket af, hvis man er uheldig. Måske kan du bruge dette link: http://www.fk.se/arbetsgivare/ :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 13, 2007 Kan man ikke få medarbejdere med løntilskud her i Sverige ? I DK er der jo en masse muligheder med flextidsansatte, projekt springbræt, integrationsstøtte og hvad det ellers hedder. Prøv at henvende jer skriftligt til AF (ved ikke hvad det hedder i S) og angiv at i er en nystartet virksomhed der føler i har et socialt ansvar men ikke har de store midler til at hjælpe på dette område. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
PJKB 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2007 Ak ja. Det er jo nærmest forbudt at ansætte nogen hertillands og man kan hurtigt blive blanket af' date=' hvis man er uheldig. Måske kan du bruge dette link: [url']http://www.fk.se/arbetsgivare/ :) Godt link, men det afgørende for vores vedkommende er om der er forskel på et heltidsjob og en "time" ansat. Dvs hvis vi hyrer en 3-4 dage om ugen svarende til 15-20 timer. Hvordan/hvormeget kan vi så betale løn til en syg medarbejder når det faste timeantal varierer? Om det er sandt ved jeg ikke, men har hørt at man stort set kan opsætte sine egne regler, så længe det er under den 6 mdr. prøvetid som man kan bruge ved ansættelse. Har desuden læst at man "kun" skal betale omkring 10% i arbejdsgiverafgift for den første medarbejder!? (Håber det er rigtigt, da vi kun skal have en). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 14, 2007 Jeg tror ikke rigtig på de rygter, du har hørt der. Men som Futz foreslår: Snak med arbejdsformidlingen www.ams.se om, hvilke specielle ordninger, der findes for langstidsledige eller lignende. Hvis arbejdstiden varierer, skal man vel som arbejdsgiver være så rimelig, at man betaler, (80 procent af/minus karensdag) hvad medarbejderen går glip af ved at være syg, og så ser man vel på tidligere uger. Men spørg Försäkringskassan, hvad der gælder. Hvad med bare at finde en med et ordentligt helbred? ;) Tjek også www.nutek.se - Verket för näringslivsutveckling under Näringslivsdepartementet - herunder isär Företagarguiden - måske ligger der en glemt støtteordning og flyder derinde... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites