Jump to content
Carwash

Helt ny som katte ejer

Recommended Posts

Hej alle dyr isære katte ejer.. jeg har tænkt mig at anskaffe ikke ret gammel hus katte-killing. jeg er helt grøn på området , råd, hjælp, vejledning søges og evt. hvor kan jeg skaffe sådan en lille dejlig kældne sag. bor selv i Annestad ( bunkeflostrand) det skal siges, jeg er ikke meget hjemme, dvs arbejder en del i Dk. :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle dyr isære katte ejer.. jeg har tænkt mig at anskaffe ikke ret gammel hus katte-killing. jeg er helt grøn på området , råd, hjælp, vejledning søges og evt. hvor kan jeg skaffe sådan en lille dejlig kældne sag. bor selv i Annestad ( bunkeflostrand) det skal siges, jeg er ikke meget hjemme, dvs arbejder en del i Dk. :rolleye:
Mad, vand og en bakke så den ikke skider i hele lejligheden...så er den i vinkel ..... og, hold endelig kræet hjemme fra arbejde :th2: :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Patrick, hvis du ikke er ret meget hjemme vil jeg anbefale dig at få to killinger med det samme - det er sjovere for kattene, og bedre for dit hjem, for to killinger keder sig mindre og laver færre ulykker end en killing! Og så skal du huske at killinger skal være 12 uger før de flytter hjemmefra, du bør sørge for at få dem vaccineret, sundhedstjekket og forsikret hurtigst muligt og hvis ikke de har fået ormekur (og evt. loppekur afhængig af deres omgivelser) skal de også have sådan en. Et godt tørfoder, frisk vand og en stor kattebakke der tømmes jævnligt - så skulle du være kørende. Jeg har set annoncer i Sydsvenskan om kattekillinger, der er sikkert også på blocket.se.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Patrick, hvis du ikke er ret meget hjemme vil jeg anbefale dig at få to killinger med det samme - det er sjovere for kattene, og bedre for dit hjem, for to killinger keder sig mindre og laver færre ulykker end en killing! Og så skal du huske at killinger skal være 12 uger før de flytter hjemmefra, du bør sørge for at få dem vaccineret, sundhedstjekket og forsikret hurtigst muligt og hvis ikke de har fået ormekur (og evt. loppekur afhængig af deres omgivelser) skal de også have sådan en. Et godt tørfoder, frisk vand og en stor kattebakke der tømmes jævnligt - så skulle du være kørende. Jeg har set annoncer i Sydsvenskan om kattekillinger, der er sikkert også på blocket.se.
Tak pernille.. lige en dumt spørgsmål, har katte også noget papire om de er blevet sundhedtjekket/vaccineret? og det med forsikring? hmm hvor forsikre man katte henne? som sagt er helt ny på området....og hva med race? hvilken race er meget kælne....? lige mange spørgsmål heeh?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mad, vand og en bakke så den ikke skider i hele lejligheden...så er den i vinkel ..... og, hold endelig kræet hjemme fra arbejde :th2: :laugh:
MC-manden>> rolig jeg tage den ikke med på jobbet og vi to er jo ikke på samme sal eheh? har du selv katte der hjemme? og hva anbefalde du?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er du vimmer' date=' nej... det har jeg ikke :laugh: Jeg er ellers sikker på man kan få ens mc til at skinne, hvis man polere den i katteskind :th2:[/quote'] du kan da komme forbi med MCén på min bilvask så skal jeg nok sørge for den blive poleret med hånden , og vi vask jo alle salgs MCér . du skal prøve den når vejret er til den.. kig www.autovasken.dk

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak pernille.. lige en dumt spørgsmål, har katte også noget papire om de er blevet sundhedtjekket/vaccineret? og det med forsikring? hmm hvor forsikre man katte henne? som sagt er helt ny på området....og hva med race? hvilken race er meget kælne....? lige mange spørgsmål heeh?
Der findes ingen dumme spørgsmål så længe det drejer sig om at kattene får det godt :th2: Jeg har endnu til gode at få en ny killing i Sverige - men hos de danske dyrlæger er de rigtig gode til at lave en sundhedsbog eller i det mindste et vaccinationskort, der følger katten hele dens liv, og hvor vaccinationer og den slags bliver skrevet ind i. Hvis du køber en racekat hos en registreret opdrætter, SKAL katten være sundhedstjekket og vaccineret første gang (ved ca. 10-11 ugers alder normalt) og så sørger du selv for 2. grundvaccination når katten er 14-16 uger gammel. Så vil du også få de relevante papirer med fra opdrætteren. De fleste forsikringsselskaber i Sverige forsikrer også husdyr, dog med lidt forskellige vilkår. Jeg har 2 katte forsikret hos Agria (en del af Länsförsäkringar) og 1 hos Folksam (fordi jeg vandt et gavekort på et års forsikring). Akutte dyrlægebesøg er forholdsvis meget dyrere i Sverige end i Danmark, så det er en god forretning at lægge 2-300 kr. pr. år i forsikring så man ikke skal af med enorme beløb HVIS mis nu skulle sluge et strikketøj, blive bidt af en hund eller på anden vis få brug for akut behandling. Og ja, indekatte kan også komme til skade... Kælne racer.. tjah, jeg synes personligt at Maine Coon er meget selskabelige og kælne katte, men det er ikke rigtig en "velcro-kat" der kravler på en hele dagen. Burmesere og Abyssinier/Somali har jeg oplevet som rigtig hyggelige kælemisser. Siamesere/Orientalere kan også være nogle ægte hyggeputter, men det kræver at man er indstillet på at høre på deres snakketøj! Hellig Birma og Ragdoll skulle også være vældig sociale, men dem har jeg ikke selv erfaring med. Mit bedste råd er at du søger information på nettet og finder nogle katteracer der tiltaler dig. Måske kan du bruge The Cat Breed Selector til at give dig et lille fingerpeg. Og så skal du ud og finde opdrættere/ejere af pågældende racer, hvor du må komme på besøg og møde kattene live og se om det er "kærlighed ved første blik". De fleste opdrættere gider godt have "kiggere" på besøg, selv når de ikke har killinger, og de vil MEGET gerne fortælle om deres katte :-) Jeg stiller mig gerne til rådighed - vi har Maine Coon, Norsk Skovkat og Somali i huset.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Snowshoe...eller Norsk skovkat, i mit tilfælde - uden tvivl :thumbup: Jeg tror dog jeg venter til "bedre" tider, da jeg kun er mig selv - og ikke er ret meget hjemme grundet arbejde. Og jeg foretrækker en mis der snakker lidt - det er så hyggeligt at få lidt feedback :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg kørte ud på Kattens Værn på Frederiksberg og lod katten vælge mig !! Det kan kun anbefales at bruge den fremgangsmåde !! De havde forskellige racer, men ham som valgte mig er en "almindelig" huskat. Jeg kan kun anbefale at holde vaccinationer osv. ved lige - hvis det skal være en indekat kan det virke lidt overflødigt, men jeg vil hellere være på den sikre side. Og hvis katten skal rejse til Danmark engang imellem, så skal den jo da i hvert fald have en vedligeholdt rabiesvaccination - denne er dog ikke nødvendig, hvis katten købes i Sverige og ikke kommer udenfor landets grænser (som jeg har forstået det). Mht. forsikring, så har jeg ikke nogen på min kat - dels fordi jeg aldrig tænkte over det i Danmark, dels fordi han er indekat og dermed ikke har så stor risiko for at komme til skade. Nu er han desuden ved at være gammel... Det er som alt andet en overvejelse man skal gøre sig - måske får man aldrig brug for det, men det kan jo blive en dyr omgang, hvis katten bliver syg eller kommer til skade. Som sagt har jeg ingen forsikring og dermed ingen praktisk erfaring, men jeg har dog set reklamer i TV for et selskab - Agria hedder de (www.agria.se). Ved så heller ikke om de er billige eller gode, men det er da et sted at starte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg vil gerne understrege, at jeg synes huskatte og internatkatte er et fremragende valg :-) Men når jeg nu blev spurgt om hvilke racer der var kælne, var det også det jeg svarede på. Huskatte er en så blandet størrelse at man aldrig rigtig ved hvad de bliver til, medmindre man anskaffer en voksen kat. Vi havde to huskatte fra samme kuld, og de var så vidt forskellige af sind at man ikke skulle tro de var i familie. Det kan i øvrigt ikke anbefales at købe kat på et dansk internat for at tage den med til Sverige, da der vil gå ca. 4 måneder før den må komme ind i landet pga. rabiesreglerne. Men der findes jo også katteinternater i Skåne :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Mht. forsikring, så har jeg ikke nogen på min kat - dels fordi jeg aldrig tænkte over det i Danmark, dels fordi han er indekat og dermed ikke har så stor risiko for at komme til skade. Nu er han desuden ved at være gammel... Det er som alt andet en overvejelse man skal gøre sig - måske får man aldrig brug for det, men det kan jo blive en dyr omgang, hvis katten bliver syg eller kommer til skade. Som sagt har jeg ingen forsikring og dermed ingen praktisk erfaring, men jeg har dog set reklamer i TV for et selskab - Agria hedder de (www.agria.se). Ved så heller ikke om de er billige eller gode, men det er da et sted at starte.
Vil lige nævne at indekatte bestemt også fint kan komme godt og grundigt til skade, taler desværre af erfaring og 12.000 SEK fattigere... Vi har nu forsikret begge vores katte gennem IF og der tages der højde for "killingeskader"... Alt det med forsikringer ligger der et par tråde om herinde, men det er værd at bemærke at forsikringen af et dyr i Sverige koster næsten ingenting i Sverige ved siden af hvad det koster i Danmark... http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4234 Ellers pøj pøj med missekøbet! Det er nogle dejlige nogle at komme hjem til! :love:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg vil gerne understrege, at jeg synes huskatte og internatkatte er et fremragende valg :-) Men når jeg nu blev spurgt om hvilke racer der var kælne, var det også det jeg svarede på. Huskatte er en så blandet størrelse at man aldrig rigtig ved hvad de bliver til, medmindre man anskaffer en voksen kat. Vi havde to huskatte fra samme kuld, og de var så vidt forskellige af sind at man ikke skulle tro de var i familie. Det kan i øvrigt ikke anbefales at købe kat på et dansk internat for at tage den med til Sverige, da der vil gå ca. 4 måneder før den må komme ind i landet pga. rabiesreglerne. Men der findes jo også katteinternater i Skåne :-)
Jeg ved godt, at der er mere "styr" på racekattene sådan mht. til temperament osv. - og hvis man gerne vil have en bestemt udseende kat eller en som er meget talende/meget stille/har meget pels/har lidt pels osv., så er det nok den vej man skal gå. Jeg nævnte bare internat og huskat fordi det var sådan jeg fik min - som sagt var der flere forskellige racer på internatet, men det var så altså huskatten, som slog til, da han så mig :-) Og jeg foreslår bestemt ikke at få en kat fra et internat i DK, det er som du siger alt for besværligt mht. rabiesvaccine osv. Mht. forsikring så ved jeg godt, at indekatte også kan komme til skade - min har en enkelt gang været en klump og trådt forkert (går jeg ud fra) da han hoppede ned - dog kun lidt ømhed i et par dage. Men det er jo med dyreforsikring som med næsten al anden forsikring: Måske kommer man til at betale til den for ingen verdens nytte, hvis ens mis (7-9-13) aldrig kommer til skade. Dog er det nok lidt vigtigt at tage det med i betragtningen, da det jo er et levende væsen, som man forhåbentlig vil give den bedste behandling, hvilket en forsikring så kan hjælpe på, hvis uheldet er ude.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kørte ud på Kattens Værn på Frederiksberg og lod katten vælge mig !! Det kan kun anbefales at bruge den fremgangsmåde !! De havde forskellige racer' date=' men ham som valgte mig er en "almindelig" huskat.[/quote'] Hvis jeg må komme med råd også..? Der er SÅ mange katte i DK som godt vil have et nyt hjem. Ofte kan du også finde to styk, som har boet sammen før - og to sammen er langt at foretrække!! Tag forbi et af de mange kattehjem og se på kattene. Som Mulde siger: Så vælger de dig!! Jeg vil til hver en tid tage en kat fra et kattehjem, hvis jeg har muligheden...! Held og lykke - og husk! Mad til kræet køber man hos dyrlægen/dyrehandleren. ;) Billig kattemad fra supermarkedet giver katte nyresten og meget andet godt...! :sick:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis jeg må komme med råd også..? Der er SÅ mange katte i DK som godt vil have et nyt hjem. Ofte kan du også finde to styk, som har boet sammen før. Tag forbi et af de mange kattehjem og se på kattene. Som Mulde siger: Så vælger de dig!! Jeg vil til hver en tid tage en kat fra et hjem, hvis jeg har muligheden...! Held og lykke - og husk! Mad til kræet køber man hos dyrlægen/dyrehandleren. ;) Billig kattemad fra supermarkedet giver katte nyresten og meget andet godt...! :sick:
Det kræver jo igen, at de nuværende ejere vil beholde kattene indtil de er rabiesvaccinerede og har fået deres pas. Der er vel også masser af katte i Sverige som gerne vil have et nyt hjem... :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det kræver jo igen' date=' at de nuværende ejere vil beholde kattene indtil de er rabiesvaccinerede og har fået deres pas. Der er vel også masser af katte i Sverige som gerne vil have et nyt hjem... :)[/quote'] Ja - men det har jeg ikke prøvet! :rolleyes: Men du har selvfølgelig ret. Bor man i Sverige, bør man tage til et svensk kattehjem, det burde jeg ha' skrevet...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis man er til det at få en "brugt kat" og det oveni gerne må være en racekat, så er der muligheder på www.vildkat.dk hvor kattene fra opdrætterne for det meste er passet med rabies og vaccinationer, og derfor næsten til at tage med over grænsen.. Vores den ældste er derfra, og det har været et stort hit! :th2: Jeg kender desværre ikke til en lignende svensk udgave af hjemmesiden, men det skulle da undre mig hvis sådan en ikke fandtes...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja - men det har jeg ikke prøvet! :rolleyes: Men du har selvfølgelig ret. Bor man i Sverige, bør man tage til et svensk kattehjem, det burde jeg ha' skrevet...
Jamen det er ikke fordi jeg mener at et svensk eller dansk kattehjem er at foretrække frem for det andet, blot at man skal tænke på den tid det tager at få klargjort katten til overtagelse... Hvis katten allerede er vaccineret som Madsens eller man kan lave en aftale om overtagelse efter de 4 mdr. det tager med vaccination og pas er der jo ingen ben i det :)
Hvis man er til det at få en "brugt kat" og det oveni gerne må være en racekat' date=' så er der muligheder på www.vildkat.dk hvor kattene fra opdrætterne for det meste er passet med rabies og vaccinationer, og derfor næsten til at tage med over grænsen.. Vores den ældste er derfra, og det har været et stort hit! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest liverpool

hej jeg fik Baloo og begheera fra kks(Kattkommando Syd ) jeg gave 1000 sek kr for dem, de er 2 år gammel og jeg fik dem i juli sidste år. du kan finde på killinger og voksen katte. [url=http://www.kks.nu/] hilsen ann;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej! Er der så nogen der ved hvornår der er racekatteudstilling näste gang i Skåne? Jeg er iövrigt lidt overrasket over, at man ikke läser nogle böger om kattepasning når man overvejer at skaffe sig kat. Jeg läste en masse böger inden jeg anskaffede mine gekkoer, og jeg har også en forventning om at jeg skal läse i mindst nogle måneder inden jeg er klar til at skaffe min förste kat. Synes ikke det er en enkel ting at skaffe sig et dyr. Mvh, Anine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej! Er der så nogen der ved hvornår der er racekatteudstilling näste gang i Skåne? Jeg er iövrigt lidt overrasket over, at man ikke läser nogle böger om kattepasning når man overvejer at skaffe sig kat. Jeg läste en masse böger inden jeg anskaffede mine gekkoer, og jeg har også en forventning om at jeg skal läse i mindst nogle måneder inden jeg er klar til at skaffe min förste kat. Synes ikke det er en enkel ting at skaffe sig et dyr. Mvh, Anine
Enig !! Jeg gik ud fra som en selvfølge, at man læste bøger og så supplerede op med gode råd fra andre katteejere !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
JA' date=' det ved jeg ;-) Der er udstilling på Europaporten i Malmö den 3-4. marts, alle racer, begge dage - jeg vil være der om søndagen med 2 x Maine Coon. [/quote'] :cry: Det er min arbejdsweekend :( Er væk hjemmefra fra 5 om morgenen til kl. 21 om aftenen, så der er ingen chance for at komme til udstillingen. Æv altså. Mvh, Anine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites