Jump to content
Furland

Q: Indkomstafhængig betaling af Dagis...

Recommended Posts

Nu da min kone er slut på sin barsel og går arbejdsløs her i Sverige, samt jeg officielt ingen indkomst har hér, er der så nogle af jer der har børn i institutions alderen som kan svare mig på følgende: Når det kommer til beregning af prisen, skal man bare være "ærlig" at komme med et ca. beløb på sin danske indtægt, eller kan man "snyde" systemet med sin status som 0-taxerare og betragte dette som med fastighestsskatten, at man får laveste pris?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu da min kone er slut på sin barsel og går arbejdsløs her i Sverige, samt jeg officielt ingen indkomst har hér, er der så nogle af jer der har børn i institutions alderen som kan svare mig på følgende: Når det kommer til beregning af prisen, skal man bare være "ærlig" at komme med et ca. beløb på sin danske indtægt, eller kan man "snyde" systemet med sin status som 0-taxerare og betragte dette som med fastighestsskatten, at man får laveste pris?
Betalt dog de skalde 960 sek, og hver glad for at det ikke koster mere at have børn her, med tanke på alt det de gør for dem !!!! Tror ikke der er så meget sympati fra de forældre der er herinde i forhold til at "synde", da pengene går til børnene ! Det er kun dit eget barn du snyder. Dessunde så er det din danske lønseddel de skal have som de regner ud fra !

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er nu ret så enig med dig Miriam, da jeg ikke har tænkt det som at ville snyde, men mere et "hvad gør man" spørgsmål. Jeg er bare lidt stresset over at de ikke kan give klar besked om pris osv. her hvor vi bor. Min søn må jo kun være i dagis 15timer om ugen, pga. min kones arbejdsløshed, og derfor var jeg bare lidt i vildrede om pris, og derfor mit "snyde eller ikke snyde" spørgsmål. Er der andre som har erfaring med, hvordan de lagde det "forældre timeskema" der kræves, hvor en af parterne arbejder skiftende tider? Jeg arbejder 9 og 12 timer blandet dag/aften, og ikke én uge er ens, bortset fra fast arbejde hver anden weekend. Jeg kan selvfølgelig bare stikke dem min turnus frem til Marts, men den kan de jo næppe bruge til så meget... Skal man bare sige man arbejde de sædvanlige 37-40 timer om ugen, og så må det være det?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er nu ret så enig med dig Miriam, da jeg ikke har tænkt det som at ville snyde, men mere et "hvad gør man" spørgsmål. Jeg er bare lidt stresset over at de ikke kan give klar besked om pris osv. her hvor vi bor. Min søn må jo kun være i dagis 15timer om ugen, pga. min kones arbejdsløshed, og derfor var jeg bare lidt i vildrede om pris, og derfor mit "snyde eller ikke snyde" spørgsmål. Er der andre som har erfaring med, hvordan de lagde det "forældre timeskema" der kræves, hvor en af parterne arbejder skiftende tider? Jeg arbejder 9 og 12 timer blandet dag/aften, og ikke én uge er ens, bortset fra fast arbejde hver anden weekend. Jeg kan selvfølgelig bare stikke dem min turnus frem til Marts, men den kan de jo næppe bruge til så meget... Skal man bare sige man arbejde de sædvanlige 37-40 timer om ugen, og så må det være det?
Tiderne bliver jo lagt ud fra din kone, så dit vagt skema ændre nok ikke så meget på det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Max taxa Du må kunne se på kommunes hjemmeside hvad i skal betale. Det bliver jo max beløbet. Kan man have små børn 15 timer om ugen, er det ikke først fra 4-5 år ? Er det nødvendigt at få passet barnet de 15 timer, man skal jo ikke have plads når man er arbejdsløs herovre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Er der andre som har erfaring med, hvordan de lagde det "forældre timeskema" der kræves, hvor en af parterne arbejder skiftende tider? Jeg arbejder 9 og 12 timer blandet dag/aften, og ikke én uge er ens, bortset fra fast arbejde hver anden weekend. Jeg kan selvfølgelig bare stikke dem min turnus frem til Marts, men den kan de jo næppe bruge til så meget... Skal man bare sige man arbejde de sædvanlige 37-40 timer om ugen, og så må det være det?
Jeg har da siden Jasmin startede i dagis møjsomligt udfyldt mit arbejdsskema (skiftende 12 og 24 timers vagter). Men Jasmin var jo også mere afhængig af mine arbejdstider da Nulla også arbejder......så det.... Og hvis lillemand er glad for dagis skal han selvfølgelig over og være social med de andre unger 15 timer om ugen. Han skal jo ikke "straffes" fordi mamma tilfældigvis er arbejdsløs....:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du må kunne se på kommunes hjemmeside hvad i skal betale. Det bliver jo max beløbet. Kan man have små børn 15 timer om ugen' date=' er det ikke først fra 4-5 år ? Er det nødvendigt at få passet barnet de 15 timer, man skal jo ikke have plads når man er arbejdsløs herovre.[/quote'] Hvis du er på barsel eller aktiv arbejdssøgende har du ret til de 15 timer uanset om barnet så er 1 eller 4 år. Det med de 4 år er fordi det er "skoleforberedende". Og ja det er faktisk nødvendigt at ha barnet på dagis de 15 selvom man går hjemme !!!!! Selv om jeg syntes jeg er ret så interessant og kreativ så er det sg ikke nemt at være kreativ 24/7/365 dage - desuden lær barnet jo også svensk og få kompiser som han/hun vil beholde ind i skole aldren. Ikke for at gi et sur opstød men ...... :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for alle svarene! Vi er såmånd glade for at han skal starte "blødt" i dagis, men også fordi han trives rigtig godt sammen med andre børn, og vi syntes han skal kunne udvikle sig både sprogligt og socialt. Det er jo som andre siger ikke alt vi kan tilbyde ham. Så må jeg bare tage den vej de vil have ifht. mine arbejdstider og smide et detaljeret skema... Bjarne Håber alt går godt med nr.2 :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det betyder sgu ikke så meget hvad du skriver i det ondsvage skema, bare skriv du jobber fra 8-16 hver dag, selvom jeg nu er sygmeldt er jasmin i vuggestue fra 9-15 hver dag og hun elsker det, det ville være synd for hende at gå hjemme, vi betaler det højeste som er 1260sek og det gør vi gladeligt:) Men det er en lidt sur regl med de 15 timer dem kommer vi også i klemme med når jeg føder nr 2 til feb, men jeg starter job efter 3 mdr;) for jasmin skal ikke gå her hjemme med en sur træt mor, det ville være synd, iøvrigt er det lidt snyd at man skal betale fuld pris for de 15 timer også, meget mærkelig regl. Men jeg kan godt se det er lidt et prob. at snyde sig til mere tid i vuggestuen når hun er på svenske dagpenge øvøvøvø, for barnet har klart bedst af at komme ud. Ps gir i snart kaffe ???:love2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Vill tipsa om att det finns öppna förskolor, dit man kan gå om man är hemma med barnen, men ändå vill träffa andra barn och aktiveras. Är hemmafru med våra 2 barn på 4,5 år och en liten bebis. Våran stora tjej har aldrig gått på vanlig förskola, utan vi har gått till öppna förskolan och det har fungerat jättebra. Där finns aktiviteter liksom den vanliga förskolan. Den största skillnaden är att föräldrarna är med hela tiden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor er det synd for rigtig mange Svenske børn' date=' nemlig dem der er hjemme hos deres sure forældre. 1 Million Svenske kan, men ikke en håndfuld Danskere:scared:[/quote'] Hmm....nu går jeg så udfra du er ironisk. Du udlægger det som om folk der syntes deres børn gerne må lære at stå på egne ben (læs: ikke hænger i forældres skørter) er underlige. Jeg kan da sige at jeg/vi er MEGET glade for vores datters sociale skills, og hun er ikke bange/pylret når vi ikke lige står 30 cm fra hende (dermed sagt at der findes rigtig mange børn der er sådan). Nu ved jeg ikke 100% om det skyldes at hun er 30 timer i dagis pr uge, men jeg kunne da godt have en formodning om det:rolleyes: . Desuden lærer hun noget hurtigere svensk, da hun jo skal vokse op i Sverige, ved at omgåes svenskere i nogle timer om dagen. :th2: Og hvis jeg kunne få lov til at gå hjemme på barsel som svenskerne gør det gjorde jeg det også.....jeg tror bare ikke det nødvendigvis er en fordel for ungerne at gå fulltime hjemme hos forældrene (rent socialt og udviklingsmæssigt), Så tror jeg nemlig at man får utilpassede umulige/forkælede unger der får problemer senere i livet når de skal fungere ude i det store samfund (eks. er det jo et stort problem blandt invandrere der ikke har sendt/haft ret til deres børn i dagis). Bottomline: Hvad er problemet med at man gerne vil have sin unge passet ??:fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke noget galt i det Der er ikke noget galt i at få sit barn passet. Men systemet herovre der at man har sine börn hjemme når man er arbejdslös eller har barselsorlov. Og så syntes jeg at man skal fölge det. Jeg ved at det ikke er Dansk kultur at have unger hjemme selv, men vil man fölge den kunne man jo have blevet i DK. Dette er et andet land med en anden kultur ! Vi har haft vores unger meget hjemme og det har fungeret godt. Og som beskrevet längere oppe. Der er legestuer, og det er faktisk nok til at läre sproget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skallstorp, der er ingen tvivl om at børn har det fint med at være hjemme, men det er jo bare den forskel vi alle har i vores syn på "børne opdragelse". Du foretrækker det ene, vi foretrækker noget andet. For os er det absolut ikke et spørgsmål om kultur, eller behovet for at høre "hvis du ikke kan lide lugten i bageriet" ordlegen, men snare det at vores søn ikke lige har andre børn i nærheden, vi bor på landet og vi har 20km til nærmeste öppna förskola, hvilket ikke er ideelt når vi har dyrehold. Derfor er vores syn jo ganske reelt ifht. at han nok vil lære lidt mere af de større børn i förskolan, end at være hjemme hos mor. Der er for os en kreativ grænse i hvad vi kan inspirere ham med, da vi jo er voksne, og ikke ligeværdige børn. Børns kreativitet og læring, inspireres bedre af andre børn med samme eller lidt ældre alder, da vi som voksne jo ikke har den barnlige intuition i os. Faktiskt er dette den første rigtige negative ting vi har erfaret efter snart et år hér, men derfor behøver vi jo ikke bare bukke nakken og sige "Tack snälla". Med Fuld pris men Reduceret tid, føler jeg det er en direkte forskelsbehandling af forældre under forskellige omstændigheder. Dette er som jeg ser det, en konsekvens af den socialdemokratiske retningslinie, sverige har som grundsten i hele sit offentlige system. Men igen sådan er det bare og så må man jo tage det man kan få!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites