Jump to content
kfrost

mangler forklaringer på bla."halvforsikringen"

Recommended Posts

Hey Jeg er så småt klar til at jeg skal flytte over i vores (kæresten og jeg) lejlighed i sverige. Jeg skal jo så til at have mig en ny bil, så jeg har nogle praktiske spørgsmål. hvad betyder halvforsikringen ? vognskadegaranti ? hvor mange af de der forsikringer er lovlpigtige og hvilke er smarte at have ? noget helt andet, er der nogen der ved hvor længe jeg kan køre i min danske bil når jeg først er flyttet herover ? er der nogen der har regnet på om det bedst betaler sig at købe på afbetaling og så få en billig forsikring den vej igennem eller om renterne gør at det er billigere at købe bilen kontank hvis man har pengene til det. det drejer sig om en fabriksny VW Nå ja forresten hvor langt i KM er de der svenske mil ? Hmmm det var vidst alt for nu Hilsen kenneth:new:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Velkommen på debatten, Kenneth. Alle dine spørgsmål er besvaret masser af gange herinde i forvejen. Brug søgefunktionen, og du har svar på alle dine spørgsmål over en kaffekop´s tid. Hvis vi skulle besvare de samme spørgsmål gang på gang, så kunne vi ikke lave ret meget andet ;) Jeg kan dog fortælle dig at 1 svensk mil er det samme som 10 danske kilometer - dén var kort og nem. Nå ja, og så må du køre din danske bil herovre i ca. 1 måned til et år - alt afhængig af hvad dit danske forsikringsselskab vil gå med til. Men MAX et år, efter svenske regler. (www.vv.se er en guldgrube) ...nu har jeg allerede været meget flink :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Velkommen på debatten, Kenneth. Alle dine spørgsmål er besvaret masser af gange herinde i forvejen. Brug søgefunktionen, og du har svar på alle dine spørgsmål over en kaffekop´s tid. Hvis vi skulle besvare de samme spørgsmål gang på gang, så kunne vi ikke lave ret meget andet ;) Jeg kan dog fortælle dig at 1 svensk mil er det samme som 10 danske kilometer - dén var kort og nem. Nå ja, og så må du køre din danske bil herovre i ca. 1 måned til et år - alt afhængig af hvad dit danske forsikringsselskab vil gå med til. Men MAX et år, efter svenske regler. (www.vv.se er en guldgrube) ...nu har jeg allerede været meget flink :p
Det er vel fordi julen varer lige til påske :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Problemet er nu at jeg har forsøgt mig med at læse de indlæg der er her på sitet, (hader selv af folk regner med at andre løser problemet for en så man ikke behøver at gøre noget for det) jeg havde igår nemlig fundet ud af at de fandtes ved at læse her på sitet, men der findes ikke nogle forklaringer på hvad det betyder og hvad der er lovpligtigt, i de indlæg jeg læste, jeg har nu forsøgt at bruge søgefunktionen som du nævner og søgt specifikt på de 2 ord, og der kommer 3 indlæg op 2 jeg har læst uden at blive klog og så mit eget indlæg. Måske det kunne være en ide at lave en "sticky" hvor de ting i ofte svarer på står ? hilsen kenneth

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Trafikförsäkring er lovpligtig (vel det samme som ansvarsforsikring i DK). Halvforsikring däkker det samme som helforsikring (tyveri, brand osv.), men däkker IKKE hvis du selv forårsager din skade. Personligt kan jeg sige det nok er smart at have helforsikring, men det kan väre et spörgsmål om pris:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så vil jeg gerne svare. Halvforsikring er hvad der i danmark svarer til friskadedækning. Altså skader hvor du ikke mister trin, men hvor du bliver opkræver selvrisiko på nogen af dækningerne. Andre kan du købe dig fri af selvrisikoen ved at udvide halvforsikringen. Typisk ved kollision med dyr som er ret anvendt når man kommer bare lidt udenfor Malmø. Den lovpligtige forsikring som svarer til den danske ansvarsforsikring hedder som nævnt i forrige indlæg trafikforsikring. Den skal du have. Kaskoforsikringen fra Dk hedder i sverige Helforsikring, men er på nye biler (de fleste mærker med respekt for sig selv) dækket i de første 3 år af det som hedder en vagnskadegaranti. Altså er vagnskadegaranti og helforsikring helt det samme og de penge sparer du de første 3 ved køb af ny eller nyere bil. Når du køber bil, ny eller brugt (begagnat) bliver du fra forhandleren ofte tilbudt en forsikring for hele molevitten i de første 6 mdr. til et latterligt lille beløb. Den nupper du bare og så kan du i de 6 mdr. i ro og mag finde det selskab du vil være hos og som dækker dig bedst (og måske endda billigst) selskaberne tilbyder denne billige dækningi håb om at nogen bliver hængende og måske også tegner villa og indbo hos dem. Ofte får du iøvrigt (som i dk) samlerabat ved at samle alle dine forsikringer i et selskab. Vi havde vores bil fra DK med herover og omregistrerede først efter 7 mdr. Vi ringede til Tryg hvor vi var forsikret og adresseændrede blot til Sverige. det havde de ingen problemer med. Ikke hvad vi hørte af i hvert fald. Vi har stadig vores gode og meget omfattende ulykkesforsikringer i Tryg DK. Og så lidt reklame - Nordea i sverige er netop begyndt at sælge forsikringer til Nordea kunder og det er forsikringer der ligner og dækker lige som godt som de danske forsikringer - modsat de svenske indbo og villa produkter. Blot hvis du var Nordea kunde :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå nu har jeg så været ude hos VW de fik forklaret mig noget om jeg med mine dårlige svenske egenskaber kunne bruge lidt, men rigtig mange tag for de 2 fyldestgørende idnlæg, de gjorde pludseligt det hele meget mere klart for mig. Ude hos vw sagde de at mine skadefrie år i danmark ikke er en pind værd, kan det være rigtigt ? er der andre der har hørt om det

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

I Sverige kører man efter, hvor lang tid, man har haft kørekort og selvfølgelig om, man indenfor det sidste år eller 2 har lavet skader. Så man bliver hurtigt elitebilist på papiret herovre :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kommer du fra DK vil stort set alle selskaber anerkende din danske kørekorts dato selvom den ikke står i "systemet" som den gør for svenskerne. Måske kan du komme udfor at skulle fremvise det så de kan se datoen. Herefter indtegnes man så i billigste trin, og som årene går og man er skadefri optjener man "skadefri trin" så man af og til kan have sig en skade uden at det koster. Det gælder dog ikke i alle selskaber at man sparer op.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites