Hudle 10 Anmeld indhold Skrevet January 9, 2007 Hejsa.. Hvordan ser det ud med jeres budgetter med Boliglån, forsikringer, 2 biler osv. Jeg savner lidt at vide, hvor meget man egentlig sparer ved at flytte til sverige. BAre kom med bud på jeres samlede budget i forhold til dk også gerne med børnepasning. Vi lurer lidt om at købe villa og have 2 biler (fam. bil og konebil) samt alle forsikringer... Hvad er jeres erfaringer og nogle gode råd?? På forhånd tak /Hudle P.s. Det er mest for at se hvad man sidder for om måneden i en villa. med lån, el, vand, varme osv. Jeg har en tanke om villa til ca. 2-3 mill svenske kroner Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hansolo 10 Anmeld indhold Besvaret January 16, 2007 ja, det er jo svært at vide hvad biler i skal have.... men jeg har hus belånt med 2,7 mil skr. og det giver ca. 12000 skr for om mdr, biler kan fåes fra ca 1000 skr og opefter, lad os sige i køber biler for 5000 skr om mdr så forsikring ca. 14000 skr for begge, igen også afhængig af bilen og endelig husforsikring ca 4000 skr årligt. og de 2 pendler brokort, hvis i begge arbejder i DK hver dag ca 3000 skr stk. Umiddelbart ligger det her på 24500 skr om mdr !, her er hverken taget højde for befordringsfradrag eller lånefradrag. Jeg har heller ikke taget jeres el+varme med i det, da det jo er meget forskelligt. for mit vedkommende ligger det på ca 38000 skr om året Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2007 Hejsa.. Hvordan ser det ud med jeres budgetter med Boliglån, forsikringer, 2 biler osv. Jeg savner lidt at vide, hvor meget man egentlig sparer ved at flytte til sverige. BAre kom med bud på jeres samlede budget i forhold til dk også gerne med børnepasning. Vi lurer lidt om at købe villa og have 2 biler (fam. bil og konebil) samt alle forsikringer... Hvad er jeres erfaringer og nogle gode råd?? På forhånd tak /Hudle P.s. Det er mest for at se hvad man sidder for om måneden i en villa. med lån, el, vand, varme osv. Jeg har en tanke om villa til ca. 2-3 mill svenske kroner Når du på fx. www.hemnet.se kigger på villa kan du lave bostadskalkyl, så kan du få et rimeligt svar på bo omkostninger. Forsikring er beskrevet i andet svar. Institutioner: Se Rabatten på DR 1 fra forrige uge (via dr.dk) der nævnes priser som lyder meget lavere end i DK. Held og lykke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2007 Jeg har det sådan at jeg ikke har fået flere penge til mig selv efter jeg flyttede til Sverige men fik mere for mine penge. Det synes jeg bestemt er værd at tage med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2007 Jeg har heller ikke taget jeres el+varme med i det' date=' da det jo er meget forskelligt. for mit vedkommende ligger det på ca 38000 skr om året[/quote'] Av for den det var alligevel en del..... Vi har 170 kvm gammelt og relativt utæt (i det mindste ikke isoleret up-to-date) hus i to plan og har et elforbrug på omkring 20.000 sek årligt. Nok lidt mindre den her dejlig varme vinter Vi er to voksne, og gør ikke noget specielt ud af at spare på strømmen, udover sparepærer udendørs - men tit 1-2 PC'ere der står tændt. Jeg vil som BS også sige at vi nok ikke har fået flere penge til overs heroppe, men til gengæld mere for pengene. Men har ikke minutiøst regnet ud hvad vi brugte på hvad før og efter. Tit har man nok tendens til at gå lidt op i bilstørrelse end i DK, eventuelt også 2 i stedet for 1 bil. Det koster jo noget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hansolo 10 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2007 ja, det er jo svært at vide hvad biler i skal have.... men jeg har hus belånt med 2,7 mil skr. og det giver ca. 12000 skr for om mdr, biler kan fåes fra ca 1000 skr og opefter, lad os sige i køber biler for 5000 skr om mdr så forsikring ca. 14000 skr for begge, igen også afhængig af bilen og endelig husforsikring ca 4000 skr årligt. og de 2 pendler brokort, hvis i begge arbejder i DK hver dag ca 3000 skr stk. Umiddelbart ligger det her på 24500 skr om mdr !, her er hverken taget højde for befordringsfradrag eller lånefradrag. Jeg har heller ikke taget jeres el+varme med i det, da det jo er meget forskelligt. for mit vedkommende ligger det på ca 38000 skr om året Det skal nok lige tilføjes at mit hus er 320 kvardratmeter Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret January 17, 2007 Det skal nok lige tilføjes at mit hus er 320 kvardratmeter Aaaah.. Så gi'r det mening ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Murillo 10 Anmeld indhold Besvaret January 22, 2007 Måske... Måske ikke :) Hej Hudle og alle jer andre Jeg er ikke selv flyttet til Sverige ENDNU, noget som jeg gerne har villet i et par år nu, men som - af flere grunde - ikke rigtig har været muligt MEN efter sommerferie skulle det hele gerne gå op i en højere enhed, så jeg kan finde mig en bolig "hinsidan" :th2: Der er lavet mange beregninger og jeg har talt og læst en del, så som tommelfinger regel er min personlige mening, at det ikke bliver billigere, men levestandarden bliver en hel del bedre. 3 grunde til at jeg flytter 1. Jeg vil gerne ind på boligmarkedet, men jeg vil IKKE købe en lille knallert af en lejlighed et usselt sted, hvor prisen - af indlysende grunde - er lav eller flytte til det mørke Lolland. Jeg er livssnyder og Malmø tilbyder - endnu - gode lejligheder, i en prisklasse hvor alle kan være med. Så jeg samtidig har mulighed for at rejse, gå ud og spise/gi den gas en aften, eller købe lidt gode ting til mig selv. 2. Når du sørger en bolig i Danmark, er ALLE klar over at hvis du bestiller et køkken til kr 50.000, stiger boligen med min. kr 100.000, så de fleste boliger er i en høj standard (ikke nødvendigvis i køn standard). Jeg kan godt li at sætte boligen i stand efter mit eget hoved og man kan stadig - det bliver sværer og sværer - finde gode tilbud eller "renoveringsobjekter" i malmø. 3. Der er mange ting der er billigere i Sv i forhold til dk, den mest indlysende er bilen, men også forsikringen, renten, du får mere for pengene pga valutakursen og andre forbrugsgoder. Det er ikke så lyserødt som Rabatten gør det til, dog er det hamrende spændende at prøve noget nyt og anderledes (uden at det er alt for langt væk fra familie, venner og arbejde), du kan bo i den bolig som du drømmer om, kører på arbejde i den bil som dine venner ønsker og der er mulighed for at lave en god gevinst på boligen :D MEN det har sin pris, for samtidig er ulemperne også at der bliver typisk længere transporttid, udgifter til broen (og det bliver ikke bedre efter d 1/3) der kommer færrere og besøger dig´, samt der er en hel masse ting som du skal lærer og sætte dig ind i, da der ikke er noget der er, som det "plejer" Det kræver lidt omtanke og det er kun dig, der kan afgøre om det er det værd. Dette er mit udgangspunkt for at flytte til Sverige, håber at du er blevet lidt klogere :) Held & lykke Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites