Jump to content
Per

Hvilke statsborgerskab får vores barn?

Recommended Posts

Hej, jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted jeg stiller dette spørgsmål, men jeg prøver. Jeg vil gerne vide hvilke statsborgerskab mit barn får, når vores situation er følgende: Jeg har dansk statsborgerskab og min kone har russisk. Vi bor begge her i Sverige, og min kone har midlertidig opholdstilladelse i 2 år. Den bliver forhåbentligt forlænget med tiden, men hvis hun føder nu, er det et interessant spørgsmål for os. Jeg håber at nogle kan hjælpe os med dette spørgsmål. Hilsen Per.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
(Gisp!) Det lyder ikke lovede :scared:
Jeg er til dels enig med Madsen i at det oftest følger kvinden, men er man gift med kvinden har barnet mulighed for begge statsborgerskaber så vidt jeg ved. Søg evt under statsborgerskab herinde jeg har tidligere linket til en hjemmeside hvor der var en udførlig forklaring. Danmark tillader ikke dobbeltstatsborgerskab undtagen når det er en fødselsret. Jeg vil bestemt mene dit barn kan få dobbelt eller dansk statsborgerskab hvis I er gift. google er din ven: her er linket igen http://www.dk-mor-i-udlandet.com/statsborgerskab.htm og kort sagt; Opsummering: Et barn født i udlandet af en dansk mor eller en dansk far gift med en udenlandsk partner er dansk fra fødslen, skal ikke registreres nogen steder og får ikke et cpr.nr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Statborskab

Hej, jeg ved ikke helt om det er det rigtige sted jeg stiller dette spørgsmål, men jeg prøver. Jeg vil gerne vide hvilke statsborgerskab mit barn får, når vores situation er følgende: Jeg har dansk statsborgerskab og min kone har russisk. Vi bor begge her i Sverige, og min kone har midlertidig opholdstilladelse i 2 år. Den bliver forhåbentligt forlænget med tiden, men hvis hun føder nu, er det et interessant spørgsmål for os. Jeg håber at nogle kan hjælpe os med dette spørgsmål. Hilsen Per.
Hej Per JEg har lige været det igennem. Min kone fødte for 3 mdr siden. Jeg er DK og konen bosnier. Barnet fik dansk statsborgskab, og vi har fået pas til ham allerede. Hvis du er i tvivl om noget kan du ringe eller bøsege dem på det danske konsulat i Malmø. Address: Kgl. Dansk Generalkonsulat Skånes Provinsbank/Danske Bank Stortorget 13 Malmö Postal Address: Box 264 S-201 22 Malmö Telephone: (+46) (40) 123344 VH Almir

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tak for svarende. Nu har jeg straks fået mere ro i nerverne! :D Det ville godt nok gå hen og være noget uhyggeligt' date=' hvis vi endte med at stå med et russisk pas til vores barn. :eek:[/quote'] Hvorfor? Hvis moren er russer!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hvorfor? Hvis moren er russer!
Lad du være med at være dum Thomas... et dansk EU pas er sgu da at foretrække hvis man har tænkt sig at bo i Sverige.. barnet har jo automatisk ret til russisk statsborgerskab men et dansk pas er alt andet lige et mere gangbart dokument....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites