Jump to content
Pakwhan

Forældrepenge fra Sverige

Recommended Posts

Vi har søgt om forældrepenge fra forsikringskassen i sverige. Min kone er fra Filipinerne og har kun haft arbejde som aupair i Danmark, så hun er kun berettiget til laveste sats 180,- skr pr. dag. Vi har søgt om penge fra starten af November (60 dage før beregnet fødsel 31.Dec.2006) Men der er ikke kommet nogen penge Jeg riger så til forsikringskassen i dag og spørger hvad der sker? Jeg får så det svar at det er jo lidt vanskeligt da jeg arbejder i Danmark ?? og at de vil modregne de børnepenge vi skal have fra danmark i forældrepengene :surprise: Det synes jeg lyder underligt, det er jo at blande 2 slags penge sammen?? og det forklarer jo heller ikke at vi ikke har fået penge fra nov + Dec, dem ville de så også udbetale snaret :rolleyes: De siger det er ifgl af eu reglerne jeg har naturligvis bedt om at få det på skrift og har tænkt at klage over den afgørelse. Hvem skal man klage til ?? Tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg synes det også lød underligt Jeg har fulgt med her på debatten Men de lød meget sikre :rolleye: og jeg bad om at få afgørelsen på skrift hvor kan man overklage ?? Der står jo intet om sådan et tilfælde på deres hjemmeside og deres telefon tid er jo hele 2 timer pr. dag (10-12) ellers får de sikkert for meget at lave he he Tak

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har fundet dette på øresunddirekt Så det ser ud til det er rigtigt at vi skal have famileydelse fra Danmark Men jeg kan ikke se hvorfor det skulle påvirke forældrepenge fra Sverige, det er en helt anden ydelse (andet end at forsikringskassen vil spare penge:mad:) " Danmark betaler når: Den ene af forældrene arbejder i Danmark, den anden forældre ikke arbejder, og familien bor i Sverige. Hvis den svenske ydelse er større en den danske, skal Sverige betale et tillæg, der svarer til forskellen mellem beløbene. I Danmark får forældrene børnecheck til alle børn under 18 år, uanset indkomst. Børnechecken er skattefri. Børnecheken udbetales automatisk til barnets mor, hvis ikke faderen har forældremyndigheden. Den danske børnecheck udbetales en gang i kvartalet. Ydelsen afhænger af barnets alder. I 2006 gælder følgende satser: · 0 - 2-årige: 3 410 DKK i kvartalet per barn · 3 - 6-årige: 3 081 DKK i kvartalet per barn · 7 - 17-årige: 2 424 DKK i kvartal per barn Kontakt "Försäkringskassan" i Sverige hvis du vil vide mere om hvorledes du kan ansøge om et eventuelt tillæg. "

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites