Guest Supermule Anmeld indhold Skrevet December 26, 2006 Fandt lige en ganske interessant artikel fra FDM... Valg af dæk i vintertiden På sne og is er vinterdæk en stor fordel. Hvis bilen har brede dæk eller baghjulstræk som denne BMW 3-serie coupe, er det værd at overveje vinterdæk. Af Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion Skal jeg køre vinteren igennem på mine sommerdæk, eller skal jeg anskaffe vinterdæk? Det er et spørgsmål, som mange bilister stiller sig selv. Færdselsstyrelsen, FDM og Statens Bilinspektion har på baggrund af vinterens debat om fordele og ulemper ved vinterdæk fundet det væsentligt at informere om den seneste viden på området, både af hensyn til sikkerheden, og af hensyn til bilisternes økonomi. Din afgørelse Bilisterne træffer selv afgørelse om dækvalget ud fra kørselsbehovet. Derfor er det vigtigt, at bilisterne har adgang til uvildige og ajourførte oplysninger om sommer- og vinterdæks egenskaber. Man kan som bilist kun afpasse kørslen efter forholdene og køre sikkert, hvis man kender både fordelene og ulemperne ved dækvalget. Vi kan ikke give et generelt råd for eller imod vinterdæk, for mens vinterdæk er bedst på dage med is eller sne, er sommerdæk bedst både på tør og våd vej. Det bedste og sikreste dækvalg er derfor et kompromis, som også afhænger af biltype og kørselsbehov. I denne forbindelse er det vigtigt at slå fast, at dækbranchens oplysninger om, at sommerdæk mister vejgrebet ved temperaturer under 7°C, ikke længere er gældende. Selv ved lave temperaturer er sommerdæk almindeligvis bedre end vinterdæk, når vejen er tør eller våd. Kørselsbehov og dækvalg Når man før vinteren beslutter sig for enten sommer- eller vinterdæk, skal man tage højde for sit kørselsbehov og for den dæktype, som bilen normalt er forsynet med. Hvis det er vigtigt, at bilen kan bruges hver eneste dag hele vinteren, hvis bilen har baghjulstræk, eller hvis bilen har særligt brede dæk, så er det værd at overveje vinterdæk. Kan man derimod leve med, at man kan være nødt til at lade bilen stå, hvis der kommer en dag med meget sne, og har bilen i øvrigt forhjulstræk og dæk med almindelig bredde, så kan man komme sikkert gennem vinteren på gode sommerdæk. Uanset om man vælger sommer- eller vinterdæk, så er det især i vinterperioden vigtigt med en tilstrækkelig mønsterdybde. Loven siger mindst 1,6 mm, men vi anbefaler mindst 3 mm til vinterbrug. Når man vælger dæk, er det i øvrigt altid en god idé at støtte sig til uafhængige dæktests, f.eks. i biltidsskrifter eller på FDM's hjemmeside www.fdm.dk. Uanset om der er tale om sommer- eller vinterdæk, vil vi anbefale, at man især lægger vægt på dækkenes egenskaber på våd vej. Denne artikel er udarbejdet af Færdselsstyrelsen, FDM og af Statens Bilinspektion i fællesskab. http://www.bilpriser.dk/guide.do?GUIDEID=74 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret December 26, 2006 Men på svensk indregistrerede biler er det lovpligtigt at have vinterdæk på efter den 1.12. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 26, 2006 Men på svensk indregistrerede biler er det lovpligtigt at have vinterdæk på efter den 1.12. Ikke helt korrekt. Det er kun påbudt, hvis det er vintervejrlig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret December 26, 2006 ok, der havde jeg så lige forlæst mig.............men jeg skifter nu altid inden den 1.12 for at være på den sikre side. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2006 Ikke helt korrekt. Det er kun påbudt' date=' hvis det er vintervejrlig.[/quote'] Ja men hvis du köre galt i glat före ( sne/ is ) og du har sommerdäk på skal du betale det hele selv... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
alex 0 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2006 Som Credde skriver... http://www.vv.se/filer/5092/vinterdacksbro_2005.pdf Mvh Alex Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2006 Ja men Peter har en rigtig god pointe: Hvis man smadre sin bil i vintervejr i perioden gælder ens forsikring IKKE - og det bliver jo hurtigt en lidt dyr bøde. (Om der også gøres regres for skader på andres ejendele ved jeg ikke) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret December 27, 2006 Det er ikke korrekt... Starter eller slutter din rejse i udlandet, og det gør den som pendler, er man undtaget for lige netop dette krav om vinterdæk og derfor vil ens forsikring dække alligevel.... Ja men Peter har en rigtig god pointe: Hvis man smadre sin bil i vintervejr i perioden gælder ens forsikring IKKE - og det bliver jo hurtigt en lidt dyr bøde. (Om der også gøres regres for skader på andres ejendele ved jeg ikke) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Peter H. 10 Anmeld indhold Besvaret December 27, 2006 Det er ikke korrekt... Starter eller slutter din rejse i udlandet, og det gør den som pendler, er man undtaget for lige netop dette krav om vinterdæk og derfor vil ens forsikring dække alligevel.... Ja men hvad så hvis du lige skal et smut ud og handle ??? Og du har jo også selv vinterhjul på ik ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret December 27, 2006 Jo da.... Men faktisk kun fordi der sidder spacere på mine sommerhjul.....og de er 265/30/20..... De kunne ikke synes og godkendes med de hjul på. Desuden er de for brede til dette omskiftelige vejr. Derfor er de erstattet af 225/45/18.... Så er der også dette lille men.... Er man i DK og bliver overrasket af en snestorm og skal hjem, så er det rart med dæk der kan håndtere sne og is. Ingen tvivl om det. Meningen med indlægget er nok mere det at folk skal vurdere hvad de har behov for, istedet for at partout sværge til vinterdæk. Dog er det helt vanvittigt at dækcentre og andet ikke gør folk opmærksom på det her. Men der er jo penge i pisset...... Ja men hvad så hvis du lige skal et smut ud og handle ??? Og du har jo også selv vinterhjul på ik ??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
laughingfrog 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2006 Hvis rejsen starter eller slutter i udlandet... blir sku nok svært at argumentere for når man bor i SE, og specielt på turen TIL arbejde... :P Uanset man er til vinter eller sommer dæk, så skal der kun en uheldig dag med skidt vejr til for at vinterdækkene har tjent sig selv ind, derudover er der øget slid på sommerdækkene i vintertiden, samt som FDM selv skrev for et par mpneder siden, så er forskellen på sommer/vinterdæk i vådt føre, så tæt på nul, så hvofor blir de ved at anbefale folk sommerdæk som alternativ, når fordelene er så uendeligt små???? Eneste tidspunkt jeg ville kunne se fordel i kun at have sommerdæk, skulle være hvis jeg ingen planer har om at beholde bilen mere end et par måneder, ellers tjener dækkene sig selv ind med tiden i mindre slid, og mere sikkerhed. Eksvis kan nævnes FDM's egen reference test for et par måneder siden. Ved sving kørsel i vådt vejrlig, evt lettere sjap, er grebet sidevejrs på vinterdæk FEM gange så hølt. Hvilket vil sige, 50km/t med vinterdæk, skal man ned på 10 km/t med tilsvarende sommerdæk.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret December 28, 2006 Din beregning er ikke rigtig..... Krafterne bliver 4 gange så store ved dobbelt hastighed.... Så du skal dividere 50 med faktor 4 for at finde svinghastigheden for sommerdæk i sjap... Hvis rejsen starter eller slutter i udlandet... blir sku nok svært at argumentere for når man bor i SE, og specielt på turen TIL arbejde... :P Uanset man er til vinter eller sommer dæk, så skal der kun en uheldig dag med skidt vejr til for at vinterdækkene har tjent sig selv ind, derudover er der øget slid på sommerdækkene i vintertiden, samt som FDM selv skrev for et par mpneder siden, så er forskellen på sommer/vinterdæk i vådt føre, så tæt på nul, så hvofor blir de ved at anbefale folk sommerdæk som alternativ, når fordelene er så uendeligt små???? Eneste tidspunkt jeg ville kunne se fordel i kun at have sommerdæk, skulle være hvis jeg ingen planer har om at beholde bilen mere end et par måneder, ellers tjener dækkene sig selv ind med tiden i mindre slid, og mere sikkerhed. Eksvis kan nævnes FDM's egen reference test for et par måneder siden. Ved sving kørsel i vådt vejrlig, evt lettere sjap, er grebet sidevejrs på vinterdæk FEM gange så hølt. Hvilket vil sige, 50km/t med vinterdæk, skal man ned på 10 km/t med tilsvarende sommerdæk.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
laughingfrog 10 Anmeld indhold Besvaret December 28, 2006 Din beregning er ikke rigtig..... Krafterne bliver 4 gange så store ved dobbelt hastighed.... Så du skal dividere 50 med faktor 4 for at finde svinghastigheden for sommerdæk i sjap... Hvad har den dobbelte hastighed lige med vejgrebet at gøre?? Desuden skal jeg da ikke dividere farten med 4, hvis kræfterne blir 4 gange så store ved "Dobbelt hastighed"...... Derudover er jeg pænt ligeglad hvad regnestykker osv siger. Referencen var til FDM's egen sidste sommer/vinter-dæk test, som de nu pænt ignorere ved at anbefale alle som "kan undvære at skulle ud og køre de få vinterdage" at bruge. Men hvem blir hjemme fra arbejde eller tager toget fordi man er i vinterhalvåret, og der "KAN" komme sne.... hvis nu sneen kommer når man er på vej hjem, så er der sku ikke nogen af dem med sommerdæk som stopper bilen og tager toget resten og vejen hjem... Ergo, den der med "jeg kan godt lade bilen stå de 4-5 dage det sneer".... Den gir jeg ik en dyt for. Og tro mig, de kunder som bruger det lorte argument for at sætte vores andres liv på spil, de får det også af vide. :) Desuden er de jo ikke en kæft bedre end dem de selv råber op om, når der blir kørt lidt ræs på et øde område i kbh, en sen fredag/lørdag nat.... Dobbeltmoralen har nu hjemme i DK... hehe Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret December 28, 2006 Referencen var til FDM's egen sidste sommer/vinter-dæk test, som de nu pænt ignorere ved at anbefale alle som "kan undvære at skulle ud og køre de få vinterdage" at bruge. Lidt mere teori - www.trm.dk/graphics/synkron-library/faerdselsstyrelsen/dokumenter/Fagomraader/krav/bremseegenskaber.pdf Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites