Jump to content
Markowitch

Ægtepar på kontanthjælp mister halvdelen af deres støtte

Recommended Posts

Surprise! Jeg er hverken snotdum eller blåøjet og ej heller "blid"...
Kysser jorden for din fod. Flere af din slags. :p
Derimod vil jeg til enhver tid råbe op når man forfølger og mishandler mennesker, hvis eneste brøde er at de er blevet syge og uarbejdsdygtige.... specielt og særligt når man ovenikøbet finansierer denne hetz med mine skattepenge!
Socialrådgivere mishandler ikke folk. Sygdomme går over. Mennesker passerer fra den ene sitation til den næste situation. At overgå fra en almindelig tilværelse til førtidspension skal tage tid. To år eller fire år. Man dør jo ikke af sult undervejs. Slap nu af.:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det bliver helt ødelagt af at man netop ikke har ordentlig styr på tildelingerne af førtidspensioner og i det hele taget sundhedssystemet. Sundhedssystemet er nok noget af det mest udpinte overhovedet i det danske samfund.
Hmm... først og fremmest - min medfølelse og fortsat (forhåbentligt) god bedring. Dernæst - efter at have læst dit indlæg er der en tanke der slår mig.... Man siger jo vidt og bredt, at udgifterne til sundhedsvæsenet eksploderer og antallet af de syge - lige så. Men hvis du anser dig selv for "privilligeret" m.h.t. dit behandlingsforløb - hvad så med de "almindelige" syge, dem uden læger i familien, dem der ikke er så unge mere og dermed "investerings-værdige"....? Kunne det ikke tænkes, at antallet af de langtidssyge simpelt hen eksploderer fordi den sygdomsbehandling de fra starten modtager er mangelfuld og ringe? Og så er det, at disse patienter dukker senere op som kronisksyge og dermed bliver de indlemmet i et andet, lige så mangelfuldt system, der gerne skulle overtage fosørgelsen som erstatning for de tabte job/forsørgelsesgrundlag, som følge af sygdommen? Personligt har jeg selv gjort mig allerede adskillige overvejelser omkring helbredet og konsekvencerne i tilfælde af en alvorlig sygdom.... og jeg er, helt ærligt - nået frem til den konklussion, at jeg er slet ikke sikker på om der er overhovedet nogen mening i (jeg er en ældre) at lade sig "halv-behandle" med et yderst usikkert resultat i sigte. Folk dør jo på ventelisterne og selv om man kaster rundt med søforklaringerne - er det en kendsgerning at man kan risikere at blive mere syg eller ligefremt dø af at overlade sin skæbne til sygehusene. Spørgsmål består så, om vi er vidner til en skjult agenda der har til formål at svække det offentlige sundhedsvæsen tilstrækkeligt til at der skabes plads til betalingssygehuse istedet.... Ellers vil jeg ikke kunne forstå de efterhånden over hundrede milliarder Thor Petersen sidder tungt på - samtidigt med at vi dør på ventelisterne eller bliver mere syge af at modtage "behandling", der dikteres af alle mulige andre hensyn end patientens bedste..... Og så er det at tanken melder sig igen: at det absolut ikke er utænkeligt, at samfundet havde faktisk selv fremstillet de fleste af de mange langtidssyge bl.a. denne diskussion handler om.. (?). Bare en tanke, eller to :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Spørgsmål består så, om vi er vidner til en skjult agenda der har til formål at svække det offentlige sundhedsvæsen tilstrækkeligt til at der skabes plads til betalingssygehuse istedet.... Ellers vil jeg ikke kunne forstå de efterhånden over hundrede milliarder Thor Petersen sidder tungt på - samtidigt med at vi dør på ventelisterne eller bliver mere syge af at modtage "behandling", der dikteres af alle mulige andre hensyn end patientens bedste..... Og så er det at tanken melder sig igen: at det absolut ikke er utænkeligt, at samfundet havde faktisk selv fremstillet de fleste af de mange langtidssyge bl.a. denne diskussion handler om.. (?). Bare en tanke, eller to :scared:
Yes Yes... og der har aldrig været et menneske på månen... Nye regler om frit valg til sygehusbehandling Borgerne får fra 1. juli 2002 ret til at søge behandling på et privathospital, en privat klinik eller i udlandet, uden at den enkelte skal betale for behandlingen. Retten træder i kraft, hvis ventetiden til at blive behandlet i det offentlige sundhedsvæsen overstiger to måneder. http://www.stm.dk/publikationer/regeringResultat2002/kap05.htm

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kysser jorden for din fod. Flere af din slags. :p
Ups... er det her jeg skal sige tak? Og i lige måde så :th2:
Socialrådgivere mishandler ikke folk. Sygdomme går over. Mennesker passerer fra den ene sitation til den næste situation. At overgå fra en almindelig tilværelse til førtidspension skal tage tid. To år eller fire år. Man dør jo ikke af sult undervejs. Slap nu af.:)
Hvem taler om socialrådgivere? De er, om muligt - i en næsten lige så tæt klemme som deres klienter. Resten af dit svar tjener dit gode hjerte til ære. Virkeligheden er desværre lidt mørkere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ved ikke helt hvad jeg skal mene om dette forslag. Forkortet af redaktionen;) :
Bananas din beskrivelses af det offentlige sundheds/social system er skræmmende, men ikke desto mindre er den rigtig og det er præcis de samme problem stillinger min kære mor var igennem. Nils det er rigtigt at nogens helbreds situation ændres men bestemt ikke alle. Og du siger at behandlings tid på 2-4 år er iorden, det syntes jeg er langtfra iorden. Folk der i forvejen har det rigtig skidt skal så samtidig med deres sygdom, slås med et noget tungt system og leve med frygten/uvisheden om hvilken vej deres sag svinger, det er ikke iorden i min verden, derud over bliver de også bagataliseret af bedre videne der aldrig har været igennem møllen ja det syntes jeg godt nok er trist:flov: Vi skal have patienten tilbage i centrum og det er altså ikke ferie eller økonomi planlægning der skal styre hvilken bahandling der skal gives. Vi betaler ikke så lidt endda i skat, så kan man vel godt forvente at der bliver sig en smule af os hvis vi skulle blive alvorligt syge og at vi ikke skal slås for at få en ordentlig behandling.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Dernæst - efter at have læst dit indlæg er der en tanke der slår mig.... Man siger jo vidt og bredt, at udgifterne til sundhedsvæsenet eksploderer og antallet af de syge - lige så. Men hvis du anser dig selv for "privilligeret" m.h.t. dit behandlingsforløb - hvad så med de "almindelige" syge, dem uden læger i familien, dem der ikke er så unge mere og dermed "investerings-værdige"....? Kunne det ikke tænkes, at antallet af de langtidssyge simpelt hen eksploderer fordi den sygdomsbehandling de fra starten modtager er mangelfuld og ringe?
Udgifterne stiger (kan ikke lide udtrykket eksploderer - så slemt er det heller ikke) fordi at vores læger er blevet dygtigere - de kan simpelthen redde mange flere mennesker fra at dø end tidligere. Til gengæld er der ikke kommet så mange nye former for medicin/metoder, som gør folk helt raske - meget hyppigere ser man, at man kan løbende kan få noget hulens dyr medicin som kan holde sygdommen nede på et lavt niveau. Det er det som koster Men dette har alle eksperter altså forudset ville ske gennem mange år - politikerne på begge fløje har bare sovet i timen, eller nægtet at tænke længere frem end til næste valg. Det de så måske ikke har kunnet forudse er at antallet af stressrelaterede sygdomme er vokset voldsomt.
Og så er det, at disse patienter dukker senere op som kronisksyge og dermed bliver de indlemmet i et andet, lige så mangelfuldt system, der gerne skulle overtage fosørgelsen som erstatning for de tabte job/forsørgelsesgrundlag, som følge af sygdommen?
Ja, det tror jeg desværre sker ofte. Mange har dog også private invalidepensionsforsikringsordninger gennem deres pensionskasse - disse tager faktisk en stor del af slæbet uden voldsomt meget vrøvl. Det ironiske er, at det faktisk efterhånden er meget nemmere at blive tilkendt en sådan af sin egen pensionskasse, (som jo skal betale 100% selv) end det er at få førtidspension af sin kommune. Jeg ved det fordi min mor for kun 3 år siden fik en mindre blodprop i hjernen - formentlig fremprovokeret af en kombination af stress og højt blodtryk. Hun fik tilkendt invalidepension uden noget bøvl efter at et par læger havde skrevet under på at en tilbagevenden til normalt arbejde sandsynligvis ville resultere i en ny blodprop og dermed potentiel død.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ups... er det her jeg skal sige tak? Og i lige måde så :th2:
Ikke noget at takke for, tværtimod måske. Du erklærer dig som ikke snotdum, ikke blåøjet og ikke blid. Beklager at måtte meddele dig det, men dermed er du - medmindre du bluffer - desværre liberalist, hvilket vil sige yderst fornuftig. Prognose: Vanskeligt at slippe af med smitten, når den først har sat sig i kroppen. Der findes mange kronikere - de fleste lever fint med lidelsen. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Lynge, når folk bliver syge, så er der berettiget håb om, at de bliver raske igen og det er ikke sikkert at det er superfornuftigt at tilkende øjeblikkelig førtidspension selv om det er det, mange, der rammes af sygdom, straks fokuserer på. Det kunne jo være, at de fik det bedre over et par år, og kunne få en bedre tilværelse, der også inkluderede selv at tjene til føden. I de år før det bliver afklaret betaler samfundet de pågældendes underhold via det ene eller det andet system. Ingen bliver efterladt i ørkenen. Hvad er der lige, det forfærdelige er, ud over den lidelse, man nu er ramt af? Samfundet skylder visse arbejdsudygtige personer at blive holdt i live uden krav den modsatte vej. Det gælder f.eks. kongehuset. De mennesker lever et liv berøvet al værdighed og må trin for trin færdes som statens slaver... Samme tilværelse som førtidspensionisten - en snæver og fattig tilværelse. Ville være fint med retten til at arbejde indskrevet i grundloven, retten til at sælge sin arbejdskraft - som i dag ikke gælder, da statsmagten kræver sine prohibitive 80 procent på forhånd af enhver, der bare overvejer at flytte hænderne fra bukselommerne. Ak ja. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg tror at problemet er, at mange er blevet vant til Passiv forsørgelse, Mange kommuner (især København) har i 70,80 & 90érne nærmest bevistløst udbetalt penge til bistandsmodtagere og andre, da det på det tidspunkt vitterligt var svært at få job. Det var det nemmeste, men det var at gøre folk en bjørnetjenste, nu er det naturligvis meget svært at få folk i arbejde når de har været vant til at få penge automatisk uden at skulle gøre noget for dem, men har haft massere af fri tid til deres in hobbies og projekter. Man kan som skrevet sikkert godt find eksempler på at nogen har haft svært ved at få annerkent deres skavank og dermed få pension eller andet. Men der er også andre som ikke er helt så "syge" nå det gælder muligheden for ekstra indtægter (sort arbejde) Min ex- svigermor fik tilkendt førtidpension pga. nedslidning (sygeplejeske) ved ikke hvor lang tid det tog og de nærmere omstændigheder. Og hun tog da også smerte stillende medicin nogle tidspunkter, men ikke mere end at hun sagtens kunne have 4-5-6 Familier/steder hun gjorde rent (Sort):rolleyes: så man skal ikke have ondt af alle, nogen kan have godt af at blive checked lidt he he.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ikke noget at takke for, tværtimod måske. Du erklærer dig som ikke snotdum, ikke blåøjet og ikke blid. Beklager at måtte meddele dig det, men dermed er du - medmindre du bluffer - desværre liberalist, hvilket vil sige yderst fornuftig. Prognose: Vanskeligt at slippe af med smitten, når den først har sat sig i kroppen. Der findes mange kronikere - de fleste lever fint med lidelsen. :D
Hmmm..... jeg har aldrig lagt skjul på at jeg går ind for frihed til alle, også dem der ikke selv kan betale for det. Udtrykket "socialtbevidst liberal" var udtrykket vist nok. Når du nu nærer så stor lyst til at "stikke" mig - kunne du passende gøre det via PrivatBeskeder, medmindre der er et eller andet generelt budskab mellem sidebenene du føler trang til at formidle på min bekostning. Når det er sagt - forstår jeg ikke noget af dine bidrag i denne tråd og endnu mindre forstår jeg at du overhovedet gider, taget i betragtning at din u-interesse for emnet er tydelig og larmende. Please....:scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lynge' date=' når folk bliver syge, så er der berettiget håb om, at de bliver raske igen og det er ikke sikkert at det er superfornuftigt at tilkende øjeblikkelig førtidspension selv om det er det, mange, der rammes af sygdom, straks fokuserer på. Det kunne jo være, at de fik det bedre over et par år, og kunne få en bedre tilværelse, der også inkluderede selv at tjene til føden. I de år før det bliver afklaret betaler samfundet de pågældendes underhold via det ene eller det andet system. Ingen bliver efterladt i ørkenen. Hvad er der lige, det forfærdelige er, ud over den lidelse, man nu er ramt af?[/quote'] Naturligvis skal man ikke bare stikke førtidspensioner ud til højre og venstrer, men sagsbehandlings tider på 2-3-4 år det holder sku ikke, man kan i rigtig mange tilfælde konstatere de her varige men langt tidligere, lægerne er trodsalt så dygtige nu om dage at de(hvis de vil) kan give en ganske langvarig prognose i rigtig mange tilfælde. Det er jo heller ikke nogen der siger at hvis man mod forventning skulle gå hen og arbejdsdygtig igen at så skal man forblive førtids pentionist. Jeg kan da love dig for at det vil de fleste af de her mennesker hellere end noget andet(ihvertfald dem jeg kender, og jeg tvivler på de er de eneste) gerne ville ud og arbejde igen. Det er ikke lykken at være førtids pentionist. Og oven i alt det fysiske med sygdommen jamen så tager de der lange sagsbehandlings tider altså utrolig hårdt psykisk på de her mennesker der i forvejen er helt nede fordi deres tilværelse totalt bliver vendt på hovedet og ikke på den gode måde. De aner ikke hvordan de er stillet og der er INGEN hjælp at hente i den offentlige system, man skal selv kæmpe kampen. Det kan godt være du syntes det er ok, men så er vi vist bare dybt uenige på det punkt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min ex- svigermor fik tilkendt førtidpension pga. nedslidning (sygeplejeske) ved ikke hvor lang tid det tog og de nærmere omstændigheder. Og hun tog da også smerte stillende medicin nogle tidspunkter, men ikke mere end at hun sagtens kunne have 4-5-6 Familier/steder hun gjorde rent (Sort):rolleyes: så man skal ikke have ondt af alle, nogen kan have godt af at blive checked lidt he he.
Jeg er helt enig, det skal klart strammes til omkring opfølgningen af de her ting, så vidt jeg ved har min mor aldrig fået nogen opfølgende check på hvordan det gik. Og det er jo helt tåbeligt, som Nils siger folk kan jo blive rask igen, men når først man er proppet i kasser ja så bliver man der. Jeg kender også et par eksempler på det her social bedrageri, hun var sort dagplejemor i kalundborg området, hun fik naturligvis en eller anden form for overførelses inkomst fra det offentlige, og der ud over supplerede hun op med at sælge smugler øl, vin og sprut fra Tyskland, havde sort arbejdskraft fra polen til at ordne haven(og det bare lige hvad jeg kender til). Det blev så for meget for hendes naboer og de meldte hende, prøv og gæt hvad der skete...............intet.....jeg gendtager intet, hun blev kaldt til samtale på kommune og at det måtte hun jo ikke, og bla bla bla, men der var ingen konsekvenser overhovedet for hende. Tror i hun er holdt op eller fortsat som før???? Jeg kan så give et hint til hvorfor der aldrig skete noget, der er mangel på dagplejepladser i Kalundborg kommune, så der er masser af de her sorte dagpleje mødre, kommunen ved det alle ved det, men ingen gør noget ved det, for så har kommunen jo et problem med en pasnings garanti. Ja undskyld mig men det er godt sort:rolleye: Jeg syntes det skulle meget skrappere midler til mod social bedrageri, så kunne man bruge energi på at hjælpe dem der rent faktisk virkeligt kommer i problemer i stedet for at mistænke alle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites