Futz 12 Anmeld indhold Besvaret December 29, 2006 Der er (bred) politisk uvilje mod at vi får stemmeret - BASTA. Grundloven er bare noget der belejligt krybes i skul under og bruges som et fait acompli. Konkret drejer det sig om, hvilken betydning ordene 'fast bopæl i riget' skal tillægges i begyndelsen af det 21. århundrede. Der blev nedsat et udvalg , der havde til opgave at undersøge mulighederne for, hvorledes kredsen af personer med dansk indfødsret, der under ophold i udlandet har valgret til Folketinget, i videst muligt omfang kunne udvides inden for rammerne af grundloven. Hvad der i bedste Sir Humprey Appleby stil blev sat af uofficielle afgrænsninger vides ikke, men resultetet blev Betænkning nr. 1432 http://www.im.dk/publikationer/betaenkning_valgret/index.htm Filmen knækkede her for dem: 2.4.2.5. Udvalget har overvejet, om personer med dansk indfødsret, der har beskæftigelse i Danmark eller modtager undervisning på en uddannelsesinstitution i Danmark, men som opholder sig midlertidigt i udlandet (grænsegængere), kan anses for at have fast bopæl i riget. Efter udvalgets opfattelse må det blive afgørende, at grænsegængerne ikke har deres bolig i Danmark, men i udlandet, hvortil de stadig vender tilbage, når arbejdet eller andre grunde ikke hindrer dem deri, jf. den under kapitel 2.4.1. anførte naturlige sproglige forståelse af bopælsbegrebet. Udvalget har fundet, at der for grænsegængere ikke i selve udlandsopholdets karakter er omstændigheder, der peger i retning af at deres udlandsophold vil være af forholdsvis kortvarig og midlertidig karakter. De pågældende er flyttet til udlandet for at bo dér. Udvalget har på denne baggrund ikke fundet, at en ordning, hvorefter personer, der har beskæftigelse i Danmark eller modtager undervisning på en uddannelsesinstitution i Danmark, men som opholder sig midlertidigt i udlandet (grænsegængere), anses for at have fast bopæl i riget, vil være forenelig med grundlovens § 29. Det er groft sagt noget meget tyndt sludder og juridisk noget bras. Det havde klædt dem at fundere lidt over begrebet bopæl i moderne forstand. Er det den fædrende gaard eller hvor der hvor ens domæne/hjemmeside og mail er registreret? Selv Hr. Carlsberg(I.C. Jacobsen) fandt da de skrev bestemmelsen, at den omstændighed, hvor man boede og sov og havde sin "Dug og Disk" (havde egen husholdning), kun var et meget uvæsentligt moment i sammenligning med, hvor vedkommende havde sin virksomhed og svarede sine skatter, navnlig personlige skatter - GRL fortolkes nu næsten altid i en samfundsrelevant kontekst - dvs. ikke ikke kun på hvad de ovenfor benævner "naturlig sproglig forståelse", et begreb som jeg synes er crap og som egentlig betyder " jeg læser det skrevne ord uden at bruge pæren" (Der er dog disse mærkværdige undtagelser fra tid til anden - f.eks. også nyligt vedr. værnepligt cfr. kvinder) Hvis alle var så firkantede i deres læseforståelse som forfatterne ville Queenie have en del mere magt end hun reelt har. Så generelt bør grundloven efter min mening i dette tilfælde fortolkes udfra en demokratisk-funktionel model. Skat og resten af centraladministrationen taler f.eks. om "centrum for livsinteresser" som afgørende for rettigheder og pligter. Hvorfor så ikke også her ? (som I kan se i min signatur er jeg ikke alene med dette synspunkt) Summa summarum her på en kedelig fredag kl. 13:02 : Bør indsættes i Valgloven: Stk. 4. Personer med indfødsret, der opholder sig i den svenske del af region Øresund, men er skattepligtige i Danmark, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2007 Sorry men.. Jeg vidste da jeg flyttede herover at jeg ville miste min stemmeret. Vil jeg have indflydelse så skal det være i det land jeg bor. Det kræver så at jeg bliver Svensk statsborger, hvad jeg ikke ser som nødvendigt lige nu. Selvom det ikke ville ændre andet end stemmeretten for mig. Hvad så hvis det bliver sådan at man en dag skal betale sin skat i Sverige, skal man så miste sin stemmeret igen ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret January 8, 2007 Jeg vidste da jeg flyttede herover at jeg ville miste min stemmeret. Vil jeg have indflydelse så skal det være i det land jeg bor. Det kræver så at jeg bliver Svensk statsborger' date=' hvad jeg ikke ser som nødvendigt lige nu. Selvom det ikke ville ændre andet end stemmeretten for mig. Hvad så hvis det bliver sådan at man en dag skal betale sin skat i Sverige, skal man så miste sin stemmeret igen ?[/quote'] Måske skulle man indtage den mere moderne indstilling og lade stemmeretten følge statsborgerskabet. Case closed :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gjol 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2007 Er det ikke et større problem at man ikke kan være med til at bestemme i det land man bor i? Der er jo andre ting at tænke på end kun hvor meget man betaler i skat, eller det er måske det eneste vigtige der er? Jeg ser ikke det store problem i at jeg ikke må stemme i DK, hvis jeg så gerne vil det så kan jeg jo bare flytte over på den anden side. Så ser jeg det som et langt større problem at jeg ikke kan stemme på hvem som sidder ved magten i landet jeg bor i. Men det er jo mit eget valg, kan jo bare blive svensk statsborger. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
BS 4 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2007 Er det ikke et større problem at man ikke kan være med til at bestemme i det land man bor i? Der er jo andre ting at tænke på end kun hvor meget man betaler i skat, eller det er måske det eneste vigtige der er? Jeg ser ikke det store problem i at jeg ikke må stemme i DK, hvis jeg så gerne vil det så kan jeg jo bare flytte over på den anden side. Så ser jeg det som et langt større problem at jeg ikke kan stemme på hvem som sidder ved magten i landet jeg bor i. Men det er jo mit eget valg, kan jo bare blive svensk statsborger. Som du selv kommer ind på kan du blot blive svensk statsborger. Så kan du stemme. Dog kan du stemme til komunal valg i din kommune. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2007 Jeg synes, det vigtigste i hele denne stemmerets-debat er, at vi slet ikke må stemme. Man har taget vores borgerret fra os. Personligt er jeg ligeglad med, hvor jeg skal stemme, bare jeg må stemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gjol 10 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2007 Jeg synes, det vigtigste i hele denne stemmerets-debat er, at vi slet ikke må stemme. Man har taget vores borgerret fra os. Personligt er jeg ligeglad med, hvor jeg skal stemme, bare jeg må stemme. Der er vel ikke nogen som har taget en ret fra os? Vi har vel selv frasagt os den? Det er jo ikke en rettighed som vi har haft på noget tidspunkt. Mig bekendt har danske statsborgere i Sverige aldrig kunnet stemme i DK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 9, 2007 Der er vel ikke nogen som har taget en ret fra os? Vi har vel selv frasagt os den? Det er jo ikke en rettighed som vi har haft på noget tidspunkt. Mig bekendt har danske statsborgere i Sverige aldrig kunnet stemme i DK. Nej, men der er en ret alle andre statsborgere i alle andre lande har.. bortset fra et fåtal herunder Danmark. Fedt at være statsborger i et land der bruger danske skattekroner på at afholde valg for irakere i Danmark... men ikke tillader egne statsborgere at stemme. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2007 Det der er det mest tåbelige er at det overhovedet er et problem - hvorfor ikke bare lade os få lov. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2007 Vi har selv valgt den mulighed fra. Vi vil ikke bo i DK, men vil gerne være med til at bestemme, det hænger jo ikke sammen. Og hvad med dem der er født i Sverige, de er Danske statsborgere, skal de også have stemmeret i et land de aldrig har boet i ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret January 9, 2007 Er der nogen, der ved om, det danske mindretal i Slesvig må stemme til Folketinget? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Vi vil ikke bo i DK' date=' men vil gerne være med til at bestemme, det hænger jo ikke sammen. Og hvad med dem der er født i Sverige, de er Danske statsborgere, skal de også have stemmeret i et land de aldrig har boet i ?[/quote'] I princippet giver jeg dig ret, hvis det ellers var sådan, at vi var flyttet til Sverige (eller et hvilket som helst andet land), havde bosat os der, arbejdede der, kun havde sporadisk kontakt til Danmark. Men de fleste danskere i Skåne må vel formodes at arbejde i Danmark, betaler dermed skat i Danmark og har alligevel ingen indflydelse overhovedet på, hvordan disse skattekroner forvaltes. Det kan jeg altså ikke helt se det rimelige i. Og ja, jeg mener også at de danske statsborgere, som er født i Sverige, bør have ret til at stemme - evt. med den begrænsning, at de skal arbejde i DK, selvom jeg egentlig mener, at statsborgere bør have ret til at stemme i deres land, uanset distance fra det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Det er ikke os der er grund til deres holdning (måske lidt pga. vores gode biler) - jeg tror der er konsensus mellem højre og venstre udfra flg.: (begrundelserne er ikke mine men hvad jeg formoder der gælder ) Til venstre i FT : Reaktionære rige udlandsdanskere, og andre der er associale og fraflytter kollektivet er fredløse !! (f.eks. Otto med sin hacienda, eller de 60.000 danskere der bor i London) Til Højre i FT: De mange tusinde danske statsborgere af anden etnisk herkomst der nu igen bor i udemokratiske diktaturer (efter alt det bøvl vi havde da de sad og tudede inde i Nikolai kirke) såsom Pakistan eller Beirut (f.eks. fru Akkari) må da have spist søm hvis de tror de stadig kan stemme i Danmark - Isbjørne må heller ikke stemme ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Men Futz, de betaler jo heller ikke skat i Danmark. Jeg har nu stadig svært ved at forholde mig til, at jeg ikke har min egen lille-bitte indflydelse på, hvad skattekronerne skal gå til, hvad udenrigspolitik skal være osv. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Men Futz' date=' de betaler jo heller ikke skat i Danmark. Jeg har nu stadig svært ved at forholde mig til, at jeg ikke har min egen lille-bitte indflydelse på, hvad skattekronerne skal gå til, hvad udenrigspolitik skal være osv.[/quote'] Du har helt ret - det er skattekronerne der gør forskellen. Som du kan se længere oppe er jeg en stor fortaler for at vi får stemmeret. Pudsigt nok var det rent faktisk tidligere sådan (Bestemmelse bibeholdt i GRL i 1953 !) at dem der ikke betalte skat men modtog ydelser fra det offentlige ikke havde stemmeret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Er der nogen' date=' der ved om, det danske mindretal i Slesvig må stemme til Folketinget?[/quote'] Jeg søgte lidt på nettet og fandt følgende udtalelse (om den så er rigtig eller gældende ved jeg ikke): "Valgret Du opnår tysk kommunal-valgret i den kommune, du er tilmeldt. Valgret på forbundsplan findes desværre ikke for udlændinge. Du kan evtl. søge om valgret i DK. Spørg "Det Kongelige Danske Generalkonsulat" i Flensborg (link myndigheder)." Citat: http://www.dansk-i-sydslesvig.de Et andet fantastisk citat fra den hjemmeside: "Hvis man vil undgå at betale skat til både Danmark og Tyskland, er det vigtigt at kunne påvise sin udenlandske bopæl, og at man er udstationeret til firmaet med udenlandsk adresse. " WTF!! Er det den forkerte region man bor i, tænker jeg bare! :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Det er jo ikke en rettighed som vi har haft på noget tidspunkt. Jo det er bestemt en rettighed, vi har haft fra vi blev myndige. Vi blev ovenikøbet tudet ørene fulde med, at det ikke kun var en ret, men en pligt, at man skulle gå op at sætte sit kryds. Men lige pludselig må man ikke mere, hverken i det gamle land eller det nye. Det er efter min mening, grundlovsstridigt. Og Skallstorp: Nej, vi vil ikke bo i DK, fordi vi ikke kan få en rimelig bolig, der er til at betale, slet ikke når man er single. Men vi har bestemt ikke valgt vores borgerret fra. Vi betaler for at nogle skal sidde og bestemme, hvad vores skattepenge skal gå til, men vi har overhovedet ingen indflydelse på, hvad pengene får til. Det er umoralsk. Og desuden, kan svenskere, der er bosat i F.eks. Danmark stadigvæk stemme til Sveriges Riksdag. Hvis jeg kunne stemme til Sveriges Riksdag, ville det slet ikke genere mig så meget, at jeg ikke kan stemme i Danmark. Men den fattigste bonde i Bagindien kan gå op at sætte sit kryds, uanset om han tjener penge eller på anden måder tjener sit land, men vi kan ikke. Det er faktiske en sag for menneskerettighedsdomstolen i Haag. Lad os få lavet hele skattesystemet om, så vi betaler skal i det land, vi bor i, uanset hvor vi arbejder. Så ville vi også komme uden om de urimelige forhold omkring dagpengesystemet. Vi, der arbejder i DK betaler en høj sats til A-kasse, men får kun den lave svenske dagpengesats, hvis vi bliver ledige. Det samme gælder for svenskere, der arbejder i DK og bor i Sverige. Hvor er rimeligheden i den ordning????? Ja, jeg kunne blive ved, men vil hellere opfordre jer til at melde jer ind i foreningen ÖresundsBorger, så vi bliver mange nok til at øve pression på myndighederne i begge lande. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Al den snak om skat Det gode, værdifulde og nyttige ved demokratiet, sådan som vores forfædre (og -mødre) nu har fået det mokket sammen efter mange kampe og diskussioner, er jo ikke, at JEG kan stemme, men at ALLE kan stemme, og at ALLE dermed er med til at legitimere vores lands styre. Kvinder, mindrebemindlede, tjenestefolk og mennesker på offentlig hjælp fik til sidst også stemmeret, selv om det holdt hårdt. At gøre stemmeret afhængig af, om man betaler skat, ville være et skridt tilbage til tiden før Første Verdenskrig. At stemmeret skal være afhængig af, hvor man lige bor på valgdagen, er også lidt ude af takt med tiden - globalisering og alt det. Nej lad stemmeretten følge statsborgerskabet, sådan som det er normalt for andre stater - det er såmænd ikke så kompliceret at ændre den kiksede gamle grundlov, hvis man har viljen til det. Det er et argument for stemmeret, at man betaler skat, men i et moderne demokrati kan det aldrig være det afgørende argument. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gjol 10 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Jo det er bestemt en rettighed' date=' vi har haft fra vi blev myndige.[/quote'] Jeg er myndig og dansk statsborger men har aldrig haft stemmeret i DK Der er ikke noget "lige pludseligt" over det. Det er ikke en rettighed du først har haft for så senere at få den taget fra dig, du har nemlig aldrig som boende i sverige måtte stemme i DK. Det er en rettighed som du har frasagt dig, ikke en som er frataget dig. Og tydeligt nok så er det ikke grundlovsstridigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret January 10, 2007 Skat eller ikke skat. Det meste her går ud på at man betaler skat i DK. Men jeg har bare arbejdet i DK det sidste år. Hvad med den tid hvor jeg arbejdede herovre, havd med de Danskere der bor herover arbejder i DK, men betaler skat i Sverige. Det ville aldrig kunne gøres retfærdigt. Og jeg har indflydelse i Sverige, hvis jeg vil. Det er bare som sagt før at blive Svensk statsborger. Og så er vi faktisk nogen der ikke bor her af økonomiske årsager, Ulmus ! Vi bor her af andre årsager: Vi kunne give vores børn et mindre stressende liv. Vi kan på mange måder bedre lide den Svenske mentalitet. Vi kan lide naturen. Vi kan lide den måde at skole og institutions systemet er bygget op på ! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2007 Tja.. Jeg giver nul og en prut respekt for et statsborgerskab hvor man ikke har stemmeret, - man jo ikke andet end en paria i appartheidland. Jeg er 100 % dansk og betaler skat i DK, samt arbejder som underbetalt offentlig ansat til demokratiets gavn. Om jeg så sover i Danmark, Sverige, Somalia eller Nemoland er da i denne globaliserede verden da lige gyldigt, - debatten og oplysningen sker jo ikke mere ved gadekæret eller i vælgerforeningslokaler - nej den foregår i TV og på nettet. Hvis flertallet blandt partierne alvorligt mener at det der geografiske og fysiske, fingeren i jorden/røven i vandskorpen, bopælsargument er et så godt udgangspunkt for tildeling af medbestemmelse i det danske demokrati, ja så forstår jeg ikke at der kan være flertal for den store delegation af demokratiske beslutninger til udlandet f.eks. EU. Alle de udlændinge jeg kender der har bosat sig i DK har stadig stemmeret i deres oprindelige hjemlande. Vi har sågar kommunalpolitikkere med stemmeret til folketinget der er borgmestre i Pakistan, så åbenbart er det overvejende kun en dansk fiks ide at snuppe stemmeretten. I mine øjne bør alle i et demokrati have stemmeret, - eller i hvert fald så mange som muligt !! Hvis nogen skal miste/undvære deres borgerret skal der være enormt god grund til det og i vores casu synes jeg faktisk vi mangler en forklaring fra politisk side på hvorfor de synes det er en dårlig ide hvis vi havde stemmeret ! (og ikke mere bortforklarings rygsvømningspis vedr. Grundloven - se min signatur) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2007 Og så er vi faktisk nogen der ikke bor her af økonomiske årsager' date=' Ulmus ! . Vi kan på mange måder bedre lide den Svenske mentalitet. Vi kan lide naturen. ![/quote'] Jeg tror, du har misforstået noget. Jeg bor her ikke af økonomiske årsager. Jeg bor her fordi, jeg synes Malmö er en dejlig og smuk by. Jeg elsker det svenske sprog, jeg elsker den svenske natur og det, at den er lige udenfor min dør (næsten). Jeg føler, at der, på en eller anden måde, er højere til "loftet" herovre. Jeg har læst svensk historie i 30 år, jeg har ferieret i Sverige med mine børn i mange år, og sådan kunne jeg blive ved. MEN jeg har altså den opfattelse, at man kan ikke lave sin indfødsret om, og statsborgerskab er det samme som indfødsret. Jeg er født dansk, og jeg dør dansk, selvom jeg vælger at leve i et land, som jeg på næsten alle måder holder mere af end Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2007 Det er vel også i bund og grund lige meget, om man er flyttet til Sverige for at få en stor bil eller fordi man kan lide den svenske mentalitet, natur osv. (evt. en kombination ovenikøbet). Pointen er, at man mister sin stemmeret og hvorvidt man mener, at det er retfærdigt. Ja, os der er flyttet over har vel fravalgt os retten til at stemme i og med at vi er flyttet og formentlig har vidst på forhånd, at det blev konsekvensen, men derfor behøver vi vel ikke at mene, at det er retfærdigt? Når man opstiller for og imod-lister før en flytning, så kan mangel af stemmeboks-besøg jo godt være et minus, som man så bare ikke føler er nok til at opveje alle de gode ting ved at være ny-skåning. Og man kan vel godt ytre sig om, at man mener at det er uretfærdigt, selvom man har valgt at leve med det ved at flytte? Og man kan vel også godt prøve at få lavet det om? Vi er efterhånden så mange herovre og der er kommet en fin ny forening, så vi må vel snart have en røst der er høj nok til at råbe politikerne op?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 11, 2007 Det kan ikke antages at være i strid med grundlovens § 29, hvis lovgivningsmagten bestemmer, at danske statsborger i udlandet, som betaler skat til Danmark, må anses at have bopæl i riget i relation til valg til Folketinget. Når man betaler skat til Danmark, har man en forfatningsretlig interesse i at være med til at bestemme, hvem der skal sidde i Folketinget og vedtage skattelove. Med al fornøden respekt for din århusianske juraprofessor, Futz, så burde han tage et smut derud, hvor de store busser kører. :D Det er muligt, at endnu et "amendment" til valgloven kan gøres juridisk - man kan jo skrive i en lov, hvad man vil, hvis nogen vil stemme for det - med politisk er det håbløst. For det første strækker man så bo-i-riget-uden-at-bo-der-princippet til bristegrænsen og formentlig over, for det andet vil det indebære princippet, at stemmeretten er noget man kan købe af staten, og hvis man ikke har noget at købe med, må man smutte igen - det er ikke politisk acceptabelt. For det tredje indebærer studere-kriteriet, som er fremført andetsteds, at man kan blive afvist fra stemmelokalet på grund af for lave karakterer og dermed manglende studieegnethed, noget man naturligvis bør overveje at indføre for hele befolkningen, men så bør der være lige ret for alle. Hvad var det mere, jeg tænkte på... selve afgrænsningen: Man vil altså kunne opnå stemmeret i strid med grundlovens ord ved at opfylde en formalitet - man kan tilmelde sig en "skole" eller betale en krone i skat for et eller andet. Så går der cirkus i det og nogen vil sætte det i system. Næh, lav grundloven om. Den trænger KRAFTIGT til det. To vedtagelser og en folkeafstemning, vupti. Det er det, vi har politikere til: At lave nogle passende love. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 12, 2007 It´s not about the money ! Jeg er helt enig med dig at den rigtige og smukkeste løsning ville være at ændre grundloven, det er nok bare meget urealistisk pga. formaliteterne ved stemmeafgivelseprocenter. Hvis man vil fastholde bopælskravet som ufravigeligt, er det rigtigste så ikke at man betalte skat hvor man har bopæl (og så kunne Svenskerne så overføre et beløb til Danmark - altså et arrangement den anden vej rundt end hvad det er i dag) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites