bananas 14 Anmeld indhold Besvaret June 6, 2007 Jeg skulle her for nylig veksle 80.000 SEK og kan huske at I forhold til exchange eller Forex ville jeg tabe 5.000 DKR. eller er det bare mig? Og ja, jeg har sammenlignet salgskursen fra begge steder. Det er vist bare dig. Selv ikke ved at veksle 80.000 SEK i kontanter kan det lade sig gøre at tabe 5000 DKK på kursen. Så skulle der være ca. 15% forskel mellem købs og salgskurs. Hvis det virkelig skulle være tilfældet, er jeg da sikker på, at du godt kan finde nogen herinde, som næste gang gerne vil tilbyde at veksle for dig med kun "beskedne"10% i forskel mellem købs og salgskurs.:D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nielsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Hvor er jeg ked af at jeg ikke fik læst på den den her tråd noget før. Jeg har nemlig lige overført et større beløb, til en udbetaling på en lejlighed, fra min danske konto i Skandiabanken til min svenske konto i Skånes Provinsbank. Og det kostede mig et betragteligt "gebyr" skjult i kursen - skulle jeg hilse og sige! Derfor kunne jeg da helt klart også godt tænke mig at gøre brug af Nordnet for fremtiden, men der er nogle ting jeg studser lidt over. Er i sikre på at Nordnet ikke kræver et minimum antal værdipapir handler som betingelse for at have et depot hos dem? "Fagerborn" skriver på side 4 at man skal have en eller anden fond eller aktie stående hvis man skal slippe for gebyr på depotet. Det er dog ikke lykkedes mig at finde noget der skriftligt dokumenterer det på nordnet.se eller finde prisen på gebyret for depotet. Men vil det sige at jeg som minimum skal købe en aktie eller ligende hos dem? For jeg er ikke ligefrem aktiehandler... :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Det koster 100 SEK pr. kvartal at have depotet, hvis man ikke handler. Én handel er nok. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nielsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Tak for svar! Men hvis jeg handler værdipapirer i Sverige, så er jeg nødvendigvis også nødt til at sætte mig ind i skattereglerne på det område (skat af kursgevinst osv.), er det så noget der skal selvangives til det svenske skattevæsen eller det danske? Og kan det foregå automatisk ved at banken sender oplysningerne til skat? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Tak for svar! Men hvis jeg handler værdipapirer i Sverige' date=' så er jeg nødvendigvis også nødt til at sætte mig ind i skattereglerne på det område (skat af kursgevinst osv.), er det så noget der skal selvangives til det svenske skattevæsen eller det danske? Og kan det foregå automatisk ved at banken sender oplysningerne til skat?[/quote'] Når du bor i Sverige og er begrænset skattepligtig i Danmark, skal du betale skat til Sverige af dine indtægter fra værdipapirer. Hvis du opretter en "kapitalförsäkring" og kun handler svenske papirer inde i den, skal du slet ikke tænke på noget med skat. Det klarer netmægleren med en enkelt beskeden overførsel til Skatteverket en gang om året. Hvis du handler på normal vis, kan du anvende et program, netmæglerens stiller til rådighed til at selvangive årets handler mm. Men hvis du slet ikke har interesse i at handle med værdipapirer, skal du måske overveje 1) om Nordnet er den rigtige løsning og 2) og hvis ja, om det så ikke er fornuftigst bare at betale de 400 SEK årligt - for at slippe for at betale dem skal du jo betale ca. samme beløb i kurtager. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Jeg har ingen værdipapirer hos Nordnet - jeg veksler kun DKK->SEK, uden nogen form for gebyr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Jeg har ingen værdipapirer hos Nordnet - jeg veksler kun DKK->SEK' date=' uden nogen form for gebyr.[/quote'] Nåmen så er det måske handel nok at veksle penge. Jeg har hidtil ikke gjort andet med mit depot end at sætte SEK ind og tage dem ud igen, og de har trukket disse 100 SEK. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Nåmen så er det måske handel nok at veksle penge. Jeg har hidtil ikke gjort andet med mit depot end at sætte SEK ind og tage dem ud igen' date=' og de har trukket disse 100 SEK.[/quote'] Mener du også veksle DKK->SEK, eller kun sætte SEK ind og tage ud igen - hvis det sidste er der jo ikke nogen 'handel' som Nordnet kan tjene på, og så er det vel også OK at Nordnet tager sig en eller anden form for betaling for det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Mener du også veksle DKK->SEK' date=' eller kun sætte SEK ind og tage ud igen - hvis det sidste er der jo ikke nogen 'handel' som Nordnet kan tjene på, og så er det vel også OK at Nordnet tager sig en eller anden form for betaling for det.[/quote'] Ved nærmere eftertanke har jeg vekslet - eller rettere: Nordnet har vekslet - men lige præcis hvornår det skete i forhold til at de tappede gebyret af min konto, har jeg ikke helt klart for mig. Fra prislisten (det med småt): "Om ingen courtageaffär görs under kvartalet: 99 SEK per kvartal." Det er vel ikke en kurtagehandel at veksle penge (?), men måske gælder gebyret ikke for kunder, der er ældre i gårde end jeg. Jeg blev lidt muggen over, at dette gebyr pludselig dukkede op, da det ikke fremgår af deres præsentation på hjemmesiden, men nu har jeg fjernet deres navn forskellige steder, hvor jeg har skrevet om netmæglere mm. Avanza er sikkert ligeså god eller bedre. Så er der betalt for den lille frækhed. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nielsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 3, 2007 Kan Avanza på samme måde som Nordnet bruges til at veksle med, altså er der et dansk kontonummer man kan overføre danske kroner til? Jeg har kigget deres prisliste igennem og det ser ud til at det ikke koster noget at have et depot hos dem, om man handler eller ej. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2007 Fra prislisten (det med småt): "Om ingen courtageaffär görs under kvartalet: 99 SEK per kvartal." Det er vel ikke en kurtagehandel at veksle penge (?)' date=' men måske gælder gebyret ikke for kunder, der er ældre i gårde end jeg. [/quote'] Det er rigtigt at de tager 100 kr i gebyr, MEN hvis du har en fond i depotet (100 kroners investering er nok) så träkkes der ikke gebyr. Det er for de "svenske" depoter der eventuellt er et gebyr. Et depot oprettet i Dk er altid gebyrfrit. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2007 Det er rigtigt at de tager 100 kr i gebyr' date=' MEN hvis du har en fond i depotet (100 kroners investering er nok) så träkkes der ikke gebyr. Det er for de "svenske" depoter der eventuellt er et gebyr. Et depot oprettet i Dk er altid gebyrfrit.[/quote'] Jeg forstår hvad du/I skriver, men jeg har stadig ingen depoter/investeringer hos Nordnet - kun valutaveksler, og jeg betaler intet gebyr på 100 kr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nielsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2007 Det er rigtigt at de tager 100 kr i gebyr' date=' MEN hvis du har en fond i depotet (100 kroners investering er nok) så träkkes der ikke gebyr. Det er for de "svenske" depoter der eventuellt er et gebyr. Et depot oprettet i Dk er altid gebyrfrit.[/quote'] Ja så skulle man jo næsten tro at man bare kunne oprette et dansk depot på nordnet.dk, veksle der og så overføre til sin svenske konto, men på den danske nordnet koster det til gengæld et gebyr på 100 DKK at overføre kontanter til en udenlandsk konto ("Administrative tjenester: Kontantoverførsler til bankkonto i udlandet 100 DKK") - og så er man jo lige vidt. rlarsen - jeg ved ikke hvordan du slipper udenom deres gebyrer, enten må du være en god kunde eller også er du heldig? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nielsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 14, 2007 Fra prislisten (det med småt): "Om ingen courtageaffär görs under kvartalet: 99 SEK per kvartal." Hov Nils - jeg var lige inde og kigge på den svenske prisliste igen, det ser ud til at de har fjernet det krav? Men det kan selvfølgelig være at de nu betragter en kontooverførsel (fra DK konto til Nordnet depot) som "Manuell likvidöverföring" som koster 99 SEK pr. gang - forvirrende at Nordnet DK og SE ikke har samme betingelser Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 Nordnet meddelte i flere mails, at de ville opkræve beløbet pga. at jeg ikke havde foretaget nogen handler - så jeg går ud fra, de har opkrævet det af den grund, men jeg tror, jeg vil holde op med at spejde efter mønstre i deres gebyrpolitik. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nielsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 Nordnet meddelte i flere mails' date=' at de ville opkræve beløbet pga. at jeg ikke havde foretaget nogen handler - så jeg går ud fra, de har opkrævet det af den grund, men jeg tror, jeg vil holde op med at spejde efter mønstre i deres gebyrpolitik. :)[/quote'] Ja - nogle gange synes jeg også jeg bruger al for meget tid på at læse alverdens prislister igennem hos forskellige pengeinstitutter bare for at spare et par håndører. Jeg ved ikke rigtigt om det overhovedet kan betale sig. Danske Bank mener i øvrigt at hvis jeg overfører (veksler) fra min danske til min svenske konto, så er det til spotkursen, altså nationalbankens gennemsnitskurs. Det kan vel næsten ikke blive bedre, hvis det altså passer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 15, 2007 Ja - nogle gange synes jeg også jeg bruger al for meget tid på at læse alverdens prislister igennem hos forskellige pengeinstitutter bare for at spare et par håndører. Jeg ved ikke rigtigt om det overhovedet kan betale sig. Danske Bank mener i øvrigt at hvis jeg overfører (veksler) fra min danske til min svenske konto' date=' så er det til spotkursen, altså nationalbankens gennemsnitskurs. Det kan vel næsten ikke blive bedre, hvis det altså passer.[/quote'] Så det gør det nok ikke. Passer. Hverken Danske Bank eller Nordnet veksler til "spotkurs", altså Nationalbankens middelkurs, men tager sig betalt i form af "spread", der er lige så frækt som det lyder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret August 16, 2007 Hos Nordnet har jeg både et almindeligt dansk depot, et almindeligt svensk depot og et svensk kapitalförsäkringsdepot. Jeg har ikke betalt nogen gebyrer endnu på nogen af depoterne. Det almindelige svenske blev brugt en smule i starten, men ligger tomt nu bortset fra et par vekslinger. Kapitalförsäkringen ligger inde med skejserne, men jeg er en buy/hold type, så der er ikke lavet nogen handler i flere måneder. Og til dem der får at vide af deres bank at de kan veksle direkte til nationalbankens middelkurs.....Enten er jeres bankrådgiver uvidende, eller en løgner - eller måske er der tale om en uheldig kombination af begge dele. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
itudk 10 Anmeld indhold Besvaret August 29, 2007 Okey.. Jeg har Basisbank.. en Nordnet DK konto og en konto hos Nordea SE. Jeg overfør f.eks. 1000 DK til Nordnet DK, hvor penge veksles til SEK, og hvordan får jeg så de 1200 SEK til Nordea SE? Basisbank (1000 DK)--> Nordnet DK (1000 DK)--> Nordnet DK (veksles til 1200 SEK) --> Nordea SE (?) Håber der en som kan skærer det ud i pap... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2007 Okey.. Jeg har Basisbank.. en Nordnet DK konto og en konto hos Nordea SE. Jeg overfør f.eks. 1000 DK til Nordnet DK, hvor penge veksles til SEK, og hvordan får jeg så de 1200 SEK til Nordea SE? Basisbank (1000 DK)--> Nordnet DK (1000 DK)--> Nordnet DK (veksles til 1200 SEK) --> Nordea SE (?) Håber der en som kan skærer det ud i pap... Hvis du vil holde fast i din nuværende konti sammensætning, skal du få registreret din Nordea SE konto hos Nordnet DK. Hver gang du da ønsker at overfører penge til din Nordea konto sender du en mail til Nordnet DK, at du ønsker dette - så går der omkring 4. bank dage og dine penge er på den svenske konto. Men den løsning som er beskrevet i denne tråd går på at du opretter en Nordnet konto i SE, og overfører fra din Basisbank konto direkte til din DKK Nordnet valutakonto i SE, hvor du efterfølgende veksler DKK->SEK og overfører til din "Föranmäl konto" via et "Uttag". Håber at det var forklaring nok ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lasse 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2007 Det lyder smart med overførsler mellem DK og SE via nordnet. Jeg har oprettet en konto hos Nordnet SE, og vil nu gerne overfører penge fra min danske bank konto til nordnet og så til min svenske bankkonto, helst så gebyrfrit som muligt. Har jeg brug for også at oprette en dansk konto hos nordnet ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2007 Det lyder smart med overførsler mellem DK og SE via nordnet. Jeg har oprettet en konto hos Nordnet SE, og vil nu gerne overfører penge fra min danske bank konto til nordnet og så til min svenske bankkonto, helst så gebyrfrit som muligt. Har jeg brug for også at oprette en dansk konto hos nordnet ? Du har kun behov for en dansk bankkonto og en svensk Nordnet konto - plus evt. en svensk bankonto. Når du overfører fra DK bankkontoen til Nordnet SE, går dine penge ind på din danske valutakonto hos Nordnet SE - hvorfra du da kan veksle DKK->SEK og 'vidre sende' dine nu SEK til din svenske bankkonto. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2007 Det lyder smart med overførsler mellem DK og SE via nordnet. Jeg har oprettet en konto hos Nordnet SE, og vil nu gerne overfører penge fra min danske bank konto til nordnet og så til min svenske bankkonto, helst så gebyrfrit som muligt. Har jeg brug for også at oprette en dansk konto hos nordnet ? Måske har du allerede gjort det, men du skal jo anmelde din svenske bankkonto til Nordnet, så du kan overføre penge automatisk - eller hvad skal man sige: nemt og smertefrit - fra Nordnet til din svenske bank - det er egentlig en autogiroaftale med din svenske bank, du etablerer. Jeg kan ikke lige huske det svenske ord, men når man er inde i sit depot, så synes jeg, man bliver ledt på vej til, hvordan man gør. Hvis du overfører DKK fra din danske bank via en udlandsbetaling, risikerer du, at de veksler pengene til SEK. Hvis du ikke ønsker det, men vil have DKK i dit svenske Nordnet-depot, skal du overføre pengene til Nordnets DKK-konto i SEB, IBAN "SE1950000000055548255053" S.W.I.F.T er "ESSESESS", hvis du har brug for det. Husk depotnummer som reference. Kryds for "deles om omkostningerne". Du skal maile til Nordnet, at du har foretaget overførslen og bilægge din danske banks bekræftelse. Du skal bruge dit depotnummer som reference. I praksis skal du maile til Nordnet og spørge, hvilken SEB-konto du skal indbetale på, når du vil overføre DKK til dit depot, for du skal naturligvis ikke indbetale noget til et kontonummer, nogen har forsynet dig med på et tilfældigt forum på nettet. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2007 Og det tilfældige forum kan så oplyse dette link Hvordan sætter jeg penge ind? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret August 30, 2007 Og det tilfældige forum kan så oplyse dette link Hvordan sætter jeg penge ind? Lasse har jo en svensk nordnetkonto. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites