bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Tak René - helt enig I grunden smart at folk forklarer det som jeg selv vil - er ligesom nemmere på den måde:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Aha. Tak :th2: Hvad skal jeg så tegne mig for hos Nordnet? http://www.nordnet.se/ (Bli kund) Et almindeligt standardabonnemang? Hvad jeg kan se står der ingenting om valuta eller transfereringer DKK-SKR i deres prislister eller at man kan have et valutakonto. Er det en udvidet tjeneste, eller følger det med Igen, hvor meget sådan omtrent sparer jeg ved at overføre cirka 40.000 fra Danmark til Sverige? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Så som svar på dit spørgsmål "Kan jeg så også bestemme kursen selv" ja, det kan du godt. - du kan jo bare lade dine penge stå på din danske valutakonto indtil du kan se at vekselkursen er OK - du skal da være opmærksom på at din svenske valutakonto trækker renter når den er i minus. En lille detalje som er værd at huske på - mens man venter på at valutakursen bliver "den rigtige" risikerer man, at den opfører sig uforskammet og bare bliver mere og mere "forkert". ;) Men pointen ved at bruge Nordnet er at man selv nogenlunde kan bestemme hvornår man veksler, og allervigtigst: Forskellen mellem deres købs og salgskurser på valuta er kun 0,15%, mens den hos de fleste andre banker er ca. 0,40%-0,50%. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Hvad jeg kan se står der ingenting om valuta eller transfereringer DKK-SKR i deres prislister eller at man kan have et valutakonto. Er det en udvidet tjeneste, eller følger det med Det er formentlig ikke noget, der var meningen at folk skulle gøre i stor stil. Det er bare os, der har fundet en alternativ anvendelse af deres standardsystemer. Men det ender det jo med at være god reklame for dem - for gæt fx. hvem jeg nu bruger som online brokerselskab til mine investeringer? Igen, hvor meget sådan omtrent sparer jeg ved at overføre cirka 40.000 fra Danmark til Sverige? Mellem 50 og 70 kroner på kursen - dertil eventuelt bankgebyr, som i de mest grumme tilfælde kan løbe op i 250 kr ekstra. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Det er formentlig ikke noget, der var meningen at folk skulle gøre i stor stil. Det er bare os, der har fundet en alternativ anvendelse af deres standardsystemer. Men det ender det jo med at være god reklame for dem - for gæt fx. hvem jeg nu bruger som online brokerselskab til mine investeringer? Mellem 50 og 70 kroner på kursen - dertil eventuelt bankgebyr, som i de mest grumme tilfælde kan løbe op i 250 kr ekstra. Uh ha da da. Ja, de 50 - 70 kroner kunne jeg måske leve med, men 250 kroner i gebyrer ..... Er det så et standardabonnemang jeg bare skal hoppe ud i? rlarsen > jeg er godt klar over det der med at kursen nogen gange løber et forkert sted hen. min 'medicin' vil nok være at overføre i små portioner. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Uh ha da da. Ja, de 50 - 70 kroner kunne jeg måske leve med, men 250 kroner i gebyrer ..... Er det så et standardabonnemang jeg bare skal hoppe ud i? Standard abonnement er fint. Det er hvad jeg har. Ja, hvis det bare er en engangsoverførsel i den størrelsesorden er gevinsten i hvert fald ikke besværet værd. Men hvis man bruger det til at overføre det meste af sin efter skat årsløn i 12 portioner på variable tidspunkter og størrelser i løbet at året, er der en del mere at spare - især, hvis man til at starte med skal overføre provenuet fra et lejlighedssalg. Gebyret svinger noget fra bank til bank - typisk har de et eller andet gebyr de selv tager - kan være alt fra 0-100 kroner. Dertil kommer gebyret, som modtagerbanken i udlandet tager - typisk omkring 100 kr. Med mindre modtagerbanken er i samme koncern som afsender-banken er det meget svært at undgå det udenlandske gebyr. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Nordjyske Bank i Frederikshavn er mig bekendt ikke med i nogen koncerner der strækker sig særligt langt udenfor Vendsyssel :D Men jeg kender da en på udenlandsafdelingen, hun kunne måske befri mig for bankens eget gebyr. Jeg har ellers mine aktier og fonder på Avanza, det virker som om det minder meget om Nordnet med 99 kr. i mindstecourtage. Avanza's menyer er noget indviklede og ligesom gemt bag hinanden. Er Nordnet mere overskueligt? Kan du se hvad du har i både aktier og fonder og hvad du er ved at købe og sælge uden at skulle besøge 4 forskellige steder? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Jeg bruger både avanza og nordnet, og min personlige mening er at Avanza er bedre pga de större valgmuligheder til at sätte sine egne sider op. Deres oplysninger om svenske aktier er bedre. Dog synes jeg at Nordnet har bedre informationer om de danske aktier. Gebyrmässigt er de ens. Dog har Nordnet i SE et fortrinligt Mastercard som jeg synes er en stor fordel. Hvis man handler aktier i mindre poste (under 40000/handel) så brug www.aktiedirekt.se Det er et selskabn i Nordnet koncernen hvor du köber/sälger nordiske aktier til 9 kr eller 0.15%. Nordnet har jeg nu brugt i snart 3 år til valutaoverförsler mellem DK og SE. Det har altid virket fortrinligt og det föles godt at vide at man ikke bliver r.vrendt af banken hver gang man overförer penge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Gebyrmässigt er de ens. Dog har Nordnet i SE et fortrinligt Mastercard som jeg synes er en stor fordel. Hvis man handler aktier i mindre poste (under 40000/handel) så brug www.aktiedirekt.se Det er et selskabn i Nordnet koncernen hvor du köber/sälger nordiske aktier til 9 kr eller 0.15%. Aha. Det var et godt tips. Det vil jeg kigge på. Kan det virkelig passe at Nordnets Mastercard er gebyrfrit, altså at man ikke betaler noget årsgebyr for kortet? Jeg har et Forexkort som de lige har sat taksten op med fra 150 til 225 kroner om årdet. Det er liiiiige stejlt nok. Man får godt nok cirka 3 procent i renter på det der står på kortet men det kan man så afregne mod årsgebyret. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thsk 11 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Kan det virkelig passe at Nordnets Mastercard er gebyrfrit, Jepper det er rigtigt nok. Men det bedste er at der ikke er noget valutapåslag. Så jeg bruger det til at brände mine svenske pesetas når jeg er i DK (i butikkerne). At häve i automat er lidt smådyrt, 2% mener jeg at det koster. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Men det der med gyngerne og karusellerne, hvad tjener de så på ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Nårh, ja selvfølgelig, de tjener på at folk hæver penge i kontantautomater, selv i Sverige. Og man skal åbenbart ikke tage i Bilka med det kort (apropos en anden tråd vi har haft om kortgebyrer de sidste dage). Jeg har ihvertfald meldt mig til, det virker ikke sværere end at selv jeg (med hukommelse som en høne) burde kunne overskue at bruge mit sædvanlige bankkort til at hæve penge på. De sagde at man skal have en eller anden fond eller aktie stående hvis man skal slippe for gebyr på depotet. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 Ok, nu har vi hørt fra en kilde internt i Nordea at man nu kan overføre gratis mellem egne konti i Nordea, hvis man selv gør det via netbanken. En ny regel der er kommet indenfor de sidste 14 dage. Flot at lave hemmelige regler....specielt om gebyrer!!!! Personligt har jeg lige betalt 30 kr for en overførsel via netbank, så imorgen angriber jeg dem!!!! vender tilbage med et svar asap.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 moerke, det er ikke kun det synlige gebyr de blokker dig for. det er også selve kursen der er lidt skummel. i regneeksemplet øverst på siden (40.000 DKK) tror jeg bananas har regnet de 50 - 70 kroner som rent tabt på vekselkursen, hvor bankerne simpelthen lägger lidt ekstra 0.000% på. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 moerke, det er ikke kun det synlige gebyr de blokker dig for. det er også selve kursen der er lidt skummel. i regneeksemplet øverst på siden (40.000 DKK) tror jeg bananas har regnet de 50 - 70 kroner som rent tabt på vekselkursen, hvor bankerne simpelthen lägger lidt ekstra 0.000% på. Hæ I know.. er tidligere Nordea ansat så jeg har vekslet til nationalbankens middelkurs og uden gebyr de sidste 3 år... believe me I know what I paying:thumbdown Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret January 30, 2007 ja, jeg kender en der arbejder på Nordea, der er ingen grænser for hvad de får af forskellige frynsegoder. og konen arbejder på Telia, så de har gratis telefon og internet og betaler kun den halve rente af os almindelige mennesker på huslånet. man sku' være politiker eller bankansat. med snabelen næsten liiiige direkte ned i posen :th2: det er ikke første gang man hører om selskaber der indfører 'hemmelige' priser, jeg kender både telefonselskaber (supertels rabatpriser) og elselskaber (øresundskrafts minipris) der har lavere priser hvis man bare lige melder sig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ole 0 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Det er mulig Ok, nu har vi hørt fra en kilde internt i Nordea at man nu kan overføre gratis mellem egne konti i Nordea, hvis man selv gør det via netbanken. En ny regel der er kommet indenfor de sidste 14 dage. Flot at lave hemmelige regler....specielt om gebyrer!!!! Personligt har jeg lige betalt 30 kr for en overførsel via netbank, så imorgen angriber jeg dem!!!! vender tilbage med et svar asap.... Det er mulig at overføre gratis (0,25% på slutkursen) mellem sine DK Nordea konto til sine SV Nordea konto, flere gang om månden, men man skal huske at flytte flueben til egne konto i svensk i overf. billedet. Har prøvet det 3 gang i Jan. månden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Det er mulig at overføre gratis (0,25% på slutkursen) mellem sine DK Nordea konto til sine SV Nordea konto, flere gang om månden, men man skal huske at flytte flueben til egne konto i svensk i overf. billedet. Har prøvet det 3 gang i Jan. månden. Laver du det som en intercompany payment eller en standardoverførsel? jeg har flueben i egen konto...:( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ole 0 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Laver du det som en intercompany payment eller en standardoverførsel? jeg har flueben i egen konto...:( Jeg bruger "udenlandske betalinger" -> "Overførsel i Nordea" i 3) Beløbsmodtager. Til egen konto i Nordea "ja" Max er de 20 kg pr.gang. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Jeg bruger "udenlandske betalinger" -> "Overførsel i Nordea" i 3) Beløbsmodtager. Til egen konto i Nordea "ja" Max er de 20 kg pr.gang. Jeg var efter dem for under 3 uger siden pga mit skifte fra gebyrfrie medarbejderbank...og der fik jeg besked på jeg ikke skulle bruge Overførsel i Nordea det var nemlig dyrere end standard!!! nå jeg prøver den næste gang.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2007 Nu har jeg lige yderligere et spørgsmål til alle i kloge hoveder: (klogere end mig ihvertfald) Er jeg nødt til at have en aftale både med dansk Nordnet og svensk Nordnet? Jeg har lige fået papirerne fra svensk Nordnet, men jeg er bange for at hvis jeg ber banken i Danmark overføre penge til den så betragter de det som en udenlands betaling og at det svenske Nordnet ligeledes betragter det som noget der skal veksles før det sættes ind til mig. Og så er jeg i princippet lige vidt. Eller Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2007 Nu har jeg lige yderligere et spørgsmål til alle i kloge hoveder: (klogere end mig ihvertfald) Er jeg nødt til at have en aftale både med dansk Nordnet og svensk Nordnet? Jeg har lige fået papirerne fra svensk Nordnet, men jeg er bange for at hvis jeg ber banken i Danmark overføre penge til den så betragter de det som en udenlands betaling og at det svenske Nordnet ligeledes betragter det som noget der skal veksles før det sættes ind til mig. Og så er jeg i princippet lige vidt. Eller Nej et svensk depot er nok. Jeg overfører selv penge fra Norge til mit svenske depot - og jeg har ikke et norsk depot. Det fungerer aldeles udmærket :th2:. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2007 Glemte at sige at du veksler jo først pengene, når de er gået ind på dit svenske depot. Her bruger du det danske kontonummer til Nordnet med angivelse af dit svenske depotnummer. Og så har du muligheden for at elektronisk overføre til en foranmält svensk konto (som du jo kan oprette). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2007 Glemte at sige at du veksler jo først pengene' date=' når de er gået ind på dit svenske depot. Her bruger du det danske kontonummer til Nordnet med angivelse af dit svenske depotnummer. Og så har du muligheden for at elektronisk overføre til en foranmält svensk konto (som du jo kan oprette).[/quote'] Du betaler altså slet ingen vekslings- eller overførselsgebyrer på den måde? Så jeg ber banken i Danmark om at sætte danske penge ind på mit svenske Nordnetdepotnummer, og så dukker der danske penge op i depotet som jeg selv kan veksle og overføre til mit svenske bankkonto? Jeg er ikke usædvanligt tykhovedet, derimod er jeg usædvanligt nærig :D Jeg vil ikke rende ind i nogen uforudsete gebyrer! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret February 2, 2007 Glemte at sige at du veksler jo først pengene' date=' når de er gået ind på dit svenske depot. Her bruger du det danske kontonummer til Nordnet med angivelse af dit svenske depotnummer. Og så har du muligheden for at elektronisk overføre til en foranmält svensk konto (som du jo kan oprette).[/quote'] Aha! Nu trillede 5-øren ned Nordnet har selvfølgelig et dansk kontonummer som pengene skal sættes ind på, og så er det Nordnet selv der sætter danske kroner ind på mit svenske depot. Eller ?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites