Jump to content
Calle

Firmabetalt bizz - Hvilket abonnement?

Recommended Posts

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde svar på dette spørgsmål vha. søg. Jeg har ringet til Øresundsbro Konsortiet om dette. De svarede at jeg skulle bare få mit firma til at betale mit abonnement. Mit problem med det er, at der på skat.dk står at det er firmaet der skal tegne aftalen: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=300056&vID=0 Jeg vil selvfølgelig gerne have samme aftale som Anders Pier har fået, hvor arbejdsgiveren kun betaler de ca. 2600 pr. måned. Det fremgår dog ikke klart af tråden hvilken aftale Anders' firma har indgået, og om alle kan gøre det samme (hjælp Anders) (http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=6952&page=35) Håber i kan sprede lys over sagen på denne årets næstkorteste dag :-) God jul Calle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som jeg har kunne læse ud af Anders's svar til hans aftale, fremgår det at den aftale han har fået er den, han indgik aftale om - til DKK 2590 pr måned. Hvis Anders skulle indgå en aftale i dag vil jeg tro at det er til en anden pris. Arbejdsgiveren har efter ét år ret til at ændre bruttoløntrækket - både op og ned.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men man kan også læse i Anders' svar at Konsortiet vil fremsende en ny bestillingsblanket, så der må være tale om en ny aftale mellem firmaet og broen. Så jeg er nu stadig i tvivl om hvilken aftale det er man skal tegne. Eller er der måske flere muligheder? Hälsnigar Calle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

arbejdsgiverbetalt brobizz Hidtils har mit brobizzen stået registreret på mig, men hvor den månedlige faktura er sendt til og betalt af min arbejdsgiver. Nu har min arbejdsgiver tegnet ny aftale med Øresundsbroen for mig. Jeg har fåt to nye brobizz, med besked om at indlevere de to gamle for at få mit depositum tilbage. Efter hvad jeg har forstået, har min arbejdsgiver aftalt med Øresundsbroen at de fortsætter at modtage en månedlig faktura. Aftalen mellem meg og min arbejdsgiver er uændret, dvs. at min løn ændres ikke på grund af dette.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

patbateman, ved du hvilken type abonnement (privat eller erhverv) din arbejdsgiver har tegnet med øresundsbroen? Det virker som om der er store forskelle på hvordan det bliver håndteret mellem arbejdsgiverne og broen... Tak for svaret til jer begge. Calle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

arbejdsgiverbetalt brobizz Calle, desværre, jeg kender ikke detaljerne. Her er beskeden jeg fik fra min arbejdsgiver: "Jeg modtog fredag en ny besked fra Øresundsbron. Der findes faktisk stadig to typer pendleraftaler. Den ene skal opkræves på kreditkort, og den anden kan faktureres mod et gebyr. Mærkeligt, at de ikke selv er klar over, hvilke aftaler der findes, når man spørger dem. Med mindre jeg har misforstået noget, så skulle vi altså stadig have mulighed for at få faktura for din pendleraftale."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for svaret. Det må være en privataftale dit firma har indgået. Jeg troede bare ikke det var muligt da man ikke må bruge en privataftale til erhverv (det gør man selvfølgelig heller ikke nødvendigvis bare fordi et firma indgår aftalen). Man kan godt forudbetale sit abonnement under de nye regler. Jeg fandt denne tekst under broens FAQ: Ny pendleraftale 2007 - Kan jeg indgå en pendleraftale, selv om jeg ikke har noget betalingskort? Ja, du kan sagtens indgå en ØresundPendler-aftale uden betalingskort. Du opretter bare en aftale med fakturering. Det betyder, at vi foretager en rutinemæssig kreditvurdering, og at du får en ekstra udgift på 50 kr. i faktureringsgebyr om måneden, men at prisen i øvrigt er den samme som med betalingskort. Tak for svaret :-) Calle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej igen herinde. Der er tale om et HELT ALMIDELIGT privat abb. (som jo kostede 2590 kr./mdr. i 2006). Min arb.giver, har valgt at lade os medarb. (herunder mig) få den nye ordning til samme pris - læs: STADIG privatordning og IKKE Erhverv. Dog med MAX 50 ture og KUN til arb. brug (til / fra arb. og firmarelateret kørsel, e.g. kundebesøg). Dvs. mit firma trække den gamle pris (2590 kr.) hver mdr. FØR skat af min løn, uanset om jeg bruger 1 tur på bizzen, eller 50 ture. Så kommer udregningen: Jeg har lavet et regneark, som beregner min løn (og ændret de respektive fradrag for, hvadenten jeg HAR brofradrag eller IKKE HAR, med dertil hørende lønnedgang ved firmabetalt ordning). Differencen er så flg. Ved en egenbetalt brobizz, får jeg flg. på min lønseddel: 2590 kr. MERE løn brutto, end hvis jeg har en firmabetalt brobizz. 1371 kr. MERE i fradrag / mdr., end hvis jeg har en firmabetalt brobizz. Dette giver mig ca. 1894 kr. mere i løn / mdr. NETTO (herfra skal brobizzen så betales, 2590 kr. mdr). Beregningen er lavet udfra 220 arb. dage / år. dvs. 220 dage x 100 kr. / tur = 22.000 kr (befrodring / bro-fradrag). Dvs. at jeg får en merløn-NETTO, på 2590 kr. - 1894 kr = 696 kr. (NETTO), ved at vælge en firma-betalt brobizz. Så en lønfohøjelse på ca. 700 kr. er da meget fint :-) Dog forudsætter det jo, at jeg anvender min. 36-38 ture / pr. mdr., på den nye ordning (for at modsvare de 2590 kr., på den gl. ordning). (16 ture x 130 kr. = 2080 kr. + 20 ture x 25 kr. = 2580 kr.) jfr. den nye pris-struktur. Dvs. 18 arb. dage (2 x 18 = 36 ture) på en mdr. SKAL anvendes, for at opnå det fulde potentiale, hvad enten man vælger privat / firma-ordning. Så har jeg dog de ca. 700 kr. (som kan kompensere for evt. mindre brug af bizzen en enkelt eller par mdr.) - så jeg kan faktisk tillade mig, KUN at køre for 1893 kr. / mdr. UDEN at blive "ramt" af jeg ikke udnytter firma-betalt brobizz i forhold til hvad jeg ellers skulle betale privat. Dvs. jeg kunne tillade mig KUN at køre 15 ture / mdr. på firma-betalt brobizz, UDEN at miste penge på det, i forhold til at skulle tegne en privat ordning ! Altså 15 ture x 130 kr. = 1.950 kr. - her er STADIG sparet 57 kr. i forhold til en privat-tegnet brobizz aftale. (ALLE beregning tager selvfølgelig KUN højde for at bizzen bliver anvendt til ARB. Brug). Når jeg skriver PRIVAT-tegnet, mener jeg at jeg SELV betaler og har alle udgifter (NETTO). Skriver jeg FIRMA betalt, er det STADIG en privat-aftale, blot betalt af min brutto-løn. Mange ser ud til at blande Erhvervs-aftaler ind i billedet, hvilket IKKE er tilfældet ! Det vil ALDRIG kunne betale sig.

Jeg har ikke umiddelbart kunne finde svar på dette spørgsmål vha. søg. Jeg har ringet til Øresundsbro Konsortiet om dette. De svarede at jeg skulle bare få mit firma til at betale mit abonnement. Mit problem med det er, at der på skat.dk står at det er firmaet der skal tegne aftalen: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=300056&vID=0 Jeg vil selvfølgelig gerne have samme aftale som Anders Pier har fået, hvor arbejdsgiveren kun betaler de ca. 2600 pr. måned. Det fremgår dog ikke klart af tråden hvilken aftale Anders' firma har indgået, og om alle kan gøre det samme (hjælp Anders) (http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=6952&page=35) Håber i kan sprede lys over sagen på denne årets næstkorteste dag :-) God jul Calle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anders, Tak for dit svar. Mit problem er, at når jeg ringer til oresundsbroen, påstår de at mit firma ikke kan indgå en privataftale (selvom det er mig der skal bruge den privat). Ægeligt at de ikke har mere styr på det og giver folk modstridende svar. Skat siger at det vist ikke (de vil undersøge det med deres jurister efter jul) er lovligt at jeg indgår aftalen og lader arbjedsgiveren betale mod en tilsvarende nedgang i bruttolønnen (aftalen skal indgås af arbejdsgiveren). Det ser ud til at dit firma har fået et andet svar. Calle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er meget nemt. Ring her: http://www.bellebalance.dk/Template.aspx Det er dem der adm. min lønpakke (for min arb. giver). Det er IKKE et spørgsmål om mit firma har fået et andet svar -en hel del kører på tilsvarende ordning (i andre firmaer) og har FØR mig kørt længe på den ! Det lader til at Øresundsbroen, ikke har en sk.. styr på det. Jeg har i øvrigt FØR snakket med Øresundsbroen, som sagde at man typisk bare overførte den eksisterende aftale til firmaet (men om dette ikke er muligt med 2007 aftalen, ved jeg ikke). Men at de siger du IKKE kan få en sådan aftalt - helt forkert (og jeg er 100% sikker). Ring til Øresundsbroen og snak evt. med Erhvervsafdelingen, hvis du ikke tager mit ord for det - sig der er tale om en PRIVATAFTALE, som bliver indgået og betalt af arb. giver, (men det er DIG som bruger) mod træk i din bruttoløn. Det har Øresundsbroen 0 indflydelse på - det er Skatte-teknisk ! Det er jo stadig DIG der betaler den af din løn (det ved de ikke en #¤%#¤% om) - blot en anden end dig, der betaler fakturaen. Så længe de får deres PENGE, så er de glade. Citat: "Skat siger at det vist ikke (de vil undersøge det med deres jurister efter jul) er lovligt at jeg indgår aftalen og lader arbjedsgiveren betale mod en tilsvarende nedgang i bruttolønnen (aftalen skal indgås af arbejdsgiveren)." Korrekt - det skal jo trækkes FØR skat og det er jo arb. giveren som adm. dette (eller dennes løn-admin.) Igen er det altså FULDT lovligt, lad nu venligst være at blande for mange ting sammen. Folk bliver pludselig forvirret om man MÅ eller ikke MÅ, KAN eller IKKE KAN - man både KAN og MÅ have en firmabetalt brobizz på en privat-aftale, mod nedgang i bruttoløn. Der er ingen tvivl om at, 1) Det er lovligt (at have en brobizz, som er betalt af arb. giver, mod brutto-træk i lønnen) 2) Det er FULDT ud accepteret af SKAT - ingen ko på isen, se evt. nedenstående links (kan ikke huske linket til SKAT) - men de skriver det også selv. http://www.deloitte.com/dtt/cda/doc/content/DF%20nr.%2048%20-%20art.%203%20H%20Personalegoder%202006.pdf http://www.pwc.com/extweb/pwcpublications.nsf/dfeb71994ed9bd4d802571490030862f/537ba29cf4a247f7802572410036f882/$FILE/PwC_Ajour_Personalegoder_dec06.pdf http://www.bdo.dk/upload/files/personalegoder2006.pdf http://www.n-c.dk/uploads/tx_rgddocument/Skatteinformation_januar_2005.pdf (vil du have flere ? :-)

Hej Anders, Tak for dit svar. Mit problem er, at når jeg ringer til oresundsbroen, påstår de at mit firma ikke kan indgå en privataftale (selvom det er mig der skal bruge den privat). Ægeligt at de ikke har mere styr på det og giver folk modstridende svar. Skat siger at det vist ikke (de vil undersøge det med deres jurister efter jul) er lovligt at jeg indgår aftalen og lader arbjedsgiveren betale mod en tilsvarende nedgang i bruttolønnen (aftalen skal indgås af arbejdsgiveren). Det ser ud til at dit firma har fået et andet svar. Calle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Anders, Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden.

Det er IKKE et spørgsmål om mit firma har fået et andet svar -en hel del kører på tilsvarende ordning (i andre firmaer) og har FØR mig kørt længe på den !
Jeg HAR fået et andet svar end dit firma (eller det firma som forhandler din lønpakke), idet jeg har fået at vide at min arbejdsgiver ikke kan indgå en privataftale. Jeg påstår ikke at det er dig der har fået det forkerte svar (som du måske har opfattet det som).
Ring til Øresundsbroen og snak evt. med Erhvervsafdelingen, hvis du ikke tager mit ord for det - sig der er tale om en PRIVATAFTALE, som bliver indgået og betalt af arb. giver, (men det er DIG som bruger) mod træk i din bruttoløn.
Jeg tror 100% på hvad du fortæller. Jeg har præcis gjort som du forklarer, men de nægter at lade mit firma indgå aftalen.
Igen er det altså FULDT lovligt, lad nu venligst være at blande for mange ting sammen. Folk bliver pludselig forvirret om man MÅ eller ikke MÅ, KAN eller IKKE KAN - man både KAN og MÅ have en firmabetalt brobizz på en privat-aftale, mod nedgang i bruttoløn.
I at beskedenhed tror jeg ikke at jeg blander noget sammen. Jeg forstår udmærket hvad du skriver, og er helt enig.
1) Det er lovligt (at have en brobizz, som er betalt af arb. giver, mod brutto-træk i lønnen)
Ja, så længe bizzen står i arbejdsgiverens navn og arbejdsgiveren har det fulde ansvar (er jeg 95% sikker på. Venter stadig på endeligt svar fra Skat, men deres skrivelse om emnet tyder på det (se linket i første indlæg)). Tak for svaret. Nu skal jeg bare have broen til at fatte at de tager fejl. Det er nok bare et spørgsmål om at kommer til at snakke med den rigtige. Calle

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites