Jump to content
watcher

skat til sverige af boligsalg i .dk

Recommended Posts

Jamen alt i Utlandet, der ikke findes i Sverige, falder uden for definitionerne, og er dermed ikke omfattet af reglerne, så hvis huset ikke er rødt med vita knutar og plastmatta i hallen, er det näringsfastighet, der skal brandbeskattes. En dansk ejerlejlighed ligner ikke noget svensk modstykke - dermed er den näringsfastighet. Så enkelt er det. :sad:
Ja, du skriver det - jeg nøjedes med at tænke det. Så vidt jeg husker taler vi så om 90% af kapitalvinsten:scared: !? Jeg nægter/vil ikke tro på det. Det må da også lige være en sag der skal samme vej som Webers´s :fight: om definitionen af boligtyper.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja' date=' du skriver det - jeg nøjedes med at tænke det. Så vidt jeg husker taler vi så om 90% af kapitalvinsten:scared: !? Jeg nægter/vil ikke tro på det. Det må da også lige være en sag der skal samme vej som Webers´s :fight: om definitionen af boligtyper.[/quote'] Men det er jo den sag. Kernen i Weber v. Sverige er netop definitionen af boligtyper. :) Men rolig nu: Ikke 90 procent af kapitalgevinsten i skat, hvis det er det, du skriver. "Kun" 30 procent af 90 procent af gevinsten, men ingen udsættelsesmulighed. :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men det er jo den sag. Kernen i Weber v. Sverige er netop definitionen af boligtyper. :) Men rolig nu: Ikke 90 procent af kapitalgevinsten i skat, hvis det er det, du skriver. "Kun" 30 procent af 90 procent af gevinsten, men ingen udsættelsesmulighed. :p
Ja, hukommelsen er ikke hvad den har været:lol: Men 30% af 90% af kapitalvinsten er jo også mere en 30% af 2/3 af kapitalvinsten på en bostadsrätt. Jeg kan godt se det er samme sag som Weber, det er bare den anden vej - sælge i SE, købe i DK, men uanset hvilken vej man flytter øst/vest, vest/øst, så skal definitionen selvfølgelig være den samme:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå der kom lige et par indlæg inden jeg nåede at svare overhovedet. Jeg vil da lige først sige, jeg fik et svar fra Skatteverket også. Det ser således ud: (jeg spurgte hvordan jeg betalte den herlige skat når man sælger fra Sverige... osv osv ) Svar på ditt e-brev till Skatteverket: Hej! Om du säljer den privatbostad som du har i ett annat nordiskt land, ska du betala skatt för försäljningen på samma sätt som om den varit belägen i Sverige. Vinst eller förlust beräknas på samma sätt som för svenska privatbostäder. Om vissa villkor är uppfyllda går det att få uppskov med vinsten. Du beskattas i Sverige för din privatbostad i utlandet. Den utländska privatbostaden beskattas enligt svenska regler oavsett hur den beskattas i utlandet. Om du blir beskattad även i det land där privatbostaden ligger kan du få nedsättning av den svenska skatten genom avräkning för den utländska skatten. Hur du räkna ut vinst enligt svenska skatteregler finner du i denna länk http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/broschyr/info/321.4.39 f16f103821c58f680007425.html Har du sålt bostaden under 2006 ska du redovisa försäljningen i din inkomstdeklaration nu i år 2007. Har du sålt bostaden 2007 deklarerar du försäljningen först år 2008. Med vänlig hälsning Bodil Nilsson Skatteverket Til Lotte -> Jeg skal nok følge op på historien og ja, jeg tror heller ikke min bank kan være mig særligt behjælpelig i dette henseende. Nils -> Tak for fifs! Det kan være jeg skal søge om uppskov. Det er sgu mange penge at lægge bare sådan lige og det eneste jeg har at sige er :fight: den er til skatteverket :fight: :fight: Det er de penge det koster

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke papirnusseri en gang om året. Når man har fået sin udsættelse hører man ikke mere om det før man sælger.
Hvis man så sælger sin Bostadsrätt og flytter til Danmark skal man så betale den skat man har udsat + 30 % af 2/3 af gevinsten ved salg af bostadsrátt ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er ikke papirnusseri en gang om året. Når man har fået sin udsættelse hører man ikke mere om det før man sælger.
Nej, det er rigtigt nok, men det gælder kun hvis du køber nyt i SE. Det er lidt andre regler der gør sig gældende når du køber en ersättningsbostad i et andet EU-land jf. den lovændring om uppskov der blev vedtaget 19.dec. og træder i kraft pr. 1. feb. 2007 (læs evt. nedenstående link). http://www.regeringen.se/content/1/c6/07/24/24/8d8418d3.pdf Når du sælger i SE bliver Skatteverket opdateret gennem det svenske fastighetsregister ell. bostadsrättsforeningerne, men når den nye bolig ligger i et andet EU-land, skal Skatteverket have informationen på anden vis. Du har derfor selv oplysningspligt og skal hvert år kunne dokumentere, at retten til udsættelse af skat på kapitalvinsten stadigvæk er til stede.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man så sælger sin Bostadsrätt og flytter til Danmark skal man så betale den skat man har udsat + 30 % af 2/3 af gevinsten ved salg af bostadsrátt ?
Det du mener er om, hvorvidt du skal betale både den skat du evt. fik udsat ved boligsalg i DK + skatten ved dit efterfølgende salg i SE? Som jeg læser dit svar fra SKV, kan du søge uppskov ved dit DK salg hvis betingelserne er opfyldt. Den dag du så evt. sælger din svenske bostad og flytter retur til DK, kan du søge uppskov også på den, hvis betingelserne stadig er opfyldt. Jeg kan umiddelbart ikke se nogen grund til, at din skat forfalder til betaling. I princippet kan den vel strækkes i det uendelige så længe du er på boligmarkedet. Men her er jeg lidt på dybt vand, det kan være Nils har en bemærkning til det med at "hoppe" frem og tilbage over grænserne.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg kan umiddelbart ikke se nogen grund til' date=' at din skat forfalder til betaling. I princippet kan den vel strækkes i det uendelige så længe du er på boligmarkedet.[/quote']...forudsat du køber en beboelse der, af Skatteverket, er godkendt som uppskovs-berettiget. Med andre ord - napper du alt andet end et hus/villa, så skal der erlægges kassen. De må sgu´ se at få strømlinet de regler lidt, så vi ikke risikerer at skulle gå fra vores møjsommeligt udvalgte uppskovs-hjem - bare fordi skatte-u-væsner generelt er nogle møgdyr der burde have annulleret deres eksistens....eller no´et.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det du mener er om, hvorvidt du skal betale både den skat du evt. fik udsat ved boligsalg i DK + skatten ved dit efterfølgende salg i SE? Som jeg læser dit svar fra SKV, kan du søge uppskov ved dit DK salg hvis betingelserne er opfyldt. Den dag du så evt. sælger din svenske bostad og flytter retur til DK, kan du søge uppskov også på den, hvis betingelserne stadig er opfyldt. Jeg kan umiddelbart ikke se nogen grund til, at din skat forfalder til betaling. I princippet kan den vel strækkes i det uendelige så længe du er på boligmarkedet. Men her er jeg lidt på dybt vand, det kan være Nils har en bemærkning til det med at "hoppe" frem og tilbage over grænserne.
Ja til dit spørgsmål. Det kunne være enormt dejligt at få klarlagt udskydelsesbetingelserne ved køb af lejlighed / hus i Danmark - når man flytter fra Sverige ved salg af bostadsrätt. Jeg tror jeg spørger på Skatteverket en dag.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

kan man ikke komme udenom ved at sælge sin bostad i sverige købe et hus til overpris af fætter anders og så sælge det tilbage til ham til en lavere pris, hvorved man så har et tab man forhåbentlig kan trække fra sin tidligere gevinst i den svenske bostad og herefter købe en lejlighed, selvfølgelig med de penge man får i julegave af fætter anders :D. lidt kringlet, men hvis det er det der skal til at slippe for en kæmpe dummebøde fra skatteverket så er sku frisk på sådan noget kreativt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
kan man ikke komme udenom ved at sælge sin bostad i sverige købe et hus til overpris af fætter anders og så sælge det tilbage til ham til en lavere pris, hvorved man så har et tab man forhåbentlig kan trække fra sin tidligere gevinst i den svenske bostad og herefter købe en lejlighed, selvfølgelig med de penge man får i julegave af fætter anders :D. lidt kringlet, men hvis det er det der skal til at slippe for en kæmpe dummebøde fra skatteverket så er sku frisk på sådan noget kreativt.
I princippet skulle der vel ikke være noget i vejen, så vidt jeg lige kan skønne. Det KUNNE jo også være reelt, at man tabte på en hushandel. Tabet kan dog kun trækkes fra i begrænset omfang. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan læse om emnet hér: http://pendler.scanianet.dk/skat/#SKAT Når man sælger sin danske bolig for at flytte til Sverige, er det meget vigtigt at gøre tingene i den rigtige rækkefølge, for ellers kan det koste meget dyrt. I Sverige betaler man - i hvert fald i princippet - såkaldt kapitalvinstskatt dvs. kapitalgevinstskat, når man tjener på at sælge sin bolig. Det gælder også, hvis man sælger en bolig i udlandet, og når man som dansker flytter til Sverige, så bliver Danmark jo udlandet, og lejligheden i Brønshøj bliver en udenlandsk bolig, som ved salg beskattes af Sverige efter svenske regler. For at undgå den situation skal man først melde flytning til de svenske myndigheder EFTER man har solgt sin danske lejlighed, og man skal ikke indtræde i sine rettigheder som grænsegænger - trække arbejdsrejser fra osv. - før EFTER man har solgt sin danske bolig. Datoen for salget er den dag, der underskrives en bindende aftale - det vil sige den dag, købsaftalen f.eks. i form af et betinget skøde underskrives. Det er altså ikke overtagelsesdagen, der gælder, og det er ikke datoen på det endelige skøde, der gælder - så der er muligheder for at få økonomi og logistik til at gå op i en højere enhed. Hvis man af en eller anden grund kløjs i rækkefølgen, kan man bruge de svenske regler om udsættelse af skatten, men kun hvis det er en villa, man sælger. Hvis det er en ejerlejlighed, er skatten ekstra høj og den kan ikke udsættes.
:new: Men skal man også betale kapitalgevinstskat, hvis man fx. har belånt hele husets/lejelighedens værdi, og man efter salg af bolig går ud med 0kr efter udbetaling af lån??? Tak for et overskueligt og brugbart forum.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites