watcher 10 Anmeld indhold Skrevet December 17, 2006 hey ska lige ha 1 ting på det rene jeg har fundet et hus i sverige vi ska købe og jeg ska skrive under på huset imorgen, MEN jeg har IKKE solgt min lejlighed i .dk endnu vi overtager huset 1/3-2007 så jeg skal ha solgt min lejlighed inden det.. det er først når jeg flytter ADRESSE til sverige at man skal betale skat til sverige af sin fortjeneste ikke?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
michael og carina 10 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2006 Vi fik af vide det først var når du flytter din adresse, at reglen om skat af bolig træder i kraft.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
watcher 10 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2006 ja det var nemli også som jeg forstod det så ka jeg roligt skrive under imorgen:th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppe 10 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2006 Så må vi håbe at I har fået solgt jeres lejlighed i DK inden i flytter..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret December 17, 2006 ja det var nemli også som jeg forstod det så ka jeg roligt skrive under imorgen Du kan læse om emnet hér: http://pendler.scanianet.dk/skat/#SKAT Når man sælger sin danske bolig for at flytte til Sverige, er det meget vigtigt at gøre tingene i den rigtige rækkefølge, for ellers kan det koste meget dyrt. I Sverige betaler man - i hvert fald i princippet - såkaldt kapitalvinstskatt dvs. kapitalgevinstskat, når man tjener på at sælge sin bolig. Det gælder også, hvis man sælger en bolig i udlandet, og når man som dansker flytter til Sverige, så bliver Danmark jo udlandet, og lejligheden i Brønshøj bliver en udenlandsk bolig, som ved salg beskattes af Sverige efter svenske regler. For at undgå den situation skal man først melde flytning til de svenske myndigheder EFTER man har solgt sin danske lejlighed, og man skal ikke indtræde i sine rettigheder som grænsegænger - trække arbejdsrejser fra osv. - før EFTER man har solgt sin danske bolig. Datoen for salget er den dag, der underskrives en bindende aftale - det vil sige den dag, købsaftalen f.eks. i form af et betinget skøde underskrives. Det er altså ikke overtagelsesdagen, der gælder, og det er ikke datoen på det endelige skøde, der gælder - så der er muligheder for at få økonomi og logistik til at gå op i en højere enhed. Hvis man af en eller anden grund kløjs i rækkefølgen, kan man bruge de svenske regler om udsættelse af skatten, men kun hvis det er en villa, man sælger. Hvis det er en ejerlejlighed, er skatten ekstra høj og den kan ikke udsættes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
watcher 10 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2006 det en andels lejlighed på frederiksberg med både intern og extern venteliste på 50 og går den liste ud må jeg sælge til hvem jeg vil og der har jeg 5stk klar så det er intet problem ellers flytter jeg cføli ik min adresse over før der er underskrift der:th2: Så må vi håbe at I har fået solgt jeres lejlighed i DK inden i flytter..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
watcher 10 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2006 tak for det mogens det var præcis det link jeg havde læst engang før jeg kunne bar ik finde det igen og så ville jeg lige være 100%:D Du kan læse om emnet hér: http://pendler.scanianet.dk/skat/#SKAT Når man sælger sin danske bolig for at flytte til Sverige, er det meget vigtigt at gøre tingene i den rigtige rækkefølge, for ellers kan det koste meget dyrt. I Sverige betaler man - i hvert fald i princippet - såkaldt kapitalvinstskatt dvs. kapitalgevinstskat, når man tjener på at sælge sin bolig. Det gælder også, hvis man sælger en bolig i udlandet, og når man som dansker flytter til Sverige, så bliver Danmark jo udlandet, og lejligheden i Brønshøj bliver en udenlandsk bolig, som ved salg beskattes af Sverige efter svenske regler. For at undgå den situation skal man først melde flytning til de svenske myndigheder EFTER man har solgt sin danske lejlighed, og man skal ikke indtræde i sine rettigheder som grænsegænger - trække arbejdsrejser fra osv. - før EFTER man har solgt sin danske bolig. Datoen for salget er den dag, der underskrives en bindende aftale - det vil sige den dag, købsaftalen f.eks. i form af et betinget skøde underskrives. Det er altså ikke overtagelsesdagen, der gælder, og det er ikke datoen på det endelige skøde, der gælder - så der er muligheder for at få økonomi og logistik til at gå op i en højere enhed. Hvis man af en eller anden grund kløjs i rækkefølgen, kan man bruge de svenske regler om udsættelse af skatten, men kun hvis det er en villa, man sælger. Hvis det er en ejerlejlighed, er skatten ekstra høj og den kan ikke udsættes. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jeppe 10 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2006 det en andels lejlighed på frederiksberg med både intern og extern venteliste på 50 og går den liste ud må jeg sælge til hvem jeg vil og der har jeg 5stk klar så det er intet problem ellers flytter jeg cføli ik min adresse over før der er underskrift der:th2: Ahaaaa! Du er en af de heldige i Kbh som har fået anskaffet sig sådan en i sin tid. Jamen så er der jo ingen ko på isen.... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
watcher 10 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2006 hehe LIIIIIGE præcis købt for 3 år siden og har ca 8 doblet sin værdi = pæn go udbetaling på hus i sverige:laugh: Ahaaaa! Du er en af de heldige i Kbh som har fået anskaffet sig sådan en i sin tid. Jamen så er der jo ingen ko på isen.... ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2006 Øresunddirekt har også skrevet om det: http://www.oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=37969 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2006 Øresunddirekt har også skrevet om det: http://www.oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=37969 Det er så kun halvt rigtigt, hvad Øresunddirekt skriver, for en dansk ejerlejlighed er ikke privatbostad og gevinsten beskattes derfor med 30 procent i stedet for 20 ligesom det er tilfældet med en svensk bostadsrätt i en "uægte" bostadsrättsförening. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Øresunddirekt har også skrevet om det: http://www.oresunddirekt.dk/article.aspx?type=article&id=37969 Hvis man har været så uheldig at gøre det i den forkerte rækkefølge, hvornår kommer regningen så ind ad døren og fra hvem ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Hvis man har været så uheldig at gøre det i den forkerte rækkefølge' date=' hvornår kommer regningen så ind ad døren og fra hvem ?[/quote'] Hvis regningen kommer, så må det vel være fra Skatteverket. Om regningen overhovedet kommer, hvis man ikke selv har oplyst gevinsten, er et åbent spørgsmål. Herinde på debatten har vi jo ikke altid kendt til denne skøre skatteregel; Øresunddirekt har heller ikke altid kendt til den; ligesom størstedelen af medarbejderne i Skat og Skatteverket heller ikke har kendt den tidligere hen. Så går man nogen år tilbage er der helt sikkert nogen, som er flyttet over, aldrig har kendt noget til reglen og derfor aldrig har oplyst noget, og derfor aldrig er blevet beskattiget af gevinsten. Men siden skattefolkene nu ER klar over denne regel , er det ikke til at vide om Skatteverket nu efterhånden giver sig til at samkøre registre med det danske Skat. Her kan man jo se, hvem der har betalt ejendomsskat, og derefter kan de vel bede om at se en kopi af salgskontrakten, og så er fanden løs i Laksegade, hvis man har kludret i rækkefølgen og undladt at oplyse noget. Siden der nemt kan være tale om skattesmæk svarende til op imod flere års efter skat løn kan det vist kun tilrådes at gøre tingene i den rigtige rækkefølge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 24, 2007 Hvis regningen kommer, så må det vel være fra Skatteverket. Om regningen overhovedet kommer, hvis man ikke selv har oplyst gevinsten, er et åbent spørgsmål. Herinde på debatten har vi jo ikke altid kendt til denne skøre skatteregel; Øresunddirekt har heller ikke altid kendt til den; ligesom størstedelen af medarbejderne i Skat og Skatteverket heller ikke har kendt den tidligere hen. Så går man nogen år tilbage er der helt sikkert nogen, som er flyttet over, aldrig har kendt noget til reglen og derfor aldrig har oplyst noget, og derfor aldrig er blevet beskattiget af gevinsten. Men siden skattefolkene nu ER klar over denne regel , er det ikke til at vide om Skatteverket nu efterhånden giver sig til at samkøre registre med det danske Skat. Her kan man jo se, hvem der har betalt ejendomsskat, og derefter kan de vel bede om at se en kopi af salgskontrakten, og så er fanden løs i Laksegade, hvis man har kludret i rækkefølgen og undladt at oplyse noget. Siden der nemt kan være tale om skattesmæk svarende til op imod flere års efter skat løn kan det vist kun tilrådes at gøre tingene i den rigtige rækkefølge. Ja det er klart, men vil du anbefale at man betaler denne skat ASAP hvis man befinder sig i den situation - eller bør man vente og agere at have været i god tro og så se hvad der sker ..... Nogle her der har betalt denne frygtindgydende skat? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Nogle her der har betalt denne frygtindgydende skat? Nej, ikke endnu! Men jeg har solgt og købt ny bolig i 2006. Der skal billægges særlige blanketter sammen med din deklaration for 2006. Jeg mener det er en K6 blanket som kan downloades fra Skatteverkets hjemmeside. Hvis du søger om "uppskov", skal der yderligere indsendes en K2 blanket. Hvis du har bank i Sverige, så prøv at spørge om de ikke vil hjælpe dig! Min søde bankmand har sagt jeg bare skal komme ned med alle papirerne, så vil han gerne hjælpe:thumbup: (Han har åbenbart ikke den store tiltro til, at jeg selv kan:D ) Under alle omstændigheder, få det gjort, hvis du har solgt i 2006. Skatteverket skal nok finde dig;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Hvis det er et dansk hus, man har solgt, har man mulighed for uppskov. Det ville være dumt i den situation at forsøge at lurepasse, for så mister man den mulighed. Hvis det er en dansk ejerlejlighed, man har solgt, er der ingen mulighed for uppskov. I den situation kan der opstå en rimelig usikkerhed omkring, hvilke datoer, der egentlig gælder, og det kan forekomme naturligt at stille sig afventende. Men den går selvfølgelig ikke! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Skat til sverige af dansk bolisalg Nej, ikke endnu! Men jeg har solgt og købt ny bolig i 2006. Der skal billægges særlige blanketter sammen med din deklaration for 2006. Jeg mener det er en K6 blanket som kan downloades fra Skatteverkets hjemmeside. Hvis du søger om "uppskov", skal der yderligere indsendes en K2 blanket. Hvis du har bank i Sverige, så prøv at spørge om de ikke vil hjælpe dig! Min søde bankmand har sagt jeg bare skal komme ned med alle papirerne, så vil han gerne hjælpe:thumbup: (Han har åbenbart ikke den store tiltro til, at jeg selv kan:D ) Under alle omstændigheder, få det gjort, hvis du har solgt i 2006. Skatteverket skal nok finde dig;) 1. Jeg ved ikke lige hvordan skatteverket skal få fat i disse oplysninger. Man indberetter jo ikke ligefrem overskudet ved salg af privatbolig i DK eftersom det ikke er skattepligtigt. 2. lyder det særdeles underligt at svenskerne kan kræve skat af en Dansk ejendom. Ligger der i det hele taget en skatteaftale mellem DK og Sverige i denne sammenhæng, ellers ville jeg bare bede svensken om at lukke r....... har svært ved at forstille mig at de overhovedet rent teknisk har mulighed for at indrive disse penge. 3. Ligger der en retslig afgørelse af dette i DK eller for den sags skyld i Sverige.? En ting er hvad Skatteverket siger gælder noget andet er hvad domstolene fastslår, FIGHT:fight: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 1. Jeg ved ikke lige hvordan skatteverket skal få fat i disse oplysninger. Man indberetter jo ikke ligefrem overskudet ved salg af privatbolig i DK eftersom det ikke er skattepligtigt. 2. lyder det særdeles underligt at svenskerne kan kræve skat af en Dansk ejendom. Ligger der i det hele taget en skatteaftale mellem DK og Sverige i denne sammenhæng, ellers ville jeg bare bede svensken om at lukke r....... har svært ved at forstille mig at de overhovedet rent teknisk har mulighed for at indrive disse penge. 3. Ligger der en retslig afgørelse af dette i DK eller for den sags skyld i Sverige.? En ting er hvad Skatteverket siger gælder noget andet er hvad domstolene fastslår, FIGHT:fight: Ups, Sorry:flov: Tog det for givet, at det var den anden vej rundt, altså solgt SE retur til DK! HAR nu læst tråden fra start:o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Weber 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Slag af svensk bolig og tilbage til DK Ups' date=' Sorry:flov: Tog det for givet, at det var den anden vej rundt, altså solgt SE retur til DK! HAR nu læst tråden fra start:o[/quote'] Hej Lotte du skal bare kigge i en anden tråd lige ovenfor. Jeg kører en sag for at man kan få uppskov selvom man skulle "komme" til at købe en ejerlejlighed i DK og sælge sin Bostad i Sverige. Sagen ligger i øjeblikket i EU. Mvh Weber Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Hej Lotte du skal bare kigge i en anden tråd lige ovenfor. Jeg kører en sag for at man kan få uppskov selvom man skulle "komme" til at købe en ejerlejlighed i DK og sælge sin Bostad i Sverige. Sagen ligger i øjeblikket i EU. Mvh Weber Yes, I know:th2: Jeg har løbende fuldt med i din "sag" (og har læst HELE tråden;) ) Venter spændt på udfaldet! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gustaf 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Nej, ikke endnu! Men jeg har solgt og købt ny bolig i 2006. Der skal billægges særlige blanketter sammen med din deklaration for 2006. Jeg mener det er en K6 blanket som kan downloades fra Skatteverkets hjemmeside. Hvis du søger om "uppskov", skal der yderligere indsendes en K2 blanket. Hvis du har bank i Sverige, så prøv at spørge om de ikke vil hjælpe dig! Min søde bankmand har sagt jeg bare skal komme ned med alle papirerne, så vil han gerne hjælpe:thumbup: (Han har åbenbart ikke den store tiltro til, at jeg selv kan Under alle omstændigheder, få det gjort, hvis du har solgt i 2006. Skatteverket skal nok finde dig;) OK tak. Jeg skal ikke have noget med uppskov at gøre, hvis det betyder udsættelse, så kommer overraskelsen bare senere. Jeg ved jeg skal igennem det, så hellere før eller senere. Heldigvis skal jeg have et bankmøde på tirsdag med min flinke bankrådgiver, så det passer perfekt. Jeg tror jeg nævner det for ham. Hvis han så kan ordne det, så overlader jeg det trygt til ham. :) Det er sgu ærgeligt at miste penge på dette møj. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2007 HOV, stop lige Gustaf:eek: Du skal lige være opmærksom på, at de blanketter jeg henviser til, KUN er til brug ved salg af Bostadsrätt i Sverige! Og jeg har en fornemmelse af, at dit problem er omvendt, at du har købt i Sverige før du fik solgt i DK. Så derfor kan du ikke rigtig bruge mit svar til så meget, andet end prøv at tale med banken i Sverige, men tvivler på, at de er inde i den problematik. Har fundet lidt på Skatteverket om at deklarere udenlandsk ejendom som bosiddende i Sverige. Du kan jo prøve at kigge lidt på det. http://skatteverket.se/download/18.3a2a542410ab40a421c80005186/39812.pdf Og som Bananas skriver, er Skatteverket jo klar over regelen, så der er nok kun den tunge vej:( Men hold os da lige opdateret om, hvad der sker. Det er jo relevant viden for mange:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2007 Det är häftigt att betala skatt Jeg tror blanketterne er de samme, uanset om huset er udenlandsk. Gustaf - Før du giver afkald på skatteudsættelsen, skal du lige overveje, hvad det er, du giver afkald på. Jeg forstår godt, at du gerne vil have mellemværendet ud af verden, men den udsatte skat svarer i og for sig til et rentefrit lån - et lån med negativ realrente, om man vil. Uden konkurrence det bedste boliglån på markedet. At optage dyre banklån for at indfri et "uppskovslån" er IMO halsløs gerning. Så har man blot mellemværendet med banken i stedet for, men på noget andre vilkår. En anden fordel ved udsat skat er, at "lånebeløbet" ikke skal betales tilbage. Så længe man ikke hopper af boligmarkedet, kan man bare lade det stå og smuldre under indvirkning af inflationen. Jeg synes det er det sidste lån man skal tage fat på at amortere, når man er færdig med toplån, mellemlån, og bundlån, men det er bare min mening. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2007 Jeg tror blanketterne er de samme' date=' uanset om huset er udenlandsk. :)[/quote'] Nej, ikke helt. Efter hvad jeg har læst mig til er det en K4 ell. K5 afhængig af boligtypen. Men det skal ikke skille os ad. Jeg er i øvrigt helt enig i, at hvis der er mulighed for uppskov, skal man søge om det. Det er omkostningsfrit og kræver kun lidt papirnusseri én gang om året:) Forøvrigt læste jeg, at mht. skat på udenlandsk ejendom, bliver det bedømt ud fra samme regler som hvis ejendommen havde ligget i Sverige. Men hvis man sælger en ejerlejlighed i DK, kan den jo ikke sidestilles med andre boligtyper i Sverige:surprise: Gad vide hvordan SKV vil tackle det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 26, 2007 Nej' date=' ikke helt. Efter hvad jeg har læst mig til er det en K4 ell. K5 afhængig af boligtypen. Men det skal ikke skille os ad. Jeg er i øvrigt helt enig i, at hvis der er mulighed for uppskov, skal man søge om det. Det er omkostningsfrit og kræver kun lidt papirnusseri én gang om året:)[/quote'] Hvis man er den oprørske type, så er her muligheden for at vise civil ulydighed: Deklarer dit boligsalg på forkert blanket. Så kan de lære det. Jamen alt i Utlandet, der ikke findes i Sverige, falder uden for definitionerne, og er dermed ikke omfattet af reglerne, så hvis huset ikke er rødt med vita knutar og plastmatta i hallen, er det näringsfastighet, der skal brandbeskattes. En dansk ejerlejlighed ligner ikke noget svensk modstykke - dermed er den näringsfastighet. Så enkelt er det. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites