Jump to content
Jeppe

Dansk lån "omlægges" til svensk lån???

Recommended Posts

Det kan du ihvertfald... Bare husk på dit fradrag nok bliver lidt lavere, da din rente falder en del. Jeg glæder mig til at høre hvordan det er gået... Vores "sag" med pantebrevet er lige blevet færdig i DK. (Vi ville lige vente til det var overstået.) Fik brev fra Banken i dag om at alt var iorden. Så nu går der sgu nok ikke lang tid før vi får lavet en aftale med Nordea SE.
Skal nok sige til hvordan det går på fredag, men det skal nok blive et bedre tilbud end det Nordea DK giver mig... Klart fradraget falder :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå men den flinke rådgiver fra Nordea Sverige ringede i dag for at beklager at hun ikke var vendt tilbage endnu, pga syge børn mm - så hun havde været fraværende hele ugen. Hun lovede så at vende tilbage senest fredag. Rigtig udmærket med en serviceminded person der husker at melde tilbage når man bliver forsinket!! Til gengæld har jeg ikke hørt en lyd fra Nordea DK som lovede at undersøge om de kunne sænke min rente ved at omlægge det til noget andels-lån. Og han har både mit mobil og arbejdsnummer, så der er ikke rigtig nogen undskyldning. Til gengæld kan jeg se på "kommende betalinger" i netbank at de har øget min månedlige ydelse på lånet med 740 kroner fra 1.feb uden så meget som at meddele at de gør det. Det er bestemt ikke særlig god service syntes jeg.......

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kom aldrig i banken i fredags :( Min arbejdsplads blev nemlig dagen inden solgt til et amerikansk firma - så det virkede som en god ide at komme på arbejde dagen efter, da der skete en masse... Nu skal jeg booke nyt møde med Nordea Sverige - vender tilbage, når jeg har værer det et smut :) /Løjmann

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Så kom jeg endelig i banken... De ville låne mig 90% af min lejligheds værdi som de vurderede 100.000 over hvad jeg gav i 2005. Ganske fint syntes jeg. Nu skal jeg bare have papir derfra når de har talt med min bank i DK, de skal så underskrives af mig og min kæreste, åbenbart, da vi begge bor i lejligheden, selvom det er mig der betaler det hele og står på alle papir. Men så kan de også smide hende ud, hvis jeg ikke betaler - det er vel fair nok, sådan set :) Men en rörlig rente på 3,70%, som han mente ville stige til 4,50% ind over sommeren. 1 års fast var kun 4,20% - så hvis den er det når vi skal til at skrive under, tror jeg at jeg ligger mig fast på den i 1 års tid, så er man dækket ind hvis den kommer op over jo... Nogle andre der har fået en success ud af dette? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du får altså en rørlig rente på 3.70 % på bundlånet. Hvad får du så på toplånet?? :confused: Vil det så sige at du overfører hele lånet fra DK til SE?? Sådan så du intet lån har tilbage i DK?? Det er det vi er ude efter ihvertfald....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja det er rigtig at det er på top lånet. Det andet sagde han ville blive 4,50% - den glemte jeg lige! Flytter hele mit lejligheds-lån fra Nordea DK til Nordea SE. Nu består næste fase i, at overbevise min Franske kæreste om, at selvom hun skriver under på de papir hun IKKE forstår (da hun ikke taler svensk!) ikke betyder at hun hæfter for noget, men blot kan blive smidt ud af hytten hvis jeg ikke betaler... Men det må lidt kærlig omsorg i weekenden kunne fixe :)) /Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja det er rigtig at det er på top lånet. Det andet sagde han ville blive 4,50% - den glemte jeg lige! Flytter hele mit lejligheds-lån fra Nordea DK til Nordea SE. Nu består næste fase i, at overbevise min Franske kæreste om, at selvom hun skriver under på de papir hun IKKE forstår (da hun ikke taler svensk!) ikke betyder at hun hæfter for noget, men blot kan blive smidt ud af hytten hvis jeg ikke betaler... Men det må lidt kærlig omsorg i weekenden kunne fixe :)) /Thomas
Nej forhåbentlig omvendt da.... 4.5 % på toplånet må det vel være....??? Jamen så skal vi vel også snart i banken i i SE :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår da at kaste total kaos over noget så simpelt som 2 rentesatser :) Men du har ret, 4,50% på toplånet og en rörlig på 3,70 på det alm. lån. Nogle som ved hvordan banken vurder min lejlighed, uden at se den? Han spurgte til størrelsen, elevator samt balkon, ud fra det vurderede "hans program" at hytten havde en værdi på 555.000 SKR...? Vil sige, at det ikke virker forkert sådan set, men undre bare lige lidt: )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nogle som ved hvordan banken vurder min lejlighed, uden at se den? Han spurgte til størrelsen, elevator samt balkon, ud fra det vurderede "hans program" at hytten havde en værdi på 555.000 SKR...?
Han slår op i et register over de seneste salgspriser, og bruger så oplysningerne fra dig til at dobbelttjekke at det er samme lejlighed I snakker om, og at du ikke er fuld af løgn? :rolleye: :th2: Ej - gætter bare i fråde og vildskab - beklager :D Mvh Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Her insisterede Nordea så faktisk på at få hytten vurderet rigtigt. Sjovt nok brugte de samme mægler som solgte os stedet, men alt i alt var det godt nok for det blev lige 200.000 sek mere i bundlånet. Det er nærmest rystende, jeg har lige fået en mail fra bankrådgiveren hos Nordea Sverige - cirka 1.700 dkk brutto om måneden mindre i ydelse samtidig med at der amorteres ikke mindre end vi gjorde i Danmark, nærmere det modsatte. Netto lidt mindre pga rentefradrag, men alligevel dog mange penge! Hun tilbød så også lige at nappe et par svenske billån til en rimelig fornuftig - og lavere - rente, uden den irriterende avi-avgift de har for vane at opkræve når der lånt hos forhandlere. Alt i alt var den times tid i banken givet ret - meget - godt ud... :th2: Og man kan kun være lidt vrissen over ikke at have gjort det før - men hey, the future looks bright....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Faldt lige over noget sjovt. Som Fordel+ kunde i Nordea Danmark kan man: "Nordea har hævet renten på Pluskonto med fast rente. Nu får alle vores fordel+ kunder 4,15% pct. på nye indskud". Der er ingen grænse for indskudet. Pengene kan man låne i Sverige til 3,90% Så er det bare... 100 mio amorteringsfrit.. Giver 250.000 om året... :laugh: Oh well. Der skal nok være en grund eller to der gør at det ikke kan fungere i praksis...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
"Nordea har hævet renten på Pluskonto med fast rente. Nu får alle vores fordel+ kunder 4,15% pct. på nye indskud". Der er ingen grænse for indskudet. Pengene kan man låne i Sverige til 3,90% Så er det bare... 100 mio amorteringsfrit.. Giver 250.000 om året... :laugh:
3,90 procent må være med sikkerhed i fast ejendom, og godt nok er det en meget fin ejendom I har, men jeg tror ikke de går med til 100 millioner inden for bundlånet, kun hvis de regner kaolinet med. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Faldt lige over noget sjovt. Som Fordel+ kunde i Nordea Danmark kan man: "Nordea har hævet renten på Pluskonto med fast rente. Nu får alle vores fordel+ kunder 4,15% pct. på nye indskud". Der er ingen grænse for indskudet. Pengene kan man låne i Sverige til 3,90% Så er det bare... 100 mio amorteringsfrit.. Giver 250.000 om året... :laugh: Oh well. Der skal nok være en grund eller to der gør at det ikke kan fungere i praksis...
Tillykke, du har fundet en Arbitrage :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan også få en betydelig höjere rente end 3,9% på en almindelig bankkonto (eller en lignende investering) i mange andre lande fx. Honduras, Brasilien m.fl. Men taget i betraktning at der er en betydelig valutarisiko som også skal indgå i bedömmelsen, er det yderst tvivlsomt om den forventede risiko/gevist taler for at det er en god idé.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
3' date='90 procent må være med sikkerhed i fast ejendom, og godt nok er det en meget fin ejendom I har, men jeg tror ikke de går med til 100 millioner inden for bundlånet,[/quote'] Nej det kommer jo nok til at knibe.. Men-shhhh.. Det opdager de aldrig hvis der ikke er nogen der siger det. Hehe.. Ja... Men der er graverettigheden vist desværre solgt og betalt, var det 1 sek at Tricorona Mineral købte den for. De har jo i øvrigt nu indsendt "korrigeret" ansøgning som der forventes svar på i år - det er jo en smule interessant.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du kan også få en betydelig höjere rente end 3' date='9% på en almindelig bankkonto (eller en lignende investering) i mange andre lande fx. Honduras, Brasilien m.fl. Men taget i betraktning at der er en betydelig valutarisiko som også skal indgå i bedömmelsen, er det yderst tvivlsomt om den forventede risiko/gevist taler for at det er en god idé.[/quote'] Hvor stor er kursrisikoen egentlig ved DKK vs SEK? Jeg ved ikke meget om det, men selv om Sverige ikke fører fastkurspolitik er man vel i en ret stor udstrækning nødt til at følge euro-kursen, oder nicht?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvor stor er kursrisikoen egentlig ved DKK vs SEK? Jeg ved ikke meget om det' date=' men selv om Sverige ikke fører fastkurspolitik er man vel i en ret stor udstrækning nødt til at følge euro-kursen, oder nicht?[/quote'] Tja, TCW indexet (som er et vägtet gennemsnit som indikerer den svenske valutas värdi) har i det sidste år svinget ca. 5 % mellem min og max, så der er ingen tvivl om at den svenske krone er mer volatil end den danske (eller euro).

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nå.... Ja så kom vi endelig i banken i dag. Det var god samtale vi havde os. Også en sød bankdame. MEN : Ønsket var at de kunne overtage hele vores lån fra DK til SE. Men så nemt var det desværre ikke. Vi kan kun optage lån af 90 % af ens boligs værdi og efter som vi købte i Oktober, har vores bolig ikke steget noget særligt i værdi. Da vi købte lejligheden slog vi alle vores lån sammen i Damark. Dvs. vi har lånt lidt ekstra udover det lejligheden kostede.. Dette gør så i dag at den svenske bank ikke kan optage det fulde beløb som vi har lånt i Danmark.... :sad: Selvom de overtager 90 % af vores lån ville vi stadig have ca. 250.000 kr. tilbage i DK. Og den afbetalings rate vi har i forvejen på det lån, bliver jo næppe reduceret pga. noget af lånet er "købt op" af den svenske afd. Så selvom vi fik 90 % overført til en lavere rente vil det ikke kunne betale sig for os i sidste ende.... :cry: Det er trist! Men vi er altså ikke nogle hajer til lån og renter. Så vi tager lige en snak med vores bankmand i Danmark om det først før vi gør mere. Så nu må vi se.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nå.... Det er trist! Men vi er altså ikke nogle hajer til lån og renter. Så vi tager lige en snak med vores bankmand i Danmark om det først før vi gør mere. Så nu må vi se.
Der sker jo ikke noget ved at shoppe rundt - en bank er jo en forretning, så hvis man ikke kan få det man vil have det ene sted, kan man jo sagtens gå et andet sted hen. Det eneste det koster er tid og skosåler... ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men kan de ikke "bare" lave et almindeligt svensk forbrugslån lån på de resterende 250.000 dkk. Nordea har bl.a. et "förmånslån" der ikke kræver sikkerhed i noget. Vi lånte også lidt over købssummen i Danmark da vi købte huset her, som så til gengæld er steget en sjat i værdi på de 2½ vi har boet her. Hvis I kan afdrage på de samlede lån i Danmark kan i det jo også hvis man flytter lånet til Sverige hvor renten alt andet lige vil blive lavere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men kan de ikke "bare" lave et almindeligt svensk forbrugslån lån på de resterende 250.000 dkk. Nordea har bl.a. et "förmånslån" der ikke kræver sikkerhed i noget. Vi lånte også lidt over købssummen i Danmark da vi købte huset her, som så til gengæld er steget en sjat i værdi på de 2½ vi har boet her. Hvis I kan afdrage på de samlede lån i Danmark kan i det jo også hvis man flytter lånet til Sverige hvor renten alt andet lige vil blive lavere.
Ja det vil jeg da også mene... Man kunne vel bare lave et Toplån til de resterende 250.000 DKR. Men det bliver sgu nok det samme i sidste ende når alt kommer til alt. Det lyder bare lidt mærkeligt i mine ører når renten er så meget lavere... Ja bankmand bliver jeg aldrig! :rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hehe - Jeg havde ikke set denne her fordi jeg var på skiferie. Alt i alt vil jeg sige Nice try. :th2: Men det er godt at se, at der eksisterer en sund fornemmelse af at det ikke er helt så nemt:th2: Grunden til at det ikke er en så fantastisk idé er kort fortalt valutakursrisikoen. Hvis DKK falder med mere en 0,25% pro anno overfor SEK taber man penge på arrangementet.
Tillykke, du har fundet en Arbitrage
Desværre er dette arrangement ikke arbitrage pga. valutakursrisikoen. Ægte arbitrage er defineret som muligheden for at tjene penge helt uden risiko. Man kunne selvfølgelig afdække valutakursrisikoen vha. en valuta-terminskontrakt (currency forward på engelsk :http://en.wikipedia.org/wiki/Forward_exchange_market) Men så vil man finde ud af, at den aftalekurs (i.e. fremtidige vekslekurs) man kan aftale med de forskellige banker vil være lige præcis den kurs som umuliggør arbitrage. Dette er på grund af den internationale rente-paritet: http://en.wikipedia.org/wiki/Interest_rate_parity Ordet arbitrage er desværre blevet misbrugt mange gange gennem tiden i markedsføringsøjemed. I 80'erne var der nogen "smarte" gutter som mente at de kunne lave "rente-arbitrage" ved at låne penge i danske kroner og sætte dem i brasilianske obligationer eller andre sjove eksotiske obligationer. Det endte selvfølgelig med at valutaen faldt og de gik konkurs - eller obligationsudstederen gik i betalinsstandsning eller lign. Eftertiden har som regel betegnet disse mere eller mindre avancerede arrangementer som 80'er-arbitrage. Fælles-trækkene var at det blev pumpet op som noget helt vildt smart, men som regel endte galt! :lol: Så fortvivl ikke - i er ikke de første som er gået i fælden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites