Jump to content
Jeppe

Dansk lån "omlægges" til svensk lån???

Recommended Posts

Jeg tager fat i min bank i DK imorgen og spørger pænt om ikke de vil give mig en bedre rente, jeg får helt sikkert nej - men så er det prøvet. Jeg er bange for at de evt. omkostninger som der kommer i forbindelse med en flytning, ikke vil kunne betale sig - hvis jeg nu skulle flytte inden for f.eks. halvt til 1 år (som jeg nok skal!)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvorfor tror du omkostningerne vil være for høje??? Der er jo andre længere oppe i tråden som har prøvet det samme hvor det ikke kostede noget. Men du får ikke noget ud af at spørge i Nordea om lavere rente. Så skal du være meget heldig ihvertfald. De er så bestemte med deres renter i den skod butik!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja når først de to procent er betalt og panteretten er "indtegnet", så er det bare et klik med musen for den bank, man nu vælger at gå ind i, så har den sikkerhed i ejendommen for sit udestående. Panteretten gives ikke til en bestemt låneyder i en bestemt handel, som i Danmark, men er i Sverige et anliggende mellem borgeren og staten. :rolleyes: Du må kunne se i de gamle papirer, om der er betalt for inteckning, ellers har Nordea DK måske ikke rigtíg haft fuld sikkerhed. Det bliver en slentretur hen i banken og tag nu rörlig rente. Hvis I har råd, så lønner det sig i længden. :p

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja når først de to procent er betalt og panteretten er "indtegnet", så er det bare et klik med musen for den bank, man nu vælger at gå ind i, så har den sikkerhed i ejendommen for sit udestående. Panteretten gives ikke til en bestemt låneyder i en bestemt handel, som i Danmark, men er i Sverige et anliggende mellem borgeren og staten. :rolleyes: Du må kunne se i de gamle papirer, om der er betalt for inteckning, ellers har Nordea DK måske ikke rigtíg haft fuld sikkerhed.
Ork.. Men det er der - jeg kan også finde det på en gammel kontoudskrift i netbank (hvor smart i øvrigt at man ikke skal rode 117 mapper igennem): 16.03 | Udenlandsk overførsel 3507403287 | 16.03 -21.953,56 Som er vores bidrag til den svenske stats ve og vel ;) Den opmærksomme læser kan så nogenlunde regne sig frem til at vores Acceptcard lignende ordning hos Nordea DK beløber sig i cirka samme størrelsesordne som Jeppes engagement. Det beløber sig til omkring dkk 77.000 i renter i 2006 - føj for en omgang...
Det bliver en slentretur hen i banken og tag nu rörlig rente. Hvis I har råd' date=' så lønner det sig i længden. :p[/quote'] Det gør vi bestemt også. Renten skal jo noget nær fordobles før vi nærmer os noget der ligner det vi betaler til Nordea DK! :scared:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

vores overførsel fra DK til SE kostede ingenting som tidligere nævnt.... renten blev bare bedre, og det eneste nordea i SE skulle have, var en godkendelse fra nordea DK...... Kanske nordea i DK er lidt tunge at danse med, de tilbød os ikke nogen bedre rente i håb om at vi skulle blive.... De synes bare det var fornuftigt vi skiftede :th2: flink rådgiver............ Det er selvfølgelig også samme foretag :p og dog ! Godt nok bor vi i bostadsrätt, men et huskøb er de også meget åbne for herovre...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis min danske bank havde tilbud mig næsten 8% som eneste mulighed så havde jeg godt nok ikke valgt samme bank i SE, men straks kigget mig om efter noget andet. Det er altså sjofelt højt renteniveau

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hopla - så var jeg i Nordea Sverige.. Resultat - omlægge til bundlån afdragsfrit de næste 10 år - 3,7% rörlig. Toplån for resten der betales af over de samme 10 år - 6,5% rörlig. Bruttoomkostninger i forhold til lån i Nordea 5.600 dkk lavere per år, dertil kommer at der amorteres til 0 på bundlånet over 10 år, cirka værdi 29.000 dkk per år. Med den nuværende rente i DK er lånet i Nordea DK stort set afdragsfrit. Såeh omkring dkk 34.600 årligt mindre "ud af vinduet" før skat hentet ved 50 minutters møde i banken, det er vel OK. Øvrigt omkostninger ifm omlægning estimeres til at være: 0,00 dkk efter skatter og afgifter. :thumbup: I øvrigt opleves fin og venlig service hos Nordea Eslöv.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hopla - så var jeg i Nordea Sverige.. Resultat - omlægge til bundlån afdragsfrit de næste 10 år - 3,7% rörlig. Toplån for resten der betales af over de samme 10 år - 6,5% rörlig.
Det var en dyr rente på toplånet. Jeg havde ens rente på både bund- og toplån. Så det kan de godt gøre bedre :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Interessandt! Må man spørge, hvor mange penge du har i hhv. top og bund lånet? Jeg afventer stadig svar på mail til Nordea Malmö, for at få et møde med dem omkring det her. Jeg er klart interesseret i at spare penge og smide knap så mange efter Nordea DK, som jeg ikke er glade for, længere... /Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

uuuj!! Det kribler helt i fingrene for at få aftalt et møde med Nordea SE snarest muligt. Det lyder da helt vildt at du har fået så lav rente på Toplånet...?? Vi skal se om vi ikke også kan få det forhandlet derned. Gad vide om vi godt kan flytte lånet til Sverige før vores danske bank overhovedet har fået pant i lejligheden.....??? Det er måske ligegyldigt? :confused:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Puha som ansat i Nordea får jeg godt nok lyst til at skrive en masse udfra hvad i skriver her, men vil blot nøjes med at oplyse at min Rådgiver i Nordea Limham hedder Christine Lindskog og er noget nær Nordea i Malmø's unikum på dansk/svenske forhold. Så vil i have en fantastisk rådgiver er det hende i skal have fat i. Vil dog blot lige nævne at man IKKE kan prutte om prisen i Nordea - det er jo meningen med hele vores koncept - alle har ens priser i 3 grupperinger. Og så kan man kalde det en skod bank - jeg kalder det gennemsigtighed :-)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vil dog blot lige nævne at man IKKE kan prutte om prisen i Nordea - det er jo meningen med hele vores koncept - alle har ens priser i 3 grupperinger. Og så kan man kalde det en skod bank - jeg kalder det gennemsigtighed :-)
Det er jo løgn.. Du kan ikke forhandle priser/renter når du er en normal lønmodtager, men har du stor formue eller er selvstændig/virksomhed gælder der jo andre regler.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Puha som ansat i Nordea får jeg godt nok lyst til at skrive en masse udfra hvad i skriver her, men vil blot nøjes med at oplyse at min Rådgiver i Nordea Limham hedder Christine Lindskog og er noget nær Nordea i Malmø's unikum på dansk/svenske forhold. Så vil i have en fantastisk rådgiver er det hende i skal have fat i.
Så du er Nordea ansat, så kan du helt sikkert - på menneske sprog - forklare mig, hvad jeg mon betaler i rente? :) Jeg sidder og kigger på de papir jeg skrev under i 2005 (hos min gamle, helt fantastiske rådgiver), hvor der står at jeg har en årlig nominel rente på 4,5763% - det er et "Nordea Prioritet, andel"-lån. Lånet er på knap 300.000 Nu ser jeg på min netbank, der står at den effektive udlåndretne er på 6,241%. Er min rente mon bare steget små 2% siden slutningen af 2005, eller er der noget jeg ikke lige tænker over, når jeg kigger på de 2 tal. Er de mon slet ikke det samme? :) Gad vide, om det kan betale sig - at få det lån på små 300.000 afdragsfrit i 5 år, for at fylde penge på kassekredit/forbrugs lån - når man VED at man inden for 2 år sælger hytten, og flytter til en leje-bolig etc.? /Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Er min rente mon bare steget små 2% siden slutningen af 2005, eller er der noget jeg ikke lige tænker over, når jeg kigger på de 2 tal. Er de mon slet ikke det samme? Du ved godt der er noget som hedder rentestigning ikke??.... Det er jo ikke et fast forrentet lån du har fået i sin tid!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vil dog blot lige nævne at man IKKE kan prutte om prisen i Nordea - det er jo meningen med hele vores koncept - alle har ens priser i 3 grupperinger. Og så kan man kalde det en skod bank - jeg kalder det gennemsigtighed :-)
Tja, Jeg har et "bottenlån" på 1,6 mio som jeg fik med 0,15 % rabat i forhold til de listede priser. Og jeg har nul og nix i banken, kun dette lån, så man kan godt prutte om prisen!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Få flere tilbud!

Ja: toplån = 1.050.000 sek, bundlån = 350.000 sek Og så er det da en skrøne at de ikke medtager SU som indkomst heroppe, Heidi er på SU og det medregnede Nordea da i budgettet.
Hmm - vi kunne ikke få nogen af dem til at inddrage min SU i overvejelserne. Når jeg skriver nogen af dem så er det ret bogstaveligt, vi fik et tilbud på lån hos Nordea, Föreningssparbanken (Swedbank, som ligger lige rundt om hjørnet, og har en attraktiv brokonto) os SEB (som jeg havde i DK). Swedbank havde egentlig det bedste tilbud sammenlagt, men holdt på at højere toplån var eneste mulighed ifølge bankens politik - indtil vi fortalte at SEB godt ville give os begge lån til samme rörlig rente, så kom de med ned! :D Min erfaring i både DK og S er at det er en klar fordel at bruge tiden på mindst et ekstra bankbesøg, man får meget mere i forhandlingssituationen når de kan høre at man har været i en anden bank, og ikke er bidt 100% på krogen. Det tager måske noget tid og besvær (ikke mindst som nysvensker), men det er også mange penge der forhandles om... Mvh Jesper

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er jo løgn.. Du kan ikke forhandle priser/renter når du er en normal lønmodtager' date=' men har du stor formue eller er selvstændig/virksomhed gælder der jo andre regler.[/quote'] Vrøvl!! Jeg har forhandlet renter på både bolig- og billån med Nordea i både Danmark og Sverige, og jeg har ikke større formue end de fleste andre der har deltaget i boligfesten

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Vrøvl!! Jeg har forhandlet renter på både bolig- og billån med Nordea i både Danmark og Sverige' date=' og jeg har ikke større formue end de fleste andre der har deltaget i boligfesten[/quote'] Nu er det jo langt fra alle der har deltaget i boligfesten.. så jo, du har nok en formue over gennemsnittet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg er ansat i HR afdelingen, og er desværre ikke særlig penge-kyndig ( derfor sidder jeg i HR :-) ) Men jeg tor nu nok at renterne er steget i den tid svarende til det som du beskriver. Jeg kan da huske 5-6 rentestigninger gennem de sidste par år både i Sverige og Dk og de er jo typsik på 0,25 %. Det er korrekt - hvilket heller ikke er nogen hemmelighed, at erhvervskunder ikke opdeles i Nordea's segmenter for privatkunder som er basis, fordel og fordel+. Her gælder mere individuelle forhandlinger. Det tænkte jeg ikke lige på at nævne. OG så er det også korrekt at de rigeste % af kunderne (jeg kender ikke procenten) også falder udenfor segmenterne. Jeg tror man kalder det VIP segmentet. De kan også forhandle med basis i hvad de lægger af forretning i enten Dk eller i vores Luxemborg afdeling. Men for alle andre har vi faste priser, som kan ses af alle og kendes af alle. Så har nogen af jer forhandlet med Nordea om priser i de sidste vistnok 3-4 år, så skyldes det en meget modig bankrådgiver eller en slap filialchef for det er noget vi håndhæver meget strengt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Skal i banken i Malmö på fredag, så må vi se hvad vi finder ud af. Det bliver i al fald spændende at se, hvordan det hele former sig. Jeg går ud fra, at rente udgifter som man f.eks. har i SE, kan trækkes fra på samme vilkår som dem man har i DK på sin danske selvangivelse, sådan huser jeg den? (dog et andet felt???) /Thomas

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Skal i banken i Malmö på fredag, så må vi se hvad vi finder ud af. Det bliver i al fald spændende at se, hvordan det hele former sig. Jeg går ud fra, at rente udgifter som man f.eks. har i SE, kan trækkes fra på samme vilkår som dem man har i DK på sin danske selvangivelse, sådan huser jeg den? (dog et andet felt???) /Thomas
Det kan du ihvertfald... Bare husk på dit fradrag nok bliver lidt lavere, da din rente falder en del. Jeg glæder mig til at høre hvordan det er gået... Vores "sag" med pantebrevet er lige blevet færdig i DK. (Vi ville lige vente til det var overstået.) Fik brev fra Banken i dag om at alt var iorden. Så nu går der sgu nok ikke lang tid før vi får lavet en aftale med Nordea SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites