Jump to content
Kapello

Huskeliste til ansøgning om svensk cpr/personnummer

Recommended Posts

Men vær opmærksom på personnummeret sendes til din nye adresse. Hvis ikke dit navn står på postkassen så returneres det.... Lav lige en aftale med sælger inden du laver det nummer...
OK. Er der noget med at man kan ringe og få personnummeret oplyst? Og er der også noget med at det bare er et midlertidigt personnummer?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
OK. Er der noget med at man kan ringe og få personnummeret oplyst? Og er der også noget med at det bare er et midlertidigt personnummer?
Nej, det personnr. du får tildelt hos Skatteverket er ikke midlertidigt, men vil følge dig for tid og evighed. Jeg havde ingen problemer med at få oplyst mit personnr. telefonisk, men det er jo selvfølgelig også "et par dage siden", så jeg ved ikke om de har ændret proceduren siden da:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gik op på Skatteverket her 20/2 og meldte flytning til SE pr. 2/3 og søgte om personnummer. Jeg har nu netop ringet til Skatteverket og spurgt om de ville oplyse mig om det personnummer jeg ville få tildelt. Det kunne de ikke før efter jeg reelt set var flyttet og her måtte jeg så vente 3 uger på at få det med posten. Huuuraaaahhhh:sick: Nogen der kender en "hemmelig" metode - vil ligesom gerne køre alt i stilling der kræver et personnummer før end 3 uger efter flytning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nej' date=' det personnr. du får tildelt hos Skatteverket er ikke midlertidigt, men vil følge dig for tid og evighed.[/quote']Ahhh, det er nu ikke helt rigtigt, jeg fik et midlertidigt personnummer, da jeg begyndte at arbejde i SE. men... okay, der boede jeg jo heller ikke i SE... Så det var vel derfor egentlig -så jeg kunne få lön. I hvertfald tänkte jeg ikke over det, för end at der var et eller andet som gjorde at arbejdet opdagede, at jeg aldrig havde fået mit rigtige personnummer, og så var det afsted til Skatteverket- derefter kunne jeg så ikke få min lön udbetalt, fordi jeg havde "skiftet" personnummer, og så måtte jeg på Svensk Kassaservice! ÖV!:sick: Men altså du kan i visse tilfälde få et midliertidigt personnummer:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg har allerede et midlertidigt som jeg fik da jeg købte mit hus i SE for over 1 år siden og som Skatteverket vel tildelte mig så jeg kunne betale lidt til dem. Det er vist min fødselsdato efterfulgt af 60 tror jeg. Spørgsmålet er bare om det kan bruges til f.eks. indregistrering af bil?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg har allerede et midlertidigt som jeg fik da jeg købte mit hus i SE for over 1 år siden og som Skatteverket vel tildelte mig så jeg kunne betale lidt til dem. Det er vist min fødselsdato efterfulgt af 60 tror jeg. Spørgsmålet er bare om det kan bruges til f.eks. indregistrering af bil?
a1375.gif jeg er simpelthen så dårlig til at huske' date= så jeg ved ikke om anledningen til at jeg fandt ud af at jeg ikke havde et rigtigt personnummer var da jeg skulle köbe köretöj... Ellers var det noget andet, og så har jeg köbt mc med det midlertidige...l30.gif:o(Mit midlertidige var efterfulgt af 4 0'er.)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det var også noget sludder jeg skrev omkring nummeret. Så vidt jeg kan forstå består det rigtige svenske af fødselsdag efterfulgt af 4 tal a'la det danske. Mit midlertidige består af 6 vilkårlige tal efterfulgt af 4 tal. Er der nogen der kan svare på om jeg kan få en bil registreret på det samt forsikring?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg gik op på Skatteverket her 20/2 og meldte flytning til SE pr. 2/3 og søgte om personnummer. Jeg har nu netop ringet til Skatteverket og spurgt om de ville oplyse mig om det personnummer jeg ville få tildelt. Det kunne de ikke før efter jeg reelt set var flyttet og her måtte jeg så vente 3 uger på at få det med posten. Huuuraaaahhhh:sick: .
Da jeg fik oplyst mit personnr. telefonisk, var det på den officielle flyttedag. Der gik så yderligere nogle dage før det lå i posten. Du er jo ikke inde i Skatteverket´s system før den 2. marts, men dér skulle du også kunne få det oplyst over telefonen. Det midlertidig personnr. du fik ved huskøb, er det ikke et fiktivt nr. du har fået i banken?
Det var også noget sludder jeg skrev omkring nummeret. Så vidt jeg kan forstå består det rigtige svenske af fødselsdag efterfulgt af 4 tal a'la det danske. Mit midlertidige består af 6 vilkårlige tal efterfulgt af 4 tal. Er der nogen der kan svare på om jeg kan få en bil registreret på det samt forsikring?
Det svenske personnr. består af 10 cifre i alt. De første 6 er fødselsdato, år/md./dag, de sidste 4 cifre er 1) fødselsdag, 2) fødselsmåned, 3) køn (ulige=m og lige=F). Det 4. cifre er et kontroltal, udregnet efter en særlig matematisk formel:rolleye: Mht. bil + forsikring vil jeg lade andre om at svare, da det ikke har været aktuelt hér;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hej Lotte. Det midlertidige er fra Skatteverket, så de har kunnet hive skat ind for den bolig jeg indtil nu ikke har kunnet bebo grundet deres skatteregler omkring salg af bolig i DK hvis man først er flyttet til SE. Jeg vil satse på at de kan oplyse mig det mandag d. 3/2 så, men stadig hvis der er nogen der ved om hvorvidt jeg kan få registreret og forsikret bil med det midlertidige, så må I godt sige til. Bilen står og venter og det kunne være rart hvis den var klar i den første uge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Lotte. Det midlertidige er fra Skatteverket, så de har kunnet hive skat ind for den bolig jeg indtil nu ikke har kunnet bebo grundet deres skatteregler omkring salg af bolig i DK hvis man først er flyttet til SE.
Ahh ja, det må være et "samordningsnummer" du har fået den gang:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
du har intet problem med forsikring med det midlertige nummer' date=' som er et samordningsnummer. det har flere med sommmerhus i sverige gjort.[/quote'] Nej jeg har også allerede en husforsikring og mon ikke jeg også kunne få forsikret en bil. Min bekymring er mere om jeg kan få registreret bilen i mit navn med det midlertidige personnummer. Der er tale om en for nuværende tysk bil som skal registreres i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites