Jump to content
Rikke

Navne

Recommended Posts

Hej Skal lige bruge lidt råd - har født datter her i Sverige - hun er dansk statsborger. Skatteverket har bedt om dokumentation fra de danske myndigheder på at det navn vi gerne vil give hende kan godkendes af de danske myndigheder, da navnet efter svensk lovgivning ikke er tilladt. Har så talt med Familiestyrelsen under Famillie og Forbrugerministeriet - de siger jeg skal rette henvendelse til den danske ambassade i Stockholm... Synes jo umiddelbart det lyder lidt bøvlet - nogen der har prøvet det før/ har idéer til en lidt smidigere sagsgang? Hilsner Rikke

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej Skal lige bruge lidt råd - har født datter her i Sverige - hun er dansk statsborger. Skatteverket har bedt om dokumentation fra de danske myndigheder på at det navn vi gerne vil give hende kan godkendes af de danske myndigheder, da navnet efter svensk lovgivning ikke er tilladt. Har så talt med Familiestyrelsen under Famillie og Forbrugerministeriet - de siger jeg skal rette henvendelse til den danske ambassade i Stockholm... Synes jo umiddelbart det lyder lidt bøvlet - nogen der har prøvet det før/ har idéer til en lidt smidigere sagsgang? Hilsner Rikke
Sådan lidt offtopic... Men hvad er navnet?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hun skal hedde Frida - men det er kombinationen af vores efternavne der volder de svenske myndigheder kvlaer. Hun skal gerne have det ene af min kærestes efternavne der i Sverige er registreret som mellemnavn - og det er det, de ikke vil iht. svens lovgivning.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hun skal hedde Frida - men det er kombinationen af vores efternavne der volder de svenske myndigheder kvlaer. Hun skal gerne have det ene af min kærestes efternavne der i Sverige er registreret som mellemnavn - og det er det' date=' de ikke vil iht. svens lovgivning.[/quote'] Jeg har selv skiftet navn, eller nærmere fået et mellemnavn, imens jeg har boet i Malmö. I den forbindelse var de svenske og de danske regler også forskellige, men fra svensk side lød det, at såfremt de danske myndigheder kunne godkende navneændringen, ville det ligeledes blive godkendt i SE. I første omgang var det statsamtet jeg havde kontakt med, som så henviste mig til det kirkesogn jeg sidst boede i... (Dette fordi opgavefordelingen er blevet ændret, efter den nye navnelov trådte i kraft.) Herfra fik jeg min godkendelse :) Men hvorfor I skal omkring den danske ambassade i Stockholm kan jeg virkelig ikke se... Det virker helt omsonst! :rolleye: Så prøv at kontakte det sogn I sidst boede i, da I boede i DK... - Og har du brug for mere info i forbindelse med ansøgningen, så sig bare til. Held og lykke med det:th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Tak for info - det vil jeg prøve. Og ja - det med ambassaden syntes jeg jo også lød en anelse bureaukratisk . De sagde at det er fordi vi er udenlandsdanskere - så skal sådan noget gå gennem ambassaden. Kunne være lidt sjovt hvis alle konsekvent kontaktede ambassaden inden SKAT, folkeregister m.v. når man skulle have noget at gøre med det offentlige - mon så ikke ambassaden hurtigt ville blive lagt ned af arbejdspres :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Da vi skulle navngive Da vi skulle navngive for 9 år siden kunne vi ikke give vores sön de navne vi ville. Mellem og efternavn var begge mine. Deres forslag var at söge mellem navnet registreret som Svensk drengenavn. 1 uge så havde de OK fra en eller anden myndighed i Stockholm. Så idag hedder mig og min datter et Svensk drengenavn til mellemnavn:rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites