Rödde Ranch 10 Anmeld indhold Skrevet December 5, 2006 Hey alle. Jeg er lige flyttet til Sverige/Blentarp, har købt en gård med plads til heste....SKØNT:) Kunne godt tænke mig at lære nogle at kende der også var heste mennesker. Kommer jo fra hesteverdenen i Dk, så det blev jo lidt ensomt at flytte væk fra alt det kendte der, så lad høre fra dig hvis du også er hestemenneske. Mange hilsner her fra Blentarp Sarah Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Du finder helt sikkert et par andre med samme interesse, f.eks. min kone Anne Katrine. Desværre ligger vores gård ret så langt fra Blentarp, godt 60-70Km i NØ retning, men skriv bare hvis du har nogle spørgsmål til det at have hestegård hér hinsidan! Velkommen til iøvrigt, og forhåbentligt bliver "I"? glade for det!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ccdj 0 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Hey alle. Jeg er lige flyttet til Sverige/Blentarp, har købt en gård med plads til heste....SKØNT:) Kunne godt tænke mig at lære nogle at kende der også var heste mennesker. Kommer jo fra hesteverdenen i Dk, så det blev jo lidt ensomt at flytte væk fra alt det kendte der, så lad høre fra dig hvis du også er hestemenneske. Mange hilsner her fra Blentarp Sarah tjaaaa heste menneske og heste menneske...... Har da redet en del i mine teenage år ( der er sikkert nogen herinde der kunne misforstå den kommentar ) Men velkommen i hvertfald og håber i falder godt til, jeg bor selv i Skivarp ikke så langt fra dig. Og har du nogle ikke heste relateret spørgsmål er jeg gerne behjælplig :) smil fra Christina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rödde Ranch 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Tak Tak:-) Altså lige nu kæmper jeg med at få firmaet igang men det tag lidt tid at komme ind i de svenske regler fungere lidt på en andreledes måde, skal drive hestepension. Jeg havde en hestepension i Fredensborg inden vi flyttede hertil, jeg huske det altså en del nemmer at starte firma i dk end her i sverige. Det hjælper jo heller ikke at jeg ikke er vildt god til svensk endnu. Måske jeg vender tilbage hvis der dukker nogle spørgsmål op:-) Sarah Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rödde Ranch 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Hey Christina Jeg har tilfældigvis et spørgsmål der ikke er med heste...hihi kan se du har dig en lille en. Ved du noget om barsels regler når man er selvstændig, eller hvor jeg måske kan læse om det...kan nemlig kun finde noget hvis man er ansat. Sarah Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ccdj 0 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Jeg har tilfældigvis et spørgsmål der ikke er med heste...hihi kan se du har dig en lille en. Ved du noget om barsels regler når man er selvstændig, eller hvor jeg måske kan læse om det...kan nemlig kun finde noget hvis man er ansat. Sarah prøv at kigge her ;) http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foretagare/foraldraledig/ Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nina-Mai 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2006 Det er jeg! Hej Sarah! Jeg er for næsten et halvt år siden flyttet til Malmø. (Kulladal) Jeg har faktisk også søgt efter nogen som kunne lide heste her på siden men der kom ikke rigtigt nogen svar! :) Jeg har haft med heste at gøre i ca 11 år men har dog holdt pause med det i næsten 2 år nu men jeg vil meget gerne komme ind i "hesteverdenen" igen, for jeg savner det virkelig! Jeg har desværre aldrig haft min egen hest men har været fast part til en skøn hoppe i 3 års tid! Har du haft hest/e med fra danmark? Det er rigtig super at vide at jeg ikke længere er den eneste dansker som godt kan lide heste, for som du selv skriver det kan godt virke lidt ensomt til at starte på! :) Mange hilsner Nina-Mai Hey alle. Jeg er lige flyttet til Sverige/Blentarp, har købt en gård med plads til heste....SKØNT:) Kunne godt tænke mig at lære nogle at kende der også var heste mennesker. Kommer jo fra hesteverdenen i Dk, så det blev jo lidt ensomt at flytte væk fra alt det kendte der, så lad høre fra dig hvis du også er hestemenneske. Mange hilsner her fra Blentarp Sarah Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
SanneJ 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2006 Det er rigtig super at vide at jeg ikke længere er den eneste dansker som godt kan lide heste Jeg tror såmänd der er mange herinde der godt kan lide heste :) -og helst så mange af dem som muligt (sorry :o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2006 Var i Blentarp? Jag var på ridläger för många år sen på en gård som heter Klingsgård. Undrar om den finns kvar.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
birkster1977 0 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2006 Så må jeg også melde mig under fanen som Heste-elsker.. Der er sgu ikke noget som en god Heste-bøf :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret December 6, 2006 Så må jeg også melde mig under fanen som Heste-elsker.. Der er sgu ikke noget som en god Heste-bøf :th2: Jeg har spillet en del på travbanen i Charlottenlund... Håber fan'me det er de krikker du har ædt, for de var sgu ikke meget værd som væddeløbsheste ! (det var naturligvis ikke mig der ikke havde forstand på gambling) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rödde Ranch 10 Anmeld indhold Besvaret December 9, 2006 Hey Nina-Mai Det var da skønt at høre der var en til med samme interesse:) Jeg har taget mine 2 heste med fra danmark min gamle fjordhest på 18 år som jeg har haft i 11 år efterhånden og min "nye" danskvarmblods vallak på 3 år som jeg har haft i 1½ år. Jeg rider dressur på den gamle, og er lige begyndt at tilride ham den lille, så det bliver mest til skovturer. Jeg bor sammen med min veninde hun har 2 stor millitary heste, dog er den ene pensioneret nu, men den anden starter hun mange stævner på. Jeg har redet i 20 år efterhånden puha det gør mig til en gammel tøs på 26 år...hehe:p Jeh har drevet min egen luksus hestepension i Fredensborg/nordsjælland/dk i 1 år, men ville gerne ege noget (lejede gården, det var alt for dyrt i længden) så jeg tog springet og flyttede til Sverige, hvor jeg nu er i gang med at få en hestepension op og stå. Ved ikke helt hvor langt fra mig du bor, men det kunne da være super hyggeligt med en til hestepige på Rödde Ranch:) Du skal være velkommen. Sarah Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Heidi 10 Anmeld indhold Besvaret December 13, 2006 hestemenneske.. mee to Jeg (vi) er også heste mennesker.. vi har pt 3, og er desværre nok på vej mod 2 pga sygdom. Vi har været ramt af sygdom i dette efterår, så det bliver den 2 hest vi må aflive i løbet af 4 måneder. Men sådan er det jo med dyr. Vi bor gost nok i "den anden ende af skåne" nemlig ved Helsingborg Vi er westernfolk :) med 4W, klingende sporere, chaps, stetson, amerikanske heste og hele svineriet :) Selv Whiskey i sadeltasken er standart på skovture hahahaha Vi har delvis heste hjemme (har plads til 14!!) men vores stævne hest skal opstaldes ude når hun kommer hjem fra 5 md. træning i DK. Selv om jeg fik en feeeed trailer i sommergave af manden min, så er jeg sq for doven til at kører frem og tilbage med hest. KVINDER.... Skal du starte en hestepension i SV? I så fald så skal du nok vende dig til at svenskere kan have heste på en lidt andet måde end i DK. Velkommen til... Sverige er et dejligt hesteland :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rödde Ranch 10 Anmeld indhold Besvaret December 13, 2006 Jeg (vi) er også heste mennesker.. vi har pt 3, og er desværre nok på vej mod 2 pga sygdom. Vi har været ramt af sygdom i dette efterår, så det bliver den 2 hest vi må aflive i løbet af 4 måneder. Men sådan er det jo med dyr. Vi bor gost nok i "den anden ende af skåne" nemlig ved Helsingborg Vi er westernfolk :) med 4W, klingende sporere, chaps, stetson, amerikanske heste og hele svineriet :) Selv Whiskey i sadeltasken er standart på skovture hahahaha Vi har delvis heste hjemme (har plads til 14!!) men vores stævne hest skal opstaldes ude når hun kommer hjem fra 5 md. træning i DK. Selv om jeg fik en feeeed trailer i sommergave af manden min, så er jeg sq for doven til at kører frem og tilbage med hest. KVINDER.... Skal du starte en hestepension i SV? I så fald så skal du nok vende dig til at svenskere kan have heste på en lidt andet måde end i DK. Velkommen til... Sverige er et dejligt hesteland :th2: Hold da op det lyder spændende rigtig cowboy'der. Ja jeg har fået firmaet nu, så mangler jeg bare nogle kunder...hvad er forskellen på svensker og danskers hestehold??? ----------- Sarah Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret December 13, 2006 Hvordan anderledes ? Blev lige lidt nysgerrig, hvordan er det anderledes at have hest i Sverige ? Rödde Ranch: I skal nok starte med at kontakte miljö inspektören, bor I i Lund eller Skurup kommune ? Hende i Skurup er rigtig god, Lunds kender jeg af gode grunde ikke. Hvor gåt i ikke med i Skurups rytterforening ? Det er jo ikke så langt fra jer, og så er det også en military klub. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rödde Ranch 10 Anmeld indhold Besvaret December 13, 2006 sjöbo kommune Blev lige lidt nysgerrig, hvordan er det anderledes at have hest i Sverige ? Rödde Ranch: I skal nok starte med at kontakte miljö inspektören, bor I i Lund eller Skurup kommune ? Hende i Skurup er rigtig god, Lunds kender jeg af gode grunde ikke. Hvor gåt i ikke med i Skurups rytterforening ? Det er jo ikke så langt fra jer, og så er det også en military klub. Vi bor i sjöbo kommune, hvorfor skal vi kontakte miljö inspektören?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
skallstorp 11 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2006 Godkendelse Ok, troede det var Lund eller Skurup. I bor jo lige på grænserne. I skal vel have godkendt stalden hvis i skal have heste pension i større stil. Det tror jeg da ?! De kommer jo og har inspektion uanset hvad, men hvis det er erhverv ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rödde Ranch 10 Anmeld indhold Besvaret December 14, 2006 Erhverv Ok' date=' troede det var Lund eller Skurup. I bor jo lige på grænserne. I skal vel have godkendt stalden hvis i skal have heste pension i større stil. Det tror jeg da ?! De kommer jo og har inspektion uanset hvad, men hvis det er erhverv ?[/quote'] Stalden blev godkendt før vi købte den, skal den så godkendes igen fordi der er kommet nye ejer?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Heidi 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2006 Det jeg mener med at svneskere kan have heste på en lidt anden måde en i DK er fx. De fodre på en anden måde: meget grovfoder (ikke halm) her snakker jeg om 10-14 kg. dagligt og det er nærmest et must at det er analyceret grovfoder. De vil have heste på fold dagligt, men tit i enkelt folde (der ikke ligger under vand) Ofte det forventes det at der gives grovfoder på folden under dagen og at der er vand på folden også om vinteren. Desuden kan man være sikker på at de gerne vil have mulighed for at vælge mellem kallhyra og helpension. Man kan også være sikker på at djurskyddsmyndigheten kikker forbi for at tjekke ens stald, for modtager de en anmeldelse så reagere de promte. Det går desværre ud over folk der har sagerne i orden, men så har man heller ikke noget at frygte :) Jeg har slet ikke noget imod den svenske heste mentalitet.. tværdigmod :th2: og jeg har oplevet flere danskeren der er ved at falde døde om når de hører hvordan det "går til" i Sverige. Ofte i DK er det kraftfoder, kraftfoder og mere kraftfoder, og måske 4 kg hø med ukendt nærings indhold. Man er heldig hvis man kan få hestene ud (mod mer betaling selvfølgelig) på i et lille smattet mudderhul hvor den kan nyde den friske luft uden hverkan vand eller grovfoder. Det er selvfølgelig sagen sat på spidsen, men ikke des ud mindre normalt i store dele af dk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Majse 10 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2006 Hestevenner... Jeg har selv hest, men da jeg er i den heldige situation at være på barsel har jeg lånt min hoppe ud til en dejlig familie i Stehag ved Eslöv. Det fungerer bare super! Hvis du mangler en god hesteside ligesom vi i Dk har hestenettet, kan jeg anbefale Bukefalos.com Der er både fora hvor du kan spørge om forskellige emner og annonsesider hvor du kan købe sælge udstyr, heste, foder osv. Det er vel det jeg lige kan være behjælpelig med lige nu... Held og lykke! /Majse ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
dan 0 Anmeld indhold Besvaret December 16, 2006 Min kone har en veninde (Liza) der bor ude i Sjöbo, og netop har købt en hestegård. Hun boede i malmö før. Hende og hendes mor opdrætter "islændere" og Liza kender en del til forholdene omkring heste i dit område, da hun før sit køb af gården, havde dem opstaldet rundt omkring på ôsterlen. Hun ridder af og til med landsholdet og går til diverse stævner. Man kan vist sige hun dyrker det der med heste temmelig meget. Måske i kan få noget ud af hinandens bekendtskab. Skal jeg prøve at høre hende ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rödde Ranch 10 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2006 Meget gerne Min kone har en veninde (Liza) der bor ude i Sjöbo, og netop har købt en hestegård. Hun boede i malmö før. Hende og hendes mor opdrætter "islændere" og Liza kender en del til forholdene omkring heste i dit område, da hun før sit køb af gården, havde dem opstaldet rundt omkring på ôsterlen. Hun ridder af og til med landsholdet og går til diverse stævner. Man kan vist sige hun dyrker det der med heste temmelig meget. Måske i kan få noget ud af hinandens bekendtskab. Skal jeg prøve at høre hende ? Det lyder spændende...du må da meget gerne høre hende, vil gerne lidt ind i miljøet herover jo:-) --------- Sarah Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Aneteng 10 Anmeld indhold Besvaret January 15, 2007 Hejsa til alle hestemennesker herinde Jeg er dansker men med en vis kærlighed til Sverige. Min mand og jeg påtænker at købe en gård i Sverige og være der ca. 3-4 måneder om året. Vi har islandske heste i Danmark. Det er vores ide´ at tage 2 af dem med i traileren når vi kører til Sverige. Er der noget steder i Sverige hvor der ikke er så mange myg? Hvad med fold er der nogen regler der? Skur om sommeren? Nogen bestemte planter hestene ikke kan tåle i den vilde natur osv? Håber nogen af jer fra hestefolket har tid til at svare mig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret January 18, 2007 Der er flere og flere vildsvin i skåne, måske kan det betyde noget ? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
steina 10 Anmeld indhold Besvaret January 25, 2007 Hey alle. Jeg er lige flyttet til Sverige/Blentarp, har købt en gård med plads til heste....SKØNT:) Kunne godt tænke mig at lære nogle at kende der også var heste mennesker. Kommer jo fra hesteverdenen i Dk, så det blev jo lidt ensomt at flytte væk fra alt det kendte der, så lad høre fra dig hvis du også er hestemenneske. Mange hilsner her fra Blentarp Sarah Hej Sarah.. hvor stort du har købt en gård, det er jo min gamle drøm. jeg er gammel heste pige, men solgte min hest for 14 år siden og har aldrig fået redet siden, men nu er jeg jeg flyttet i hus med min kæreste i munka ljungby, og da jeg ved at sverige er hestenes mekka tænkte jeg at det kan ikke være så svært at anskaffe sig en part på en hest, et par gange om ugen, men det er ikke lykkedes mig endnu.. har så har heller ikke haft tid til at gøre så meget ved det endnu, men følte mig forpligtiget til at svare på din hilsen, da jeg stadig anser mig selv som hestepige... Aner bare ikke hvor blentarp ligger? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites