Futz 12 Anmeld indhold Skrevet December 5, 2006 Er jeg den eneste der føler mig ret yt i kvarteret over at jeg ikke har nogle af de der trekantede sataner med lys i ? (Hvad hedder de btw ?). Og hvad er det lige der sker med den eksterne parcelhusjuleudsmykning i Sverige - er de alle i famile med Clark W. Griswold eller hur ? (Nb ! jeg ved at Markowitch er bukket under for gruppepresset og har købt 4) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Furland 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 (Nb ! jeg ved at Markowitch er bukket under for gruppepresset ) Den del dér, er jeg også faldet for, men det var nu mere sæsonpræget pression fra en højerestående enkeltperson.... *suk* (Nu sidder jeg bare med gru og venter på næste elregning fra Eon) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Ha ha vi bot i en totalt pensionist kvarter, er her er det helt sikkert også højeste mode med de der trekantede lyse ting, men jeg falder ikke for gruppe press:scared: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Da jeg boede i Kbh NV: Aldrig i livet vil jeg have sådan en trekantet sag indenfor mine døre !! Nu hvor jeg bor i rækkehus i Oxie: 2 stk. - i køkkenvinduerne. Så man ligner de andre.... så ja, total overgivelse.... :o Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
ulmus 0 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Det er da så hyggeligt her i den mørke tid. Jeg har indført dem på mit job i København også, og tilmed fået et par kolleger til at få nogle også.:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Toft 0 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Der kommer aldrig sådan nogle lysestager ind i mit hjem... På den anden side, der er aldrig julepynt i mit hjem :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 trekantede sataner med lys i ? (Hvad hedder de btw ?). Må være en såkaldte musetrappe på dansk og en advent lysestage på svensk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
mrode 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Der kommer aldrig sådan nogle lysestager ind i mit hjem... På den anden side' date=' der er aldrig julepynt i mit hjem :th2:[/quote'] I hear ya!! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 He he he....... Hele vores område bugner også af luciastager (har ladet mig fortælle at det er hvad disse mærkelige trekanter hedder).;) Nå ja... Og så har vi en del griswold-familier med udsmykkede balkoner... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
tReaX 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Mente også at vi skulle have sådan nogle da alle havde det, men de er jo gyselige på nært hold og derudover ville ingen kunne se dem da persierne det meste af tiden er nede. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Lynge 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Mente også at vi skulle have sådan nogle da alle havde det' date=' men de er jo gyselige på nært hold [/quote'] De er også "gyselige" på afstand:lol: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
irode 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Selvom jeg er nytilflyttet til Sverige har jeg familie-erfaring herovrefra siden 1973. Så svarene omkring de lysende stager kan jeg give: Navn: Adventsstager (Luciatrapper er vist et dansk påfund, fordi de kommer fra Sverige ligesom Lucia-traditionen) Tidspunkt: De sættes i alle vinduer fra 1. søndag i advent og tages den på Trettondagan Jul dvs 6. januar (også kaldet Hellig Tre Konger) Faktisk synes jeg at det er ret flot når de store, kliniske kontorhuse pyntes med helt ens adventsstager i alle vinduerne i december måned. Før i tiden var det store træ udenfor HansaKompaniet som det eneste træ iklædt lamper i samme periode. Men efterhånden som lyskæder er blevet hver mands eje, virker det jo noget tamt at tænke tilbage på. Min teori er at traditionen med lys i mørket stammer fra de nordligere dele af Sverige, hvor det jo faktisk er væsentligt mere mørkt om vinteret end i Skåne. I hvert fald oplevede jeg samme overflod af lys i julen i de år, jeg boede i Grønland. For de af jer, der bor blandt svenskere, kan det være nyttigt at vide, at på Lucia-dag den 13. december går børnene rundt og synger ved dørene med pepparkakor. De ringer på, synger en sang, giver en (måske hjemmebagt) småkage og forventer at få lidt penge for indsatsen. Det er faktisk ret hyggeligt ;) Og så er det jo også på Lucia-dagen man skal spise Lussekatte - de specielle bløde, safransgule hvedeboller i flotte former. God jul i det svenske :) Inge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 (Nb ! jeg ved at Markowitch er bukket under for gruppepresset og har købt 4) Øv, jeg er blevet afsløret! Sådan går det når man taler over sig - jeg må have fået for meget af Miriams glögg Men ja, jeg har købt 4 stk af de meget svenske made-in-china Adventsstager - eller hvad de nu hedder, som pynter på vindueskammen. Og i skal da ikke snydes for et billede [ATTACH]827[/ATTACH] Blomsterne uden om er min kreation. Ja, jeg ved det godt - det er gay! :D Men hvad fanden - det jo kun jul en gang om året Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Selvom jeg er nytilflyttet til Sverige har jeg familie-erfaring herovrefra siden 1973. Så svarene omkring de lysende stager kan jeg give: Navn: Adventsstager (Luciatrapper er vist et dansk påfund, fordi de kommer fra Sverige ligesom Lucia-traditionen) Tidspunkt: De sættes i alle vinduer fra 1. søndag i advent og tages den på Trettondagan Jul dvs 6. januar (også kaldet Hellig Tre Konger) Faktisk synes jeg at det er ret flot når de store, kliniske kontorhuse pyntes med helt ens adventsstager i alle vinduerne i december måned. Før i tiden var det store træ udenfor HansaKompaniet som det eneste træ iklædt lamper i samme periode. Men efterhånden som lyskæder er blevet hver mands eje, virker det jo noget tamt at tænke tilbage på. Min teori er at traditionen med lys i mørket stammer fra de nordligere dele af Sverige, hvor det jo faktisk er væsentligt mere mørkt om vinteret end i Skåne. I hvert fald oplevede jeg samme overflod af lys i julen i de år, jeg boede i Grønland. For de af jer, der bor blandt svenskere, kan det være nyttigt at vide, at på Lucia-dag den 13. december går børnene rundt og synger ved dørene med pepparkakor. De ringer på, synger en sang, giver en (måske hjemmebagt) småkage og forventer at få lidt penge for indsatsen. Det er faktisk ret hyggeligt ;) Og så er det jo også på Lucia-dagen man skal spise Lussekatte - de specielle bløde, safransgule hvedeboller i flotte former. God jul i det svenske :) Inge Du tager fejl af dagen hvor man tager den ned, det gør man 20 dage efter juleaften d.v.s den 13 januar. Når Knut har navnedag! Tjugondedag jul eller tjugondag Knut infaller den 13 januari, tjugo dagar efter jul, och räknas i Sverige, Finland och delar av Norge som julens sista dag. Talesätt: Tjugondag Knut dansas julen ut. Dagen kallas tjugondag Knut därför att Knut har namnsdag denna dag. I övriga delar av världen är julen slut i och med trettondedag jul Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
irode 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Tak for korrektionen :th2: - jeg var sikker på at det var Hellig Tre Konger for det er den dag, min svenske svigerfamilie altid har 'pyntet julen af'. Men det er jo altid godt at blive klogere - når man nu lige troede at man kunne gøre sig klog på noget :) Inge Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Tjugondag Knut dansas julen ut Hvad har ham der Knut med julen at gøre ?????? Det bliver mere og mere langt ude. Er det ham her: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Så svarene omkring de lysende stager kan jeg give: Navn: Adventsstager (Luciatrapper er vist et dansk påfund, fordi de kommer fra Sverige ligesom Lucia-traditionen)De hedder da ENGLESTIGER i Danmark, gør de ikke? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest michaelbo Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Julemand i slæde Suk.. Havde forestillet mig om der var no'en herinde der vidste hvor man kunne købe sådan et "julemand i slæde" stativ eller skabelon som jeg så selv kunne binde en 5- 6000 lamper på , i forskellige farver i ved så det får den rigtige virkning. Havde tænkt mig at den skulle udbygges med løbende lys ,så det så ud som han svingede pisken,mens han udstødte et HOHOHO gennem strategisk placerede højttalere. Det hele bliver aktiveret af bevægelsesfølere når nogen går forbi ude på gaden. Havde tænk mig at anbringe det på garagetaget... Konen bryder sig ikke rigtig om tanken.. Men hvis nogen kan hjælpe.. så giv en pm ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Jeg ved ikke om den her har været postet før herinde - men tag et kig på den her...: http://www.metacafe.com/watch/45390/wizards_of_winter/ Så kom bare i sving...! På et mere personligt plan kan jeg da lige vise vores hus iklædt 'vinter'-dragten... [ATTACH]829[/ATTACH] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites