Fagerborn 10 Anmeld indhold Skrevet December 3, 2006 Er der nogen herinde der er gode til matematik og har mulighed for at afsætte nogen timer (måske 2-2 1/2 time 2 aftener om ugen) de kommende 14 dage? Det handler om derivator og trigonometriske funktioner samt trigonometri med sinus og cosinuskurver. Det er svensk gymnasiematematik. Vi har prøve den 18/12, eller efter nytår hvis man ikke klarer det første gang. Jeg betaler selvfølgelig for undervisningen Eventuel hjælp i Malmøområdet er også velkommen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret December 3, 2006 Prøv at pm'e Bananas herinde fra..... Han er en haj til mat'ma.....;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2006 Ups - afsløret! Nu hjælper vi jo hinanden her på debatten, så jeg kan godt fungere, som plan B, hvis det ikke lykkes at finde en bedre plan. Jeg har ganske vist en kandidatgrad i matematik-økonomi, men det skal dog siges, at trigonometri ikke kan bruges til noget i økonomi, så det har jeg ikke rørt siden jeg gik ud af gymnasiet for 12 år siden. Differentiering (i.e. derivator) er ikke noget jeg bruger i det daglige, så det ligger også en 5-7 år tilbage i hukommelsen. Så jeg ville lige skulle starte med at kigge på undervisningsbøgerne for at friske op. Matematik er dog lidt som at køre på cykel: man glemmer det aldrig helt, når først man har fået det lært. Og så skal det begyndende ondt i halsen, som jeg har i dag, ikke ende i en halsbetændelse. Men ellers ville det godt kunne lade sig gøre såfremt det foregik hos mig selv i Malmö. Er det en skriftlig eksaminen, hvor man skal regne nogen opgaver eller er det en mundtlig, hvor man skal stå og lave beviser ved tavlen? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2006 Ups - afsløret! Nu hjælper vi jo hinanden her på debatten, så jeg kan godt fungere, som plan B, hvis det ikke lykkes at finde en bedre plan. Så er det frem med vores gamle slavepisker af en matematik lærer, Knud Kjær's lærdom... Den var intern Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2006 Så er det frem med vores gamle slavepisker af en matematik lærer' date=' Knud Kjær's lærdom... Den var intern [/quote'] Er du osse go' til matematik? Nu fik jeg en bestukket en af mine kursuskammerater så hun skal foreløbig hjælpe mig i morgen eftermiddag. Hun havde ikke én eneste fejl på vores sidste prøve, så nu håber jeg hun er ligeså god til det her. bananas > Det er en skriftlig prøve vi skal op i. Jeg ved ikke hvad derivator hedder på dansk, det kan godt være det er differentiering Jeg synes matematik er som at hælde vand i ørerne, hos mig løber det ud på den anden side. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2006 Er du osse go' til matematik?...... bananas > Det er en skriftlig prøve vi skal op i. Jeg ved ikke hvad derivator hedder på dansk, det kan godt være det er differentiering Credde er ingeniør og burde også kunne regne - ellers var der nok et par telemaster der var skvattet sammen på det seneste! Der må også være andre herinde, som kan finde ud af deres matematik. Kan i hvert fald komme på en helt sikker, som dog skal have lov til selv at melde sig. Jeg er rimelig sikker på at det svenske ord "derivator" er det samme, som det engelske "derived" eller "derivative". http://dictionary.reference.com/browse/derivative. Hvilket så på dansk kaldes for differentiering, differentialregning eller lign. En skriftlig prøve kræver jo "blot" at man kan finde ud af at regne de opgaver som bliver stillet. Så man kan godt lære at løse bestemte typer opgaver uden at have forstået al teorien bag ved, men bare nøjes med at følge den rigtige "kogebogsopskrift", som hører til hver opgavetype. Det er selvfølgeligt bedre at fatte hele teorien, så man kan løse enhver opgave - men det er jo ikke alle der har kapacitet eller tid til den luxus. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret December 3, 2006 Credde er ingeniør og burde også kunne regne - ellers var der nok et par telemaster der var skvattet sammen på det seneste! Det er helt korrekt, I am busted :th2: Men igen, det er længe siden jeg har regnet i dybden, det er mere young apprentices, som regner sig gasblå i ansigtet. Det var nu mere myntet på, at Bananas og jeg har gået i samme gymnasieklasse, og saglige Knud Kjær var vores slavepisker af en matematik lærer Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret December 5, 2006 Jeg er, med lidt hjælp, kommet igennem det her med lim h-->0 og nu er jeg næsten blevet helt god til det I morgen skal jeg til at kigge på det andet jeg skrev om, trigonometri og sinus og cosinus og derivator blandet sammen. Noget med perioder og intervaller og radianer Nu er øjnene ved at gå i kors, jeg må hellere smutte til Køjstrup. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites