Guest Nadynka Anmeld indhold Skrevet November 26, 2006 Hej med jer..( dette spørgsmål høre vel inde under velvære ) Et lidt mærkeligt og alligevel et relevant spørgsmål, jeg har nu boet i Malmö i et ½ år, det er super godt, og jeg ville gøre det igen, hvis det var. Der er dog et problem! Vandet.... Jeg har kobber rør på badeværelset og vandet lugter en smule af klor....jeg bor i bostadsrätt og i et flere etage hus, det hjælper mig derfor ikke noget at sætte et filter på mine rør, da de jo går hele vejen nede fra kælderen! ? I princippet kunne jeg jo bare være lige glad, men blondt hår og kobber, klor, urenheder i vandet passer ikke godt sammen...siger grønt skær og slidt hår jer noget!!! det smage iøvrigt fint nok ... Er der andre herinde der har oplevet eller har det samme problem, eller er der bare nogle der ved hvad jeg kan gøre. Jeg har overvejet ham viceværten, men mon ikke han tage det store smil på hvis jeg kommer og siger "ja du...mit hår er slidt og har fået grøntlig skær, det er noget med de rør og muligvis vandet" ( har farvet det grønlige skær væk, men det er jo ingen holdbar løsning det her ) På forhånd tak Nadynka:confused: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 Sjovt, du siger det. Har faktisk fået samme historie fra en pige der var flyttet til Vellinge. Men jeg har ikke selv oplevet det.. er nu heller ikke særlig blond, men "solen har da lysnet lidt på toppen". Hvis du forstår.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Nadynka Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 Hvad skete der Sjovt, du siger det. Har faktisk fået samme historie fra en pige der var flyttet til Vellinge. Men jeg har ikke selv oplevet det.. er nu heller ikke særlig blond, men "solen har da lysnet lidt på toppen". Hvis du forstår.. Hej Melder historien noget om hvad hun gjore ved det ? ( farvede hun det mørkt hihi ) Har fået et forslag med filter og magneter men som sagt hvis det kommer nede fra kælderen så hjælper det jo ikke noget....og magneter...hmm Nadynka ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 Jeg har desværre hørt om problemet før , i den by hvor jeg kom fra , var der også en bydel som var "ramt" af dette .... mener ikke de kunne gøre så meget ved det , man kan da mindes et par af de lyshårede piger i min klasse, havde et grønligt skær ..... Du bør vel under alle omstændigheder , tage fat i viceværten synes jeg.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 Hej Melder historien noget om hvad hun gjore ved det ? ( farvede hun det mørkt hihi ) Har fået et forslag med filter og magneter men som sagt hvis det kommer nede fra kælderen så hjælper det jo ikke noget....og magneter...hmm Nadynka ;) Ja, det skulle jeg nok have skrevet....hun flyttede tilbage til Danmark:sad: Men det var der vist mange andre årsager til end bare håret... Men det er vist et almindeligt problem, jeg ville kontakte viceværten og en vvs'er og høre hvilke muligheder du har. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Nadynka Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 Byrde... Hej igen Tak for svarende... Ja at flytte tilbage til DK er udelukende pga håret..hehe Jeg må hive fat i ham viceværten ( det hedder det jo nok ikke længere...service ass. ? ) og forklare ham prblemet, tror dog desværre ikke der er så meget at gøre, måske en VVS ? Der skulle vel ikke være en her ? ( Spørgsmålet er om VVS mænd læser indlæg i Sundhed og Velvære ? ) Nadynka ;o) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Nadynka Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 Malmö vandværk Hep hep Mødte lige min svenske nabo, og han fortalte mig at der er meget kalk i vandet her i Malmö. Vandværkerne her i Malmö bruger så klor for at opløse kalken...eller noget i den stil. Så er der desværre nok ikke så meget at gøre, udover at sætte et filter på røret. Nadynka Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 ja ellers bliver du nem at kende ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Nadynka Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 hihi ja ellers bliver du nem at kende ;) hihi det var ikke sjovt..... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 filter på røret. Nadynka Min mand bruger sådan en boks ting som sidder foran vandslangen når han vasker bil, og det hjælper rent faktisk.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 hihi det var ikke sjovt..... :) Sorry , men den lå lige til højrebenet......... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MissCath 10 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 Ikke at jeg har en permanent løsning ... Men min venindes datter, som ikke bare er blond, men HVIDHÅRET, får også grønligt skær i sit hår. Min veninde lærte så et trick med at vaske håret i TREO... Ja, det lyder gakgak, men det hjælper så vidt jeg ved... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
molnartos 0 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 Hej Nadynka, Ja det er jo sikkert ikke sjovt at få flere og flere kommentarer fra kollegaerne på jobbet om din nye hårfarve, men ikke at jeg ved noget om det!!.Malmø <-- LINK Dricksvatten: Var kommer vattnet i kranen ifrån? I Malmö är det VA-verket som levererar dricksvattnet till din kran. Vi köper den mesta delen av det (ca 75 %) av Sydvatten som har ett vattenreningsverk vid Vombsjön där vattnet tas ifrån. Ca 20 % är grundvatten vilket vi tar från Alnarpsströmmen i Grevie. Sedan får vi även lite vatten från sjön Bolmen som vi har som en reserv. Hur mycket vatten använder vi i Sverige? Cirka 200 liter/dygn och person. Vad menas med hårdhetsgraden på vattnet eller när man säger att vattnet är mjukt eller hårt? Med det menar man mängden av kalcium (eller kalk som man säger i dagligt tal) i vattnet. Om den är hög, säger man att vattnet är hårt och om den är låg räknas vattnet som mjukt. Det är bättre för naturen ju mjukare vattnet är eftersom man då inte behöver använda så mycket disk- eller tvättmedel och även bättre för ledningar och diskmaskiner som inte kalkar igen lika lätt. Vilken hårdhetsgrad har vattnet? Vårt dricksvatten håller 6°dH (tyska hårdhetsgrader) och det räknas enligt livsmedelsverket - vars riktlinjer vi följer - som medelhårt. Gränsen till mjukt är 5°dH, dvs precis under. Tidigare var vattnet ganska hårt med en hårdhetsgrad på 12°dH, men 1999 blev avhärdningsanläggningen på Vombverket klar och efter det har vattnet från Vomb blivit betydligt mjukare. Dock klassar flera tvättmedelstillverkare vattnet som mjukt så bäst är att gå efter hårdhetsgraden. Varför kan vattnet ibland bli missfärgat (brunt/rostfärgat/grönaktigt/vitt/grumligt? Om vattnet ser brungult ut så har det troligtvis varit tillfälligt avstängt. Det är inget farligt utan beror på järnet som finns i vattenledningarna; det är små järn-/rostflagor som lossnar när vattnet ändrar riktning i ledningarna. Låt vattnet rinna tills det är klart igen. Tvätta dock inte kläder när vattnet är brunt för då kan de missfärgas. Om vattnet är vitaktigt är det ofta luft i vattnet och det är ofarligt. Om vattnet är grönfärgat kan det vara fastighetens gamla kopparledningar som släpper ifrån sig koppar. Det är inte så hälsosamt - utan prata då med fastighetsägaren. København <-- LINK Spørgsmål og svar - Vand Her kan du få svar på nogle de mest almindelige spørgsmål om vand. Hvor hårdt er vandet? Vandet i Københavns Kommune er hårdt med en hårdhedsgrad mellem 19 og 25° dH. Hvorfor bliver vandet rødbrunt? Hvis dit kolde vand bliver uklart og misfarvet eller rødbrunt skyldes det forstyrrelser i vandets strømning i ledningssystemet. Hvad gør jeg, hvis mit vasketøj er blevet rustfarvet? Tøjet lægges i vand tilsat 1 dl citronsyre pr. 10 liter. Hvorfor er vandet hvidt? Hvis vandet ved tapning er hvidt, skyldes det normalt luft i vandet. Hvorfor smager vandet af og til af klor? Vandet kan smage af klor, fordi Københavns Energi på Regnemark vandværk altid tilsætter såkaldt monokloramin til vandet. Hvad kan jeg gøre for at fjerne klorsmagen fra mit drikkevand? Det bedste du kan gøre, er at skylle vandhanen igennem, så vandet er koldt. Hvad skyldes blågrønne aflejringer? I kobberinstallationer kan der opløses kobber i vandet. Hvorfor lugter vandet af 'rådne æg'? Lugten af 'rådne æg' (svovlbrinte) kommer normalt fra det varme vand. Så udfra det kan man konstatere at der er MERE klor i vandet i DK end i SE.! Men held og lykke med TREO eller det kunne være du skal låne Miriams mands haveslange incl. boks når du skal vaske hår ;)... Sorry, den lå også lige til højrebenet..! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
claus 0 Anmeld indhold Besvaret November 26, 2006 :laugh: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Nadynka Anmeld indhold Besvaret November 27, 2006 Mobbe mobbe Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites