Jump to content
lorup

Rykkergebyr på P-bøde - hjælp

Recommended Posts

Hej alle, Jeg bor pt i DK, men har parkeret ulovligt i SE. Jeg har fået en rykker fra SVEA Finans, på vegne af Carpark AB, for en P-afgift (afgift min bare ...:rolleye: ) Jeg erkender at have holdt ulovligt, men har ingen P-bøde haft i vinduet på noget tidspunkt. Dvs. at det første jeg hører til denne bøde er et brev fra SVEA Finans med en kopi af bøden og et rykkergebyr på DKK 100. Bøden betaler jeg straks, da jeg ved at jeg har holdt ulovligt, men ikke rykkergebyret, da jeg er overbevist om at første rykker ikke må indeholde et ekstra gebyr. Mere noget i retningen af "hvis regningen ikke betales inden for den viste betalingsfristen pålægges der et rykker gebyr". Det ville jo være helt OK. Er nogen i stand til at af- eller bekræfte dette? Hos SVEA Finans sagde de at "vi noterer os at du ikke ønsker at betale rykker gebyret og tager den med retur til Carpark AB". Da jeg så spurgte om hvad næste skridt ville bliver sagde de "aner det ikke". Til spørgsmålet om jeg så kan havne i RKI uden varsel svarede de "måske" :scared: Mvh. Søren

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Har prøvet det samme for et stykke tid siden, men der ringede jeg til dem som havde udstedt bøden i sverige og sagde at jeg ikke havde fået bøden førend de sendte en rykker til mig. Der fik jeg slettet rykker gebyret og så betalte jeg bare bøden. Ved ikke om det hjælper i din sag, men bare min erfaring.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hej alle, Jeg bor pt i DK, men har parkeret ulovligt i SE. Jeg har fået en rykker fra SVEA Finans, på vegne af Carpark AB, for en P-afgift (afgift min bare ...:rolleye: ) Jeg erkender at have holdt ulovligt, men har ingen P-bøde haft i vinduet på noget tidspunkt. Dvs. at det første jeg hører til denne bøde er et brev fra SVEA Finans med en kopi af bøden og et rykkergebyr på DKK 100. Bøden betaler jeg straks, da jeg ved at jeg har holdt ulovligt, men ikke rykkergebyret, da jeg er overbevist om at første rykker ikke må indeholde et ekstra gebyr. Mere noget i retningen af "hvis regningen ikke betales inden for den viste betalingsfristen pålægges der et rykker gebyr". Det ville jo være helt OK. Er nogen i stand til at af- eller bekræfte dette? Hos SVEA Finans sagde de at "vi noterer os at du ikke ønsker at betale rykker gebyret og tager den med retur til Carpark AB". Da jeg så spurgte om hvad næste skridt ville bliver sagde de "aner det ikke". Til spørgsmålet om jeg så kan havne i RKI uden varsel svarede de "måske" :scared: Mvh. Søren
Du kan ikke ryge i RKI med mindre at hovedstolen overstiger 1000 kr.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg gentager lige mig selv her (Carpark er et privatejet selskab) SÅDAN SLIPPER DU FOR P-BØDER Opsigtsvækkende dom til glæde for danske bilister der får parkeringsafgifter af private p-selskaber. Tusindvis af danske bilister bør sende en venlig tanke til overlæge Niels Henrik Andersen, Viborg. • Sådan dømte dommeren i Viborg Print siden | Send siden AF KIM BARREN Den sejr han sammen med bilejernes organisation Forende Danske Motorejere, FDM, vandt over det private parkeringselskab CarPark kan blive en veritabel bombe under parkeringsselskabernes økonomi. Nu er det nemlig op til at de private parkeringsselskaber at bevise, at det er ejeren af bilen, der også har parkeret bilen ulovligt. Retten i Viborg frifandt nemlig Niels Henrik Andersen, da han kunne bevise, at det ikke var ham, der havde parkeret sin bil på en parkeringsplads i Århus en smuk julisommerdag 2001. På det tidspunkt befandt han sig nemlig på ferie Indonesien. Flere tusinde kilometer væk fra sin bil. Han afviste derfor påstanden fra Carpark om, at han hæftede for fejlparkeringen. Selv en trussel fra Carparks side om, at han selv kom til at betale p-afgiften, hvis han nægtede at oplyse, hvem der havde kørt bilen, havde ingen virkning på ham. Og fastholdt, at han ikke ville oplyse hvem der så havde parkeret hans Peugeot 106 i Århus. Det fik Carpark til at hive ham i retten. Men uden gevinst. Dommeren frifandt derfor Viborg-bilisten med henvisning til at der er tale om privat aftaleret. Det betyder, at aftalen kun vedrører parterne, nemlig føreren af bilen og parkeringsselskabet. Og ingen andre. Og da tredjemanden - i dette tilfælde Niels Henrik Andersen - ikke har ønsket at oplyse hvem der har kørt bilen, og da Carpark ikke har lovhjemmel til at kræve oplysninger fra ham, blev han frifundet, og slap for at betale parkeringsbøden på 490 kr. »Vi har hele tiden været overbeviste om, at de private P-korps ikke har haft hjemmel i deres krav, om at bilejeren skal oplyse om, hvem der har ført bilen. Derfor glæder vi os over dommen, som vi ser som meget principel. Det ses også af, at Carpark har hævet en lignende sag mod en anden bilist ved retten i Århus,« siger Lars Ellegaard, chef for FDMs juridiske afdeling. Dommen er også et eksempel på, at der gælder forskellige regler for politi og kommunale parkeringsvagter på den ene side og private parkeringsselskaber på den anden. Førstnævnte konstellation har via en beføjelse i Færdselsloven autorisation til at udstede parkeringsafgiften til bilens ejer. Og det uanset hvem der har været ude at køre. »Det er helt bevidst, at loven kun giver denne mulighed til politiet og de kommunale parkeringsvagter,« lyder vurderingen fra jurister. De private parkeringsselskaber skal derimod hente deres beføjelser i den almindelige kontraktret. Når føreren af en bil kører ind på et privat parkeringsanlæg, indgår han i kontraktretlig forstand en aftale med parkeringsselskabet om, at han skal overholde forskrifterne. Gør han ikke det, er selskabet i sin gode ret til at udskrive en parkeringsafgift. Men et grundlæggende princip i kontraktretten er, at aftalen kun gælder mellem de to parter, og derfor kan ejeren kun pålægges at betale, hvis det var ham, der førte bilen og dermed indgik aftalen. B.T. forsøgte forgæves at få en kommentar fra Carparks direktør Claus Rasmussen.

Lagt på www.bt.dk onsdag den 26. marts 2003, kl. 23:10 Med andre ord skal Carpark bevise hvem der har parkeret bilen - så de kan ikke give afgiften til bilen, KUN til føreren.....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

som den lyseslukker jeg er vil jeg bare lige pege på at en dom i Viborg ikke gælder for en p-bøde i Sverige. en svensk domstol kunne ligeså godt dømme modsat. at bilens ejer hæfter for bøden. zidane > der skal en fodboldspiller med kvikke ben til for at spæne rundt mellem posthusene for at tjene 75 øre :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
som den lyseslukker jeg er vil jeg bare lige pege på at en dom i Viborg ikke gælder for en p-bøde i Sverige. en svensk domstol kunne ligeså godt dømme modsat. at bilens ejer hæfter for bøden. QUOTE] En eventuel retssag skal anlægges i det land du bor, så jo! Og jeg har været møllen igennem med svenske Carpark, hvor de ville anlægge sagen i Danmark. Dog kom det aldrig så langt da vi henviste til den danske precedens sag!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En eventuel retssag skal anlægges i det land du bor, så jo! Og jeg har været møllen igennem med svenske Carpark, hvor de ville anlægge sagen i Danmark. Dog kom det aldrig så langt da vi henviste til den danske precedens sag!
Nå for søren, ja så er der jo ingen ko på isen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Der er bare det ved at hvis den ikke bliver betalt så er det kronfogeden der sender til DK' date=' og så er mange registreret der lb år + 3 år, og de har ingen 1000 kr grænse.[/quote'] Af erfaring kan jeg oplyse at mine er sendt via alm. advokat, og altså ikke via kronofoged! Man kan heller ikke registreres for en "påstået" gæld. Det ville være det samme som at jeg sender dig en regning du ikke vil godtage - Derefter sender jeg dig til kronofogeden, og så står du der. Nej den går ikke, gamle jas..!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Advokaten först Advokaten först og derefter kronfogeden. Sådan er det bare. Det er klart at du ikke " bare" bliver registreret, men jeg tror at du kan spörge mange Svenskere om hvordan det er netop med P-böder. Og jeg lover dig at det er rigtig rigtig svärt at komme ude igen. Jeg fik opkrävning på en börnehave betaling på börn der ikke var mine länge efter at jeg var flyttet fra kommunen, kronfogeden ja der stod jeg ret så länge efter at fejlen var rettet fra kommunens side. Jeg stod der i forvejen fordi sakttedamen sagde at jeg skulle vente med at betale min restskat til min mands var gjort op, så jeg ingorede bare kontoudtoget der kom. Näste gang var det kronfogeden. 3 , 5 år ikke sjovt. Men du kan naturligvis bare göre som du vil, det gör de også.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Advokaten först og derefter kronfogeden. Sådan er det bare. Det er klart at du ikke " bare" bliver registreret' date=' men jeg tror at du kan spörge mange Svenskere om hvordan det er netop med P-böder. Og jeg lover dig at det er rigtig rigtig svärt at komme ude igen. Jeg fik opkrävning på en börnehave betaling på börn der ikke var mine länge efter at jeg var flyttet fra kommunen, kronfogeden ja der stod jeg ret så länge efter at fejlen var rettet fra kommunens side. Jeg stod der i forvejen fordi sakttedamen sagde at jeg skulle vente med at betale min restskat til min mands var gjort op, så jeg ingorede bare kontoudtoget der kom. Näste gang var det kronfogeden. 3 , 5 år ikke sjovt. Men du kan naturligvis bare göre som du vil, det gör de også.[/quote'] Nu er bilen og personen i dette tilfælde dansk registreret. Eks. var min bil ligeledes dansk reg. i min virksomhed. Jeg har aldrig hørt mere fra den sag ud over advokaten, og det vel at mærke fra den danske advokat som carpark samarbejder med. Ligeledes har flere af mine danske bekendte fået P afgifter fra carpark her i Sverige, uden at der er sket noget fra kronofogeden. Det er klart bedrøveligt at høre om din lille historie med skatteverket, men skat og P afgifter, er vist ikke lige på sammenlignligheds stadie. Hvis du derimod får en bøde for hastighed af polisen, gør du klogest i at betale den. Ellers kommer kronofogeden efter dig, også selv om du er dansk registreret. Så indkræves bøden også via dansk advokat evt. RKI m.m. - Har jeg også prøvet - Så selv om jeg sætter en ære i IKKE at betale private p selskaber så blev jeg nød til at betale for min lille hastighedsoverskridelse.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svea Finans/Svea inkasso brugere rene mafia metodere .... Ja det har jeg :mad: ..... Den dag vi flyttede til sverige 1 maj, havde jeg taget min danske havetrailer med over til lidt flyttetransport, parkerede den på p-plads i den afmærkede p-bås, og jeg holdt sådan at min bil og trailer kunne holde i forlængelse af hianden, jeg havdet godt set at man max måtte parkere i 8 timer,hvilket der også blev overholdt, på et tidspunkt køre konen ned efter lidt pizza,hægter traileren af og køre, da hun kommer tilbage er p-pladsen stadig fri og hun parkere sammen sted men hægter ikke traileren på vognen igen, da vi så senere skal hjem til DK ser vi så en lille gul seddel hænge på traileren,hvilket jeg troede bare var et eller andet stykke papir som nogen for sjovt havdet hængt på traileren, efter at have haft kørekort i 25 år og har aldrig set en p - bøde på en havetrailere :mad:. Nå men Svea finas sender så en rykker efter kort tid til min danske adresse sjovt nok,hvor jeg så via mail skriver til dem hvad jeg har gjort forkert ved denne parkering, det for jeg har jeg stadig ikke fået svar på,men nu sender de rykkere til min adresse i Sverige. Jeg går ud fra at jeg har modtaget bøden fordi traileren stod parkeret uden at være tilkoblet på bilens anhængere træk, men Svea finans / Svea inkasso buldere bare frem med rykkergebyre og er max urimelige, jeg ville gerne betale denne p-bøde hvis jeg var 100% klar over hvorfor jeg har fået den, nu står der jo ikke noget om at trailere ikke må stå alene nogen steder. :fight:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg ville gøre dette: Ring til dem og sig du aldrig har modtaget den oprindelige bøde og du derfor ikke kan anerkende kravet. Og bed så om at de sender dig en forklaring og dokumentation for forseelsen....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg ville gøre dette: Ring til dem og sig du aldrig har modtaget den oprindelige bøde og du derfor ikke kan anerkende kravet. Og bed så om at de sender dig en forklaring og dokumentation for forseelsen....
Det har jeg gjort, men de er 100 % ligeglade , de skriver at de ikke godtager min forklaring :confused:og kvittere med et nyt rykkergeby samt sagen sendes til incasso hvis ikke jeg vil betaler ialt 450 danske kr. Swea finans i dk mener dog der burde være foto eller anden form for dokumentation som de nu forsøger at få fra Q-park i SE.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sv1, nu har jeg læst dit indlæg et par gange, og jeg har stadig ikke helt fattet, hvad det er der gør, at du ikke betaler bøden. Du skriver at "de ikke godtager din forklaring". Okay... men hvad ER din forklaring?? At der ikke stod noget skilt om, at trailere ikke måtte stå alene parkeret? Tja, ser du: en trailer har nummerplade, og betragtes derfor som et "selvstændigt køretøj", som derfor kan holde ulovligt parkeret. Ja, jeg ved det lyder skørt... men sådan er det. Det er der sikkert ikke mange som tænker over, hvilket man sagtens kan forstå. Men det er desværre ikke nok til at undgå at betale en P-bøde for den, hvis den har overtrådt gældende parkeringsrestriktioner. Jeg vil medgive, at Svea/Q-Park godt kunne have givet dig en ordentlig forklaring... men det skal du også nok få, når sagen går til Tingsrätten. Og DET gør den, når det er Q-Park, der har udstedt bøden - trust me, been there fornylig! Jeg vandt dog sagen, men det handlede om noget andet. Jeg vil dog bestemt ikke anbefale dig at lade sagen gå så langt. Nu har JEG givet dig en forklaring, som du kan godtage eller ej - prøv stadig at få en forklaring af enten Svea eller Q-Park. Men jeg tror ikke der er andet at gøre, end at betale. Det er ikke spor kul at få en betalingsanmærkning i Sverige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Bliver lige nødt til at trådkapre lidt her... Var ude en dag og handle, parkere bilen og ser der går en vagt rundt fra q-park (tror jeg) og kontrollere parkeringafgift Hans fremgangsmåde er: Han kigger i bilens højre side foran og konstantere at der ingen parkeringbillet er og skriver en bøde ud med det samme - jeg ved i danmark skal de vente 5 min., dette gør han ikke.... Min kone er gået op efter en Pbillet, hvilket har taget 1 min ca. og parkeringsvagten kommer forbi vores bil og selvom jeg står lige ved siden af bilen og siger det er min bil, kigger han i ruden og ser selvfølgelig ingen Pbillet da den er på vej om 30 sek.... han kigger på mig og siger man skal have billet her og jeg påpeger at min kone kommer gående og peger på hende Det syge er så at da jeg sætter billeten ind og går fra bilen kigger jeg tilbage hvor vagten er ovre ved vores bil og kontrollere billetten.... Når jeg kigger rundt på parkeringpladsen er der en del der har fået bøde... det er bare sådan en lille strimmel, ligesom en bon som er ca. 15-20 cm lang og sidder meget dårligt fast i de fleste vinduevisker/forrude Det blæser lidt den dag og der ligger et par stykker på jorden og flyver rundt.... Jeg tænkte sku lidt... hvad er det for en verden vi lever i De kan give afgiften med det samme (ikke vente 5 min) De skal ikke bevise en skid - de tager f.eks ikke billed ligesom i danmark De skal ikke beskytte afgiften, ligesom i danmark hvor den sidder godt "nede" og lagt i noget plastik osv. Der er sku noget galt med sveriges p-afgift system

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Bliver lige nødt til at trådkapre lidt her... Var ude en dag og handle, parkere bilen og ser der går en vagt rundt fra q-park (tror jeg) og kontrollere parkeringafgift Hans fremgangsmåde er: Han kigger i bilens højre side foran og konstantere at der ingen parkeringbillet er og skriver en bøde ud med det samme - jeg ved i danmark skal de vente 5 min., dette gør han ikke.... Min kone er gået op efter en Pbillet, hvilket har taget 1 min ca. og parkeringsvagten kommer forbi vores bil og selvom jeg står lige ved siden af bilen og siger det er min bil, kigger han i ruden og ser selvfølgelig ingen Pbillet da den er på vej om 30 sek.... han kigger på mig og siger man skal have billet her og jeg påpeger at min kone kommer gående og peger på hende Det syge er så at da jeg sætter billeten ind og går fra bilen kigger jeg tilbage hvor vagten er ovre ved vores bil og kontrollere billetten.... Når jeg kigger rundt på parkeringpladsen er der en del der har fået bøde... det er bare sådan en lille strimmel, ligesom en bon som er ca. 15-20 cm lang og sidder meget dårligt fast i de fleste vinduevisker/forrude Det blæser lidt den dag og der ligger et par stykker på jorden og flyver rundt.... Jeg tænkte sku lidt... hvad er det for en verden vi lever i De kan give afgiften med det samme (ikke vente 5 min) De skal ikke bevise en skid - de tager f.eks ikke billed ligesom i danmark De skal ikke beskytte afgiften, ligesom i danmark hvor den sidder godt "nede" og lagt i noget plastik osv. Der er sku noget galt med sveriges p-afgift system
Falske nummerplader er din nye ven. De kan bestilles på nettet.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites