Prospero 10 Anmeld indhold Skrevet November 18, 2006 Man tjänar ju in sin ferie under kalenderåret innan man ska ta ferie. Vad betyder detta för mig, som börjat på mitt danska jobb nu i slutet av 2006? Betyder det att jag inte får någon semester under 2007? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2006 Du er altid berettiget til ferie, kan ikke lige huske på stående fod om det er 5 eller 6 uger:o Feriepengene til at dække denne ferie er noget du selv skal have optjent via dit gamle arbejde, når nu du lige har skiftet. Derudover skal det lige tilføjes at ferieåret i Dk starter i 1 maj og slutter så 30 april, hvilket vil sige at du når at optjene lidt ferie via dit nye arbejde til ferieåret 2007. Håber ikke jeg har tabt dig helt:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Men jag har inte jobbat innan, utan studerat, så det finns inga intjänade semesterdagar. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
plup 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Du kan stadig godt tage ferie i år 2007, du skal så bare selv betale den. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Derudover skal det lige tilføjes at ferieåret i Dk starter i 1 maj og slutter så 30 april, hvilket vil sige at du når at optjene lidt ferie via dit nye arbejde til ferieåret 2007. Der er lige en detalje du har glemt. Du optjener fra 1/1 til 31/12, men det kan afholdes i den efterfølgende periode der går fra 1/5 til 30/4. Hvem sagde man skal ha' simple regler i DK ?? :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Vad betyder detta för mig' date=' som börjat på mitt danska jobb nu i slutet av 2006? Betyder det att jag inte får någon semester under 2007?[/quote'] Hvornår er du startet på dit nye job ??? (hvilken dato) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Nå ja, det var det jeg glemte... Men som de også lige er blevet sagt, så er man altid berettiget til ferie enten med eller uden løn. Nej let skal det absolut ikke være!!! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jag började den 23/10. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
MC Manden 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jag började den 23/10. Så har du ca. 6 dages ferie som du kan bruge fra 1/5-07 til 30/4-08 Du optjener 2½ dag per måned, og da du optjener fra 23/10 til 31/12, så bliver det ca. 6 dage. Så kan du godt begynde at planlægge din jordomrejse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jag började den 23/10. Ja, det er desværre op ad bakke det første år du starter job:thumbdown og det gælder alle....(har lige haft mit første år med fuldt optjent ferie:cool: ) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Nogen gange kommer det også an på virksomheden - der er nogen der vælger at give elever eller nyuddannede ferie med løn:th2: Jeg var så heldig da jeg startede som elev i februar 2006, men da jeg havde optjent feriepenge via gammelt arbejde, røg den berettigelse desværre for mig... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Nogen gange kommer det også an på virksomheden - der er nogen der vælger at give elever eller nyuddannede ferie med løn:th2: Jeg var så heldig da jeg startede som elev i februar 2006, men da jeg havde optjent feriepenge via gammelt arbejde, røg den berettigelse desværre for mig... Men det hører vist mere til undtagelsen end reglen.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Søssan 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Men det hører vist mere til undtagelsen end reglen.... Ja... Jeg har heller aldrig oplevet det før og har været lidt forskellige steder. Men tænkte at der måske var lidt mere sandsynlighed for det nu, hvor virksomhederne har sværere og sværere ved at finde arbejdskraft:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Får väl ta 1 veckas betald semster, plus 4 veckors icke betald semester. Måste ha semester, annars kommer jag att bli galen. Men jag tänker bara jobba på detta jobb ett år, sedan ska jag studera. Då får jag ut den semester jag tjänat under 2007 i kontanter. Kan man få det närsomhelst, alltså kan jag om jag slutar jobbet november 2007 få ut mina feriepengar för 2008 direkt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Får väl ta 1 veckas betald semster, plus 4 veckors icke betald semester. Måste ha semester, annars kommer jag att bli galen. Men jag tänker bara jobba på detta jobb ett år, sedan ska jag studera. Då får jag ut den semester jag tjänat under 2007 i kontanter. Kan man få det närsomhelst, alltså kan jag om jag slutar jobbet november 2007 få ut mina feriepengar för 2008 direkt? Nej du kan først få pengene efter 1. maj 2008. Ferieloven er ikke for hvide mennesker, og måske har du nogen muligheder, som man kan overse, så prøv at snakke med din tillidsmand. For det første foresvæver der mig noget med feriedagpenge for nyuddannede, for det andet har du altså en måned, hvor du holder ferie uden penge, men måske kan du have ret til noget andet der. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Nej du kan først få pengene efter 1. maj 2008. Hvad er det for noget vrøvl. Som bosat i Sverige kan du få udbetalt pengene med det samme! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jeg fik ihvertfald udbetalt min saldo hos Feriekonto da jeg "udvandrede". Også selvom det var penge for indeværende år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Ups, jeg troede ellers jeg efter alle disse år var blevet immun mod hovedregelitis. :( Jeg fik ihvertfald udbetalt min saldo hos Feriekonto da jeg "udvandrede". Også selvom det var penge for indeværende år. Men det var vel i forbindelse med, at du skiftede job, oder? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Ups, jeg troede ellers jeg efter alle disse år var blevet immun mod hovedregelitis. :( Men det var vel i forbindelse med, at du skiftede job, oder? :) Nej, det er ganske normalt når du ikke længere er bosat i landet at de udbetaler dine feriepenge! Det gjorde de også til mig indtil jeg ringede ind til dem og sagde at det nok var bedre at de passede på dem for mig:) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Nej' date=' det er ganske normalt når du ikke længere er bosat i landet at de udbetaler dine feriepenge! Det gjorde de også til mig indtil jeg ringede ind til dem og sagde at det nok var bedre at de passede på dem for mig:)[/quote'] Jeg er ikke helt overbevist om, at det er en generel rettighed, DK-pendlere har, at få udbetalt deres feriepenge løbende, da man ifølge teksten i Ferieloven skal være både fratrådt og udvandret, men hvis det virker, så virker det. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Ups, jeg troede ellers jeg efter alle disse år var blevet immun mod hovedregelitis. :( Men det var vel i forbindelse med, at du skiftede job, oder? :) Nej, det var mens jeg fik feriepenge via feriekonto... de fik besked fra folkeregistret om at jeg var udvandret og overførte hele saldoen til min Nem-konto. Optjent fra januar 2004 til april 2004 hvor jeg flyttede, og udbetalt i april 2004. Man kan så få sig registret som værende tilknyttet det danske arbejdsmarked også kører det som det plejer. Men jeg vil tror at samme regler gælder for en bosat i udlandet som så ikke længere er tilknyttet det danske arbejdsmarked... Som jeg ser situationen for Prospero her.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Nej, det var mens jeg fik feriepenge via feriekonto... de fik besked fra folkeregistret om at jeg var udvandret og overførte hele saldoen til min Nem-konto. Optjent fra januar 2004 til april 2004 hvor jeg flyttede, og udbetalt i april 2004. Man kan så få sig registret som værende tilknyttet det danske arbejdsmarked også kører det som det plejer. Men jeg vil tror at samme regler gælder for en bosat i udlandet som så ikke længere er tilknyttet det danske arbejdsmarked... Som jeg ser situationen for Prospero her.. Nåmen så er jeg sikkert bare den eneste, der ikke har fået mine feriepenge smidt i nakken - løbende - efter min "udvandring". :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
gammeldansk 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2006 Mange har ret - ud fra forskellige forudsætninger! Kunne ikke bære, at Nils skulle tro, at han ikke kendte til ferieloven. Der er detaljer, som er de få beskåret at kende til. http://www.atp.dk/www/portal.nsf/mainfrms!readform&ExpandAlias=Menu-FK-Loenmodtagere-Spoergsmaal-og-svar&Area=FK-Loenmodtagere Dette er et link til feriekonto.dk - lønmodtagere - spørgsmål og svar - udbetaling særlige forhold - "Jeg har fået arbejde/ophold i udlandet. Kan jeg få mine feriepenge udbetalt nu?" + efter svaret "Læs mere om ansatte og bosatte i udlandet". Her kommer bl.a. særregler for studerende m.fl. God fornøjelse med udbetalingen ønsker én, som går på pension om 2 måneder. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Prospero 10 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2006 Jag tänkte på en sak när jag tittade på mitt första danska lönebesked, ska där inte stå någonting om feriepengar? Det ingenting om ferie någonstans. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret December 17, 2006 Jag tänkte på en sak när jag tittade på mitt första danska lönebesked' date=' ska där inte stå någonting om feriepengar? Det ingenting om ferie någonstans.[/quote'] Ja, lønsedler plejer at have rigeligt med felter, og noget med ferie, plejer der vel også at stå. Står der ikke noget om antal feriedage med løn, du har optjent? Hvis du er fast ansat og har ferie med løn, så materialiserer feriepengene sig jo ikke rigtig før du skifter job - eller udvandrer (?). Hvis jobbet er mere løst - timelønsbaseret, ikke overenskomstdækket f.eks., indbetaler arbejdsgiveren til feriekonto - det skal så fremgå af lønsedlen, hvad der er indbetalt, men det er nok ikke sådan et job, du har. Din tillidsmand kan uden tvivl give dig den helt rigtige forklaring. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites