Zenia 10 Anmeld indhold Skrevet November 18, 2006 Jeg skal starte på nyt arbejde den 3. januar i København. Skal køre over øresundsbroen hver dag (Malmö <--> København), men står med et lille problem! Jeg tør ikke køre over broen. Jeg har prøvet, flere gange, men der går så meget panik i mig, hjertet banker, hænder og ben ryster.. det hele bliver sort! Kan bare ikke have det. Er der nogle her der har det lige sådan, eller har haft det? Hvad har I gjort ved det? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2006 Jeg synes I er gledet noget off-topic her. ALVORLIGT: Er det en fobi mod broer generelt eller særligt om Øresundsbroen? Hvad er det værste du forestiller dig der kan ske, og hvor stor er sandsynligheden for at det skal ske? Hvis du begynder med at køre over broer der er så små at du simpelthen ikke kan komme til skade, ikke kan drukne, og så udvider det lidt efter lidt med større broer? Det er kun Zenia der må svare. ps. du kan også tage toget mellem Malmø og klatten. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zenia 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2006 Jeg synes I er gledet noget off-topic her. ALVORLIGT: Er det en fobi mod broer generelt eller særligt om Øresundsbroen? Hvad er det værste du forestiller dig der kan ske, og hvor stor er sandsynligheden for at det skal ske? Hvis du begynder med at køre over broer der er så små at du simpelthen ikke kan komme til skade, ikke kan drukne, og så udvider det lidt efter lidt med større broer? Det er kun Zenia der må svare. ps. du kan også tage toget mellem Malmø og klatten. Det er ikke en fobi mod broer generelt. FOBI I MINE ØJNE: Storbæltsbro og Øresundsbro. De er uhyggelig store og høje. Det er nok højden jeg er mest bange for. Det højeste punkt, når jeg kører over broen. Jo højere jeg kører op på broen jo mere bange er jeg... sveder, ryster... Andre små broer er jeg ikke bange for. Der er ikke nogen fobi når jeg kører over vejlebroen eller lillebæltsbroen. Er der slet ikke nogle andre der har det sådan? P.S. Gider ikke tage toget. Det tager for lang tid. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2006 Det er ikke en fobi mod broer generelt. FOBI I MINE ØJNE: Storbæltsbro og Øresundsbro. De er uhyggelig store og høje. Det er nok højden jeg er mest bange for. Det højeste punkt, når jeg kører over broen. Jo højere jeg kører op på broen jo mere bange er jeg... sveder, ryster... Andre små broer er jeg ikke bange for. Der er ikke nogen fobi når jeg kører over vejlebroen eller lillebæltsbroen. Er der slet ikke nogle andre der har det sådan? P.S. Gider ikke tage toget. Det tager for lang tid. Det lyder måske lidt hårdt, men burde du ikke have tænkt på det, inden du flyttede? Nok om det, har du det også sådan, når du er oppe i høje huse? Hvad med, når du er ude at flyve, der er man jo en hel del højere oppe end, når man blot kører over den lille Øresundsbro. Vi er vist mange, der kan forsikre dig om, at broen falder ikke sammen, når du kører over den - det er i dit tilfælde måske en ringe trøst. Måske skulle du prøve at blive kørt over, hvor du har lukkede øjne på hele turen. Næste tur åbner du øjnene på noget af strækningen og så fremdeles. Er ikke ekspert på området, da jeg bestemt ikke selv lider af højdeskræk. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zenia 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2006 Det lyder måske lidt hårdt, men burde du ikke have tænkt på det, inden du flyttede? Nok om det, har du det også sådan, når du er oppe i høje huse? Hvad med, når du er ude at flyve, der er man jo en hel del højere oppe end, når man blot kører over den lille Øresundsbro. Vi er vist mange, der kan forsikre dig om, at broen falder ikke sammen, når du kører over den - det er i dit tilfælde måske en ringe trøst. Måske skulle du prøve at blive kørt over, hvor du har lukkede øjne på hele turen. Næste tur åbner du øjnene på noget af strækningen og så fremdeles. Er ikke ekspert på området, da jeg bestemt ikke selv lider af højdeskræk. Jeg vil bare sige at jeg har det kun dårligt når jeg selv kører bil. Når jeg sidder ved siden af, så er der ikke noget jeg er bange for. Jeg troede at det er noget der vil gå over når jeg har prøvet det et par gange. Derfor har jeg stillet spørgsmålet.. troede der måske var nogle andre der har oplevet det samme. ;) Jeg er ellers bange for højde, høje bygninger og lign.. Du har ret når du siger at jeg burde have tænkt på det inden jeg flyttede. Men jeg ville så gerne.. og min kæreste!! Det var ihvertfald ikke grunden nok til ikke at gøre det. Det var bare pjæt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2006 Jeg vil bare sige at jeg har det kun dårligt når jeg selv kører bil. Når jeg sidder ved siden af, så er der ikke noget jeg er bange for. Jeg troede at det er noget der vil gå over når jeg har prøvet det et par gange. Derfor har jeg stillet spørgsmålet.. troede der måske var nogle andre der har oplevet det samme. ;) Jeg er ellers bange for højde, høje bygninger og lign.. Du har ret når du siger at jeg burde have tænkt på det inden jeg flyttede. Men jeg ville så gerne.. og min kæreste!! Det var ihvertfald ikke grunden nok til ikke at gøre det. Det var bare pjæt. Hvis du er nybegynder eller kun sjældent før har kørt bil, kan det være derfor du er ængstlig. Trøsten er i så fald at det vil gå over :th2: Hvis du derimod er rutineret bilist, så forholder sagen sig noget anderledes. Føler du at din ængstlighed er irrationel - altså ubegrundet, så er det sandsynligt at problemet ligger et andet sted end broen. Dagens link: http://www.fobiskolen.dk Kommer jeg dér tit? Nope, så du må hellere lige undersøge om de ikke blot hjernevasker dig Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zenia 10 Anmeld indhold Besvaret November 18, 2006 Hvis du er nybegynder eller kun sjældent før har kørt bil, kan det være derfor du er ængstlig. Trøsten er i så fald at det vil gå over :th2: Hvis du derimod er rutineret bilist, så forholder sagen sig noget anderledes. Føler du at din ængstlighed er irrationel - altså ubegrundet, så er det sandsynligt at problemet ligger et andet sted end broen. Dagens link: http://www.fobiskolen.dk Kommer jeg dér tit? Nope, så du må hellere lige undersøge om de ikke blot hjernevasker dig En rutineret bilist Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Markowitch 12 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 En rutineret bilist En bilist med rutine. Bilisten der ofte kører sig en tur, gerne på daglig basis uden at være nervøs. Dog viser andre tråde her, at det er en uhyggelig svær opgave at finde den præcise definition på den "rutinerede bilist". Håber iøvrigt at du kommer over bro-skrækken - vi har alle vores små særheder og jeg er ingen undtagelse Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mulde 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Zenia - jeg har sendt dig en PM. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jeg vil bare sige at jeg har det kun dårligt når jeg selv kører bil. Når jeg sidder ved siden af, så er der ikke noget jeg er bange for. Jeg troede at det er noget der vil gå over når jeg har prøvet det et par gange. Derfor har jeg stillet spørgsmålet.. troede der måske var nogle andre der har oplevet det samme. ;) Jeg er ellers bange for højde, høje bygninger og lign.. Du har ret når du siger at jeg burde have tænkt på det inden jeg flyttede. Men jeg ville så gerne.. og min kæreste!! Det var ihvertfald ikke grunden nok til ikke at gøre det. Det var bare pjæt. Hej Zenia, Det er en irrationel reaktion du har, fordi du ved jo inderst inde godt det er ufarligt. Det er ikke "normal" adfærd hvis du forstår mig ret, og jeg tror ikke det bare går over hvis du skyder det hen som pjat. Min bror lider af angst, dog ikke broer, men reaktionen er den samme som du beskriver. Fobiskolen som Homer nævner har så vidt jeg er orienteret et godt ry, det er samtaleterapi så vidt jeg ved. Jeg kan ikke hjælpe dig direkte, det kan kun dig selv. Men jeg er sikker på du kan arbejde med dig selv og din angst/fobi, så du kan lære at køre over broen uden at gå i panik. Trine Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zenia 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Terapi Hej Zenia, Det er en irrationel reaktion du har, fordi du ved jo inderst inde godt det er ufarligt. Det er ikke "normal" adfærd hvis du forstår mig ret, og jeg tror ikke det bare går over hvis du skyder det hen som pjat. Min bror lider af angst, dog ikke broer, men reaktionen er den samme som du beskriver. Fobiskolen som Homer nævner har så vidt jeg er orienteret et godt ry, det er samtaleterapi så vidt jeg ved. Jeg kan ikke hjælpe dig direkte, det kan kun dig selv. Men jeg er sikker på du kan arbejde med dig selv og din angst/fobi, så du kan lære at køre over broen uden at gå i panik. Trine det kan godt være jeg skal overveje terapi Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Michael Rasmussen 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jeg har en god ven med virksomhed i Fredensborg, der kan kurere fobier og andet ved samtaleterapi. Hvis du er intresseret sender jeg dig en PM med telefonnummer. Han hedder Martin og har en længere uddannelse inden for fobier, rygestop, angst osv..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 det kan godt være jeg skal overveje terapi Ingen grund til at rulle med øjnene' date=' eller føle at du er på randen af "farvel, mine Fulde Fem". Fobier, ubegrundet angst og lignende er ganske almindeligt forekommende, og kan afhjælpes ganske "let", så længe du selv er åben for muligheden, ved at gå i samtaleterapi. Og hér hopper kæden nok af for mange, fordi terapeuter og psykiatere stadig er temmelig "tabu" i DK - og derfor kigger mange skævt til genren, og har det med at blæse tingene ud af proportioner, om man selv, eller andre, pludselig skulle få brug for hjælp i dén kategori. Og det er synd - fordi de [i']kan afhjælpe problemerne! Jeg har et par bekendte i "branchen" jeg kan høre ad - og som jo nok kan komme op med et par forslag til hvem og hvor. Bare smid en PM - så sætter jeg gerne den lille kæde i gang. Jeg kan også se Michael kan et eller andet...så om et par måneder kører du smilende over broen Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zenia 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jeg har en god ven med virksomhed i Fredensborg, der kan kurere fobier og andet ved samtaleterapi. Hvis du er intresseret sender jeg dig en PM med telefonnummer. Han hedder Martin og har en længere uddannelse inden for fobier, rygestop, angst osv..... Jeg er interesseret, så du / I / andre må gerne sende mig telefonnummer på evt. behandlere. Bare send PM. Tak :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jeg er interesseret, så du / I / andre må gerne sende mig telefonnummer på evt. behandlere. Bare send PM. Tak :DJeg har skikket et par mails rundt - PM´er dig hvis der kommer noget brugbart retur. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Jeg er interesseret, så du / I / andre må gerne sende mig telefonnummer på evt. behandlere. Bare send PM. Tak :D Det var ikke for at putte dig i kuk kuk kassen:) Men jeg mener helt alvorligt at samtaleterapi kan du give redskaber til at kontrollere din angst, så den ikke er begrænsende for dig. Der er virkelig mange mennesker der har angst i mindre format. Normalt vil de så bare undgå situationer, der bringer dem i berøring med det der nu tricker angsten. En mulighed du ikke rigtig har.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Michael Rasmussen 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Man kan se mere på www.freecoaching.dk Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Middel mod broskræk: Ture over broen. Kan kombineres med yndlingsmusik og en at holde i hånden. Et lidt mildere middel at starte med: ture i tankerne. Terapiverdnen burde skræmme mere end den dumme bro. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Middel mod broskræk: Ture over broen. Kan kombineres med yndlingsmusik og en at holde i hånden. Et lidt mildere middel at starte med: ture i tankerne. Terapiverdnen burde skræmme mere end den dumme bro. :) Ah, der er jeg uenig. Hvis man ikke har prøvet at få panikangst før, kan det være meget skræmmende og svært at forstå hvorfor ens hjerne og krop reagerer som den gør. Så kan man lære meget af en terapeut. Lære at forstå og kontrollere signaler og reaktioner, og få værktøjer til at håndtere angsten i hverdagen. Vidste du f.eks mange der lider af angst er allermest angste for at de bliver angste igen?? Det lyder måske i dine ører skørt, men bare tanken om at få et angstanfald kan provokere et sådant. Min bror har socialfobi og fødselsdage, højtider og store folkemængder er helt uoverskuelige for ham. Han har den faste aftale at han bare går hvis han får det dårligt. Og visheden om at han ikke skal stilles til regnskab for noget og at han altid har en vej ud, gør han kan håndtere angsten så den ikke begrænser ham så meget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Der er godt nok meget støj på linjen her, og jeg undskylder endnu en gang hvad jeg har afstedkommet med mine überkække off topic onelinere, men altså: Når man er i stand til at køre over broen én gang, så har man jo allerede overvundet angsten. Så kan man gøre det igen og igen. Hvorfor smide håndkædet i ringen? Den tilstand, der er "behandlingskrævende", er ikke angst (alle mennesker strutter af angst, og min egen er helt fantastisk) men i manglende evne til at krydse en bro, som man af praktiske årsager gerne vil kunne krydse. Med mindre man vil køre over i en pillerus, så er den eneste mulighed at tage tyren ved hornene. Eller - oh my God - tage toget. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Der er godt nok meget støj på linjen her, og jeg undskylder endnu en gang hvad jeg har afstedkommet med mine überkække off topic onelinere, men altså: Når man er i stand til at køre over broen én gang, så har man jo allerede overvundet angsten. Så kan man gøre det igen og igen. Hvorfor smide håndkædet i ringen? Jeg undskylder for støjen på linien:) Back to topic.. Zenia skrev selv i starten at "Jeg har prøvet, flere gange, men der går så meget panik i mig, hjertet banker, hænder og ben ryster.. det hele bliver sort! Kan bare ikke have det. " Derfor vurderede jeg at vejen frem for hende ikke var at forsætte med at køre over broen i en tilstand af panikangst:) Det kan ikke være sundt, hverken for hende eller for os andre;) . Jeg siger jo ikke hun skal langtidssygemeldes og på psykofarmaka. Hun skal lære hvordan hun overbeviser sin egen hjerne om det går skide godt og det er en fantastisk udsigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 19, 2006 Der er godt nok meget støj på linjen her' date=' og jeg undskylder endnu en gang hvad jeg har afstedkommet med mine überkække off topic onelinere, [/quote']Støjen er flyttet til "Off-topic" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2006 Zenia: Jeg har sendt dig en PM. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2006 Kære Zenia, jeg havde det på samme måde - fik totalt kaustofobi over broer samt kabine lifte , høje stolelifte og ballongynger og lange tunneller For mit vedkommende gik det over da jeg begyndte at tænke lidt over hvad det kunne skyldes da det var totalt irrationelt speciel set i lyset af at jeg tidligere lavede ting der var 100 gange mere "farligt" f.eks. faldskærmsspring,rapelling og lign. For mit vedkommende fandt jeg via en psykolog ud af at mit problem var at jeg var meget stresset af helt andre årsager. Jeg kvittede smøgerne og tog det lidt mere roligt og så brugte jeg i situationen den der "dybe vejrtræk - holde i hånden og tag det bare stille og roligt - der sker ikke noget" metode som Nils nævnte, når jeg begyndte at blive bange :o . Nu er det helt væk :) - og jeg føler mig meget tryg på broen , hvor der jo er masser af plads , total overvågning og kameraer som holder øje og hvor man kan regne med at få hjælp med det samme hvis man går i stå. Hvis du ikke synes det er tid til rådgivning så prøv at køre over broen nogle gange hvor du faktisk slet ikke skal, f.eks. på en fridag, så vil du ikke stresse over at du er "nødt" til at køre over. På den tur forklar så din mand eller hvem der nu har din fortrolighed hvad du føler og prøv at affarlig-gøre de ting der gør du bliver bange. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Zenia 10 Anmeld indhold Besvaret November 20, 2006 Kære Zenia, jeg havde det på samme måde - fik totalt kaustofobi over broer samt kabine lifte , høje stolelifte og ballongynger og lange tunneller For mit vedkommende gik det over da jeg begyndte at tænke lidt over hvad det kunne skyldes da det var totalt irrationelt speciel set i lyset af at jeg tidligere lavede ting der var 100 gange mere "farligt" f.eks. faldskærmsspring,rapelling og lign. For mit vedkommende fandt jeg via en psykolog ud af at mit problem var at jeg var meget stresset af helt andre årsager. Jeg kvittede smøgerne og tog det lidt mere roligt og så brugte jeg i situationen den der "dybe vejrtræk - holde i hånden og tag det bare stille og roligt - der sker ikke noget" metode som Nils nævnte, når jeg begyndte at blive bange :o . Nu er det helt væk :) - og jeg føler mig meget tryg på broen , hvor der jo er masser af plads , total overvågning og kameraer som holder øje og hvor man kan regne med at få hjælp med det samme hvis man går i stå. Hvis du ikke synes det er tid til rådgivning så prøv at køre over broen nogle gange hvor du faktisk slet ikke skal, f.eks. på en fridag, så vil du ikke stresse over at du er "nødt" til at køre over. På den tur forklar så din mand eller hvem der nu har din fortrolighed hvad du føler og prøv at affarlig-gøre de ting der gør du bliver bange. Ja, jeg har det også sådan! Jeg har gjort tingene der var meget værre og mere farlige end "bare" at køre over broen. Jeg har aldrig været bange for noget. Men jeg er stresset. Det kan være at jeg skal stille og rolig køre over broen på en fridag, hvor jeg ikke skal nå noget. Jeg synes det lyder godt! :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites