Jump to content
Khil

SU-kort - Rabat til transport.

Recommended Posts

Hey, Hvordan er det med SU-kort som giver rabat til transport over broen? Jeg kan se at man giver 905 kr/måneden hvis man bor i danmark og studerer i skåne, men hvordan forholder det sig hvis man bor i skåne og læser i København?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Som Madsen siger, modtager man et lille blåt kort fra SU-styrelsen, som man fremviser, når man skal købe eller fornye sit månedskort. Prisen afhænger af hvor mange zoner du har brug for. Selv skal jeg af med 904 danske kr, da Handelshøjskolen desværre ligger uden for centrale KBH..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Svensk kort Du kan evt. gå ned og få et Svensk øresundskort. Du skal fremvise studiekort. SU-rabat i DK kan du kun få hvis du er SU-beretiget(som ikke er det samme som at få SU, dvs. man kan godt få SU-rabat selvom man ikke får SU). I tilfælde af at du vil have SU-rabat skal du have det blå kort tilsendt fra SU-styrelsen. Af en eller anden årsag koster det svenske kort en smule mere end det danske kort. Grunden er sikkert at de ikke bruger den rigtige vekselkurs.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Øresundskort fra Skånetrafiken er ikke personlige med foto - men kan altså udlånes og bruges af andre, hvorimod DSB's kort er personlige med foto. Så det er jo også værd at tage med i betragtningen. Får man studierabat, skal den person, man udlåner sit svenske Øresundskort til, dog også kunne fremvise studiekort.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det svenske almindelige øresundskort er ikke personligt men det svenske student øresundskort er det - det er ca. 6 måneder siden at de begyndte at putte et personligt billede i dem. Derfor ville jeg købe det i DK da det er billigere og desuden så er jeg ikke sikker på at de accepterer et dansk studiekort hos Skånetrafiken - der står jo ikke om du er heltidsstuderende som på de svenske men bare at du er indskrevet på et dansk universitet. Grunden til prisforskellen er jeg ikke helt sikker på men det kan nok ikke være vekselkursen alene da der er ca. 200 kroners forskel.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det svenske almindelige øresundskort er ikke personligt men det svenske student øresundskort er det - det er ca. 6 måneder siden at de begyndte at putte et personligt billede i dem. Derfor ville jeg købe det i DK da det er billigere og desuden så er jeg ikke sikker på at de accepterer et dansk studiekort hos Skånetrafiken - der står jo ikke om du er heltidsstuderende som på de svenske men bare at du er indskrevet på et dansk universitet. Grunden til prisforskellen er jeg ikke helt sikker på men det kan nok ikke være vekselkursen alene da der er ca. 200 kroners forskel.
Det er ikke 200 kroner dyrere, måske 40 kroner. Jeg har haft det i et par måneder. Jeg viste mit studiekort til DTU og det var nok.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

40 kr?? Jeg betaler lidt over 700 DKK for mit SU-kort Malmö-Kbh. fra DSB og min svenske kæreste betaler næsten 1100 SEK for det samme kort hos Skånetrafiken. Det giver vel en forskel på omkring 150 DKK. Det kan være at forskellen er mindre hvis man rejser længere?? :rolleye:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En svensk studerende kan da også købe et pendlerkort hos DSB, så hvis der kan spares 150 kr., hvorfor køber din svenske kæreste så ikke bare kortet hos DSB i stedet? Godt, at få gjort opmærksom på, at student Øresundskort ikke længere er upersonlige. Jeg har en formodning om, at det skyldes, at der tidligere er blevet fusket lovligt meget med kortene, hvor fattige studerende har solgt dem videre til arbejdende og ikke studerende pendlere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
40 kr?? Jeg betaler lidt over 700 DKK for mit SU-kort Malmö-Kbh. fra DSB og min svenske kæreste betaler næsten 1100 SEK for det samme kort hos Skånetrafiken. Det giver vel en forskel på omkring 150 DKK. Det kan være at forskellen er mindre hvis man rejser længere?? :rolleye:
Jeg har kort til Lyngby Så vidt jeg husker koster kortet fra DSB 1030 om måneden, mens det tilsvarende svenske koster 1070 om måneden

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Min polske veninde skal begynde at læse i KBH... Hvor kan hun købe SU månedskort? Kan hun købe det i Kastrup (DSB) eller dette købes kun på KBH hovedbanegaard? Har fået brev fra SU kontor hvor der står at hun vil pandle fra Malmö til KBH. Kan hun købe månedskort Kastrup-KBH selv om der står Malmö-KBH? Hun vil pendle i bilen sammen med en til Kastrup samt sparer nogle penge på månedskort.... Er der en link hvor man kan se priser på SU månedskort i forskellige zoner?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min polske veninde skal begynde at læse i KBH... Hvor kan hun købe SU månedskort? Kan hun købe det i Kastrup (DSB) eller dette købes kun på KBH hovedbanegaard? Har fået brev fra SU kontor hvor der står at hun vil pandle fra Malmö til KBH. Kan hun købe månedskort Kastrup-KBH selv om der står Malmö-KBH? Hun vil pendle i bilen sammen med en til Kastrup samt sparer nogle penge på månedskort.... Er der en link hvor man kan se priser på SU månedskort i forskellige zoner?
Det ville da være totalt tåbeligt at købe kort Malmö-KBH, når hun kun skal køre fra Kastrup - der er da en mindre bondegård til forskel i prisen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites