lorup 10 Anmeld indhold Skrevet November 16, 2006 Hej all, Jeg er ved at prøve at blive klog på problematikken omkring af vælge den rigtige el aftale. Jeg mente også at have det ret godt på plads indtil jeg modtog denne fra E-ON: Har jeg ret i af prisdifference mellem f.eks Flexpris og Rörligt er 116.42 øre/kWh eller 2650 % Jeg er godt klar over fordele og ulemper ved det forskellige abbonnement former, men hvad f..... er det jeg misser her Hjælp ønskes. Mvh. Slorup Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Som jeg læser det står der "Nord Pools spotpris plus et tillæg på 3,50 dk" frit oversat til dansk. Dvs at du betaler et spread til en variable markedspris, svarende til iøjeblikket 3,50 kr. Du skla lige tillægge spotprisen før du har din reele el-pris:) http://www.nordpoolspot.com/ som ser ud til at ligge omkring 42,71... + 3,50 = 46,21 det giver vel god mening? (bemærk jeg gætter, hvis du skulle være i tvivl:)) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Jeg gætter på, moerke gætter rigtigt. Men her må jeg altså igen ind og sælge mit yndlingsforetagende www.kundkraft.se , der sørger for, at man altid har Sveriges billigste elleverandør. Min rørlige pris er en krone billigere end EON, kan jeg se, men desuden betaler jeg ikke årsafgiften - det som EON kalder grundpris. Markedskræfterne er af forskellige grunde stort set sat ud af spillet på el-markedet, og "jætterne" kan sætte prisen som de vil. Det kan jeg ikke rigtig gøre noget ved, håber regeringen vil gøre noget ved det, men indtil da vil jeg bidrage med at betale så lidt som overhovedet muligt for strømmen. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Men her må jeg altså igen ind og sælge mit yndlingsforetagende www.kundkraft.se ' date= der sørger for, at man altid har Sveriges billigste elleverandør. Min rørlige pris er en krone billigere end EON, kan jeg se, men desuden betaler jeg ikke årsafgiften - det som EON kalder grundpris. Kundkraft ser bestemt interessant ud, men jeg tror alligevel ikke du slipper en hel krone billigere per kWh end hos eOn :-) Sammenligner vi middelprisen for rörligt pris-avtal for 2006 er den hos eOn: 49,78 øre/kWh og hos Kundkraft: 46,4 øre/kWh, så det ser ikke ud til det er her man skal hente mange penge tilbage. Derimod er der lidt sparet på årsafgiften, som man jo slipper for, mod til gengæld at man faktisk binder sig til at ha et rörligt avtal i 12 mdr frem. Regner jeg ud i mit eksempel, så har jeg en årsforbrug på ca 3200 kWh, så gir det 3200 kWh/år * 3,38 øre/kWh = 108 kr/år som de har forhandlet hjem til mig, plus de 300 i årsafgift så det gir sammenlagt 408 sparet på et år. Det er måske værd at ta med. Gratis penge er min favorit-slags penge! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 øre Det er jo ikke for at spare 400 kroner, men for at give markedet et budskab, og for at støtte EON eller Vattenfall så lidt som muligt, man skal bruge www.kundkraft.se Den årsafgift EON, Vattenfall & co tager, er jo money for nothing. Jætterne og staten opdeler elregningen i 22 forskellige elementer med skiftende uigennemskuelige betegnelser og regner med, at det vil skabe tilstrækkelig forvirring til, at forbrugerne bare betaler dels skatten og skatten på skatten, dels beskyttelsespengene til selskabet og nåja, de skal jo også af med lidt for strømmen. De regner rigtigt. Folk betaler overpris. Hvis alle betalte for meget for alting, så ville alting koste for meget. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
larscph 18 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 http://www.nordpoolspot.com/ Før i tiden havde de en fin graf så man kunne se prisudviklingen i år sammelignet med prisen det foregående år. Har de helt afskaffet den? Jeg syntes det er lidt svært at få et hurtig overblik på deres nye side... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
runel 0 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Før i tiden havde de en fin graf så man kunne se prisudviklingen i år sammelignet med prisen det foregående år. Har de helt afskaffet den? Jeg syntes det er lidt svært at få et hurtig overblik på deres nye side... http://www.nordpoolspot.com/reports/systemprice/ Vælg "include graph".. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Til almindelig inspiration Tryghed synes at være i høj kurs. Mange mennesker vil gerne betale en høj pris for at være sikre på at de betaler overpris. :) Kilde www.kundkraft.se Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 øre Det er jo ikke for at spare 400 kroner, men for at give markedet et budskab, og for at støtte EON eller Vattenfall så lidt som muligt, man skal bruge www.kundkraft.se Den årsafgift EON, Vattenfall & co tager, er jo money for nothing. Jætterne og staten opdeler elregningen i 22 forskellige elementer med skiftende uigennemskuelige betegnelser og regner med, at det vil skabe tilstrækkelig forvirring til, at forbrugerne bare betaler dels skatten og skatten på skatten, dels beskyttelsespengene til selskabet og nåja, de skal jo også af med lidt for strømmen. De regner rigtigt. Folk betaler overpris. Hvis alle betalte for meget for alting, så ville alting koste for meget. :) Der er ingen problemer forbundet med at skifte til Kundkraft - er lidt trætte af Eon og sparer da gerne lidt her Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Der er ingen problemer forbundet med at skifte til Kundkraft - er lidt trætte af Eon og sparer da gerne lidt her Enig - det var faktisk ganske smertefrit, og tog kun et par minutter efter jeg havde fundet det sidste brev fra E.ON frem, så jeg kunne klimpre mit anläggnings-id ind. Længe leve monopolbrud og De Frie Markedskræfter :th2: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Enig - det var faktisk ganske smertefrit' date=' og tog kun et par minutter efter jeg havde fundet det sidste brev fra E.ON frem, så jeg kunne klimpre mit anläggnings-id ind. Længe leve monopolbrud og De Frie Markedskræfter :th2:[/quote'] Særdeles interessant. Tror sgu jeg skifter og med rørlig pris Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Niels og Gio Hvad betaler i udover elprisen. Jeg kan se, hos Eon betaler jeg: Grundpris Eon Försäljning: 240 SEK/ år Abonnemang Eon Elnät: 588 SEK/ år Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Niels og Gio Hvad betaler i udover elprisen. Jeg kan se, hos Eon betaler jeg: Grundpris Eon Försäljning: 240 SEK/ år Abonnemang Eon Elnät: 588 SEK/ år Grundpris: 345,- sek/år Abbonnement kan jeg ikke se, da jeg ikke har fået min første rigtige faktura endnu. Men den er, desværre, lige på trapperne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
thn 0 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Niels og Gio Hvad betaler i udover elprisen. Jeg kan se, hos Eon betaler jeg: Grundpris Eon Försäljning: 240 SEK/ år Abonnemang Eon Elnät: 588 SEK/ år Næ hov.. Jeg har også kundkraft. Men jeg bliver da trukket 1260 i "Nätavgift" om året fra Eon. Betaler man strafafgift når man ikke er Eon kunde? (har lige kigget lidt på deres hjemmeside. Nu er jeg egentlig endnu mere forvirret. De har en prisliste for lejlighedstilslutning i malmø som ligger på 550.- pr år. Et andet sted på deres side er der noget om hvad man egentlig får for sin netafgift, og hvor de sammenligner med telefon og licens. Der står netafgiften til 1200.- ) Mvh Dennis Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Niels og Gio Hvad betaler i udover elprisen. Jeg kan se, hos Eon betaler jeg: Grundpris Eon Försäljning: 240 SEK/ år Abonnemang Eon Elnät: 588 SEK/ år Hvad de nu lige kalder det skifter løbende, men man betaler en fast afgift for at være tilsluttet til nettet. Desuden betaler man et antal øre for hver kilowatt man slider på ledningerne ved at modtage fra sin el-leverandør - hvem det så er. Og så moms. Hvis man har anden leverandør, så er der ikke mere på den regning end de tre elementer. (Muligvis en obskur årlig engangsafgift, som jeg ikke har noget navn på. Jeg mener det var noget i retning af betal dette beløb eller påskkärringer kvæler din kat. Småpenge, så jeg betalte bare). :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Næ hov.. Jeg har også kundkraft. Men jeg bliver da trukket 1260 i "Nätavgift" om året fra Eon. Betaler man strafafgift når man ikke er Eon kunde? (har lige kigget lidt på deres hjemmeside. Nu er jeg egentlig endnu mere forvirret. De har en prisliste for lejlighedstilslutning i malmø som ligger på 550.- pr år. Et andet sted på deres side er der noget om hvad man egentlig får for sin netafgift, og hvor de sammenligner med telefon og licens. Der står netafgiften til 1200.- ) Mvh Dennis Det er vel nätavgift for en villa så, de 1.200. De kan ikke straffe nogen uden at straffe alle, hvis det er en trøst. Netafgiften er bare, hvad man betaler for det høje privilegie at have en relativt tyk elektrisk ledning fremført til sin bolig. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret November 16, 2006 Niels og Gio Hvad betaler i udover elprisen. Jeg kan se, hos Eon betaler jeg: Grundpris Eon Försäljning: 240 SEK/ år Abonnemang Eon Elnät: 588 SEK/ år Grundpris Eon Försäljning: 276 SEK/år exkl moms pr 1. okt. 2006 :thumbdown De 588 SEK/år i abonnemang er også exkl moms. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mette 0 Anmeld indhold Besvaret November 24, 2006 Vattenfall er nu ikke at foragte. Jeg blev ringet op her til morgen og har fået en aftale på 45 øre pr. kwh. Aftalen løber i 3 år. Den kan dog ændres hvis prisen falder, og det koster kun ca. SEK 100. I vores tilfælde hvor forbruget om året er ca. 15.000 kwh gav det en besparelse på ca. 3500 SEK pr år (har p.t. E ON som tager 65,90kwh!!). Desuden skulle Vattenfall ikke have nogen årsafgift. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 24, 2006 Vattenfall er nu ikke at foragte. Jeg blev ringet op her til morgen og har fået en aftale på 45 øre pr. kwh. Aftalen løber i 3 år. Den kan dog ændres hvis prisen falder, og det koster kun ca. SEK 100. I vores tilfælde hvor forbruget om året er ca. 15.000 kwh gav det en besparelse på ca. 3500 SEK pr år (har p.t. E ON som tager 65,90kwh!!). Desuden skulle Vattenfall ikke have nogen årsafgift. Hvis du er tilfreds, så er alle tilfredse... :p MEN det, du tjener de mange penge på, er ikke at skifte til Vattenfall, men at skifte fra tillsvidarepris til en treårig fastprisaftale. I Eons prisliste kan du sikkert finde en aftale, der næsten matcher Vattenfalls, men også kun næsten, for Vattenfall er jo ude at kapre kunder. Vattenfall tilbyder, at man kan ændre aftalen mod at betale 100 kroner, men ændre til hvad? Ja, man kan ændre til de vilkår, Vattenfall nu har lyst til at tilbyde på et givet tidspunkt. Man kan sige, at det er ikke nogen stor risiko, selskabet løber med den klausul. I øvrigt er det positivt, at årsafgiften nu er på vej ud. Andre selskaber er nødt til at følge efter nu. Så en lille smule effekt har det haft, at nogle få el-kunder har udfordret markedet. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret November 24, 2006 Det værste er jo, at man stadig skal betale den ublu pris af 588,- SEK om året for at få leveret strømmen på Eon's net Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret November 24, 2006 Det værste er jo' date=' at man stadig skal betale den ublu pris af 588,- SEK om året for at få leveret strømmen på Eon's net [/quote'] Nogle ser anderledes på det. De ser det som en mulighed for at støtte to "el-jätter" på en gang og på den måde hjælpe dem med at dominere markedet. Som partner til både Vattenfall og Eon er man med til at skræve over 80 procent af markedet og holde alt småkravlet ude. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Kundkraft Nu er der snart en måned til jeg kommer på Kundkraft :th2: Jeg er kommet lidt i tvivl om, jeg skal gøre noget med hensyn til Eon eller, at det foregår helt automatisk? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bagheera 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Man betaler afgift til Eon's Net fordi de er dem som ejer kablerne og transformerne her i Skåne (og en del af Syd-Sverige). Det kan man ikke undgå. De skal jo vedligeholdes og udbygges. Så betaler man for den strøm man bruger til den El-forhandler som man vælger. Og det er den sidste pris som man kan finde mere eller mindre billigt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Nu er der snart en måned til jeg kommer på Kundkraft :th2: Jeg er kommet lidt i tvivl om' date=' jeg skal gøre noget med hensyn til Eon eller, at det foregår helt automatisk?[/quote'] Mine egne minder er lidt blege efterhånden, men Kundkraft sørger for skiftet mellem leverandørerne. Laver en ny aftale og opsiger den gamle uden at man skal gøre noget, når man først har givet dem sine oplysninger. Så jeg VIL TRO, du ikke skal gøre noget. Kan du ikke se din status hos Eoff? :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret January 31, 2007 Du skal intet gøre i den forbindelse. Du får nu bare 2 fakturaer. 1. fra Eon på "leje af net" men intet forbrug 2. fra Kundkraft på forbruget men intet for nettet da Eon ejer dette. Du betaler det samme for Nettet men sparer på den rå kilowatt pris. Det er stort set det samme i DK Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites