Jump to content
Guest Supermule

Nu skal jeg af med noget GALDE!!!! (hold til højre på motorvejen)

Recommended Posts

Guest Supermule

Her er lidt facts: Facts and figures A mere 4 seconds is the amount of time it takes for a Formula One car to go from 300km/h to a complete halt. At 200 km/h, a Formula One contender requires just 2.9 seconds to stop completely, a process that will have been accomplished over 65 meters. At 100km/h, these values are just as mind-blowing: 1.4 seconds and 17 meters! Under these heavy braking periods, a driver is subjected to a horizontal deceleration of close to 5,2G.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Her er lidt facts: Facts and figures A mere 4 seconds is the amount of time it takes for a Formula One car to go from 300km/h to a complete halt. At 200 km/h, a Formula One contender requires just 2.9 seconds to stop completely, a process that will have been accomplished over 65 meters. At 100km/h, these values are just as mind-blowing: 1.4 seconds and 17 meters! Under these heavy braking periods, a driver is subjected to a horizontal deceleration of close to 5,2G.
Af det jeg kan læse ud fra teksten, er det 65 m. fra 200-0...? 100-0 på 17 m... fuck it - sygt nok :rolleyes:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Med F1-citatet illustrerer du selv, at du tog fejl, Supermule. Hurtigere biler giver ikke hurtigere trafikafvikling, men tværtimod større risiko for stop og køer. Bilen, der kører 100 kilometer i timen, bruger 17 meter til at bremse. Bilen der kører 200 kilometer i timen bruger 65 meter, altså fire gange så lang distance på at bremse. Det betyder, at afstanden mellem biler, der kører frem med 200 kilometer i timen skal være fire gange så lang, som for biler der kører 100 kilometer i timen for at opnå samme sikkerhedsniveau. (Hvis vi lige ser bort fra reaktionstiden) Bilerne på 200 km/t-vejen kommer dobbelt så hurtigt frem, men der er kun plads til det kvarte antal. Dermed er 200 km/t-vejen halvt så effektiv som 100 km/t-vejen. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
hvorefter jeg klampede speederen i bund og slap alle 330 heste løs' date=' hvorefter han ikke nåede at reagere inden jeg var sluppet forbi.[/quote'] 330 Hk hvad køre du i?????? Mig også ha' Jeg har sagt til mig selv at jeg ikke ville overhæle folk inden om fordi at det er for farligt.................Men..................jeg er blevet mere og mere utålmodig jeg kan ikke have folk der ikke holder til højre på motorvejen. Jeg kan blive fuldstændig ånsvag gal I mit hovede nogle gange. Så nu får de: det lange lys, jeg blinker til venstre, køre tæt på dem. Hvis dette ikke virker så er det 3 gear og inden om........... men hvis vi alle sammen bare kan blive enige om at vi prøver at holde til højre så vidt muligt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ja du har ret..... Men pointen er at vi IKKE skal bremse...... Din tese holder kun såfremt alle på vejen skal bremse op for at få lov til at køre videre..... En effektiv vej, er den vej hvor trafikken afvikles hurtigst muligt og med størst gennemsnitshastighed..... Det er udsving i farten der skaber køerne og ikke den maksimale hastighed..... Havde alle fartpilot, så var mange problemer løst...

Med F1-citatet illustrerer du selv, at du tog fejl, Supermule. Hurtigere biler giver ikke hurtigere trafikafvikling, men tværtimod større risiko for stop og køer. Bilen, der kører 100 kilometer i timen, bruger 17 meter til at bremse. Bilen der kører 200 kilometer i timen bruger 65 meter, altså fire gange så lang distance på at bremse. Det betyder, at afstanden mellem biler, der kører frem med 200 kilometer i timen skal være fire gange så lang, som for biler der kører 100 kilometer i timen for at opnå samme sikkerhedsniveau. (Hvis vi lige ser bort fra reaktionstiden) Bilerne på 200 km/t-vejen kommer dobbelt så hurtigt frem, men der er kun plads til det kvarte antal. Dermed er 200 km/t-vejen halvt så effektiv som 100 km/t-vejen. :)

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Hvem skal så være dommer for hvor hurtigt man skal køre? Dem som bevidst altid køre så meget hurtigere end dem som overholder færdselsloven og som mener at DE ejer motorvejen - og derfor er så meget bedere til at køre bil?

Ja du har ret..... Men pointen er at vi IKKE skal bremse...... Din tese holder kun såfremt alle på vejen skal bremse op for at få lov til at køre videre..... En effektiv vej, er den vej hvor trafikken afvikles hurtigst muligt og med størst gennemsnitshastighed..... Det er udsving i farten der skaber køerne og ikke den maksimale hastighed..... Havde alle fartpilot, så var mange problemer løst...

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Hvem skal så være dommer for hvor hurtigt man skal køre? Dem som bevidst altid køre så meget hurtigere end dem som overholder færdselsloven og som mener at DE ejer motorvejen - og derfor er så meget bedere til at køre bil?
Det drejer sig ikke om hastighed, men om, at man skal se at få flyttet vogntøjet til HØJRE, så snart man har færdiggjort sin overhaling og ikke blive liggende derude i venstre vognbane, fordi man skal mod Rødby, når motorvejen splittes op 30 km fremme!

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Pointen er netop i dette indlæg er netop at belyse det faktum at folk der IKKE kan holde til højre på motorvejen, i lige så høj grad overtræder loven, som ham der kører for stærkt..... Så tanken om at dem der overholder færdselsloven, er IKKE dem der er problemet her..... For de holder til højre og dermed er venstre spor frit for dem der måtte ha' trang til overhaling.... Og hvorfor kommer du med de teser om ejerskab og bedre bilist??? Det er der ikke tale om her..... Hvorfor blande de ting ind i sagen??? Men man kan jo så diskutere hvem der er mest opmærksom på sine omgivelser??? Ham der sover med 90 km/t i venstre spor eller ham der kommer blæsende med over 200???? Jeg ved det godt, men vil du indrømme det???

Hvem skal så være dommer for hvor hurtigt man skal køre? Dem som bevidst altid køre så meget hurtigere end dem som overholder færdselsloven og som mener at DE ejer motorvejen - og derfor er så meget bedere til at køre bil?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Men man kan jo så diskutere hvem der er mest opmærksom på sine omgivelser??? Ham der sover med 90 km/t i venstre spor eller ham der kommer blæsende med over 200???? Jeg ved det godt' date=' men vil du indrømme det???[/quote'] Hvornår pokker kører I - I må da køre på et tidspunkt, hvor alle 90 km/t billisterne er på vejen - jeg møder dem aldrig.... Og det kan da godt være, at ham der kommer blæsende med 200 km/t mener, at han har overblik og styr på sagerne, men du siger jo selv, at folk trækker ud, uden at bruge bakspejlet, og så forekommer det mig noget hazarderet at komme bragende med dén fart. Så kan du da være nok så opmærksom - hvis en bil trækker ud foran dig, uden at kigge, og du så pga. farten ikke kan nå at stoppe, gør det så nogen forskel, at du har "haft overblik"?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

En del af hele hemmeligheden er summen af faktorer..... Lad os tage et eksempel.... Et mennesker reagerer ved en sum af faktorer.... Nogle faktorer vejer tungere end andre. Blinker du til venstre, så reagerer man med det samme.... Kører manden helt alene inde i højre spor og der ingen anden trafik er, skal der flere faktorer til før man bremser..... Slingrer han??....Trækker han til venstre lige så langsomt osv...... Når du har overblikket og bruger meget tid på vejen, så kan du regne med flere faktorer end en uerfaren bilist. Kører du stærkt, er du opmærksom på det mindste og er klar til at reagere.... Når jeg kører stærkt, så siger jeg næsten ingenting, kigger næsten ikke i min egen vognbane andet end ud af øjenkrogen. Jeg er ULTRA opmærksom på små bevægelser bilerne imellem inde i højre spor.... Og ja, jeg har kørt 2844 km med et snit over 140 km/t uden skader og utrygge passagerer...... :lol:

Hvornår pokker kører I - I må da køre på et tidspunkt, hvor alle 90 km/t billisterne er på vejen - jeg møder dem aldrig.... Og det kan da godt være, at ham der kommer blæsende med 200 km/t mener, at han har overblik og styr på sagerne, men du siger jo selv, at folk trækker ud, uden at bruge bakspejlet, og så forekommer det mig noget hazarderet at komme bragende med dén fart. Så kan du da være nok så opmærksom - hvis en bil trækker ud foran dig, uden at kigge, og du så pga. farten ikke kan nå at stoppe, gør det så nogen forskel, at du har "haft overblik"?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Og ja, jeg har kørt 2844 km med et snit over 140 km/t uden skader og utrygge passagerer...... :lol:
Hold da kæft. Den må arbejde for føden, den nye vogn... :th2: Hvad svarer det til i kilometer pr. liter, hvis man må være så fræk? :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Det var i sommers i ML'eren.... Tur/retur til Chamonix.... Og det kostede 12000 i benz..... Men den slog ikke én prut forkert med 3 voksne og 2 børn, samt masser af bagage....... Den åd bare motorvej som om det bare var lidt morgengymnastik..... :)

Hold da kæft. Den må arbejde for føden, den nye vogn... :th2: Hvad svarer det til i kilometer pr. liter, hvis man må være så fræk? :scared:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg forstår udemærket pointen med at man skal holde til højre - når det er muligt - og ikke før - og slet ikke fordi der kommer en idiot bagfra. Nu er det ikke alle som kun køre 90 km/h - dem har jeg i øvrigt ikke selv oplevet - men jeg har oplevet idioter som bare trækker ud selvom højre spor er tomt og der ingen årsag var for at trække ud, de køre normalt det man må - altså 110 km/h Jeg har personligt ikke noget imod at der bliver kørt for stærkt på broen og i tunellen, men det jeg har noget imod er at der er nogle tåber imellem 'fart tosserne', som ikke kan eller vil forstå, at respektere dem som gerne vil køre efter færdselsloven. Der er forskel på hvordan man køre for stærkt.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Fart på Kære Supermule! Hvad er det dog, der haster så meget? Det må da være til at få mavesår af det tempo. Jeg vil slet ikke ind i dømme om, hvem der er idiot, fjols, båtnakke el. Men jeg ønsker for dig, at du ALDRIG kommer ud for en trafikulykke på broen, i tunnelen eller andre steder, for det kunne jo være, at det i givet fald ville gå ud over fuldstændig sagesløse medmennesker.

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Trafikkens venstreorienterede En interessant artikel fra www.berlingske.dk om trafikkens venstreorienterede! Svært at holde afstand på motorvejen, fordi sinkerne hober sig op i overhalingsbanen. Der er langt mellem bilister, der holder de anbefalede to sekunders afstand til forankørende. Det dokumenterede Bilens observationer af en tilfældig motorvej for nylig. Men vores artikler om, at politiet kunne uddele klip til afstandsrøvere i hobetal, har fået læsere til at fare i tasterne. De peger alle med én finger på, at trængslen på motorvejen især skyldes, at medtrafikanterne er alt for dårlige til at holde til højre: Erling Jensen fra Randers mener, vi kunne lære noget af tyskerne: »På Autobahn møder man ofte skilte med teksten »Rechts fahren«, og jeg ved, der gives store bøder, hvis man ikke trækker til højre efter en overhaling. Herhjemme er der ikke stor vilje til at trække til højre. Det konstaterede jeg en fredag eftermiddag på motorvejen fra Randers til Odense. I venstre spor var trafikken tæt og hastigheden til tider nede på 60 km/t, selv om der var masser af plads i højre spor. Men jeg oplevede også bilisters manglende forståelse til at give plads, når »nye« biler skal ind på motorvejen.« Niels Erik Garde Kongshaug fra København ser også et forbillede i den tyske trafik - selv om han oplever den helt anderledes: »Jeg har set en løsning på problemet med venstrekørende blive praktiseret i Tyskland. Man kører i højre vognbane og passerer biler i venstre, men uden overhalingens karakteristika - den U-formede kørsel. Man bliver ganske enkelt i egen vognbane og lader den spærrende bilist køre, som han/hun vil i sin bane. Den bedste løsning har amerikanerne. De tillader overhalinger inden om. Det forøger kapaciteten på vejene ganske betydeligt.« Poul Kyed fra Værløse kan også anbefale den amerikanske løsning: »Årsagen til de alt for korte afstande herhjemme er ofte, at en enkelt bilist ligger i ydersporet med lavere hastighed end tilladt. Bag denne enkelte bilist følger en række biler, der kører for tæt, fordi man ikke har lyst til at bruge lys og lygter for at vække den forankørende og gøre opmærksom på, at vedkommende gerne må skifte vognbane. I stedet kører man i stille protest tæt på den forankørende for at gøre opmærksom på, at man gerne vil forbi. Når han/hun endelig trækker til højre, accelererer de bagvedliggende op, og afstanden mellem bilerne øges igen til det sikkerhedsmæssigt forsvarlige. Set med mine øjne har amerikanerne en fornuftig løsning på problemet. Her er ikke noget der hedder inder- og yderbane. Alle kørebaner kan bruges på lige vilkår.« K. Simonsen fra Hjortshøj maner også til højrekørsel - og peger på, at en kvinde, vi interviewede om for-tæt-kørsel, ikke selv har opført sig hensigtsmæssigt: »Hun følte sig presset af en kassevogn på motorvejen og satte farten lidt ned for at signalere, at han var for tæt på, hvorpå kassevognen overhalede inden om! Han brugte altså pladsen (inderbanen), hvor damen burde have befundet sig, til at overhale, og deraf kan hun lære, at vi har højrekørsel her i landet!« Mikael Denvad fra Frederiksberg har også studset over kvindens fortælling: »Hun fortæller, at hun havde en kassevogn lige i hælene, og da hun bremsede lidt for at signalere dette, blev hun overhalet inden om. Jeg antager, at hun har været placeret i venstre spor på en to-sporet strækning eller i midtersporet på en tre-sporet. Bilister placerer sig ofte i midtersporet, mens det inderste spor er tomt. Hvis de samtidig kører langsommere end den øvrige trafik, tvinges de andre bilister til at overhale ved at køre fra inderste spor, henover midtersporet, overhale i yderste venstre spor og dernæst hele vejen tilbage til inderste spor. Giver man disse bilister et blink med det lange lys for at få dem til at rykke til højre, får man en hovedrysten eller en finger, når man alligevel tvinges til at overhale i yderste spor.« Arnold M. Hansen fra Solbjerg taler også for en kampagne for højrekørsel: »Kører man med den anbefalede afstand mellem bilerne på motor-, lande- og større indfaldsveje, ligger der tit en eller flere biler i venstre vognbane og forhindrer en overhaling, selv om farten og forholdene tillader det. Kører man så tættere på den forankørende, vil denne ret hurtigt trække ind, og man kan komme forbi.« Endelig taler Tim Zink for flere bøder til afstandsrøverne: »Problemet er, at når man holder afstand, presser andre sig ind foran en. Jeg synes det vil være fint, hvis politiet udskrev flere bøder.«

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

...efter en 4-dages tur til Rheingau - der inkluderer de 2 x 900 km fra Odense, synes jeg også HELT KLART, at der mangler nogle "rechts fahren" skilte på den danske motorvej. Det gik fint, og helt smertefrit gennem tyskland - turen gennem Sønderjylland var også problemfri - men henover Fyn !!! for s...... 60 - tres !!! - km i yderbanen! Og det er ikke en gang løgn! Suk. HVORFOR kan vi ikke bare allesammen prøve at være lidt flinke når vi nu skal ud at køre?

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

For at tage fat i tråden fra dens oprindelige mening, så er det da fuldstændigt ligegyldigt om folk kører 90 km/t, 110 km/t eller 150 km/t.. Hvis der kommer en bag ved, der kører hurtigere end en selv, så er det bare ind til højre! Hvilket man skal gøre (iflg. loven) under alle omstændigheder... Om man selv kører 150 km/t og ham bagved kører 300 km/t er da sagen uvedkommende.. At det så ofte er langsomme (et stykke under hastighedsgrænsen)trafikanter der ligger i ydersporet, siger jo bare noget om deres kørefærdigheder og rutine i at køre på motorvej.. Forresten bør det lige nævnes at jeg aldrig selv kører meget over det tilladte, pga min bil er bedst til afslappet kørsel på trods af dens store V6-motor.. Meeen nu vi er ved "galden" så er jeg smadder-træt af folk med "Børn-i-bilen"-skilte i bagruden!!!! Hvad regner I/de med?? At jeg passer extra-meget på Jer/dem, pga sådan et skilt?? Ha ha ha!! Og de er oftest de samme mennesker, der liiige tapper et par gange på bremsen, for at vise, at "nu-varer-det-ikke-længe-før-jeg-bremser-så-vær-lige-opmærksom-ikk?". Idioter! SÅ! kom jeg også af med lidt.. Hav en god dag og sikker overfart, alle sammen..

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites
Meeen nu vi er ved "galden" så er jeg smadder-træt af folk med "Børn-i-bilen"-skilte i bagruden!!!! Hvad regner I/de med?? At jeg passer extra-meget på Jer/dem, pga sådan et skilt?? Ha ha ha!! Og de er oftest de samme mennesker, der liiige tapper et par gange på bremsen, for at vise, at "nu-varer-det-ikke-længe-før-jeg-bremser-så-vær-lige-opmærksom-ikk?". Idioter! SÅ! kom jeg også af med lidt.. Hav en god dag og sikker overfart, alle sammen..
Skiltet virker, kan jeg læse. Du lægger mærke til det, og det taler til din dårlige samvittighed, når/hvis du kører med hovedet under armen. Kør efter forholdene - og er der andre trafikanter omkring dig, så tag hensyn til dem, præcis som de bør tage hensyn til dig. De dér anarkistiske tilstande på vejene er rod til meget skidt, når folk lige mener de har mere ret til at bruge asfalten end andre. Jeg véd ovenstående kan lyde lidt helligt. Men at kalde folk "idioter", fordi de med et klistermærke gør opmærksom på at de kører med børn i bilen, tja...siger nok mere om dig end dem. Trafikkultur er tilpasning og overblik - hvadenten din far ejer vejen eller ej :rolleye:

Del dette indlæg


Link til indlæg
Del på andre sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gæst
Svar på dette emne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Tilføj...