Jump to content
Pippi

bopæl sverige - læge i danmark?

Recommended Posts

Guest ThomasO

Pippi læs den allerførste i denne debat. Der står alt hvad du skal vide. Kort fortalt - JA det kan du godt. Som Nordisk statsborger har du faktisk frit sygehus valg i hele norden. Du skal bare bruge dit EØS bevis der udstedes af fraflytterkommunen, med et landekodenummer der erstatter personnummeret. Der står en kort og fyldestgørende vejledning bagpå. Du må IKKE bruge dit danske personnummer når du bor herovre, så går der mega kage i afregningen med det offentlige. Ydermere har du så frit lægevalg, og kan booke tid hos den nærmeste læge det behager dig. Du er ikke længere tilknyttet en fast "familielæge". Der er nyt på vej, med en smidigere løsning. Men indtil videre gælder det i den første tråd. http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4269

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Pippi læs den allerførste i denne debat. Der står alt hvad du skal vide. Kort fortalt - JA det kan du godt. Som Nordisk statsborger har du faktisk frit sygehus valg i hele norden. Du skal bare bruge dit EØS bevis der udstedes af fraflytterkommunen, med et landekodenummer der erstatter personnummeret. Der står en kort og fyldestgørende vejledning bagpå. Du må IKKE bruge dit danske personnummer når du bor herovre, så går der mega kage i afregningen med det offentlige. Ydermere har du så frit lægevalg, og kan booke tid hos den nærmeste læge det behager dig. Du er ikke længere tilknyttet en fast "familielæge". Der er nyt på vej, med en smidigere løsning. Men indtil videre gælder det i den første tråd. http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=4269
Hmm!!! Den allerførste hvad?;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

hmmm.... gjorde det samme, brugte min gamle læge (eller mit gl. brandoms læge hus). Han sagde det kun er ved akut sygdom man må bruge dansk system. Men mener ikke det er korrekt. Vi betaler jo skat i dk så må vi vel også gå til læge her. Har fået det der pap-bevis fra min fraflytter kommune :) -claus-

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
hmmm.... gjorde det samme, brugte min gamle læge (eller mit gl. brandoms læge hus). Han sagde det kun er ved akut sygdom man må bruge dansk system. Men mener ikke det er korrekt. Vi betaler jo skat i dk så må vi vel også gå til læge her. Har fået det der pap-bevis fra min fraflytter kommune :) -claus-
Det er i hvert fald ikke korrekt - jeg har efter flytning til Sverige kun været til læge, tandlæge, øjenlæge osv. i ikke-akutte tilfælde, og der har aldrig været problemer. Lægen tager fejl !!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Tricket er at bede ham gennemlæse teksten på bagsiden af dit papkort... Der står det hele meget tydeligt. Det har jeg været nødt til et par gange. Han skal så indberette på din nationalitetskode og ikke dit danske cpr-nummer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hm... kontaktede en øjenlæge igår, da jeg skal til DK i min ferie og ville have checket mit venstre øje, da jeg har lidt problemer med mit nattesyn, når nu jeg var i landet :) vedkommende sagde at jeg ikke kunne blive undersøgt i DK medmindre det var akut... men det kan jeg så forstå på denne tråd, at det er ukorrekt...? Må jeg prøve at forklare vedkommende imorgen... held og lykke til mig :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Men når man går på efterløn, modtager man ikke længere det gule sygesikringskort fra DK, og så må man ikke bruge den danske læge længere. Det er noget andet med tandlæge, ingen problemer her, men man får naturligvis ikke tilskud fra sygesikringen. Jeg savner min danske læge meget og kunne godt tænke mig at høre, om I kan anbefale en god læge i nærheden af Malmö

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Som så mange gange før... Du har ret til dansk sygesikring i korte træk hvis du: 1) Betaler ATP i danmark af din løn 2) Har et gult papir sygesikringskort Dette var den meget korte version :-)
må ens kone som har fået opholdstilladelse i sverige gerne behandles i danmark?:rolleyes:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites