Jump to content
Pippi

bostadsrät - billigere når man betaler cash?

Recommended Posts

Jeg er lidt i tvivl. En bostadsrät i Sverige kan sammenlignes med det vi kender som andelsbolig i Danmark (hvis jeg har forstået det rigtigt). 1) Når en bostadsrät f.eks. koster 800.000 Sek. og huslejen er 4.000 sek. og man har de 800.000 cash - bliver huslejen eller skat så mindre? Eller sparer man kun lånet i banken? 2) Hvis man køber et rækkehus/bostadsrät må man så gøre med haven som man vil? Hvis jeg f.eks. vil bygge et katte-voliere? Eller er det mon individuelt fra forening til forening?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

De 4000 slipper du ikke for. Det er "fællesudgifter" om du vil. Der findes regler for ombygninger af borätter, så der skal man altid sikre sig at det man ønsker at ændre er i overensstemmelse med foreningens vedtægter. Ved ikke hvad du med spørgsmålet om skatten bliver mindre ?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man køber et rækkehus/bostadsrät må man så gøre med haven som man vil? Hvis jeg f.eks. vil bygge et katte-voliere? Eller er det mon individuelt fra forening til forening?
I min forening er det ret frit hvad man vil gøre med haven. En gåtur rundt i kvarteret viser både ekstremt velholdte haver, absolut ikke velholdte haver, kattevolierer, springvand, fliser alle vegne, græs alle vegne.... Så længe det er velholdt tror jeg ikke, at nogen klager, men større ting såsom kattevoliere eller udestue ville jeg nok lige sørge for at vende med foreningen.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok - så man betaler ligesom andelsprisen og så har man en fast husleje pr. måned. Betaler man andet - betaler man ikke skat for grunden/ejendommen eller er det med i udgifterne til foreningen. Det er vel foreningen der ejer grunden og betaler derfor?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Ok - så man betaler ligesom andelsprisen og så har man en fast husleje pr. måned. Betaler man andet - betaler man ikke skat for grunden/ejendommen eller er det med i udgifterne til foreningen. Det er vel foreningen der ejer grunden og betaler derfor?
Hvis du køber en bostadsret er dine eneste udgifter * afdrag på din gæld, * renter på gælden samt * udgiften til foreningen. Oftest dækker udgiften til foreningen endog f.eks vand og varme, parkering, kabel-tv o.lign. Men det afviger fra forening til forening så det er du nødt til selv at undersøge.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis du køber en bostadsret er dine eneste udgifter * afdrag på din gæld, * renter på gælden samt * udgiften til foreningen. Oftest dækker udgiften til foreningen endog f.eks vand og varme, parkering, kabel-tv o.lign. Men det afviger fra forening til forening så det er du nødt til selv at undersøge.
NY BRUGER AF ØRESUNDSDEBATTEN: :new:Køb af Bostadsret - Betaling af md. Afgift kan blive dyrt for en stor lejlighed: Jeg finder ovenstående beskrivelse ganske klar og tydelig på hvad man skal betale for en bostadsretlejlighed - hvilket gør, at det muligvis bliver mere interesant, at nøjes med en leje lejlighed hvor huslejen kan være af samme størrelse som afgiften til en bostadsretlejlighed og så har man ikke bøvlet hvis der er noget som går istykker - man ringer bare til udlejeren. Leje lejlighed: Nuvel, man kan ikke sælge en leje lejlighed - men man kan lettere komme ud af sit engagement. Findes der nogle bostadslejligheder som er billig i md. afgift: Jeg har været på udkig efter en bostadslejlighed i Malmö Gamla Staden - men undre mig over, at der næsten ikke findes nogle lejligheder på 3-4 værelser hvor afgiften er under 5.000,- SKR selv om, at man betaler 2-4 mil. for bostadsretten. Findes der bostadslejligheder hvor afgiften er mindre ? - er det nogle bostadslejligheder som ikke bliver annonceret - men kun ligger i mæglerens kartotek - eller skal man som nogle steder i Danmark hos andelsboligforeninger været skrevet op - for, at kunne komme i betragtning til en lejlighed som er billig i månedlig afgift. Og så lige for god ordens skyld - dette er et utroligt godt forum - man kan finde mange oplysninger selv - og forhåbentligt få hjælp af de forskellige brugere af debatten. :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
NY BRUGER AF ØRESUNDSDEBATTEN: :new:Køb af Bostadsret - Betaling af md. Afgift kan blive dyrt for en stor lejlighed: Jeg finder ovenstående beskrivelse ganske klar og tydelig på hvad man skal betale for en bostadsretlejlighed - hvilket gør, at det muligvis bliver mere interesant, at nøjes med en leje lejlighed hvor huslejen kan være af samme størrelse som afgiften til en bostadsretlejlighed og så har man ikke bøvlet hvis der er noget som går istykker - man ringer bare til udlejeren. Leje lejlighed: Nuvel, man kan ikke sælge en leje lejlighed - men man kan lettere komme ud af sit engagement. Findes der nogle bostadslejligheder som er billig i md. afgift: Jeg har været på udkig efter en bostadslejlighed i Malmö Gamla Staden - men undre mig over, at der næsten ikke findes nogle lejligheder på 3-4 værelser hvor afgiften er under 5.000,- SKR selv om, at man betaler 2-4 mil. for bostadsretten. Findes der bostadslejligheder hvor afgiften er mindre ? - er det nogle bostadslejligheder som ikke bliver annonceret - men kun ligger i mæglerens kartotek - eller skal man som nogle steder i Danmark hos andelsboligforeninger været skrevet op - for, at kunne komme i betragtning til en lejlighed som er billig i månedlig afgift. Og så lige for god ordens skyld - dette er et utroligt godt forum - man kan finde mange oplysninger selv - og forhåbentligt få hjælp af de forskellige brugere af debatten. :th2:
Nu er fordelen ved en bostadsret jo netop at du også her kan ringe til foreningen, hvis et eller andet er gået i stykker. Har feks en der kommer og ordner vores udluftning i morgen.. og det er foreningen der betaler det. Syntes et eller andet sted at det kombinere fordelen ved at leje og ved at eje meget godt. Specielt hvis man som jeg ikke er specielt håndværks kyndig:flov: Til ulemperne hører jo så at du altid skal vende dine ombygnings planer med foreningen, og at nogen foreninger har strammere regler end andre.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Good luck med att hitta en bostadsrätt på Väster (Gamla staden). De som är dyra kanske hamnar hos en mäklare, de andra går via kontakter. Väster och Kungsgatan/Rörsjöstaden är väl Malmös dyraste områden när det gäller lägenheter. Det enda stället jag vet att man kan skriva upp sig är att bli medlem i HSB, men jag tror att du ska varit medlem där i 10 år innan du kan få nåt attraktivt. Det är en sorts sparande, där man sätter in pengar i föreningen. Lite underligt, tror inte det finns i Danmark.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Mange tak til Mohlin & Alexzuz. Jeg vil fortsætte min søgen på information om Bostadsretslejligheder og Lejelejligheder hos div. bostadsforeninger eller disses fælles organisationer. Jeg er efterfølgende blevet opmærksom på linken www.boserviceSyd.se som dækker det område som interesere mig. Mvh. AKK

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites