anton 0 Anmeld indhold Skrevet October 12, 2006 Her i SkatØresund får vi hver dag en masse henvendelser, som slet ikke skal behandles i SkatØresund. Det er typisk mennesker, der vil have ændret deres skattekort, fordi de skal flytte til Sverige lige om lidt, eller også er det mennesker, der er flyttet til Sverige. Når man flytter til Sverige, er det jo en flytning til udlandet. Derfor skal udlandsbeskatningen i det skattecenter, som man flytter fra, tage stilling til den skattemæssige situation i fraflytningsåret. Dvs. hvis man flytter fra Holmegaard kommune, skal man henvende sig i udlandsbeskatningen i Skattecenter Næstved for at få ændret skattekortet for indeværende (og måske næste) år. Flytter man fra Dianalund kommune, skal man henvende sig i Skattecenter Korsørs udlandsbeskatning for at få ændret skattekort. Udlandsbeskatningen i det enkelte skattecenter skal så tage stilling til, om man efterfølgende skal høre under SkatØresund eller ej. Og der kan sagtens være forhold der gør, at man ikke skal have noget med SkatØresund at gøre, men størstedelen af de mennesker, der bor i Sverige og arbejder i Danmark, hører under SkatØresund. Udlandsbeskatningen i det enkelte skattecenter kan ikke ændre noget som helst, før man er registreret i Sverige og endeligt afmeldt det danske folkeregister. Så hvis man flytter om tre uger, kan der altså ikke ske noget skattemæssigt før man er registreret i Sverige og helt afmeldt i Danmark. Når man så har fået sit skattekort ændret for det år, hvor man flytter, sover man så sødt, så sødt hjemme i sin svenske seng. Lige indtil man i et øjebliks klarsyn drømmer, at skattekortet nu er helt forkert. Og NU kontakter man så SkatØresund - vel at mærke, hvis man har fået at vide, at man er overført til SkatØresund. Det er erfaringsmæssigt også en god idé at få noget på skrift, der bekræfter, at man nu er overført til SkatØresund. Vi ser af og til, at der er folk, der har fået at vide, at de er overført til SkatØresund, men det er ikke sket, og så sender vi vedkommende retur til det relevante skattecenter, hvis vi da ikke kan ringe til den, der skulle have overført skatteyderen til SkatØresund. Lad mig citere New Kids On The Block ved at sige, at sådan her skal det foregå Step by Step: 1) Kontakt folkeregistret i den kommune, du flytter fra - du skal have internordiske flyttepapirer med til Sverige 2) Kontakt Folkbokföringen i Sverige, så du kan blive registreret i Sverige - de skal have dine internordiske flyttepapirer 3) Når du har fået dit svenske personnummer og er afmeldt i det danske folkeregister (Folkbokföringen i Sverige sender meddelelse til det danske folkeregister), kontakter du udlandsbeskatningen i det skattecenter, som du er flyttet fra for at få ændret dit skattekort. Dette skattecenter skal så eventuelt overføre din sag til SkatØresund 4) Alle ændringer af skattekort skal herefter laves af SkatØresund - ingen andre kan Hvis du skulle få lyst til at ringe til SKAT på tlf. 7222 1818 og komme med det postulat, at du er flyttet til Sverige, og at du gerne vil have ændret dit skattekort, vil du højst sandsynligt blive stillet om til SkatØresund. Dette er IKKE korrekt, med mindre du positivt ved, at du er overført til SkatØresund. Herunder er der linket til SKATs landkort, så hvis man ved hvor man har boet, kan man også se det skattecenter, man skal henvende sig til i forbindelse med, at man flytter til Sverige: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=349004 Fortæl gerne om dette vidt og bredt, hvis I kender nogen, der skal flytte eller allerede er flyttet, men ikke har ændret skattekortet endnu. Vi ser desværre alt for tit, at der er folk, der spørger i deres lokale kommune om, hvad de skal gøre, når de flytter til Sverige, og her får de måske svaret, at de bare skal henvende sig i SkatØresund, men vi må gang på gang skuffe disse mennesker, som vi henviser til de enkelte skattecentre. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Fantastisk indlæg... det må have en sticky:) Men det er da ved gud også oplysninger I har holdt tæt til kroppen:) selv internt i Skat i kommunerne/de nye skattecentre har der været forvirring. Jeg takker gud for vi flyttede fra Københavns Kommune. De havde styr på reglerne og guidede os igennem. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Fantastisk indlæg... det må have en sticky:) Men det er da ved gud også oplysninger I har holdt tæt til kroppen:) selv internt i Skat i kommunerne/de nye skattecentre har der været forvirring. Jeg takker gud for vi flyttede fra Københavns Kommune. De havde styr på reglerne og guidede os igennem. Helt enig.. jeg havde også kun en positiv oplevelse med KK .. Gio skynd dig at sticky dette her guldkorn =) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Et lille spørgsmål: Hvordan kontakter man sit skattecenter uden at skulle møde personligt op, og uden at blive sendt videre til Skat Øresund, når man ringer ind på hovednummeret, som er det eneste telefonnummer, som står der? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Hvis du skulle få lyst til at ringe til SKAT på tlf. 7222 1818 Det er skam ikke af lyst... og komme med det postulat' date=' at du er flyttet til Sverige, og at du gerne vil have ændret dit skattekort,[/quote'] Det er ikke et postulat. Jeg ER vitterlig flyttet til Sverige. Tjaeh, det er jo ikke min skyld, at jeg bliver stillet om til SkatØresund. Vedkommende der tager opkaldet, burde kunne se hvilket skattecenter jeg hører til. Der er vel en grund til at man skal indtaste sit CPR-nummer? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Et lille spørgsmål: Hvordan kontakter man sit skattecenter uden at skulle møde personligt op, og uden at blive sendt videre til Skat Øresund, når man ringer ind på hovednummeret, som er det eneste telefonnummer, som står der? Man beder om det skattecenter man tilhørte, så stilles der om. Det var min erfaring i går. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Man beder om det skattecenter man tilhørte' date=' så stilles der om. Det var min erfaring i går.[/quote'] Det gik så rimelig skidt sidste gang jeg prøvede det - men det var selvfølgelig også noget "meget kompliceret": Jeg skulle have betalt penge tilbage!. Telefonmøllen blev ved mig at sende mig til Ringkøbing. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Der sker det uheldige lige nu, at der går tid til spilde hos Skat, som de kunne have brugt på at kontrollere vores skatteoplysninger, og dermed sikre, at alle betaler det korrekte bidrag til det fællesskab, som... vi godt nok ikke længere er en del af, men alligevel. Alligevel! Derfor er der brug for alle gode kræfter nu. Hjælp Skat med at beskatte dig! www.hjalpskat.dk Den forfærdelige situation, der er opstået, skyldes, at Skat har nogle rutiner der gør, at det er svært for deres medarbejderne at sende borgerne det rigtige sted hen i systemet. Det er en meget ulykkelig situation, som der kun er én løsning på: Borgerne må hjælpe Skat! Det er så nemt at sige, at de bare kunne fikse en smart rutine måske med en lille kode på skatteyderen, eller bare sørge for, at deres medarbejdere kendte de regler, de bestyrede, men husk på, at de har meget store organisationsmæssige problemer lige nu, og de har brug for al den støtte, vi kan give dem! :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Lyder glimrende...Jeg har dog stadig ikke fået skat tilbage endnu..... Nu er vi snart i midten af oktober. Tror jeg sender dem en rykker med 500 kr i gebyr med trussel om at ende i RKI..... Men det hjælper nok ikke....................................... :( Der sker det uheldige lige nu' date=' at [b']der går tid til spilde hos Skat, som de kunne have brugt på at kontrollere vores skatteoplysninger, og dermed sikre, at alle betaler det korrekte bidrag til det fællesskab, som... vi godt nok ikke længere er en del af, men alligevel. Alligevel! Derfor er der brug for alle gode kræfter nu. Hjælp Skat med at beskatte dig! www.hjalpskat.dk Den forfærdelige situation, der er opstået, skyldes, at Skat har nogle rutiner der gør, at det er svært for deres medarbejderne at sende borgerne det rigtige sted hen i systemet. Det er en meget ulykkelig situation, som der kun er én løsning på: Borgerne må hjælpe Skat! Det er så nemt at sige, at de bare kunne fikse en smart rutine måske med en lille kode på skatteyderen, eller bare sørge for, at deres medarbejdere kendte de regler, de bestyrede, men husk på, at de har meget store organisationsmæssige problemer lige nu, og de har brug for al den støtte, vi kan give dem! :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Lyder glimrende...Jeg har dog stadig ikke fået skat tilbage endnu..... Nu er vi snart i midten af oktober. Tror jeg sender dem en rykker med 500 kr i gebyr med trussel om at ende i RKI..... Men det hjælper nok ikke....................................... :( Nej nej nej nej nej nej, Supermule, det er ikke det, Skat har brug for lige nu. For guds skyld ingen rykkere, men indføling, forståelse og overbærenhed. Her er en fast formular, man kan anvende: Kære Skat - Det er så længe siden, jeg har hørt fra dig, og jeg bliver bange for, at vi er ved at glide fra hinanden. Det ville være forfærdeligt för jag uppskattar dig så oerhört. Jeg fortalte jo alt om mig selv dengang for snart så længe siden, og så troede jeg eller drømte i det mindste om, at den åbenhed jeg viste dig ville gøre, at du også ville fortælle lidt om, hvordan DU har det med vores forhold... Her kan man så indsætte sine egne data. :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Mogens Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 Jeg har dog stadig ikke fået skat tilbage endnu..... Nu er vi snart i midten af oktober. Det er over en måned siden, vi fik en mindre formue fra Skattevæsenet retur ;) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Rene Larsen 10 Anmeld indhold Besvaret October 12, 2006 HUSK at sende rykkeren elektronisk, ellers bliver den ikke betalt :D Lyder glimrende...Jeg har dog stadig ikke fået skat tilbage endnu..... Nu er vi snart i midten af oktober. Tror jeg sender dem en rykker med 500 kr i gebyr med trussel om at ende i RKI..... Men det hjælper nok ikke....................................... :( Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
CoolAIR 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2006 Bekræft at man SKAL møde personligt op (som Bananas skriver) i udlandsafdelingen for at blive overflyttet til SkatØresund? Hvilke papirer skal man have med sig? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret October 13, 2006 Bekræft at man SKAL møde personligt op (som Bananas skriver) i udlandsafdelingen for at blive overflyttet til SkatØresund? Hvilke papirer skal man have med sig? For at få de rigtige fradrag skal du medbringe: BroBizz-aftale, ved ægtefællefradrag: Familiebevis fra Folkbokföringen i Sverige, låneaftale, pensionsaftale, bidragsaftale eller afgørelse fra offentlig myndighed vedr. underholdbidrag. Seneste lønseddel/lønsedler. :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Marraffay 10 Anmeld indhold Besvaret March 5, 2008 1) Kontakt folkeregistret i den kommune, du flytter fra - du skal have internordiske flyttepapirer med til Sverige. Kan så lige tilføje at jeg var på Glostrup kommune idag og fik at vide at man afmelder sig ikke længere, hvis man skal flytte til et andet nordisk land. Man INDmelder sig derimod kun i det land man flytter til. Myndighederne vil så derefter kontakte din forhåndenværende kommune og de vil så derefter afmelde dig. Det fik jeg at vide idag. Og det er åbenbart regler der er trådst i kraft per 01/01 i år. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites