Jump to content
bluee

Job i Malmö - Uden at kunne da/se

Recommended Posts

Jeg er også i samme situation, og hvis jeg også må få en PM vil det være påskønnet.:th2: Hvor mange herinde er egentlig i den situation med "udenlandske" ægtefæller?? Jeg er såmænd bare nysgerrig...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Min kone har prövet i ca. 6 mdr at få et job i Se uden held så hun begyndte at arbejde i DK i stedet for (tog 2 dage af få et job).
De blandede par ved sikkert alt dette allerede, skriver det mere til alle andre som måtte være interesseret :) : At arbejde i DK kræver en arbejdstilladelse i DK, i praksis vil det sige at den udenlandske ægtefælle skal være EU-statsborger eller have en specielt efterspurgt uddannelse (se www.nyidanmark.dk) og det jo netop det som mange udenlandske ægtefæller ikke er/har. Det tager 5 år at blive statsborger i Sverige for en ikke-EU statsborger. Så har man slået sig ned i Sverige med en udenlandsk ægtefælle (uden for EU), tager det 5 år før vedkommende kan arbejde i DK.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Jeg er også i samme situation, og hvis jeg også må få en PM vil det være påskønnet.:th2: Hvor mange herinde er egentlig i den situation med "udenlandske" ægtefæller?? Jeg er såmænd bare nysgerrig...
Vi er i samme situation. Min hustru har været her i lidt over 1½ år, og har lige afsluttet D-testen ved Lernia (Det varede ½ år før hun startede). Hun overvejer kraftigt at starte på Komvux. Dels for at uddanne sig, og få flere kvalifikationer, men også dels fordi det er meget svært at skaffe sig arbejde. Det hele er så blevet skubbet et år ud i fremtiden for vi er så heldige at vendte barn til marts. Det er fedt, men timingen er måske ikke fantastisk ift at komme ind på det svenske arb. marked

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal nok ikke regne med at få job så længe du ikke snakker svensk.
Nu findes der altså en del job hvor de kræver man kan dansk og ikke svensk, de virksomheder som er etableret herovre og arbejder mod det danske marked. Der findes helt sikkert en del kundetjeneste og telemarketing job til dansktalende personer..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja ellers må man tage en tur over broen, hvis der er ikke andet at göre. Ville bare väre mere rent praktisk for mig, når jeg snart har 2 börn (og er alene), at finde noget i SE. Vil forsöge helt sikkert herover först. Er ikke beskeden m.h.t. hvilken arbejde det er. Rigtig godt Nytår til jer. Juliana

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Job til Dansk Og de job er meget sväre at få fat på. Grunden til det er blandt andet at de ofte får så mange ansögere der kan både Svensk og Dansk (2 sprogede fra barnsben) at det ikke kan betale sig at ansätte en der bare kan Dansk.

Nu findes der altså en del job hvor de kræver man kan dansk og ikke svensk, de virksomheder som er etableret herovre og arbejder mod det danske marked. Der findes helt sikkert en del kundetjeneste og telemarketing job til dansktalende personer..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sv kontra DK Du skal også tänke på at man arbejder 40 timer om ugen herovre. Hvis du arbejder i DK vil du stadig kunne söge Tabt arbejds fortjeneste hvis du bor herovre.

Ja ellers må man tage en tur over broen, hvis der er ikke andet at göre. Ville bare väre mere rent praktisk for mig, når jeg snart har 2 börn (og er alene), at finde noget i SE. Vil forsöge helt sikkert herover först. Er ikke beskeden m.h.t. hvilken arbejde det er. Rigtig godt Nytår til jer. Juliana

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og de job er meget sväre at få fat på. Grunden til det er blandt andet at de ofte får så mange ansögere der kan både Svensk og Dansk (2 sprogede fra barnsben) at det ikke kan betale sig at ansätte en der bare kan Dansk.
helt sikkert men ville bare pointere at det ikke er umuligt....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det tager 5 år at blive statsborger i Sverige for en ikke-EU statsborger. Så har man slået sig ned i Sverige med en udenlandsk ægtefælle (uden for EU)' date=' tager det 5 år før vedkommende kan arbejde i DK.[/quote'] Det tager ikke nødvendigvis 5 år. Hvis i er gift eller blot bor sammen med en udenlandsk EU borger (F.eks. en dansker) i Sverige, ja så tager det 5 år. Men hvis hun bor sammen med /er gift med en svensk statsborger, så skal hun faktisk blot bo i Sverige i 3 år for at opnår svensk statsborgerskab. Jeg var lige på migrationsverket i tirsdags og fik permanent opholdstilladelse til hende efter vi har boet sammen i Helsingborg i knap 2 år. (Vi er ikke gifte - bor blot sammen) Forskellen er, at jeg droppede mit danske statsborgerskab til fordel for svensk, og vi søgte efter de nationale svenske regler i stedet for EU reglerne. Det har vist sig lettest i længden, og er gået yderst smertefrit hele vejen igennem. Kan varmt anbefales - og så kom der så lige en fjer mere i hatten, da hun kan få statsborgerskab næste år - hvis hun vil.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det tager ikke nødvendigvis 5 år. Hvis i er gift eller blot bor sammen med en udenlandsk EU borger (F.eks. en dansker) i Sverige, ja så tager det 5 år. Men hvis hun bor sammen med /er gift med en svensk statsborger, så skal hun faktisk blot bo i Sverige i 3 år for at opnår svensk statsborgerskab. Jeg var lige på migrationsverket i tirsdags og fik permanent opholdstilladelse til hende efter vi har boet sammen i Helsingborg i knap 2 år. (Vi er ikke gifte - bor blot sammen) Forskellen er, at jeg droppede mit danske statsborgerskab til fordel for svensk, og vi søgte efter de nationale svenske regler i stedet for EU reglerne. Det har vist sig lettest i længden, og er gået yderst smertefrit hele vejen igennem. Kan varmt anbefales - og så kom der så lige en fjer mere i hatten, da hun kan få statsborgerskab næste år - hvis hun vil.
Jeg kender ikke de nationale regler, da vi benyttede EU-reglerne. Grunden til dette var, at ellers skulle vi have søgt fra min kones hjemland og vi fik afvide at det kunne tage måneder efter ½-1 år at få opholdstilladelsen, det passede ikke så godt med mit job. EU-reglerne er 5 år, og så vidt jeg ved kan man ikke skifte fra EU-regler til nationale regler med mindre der er særlige tilfælde. Da vi spurgte migrationsverket om dette sagde de at vi kunne søge, men at de ikke kunne sige noget om vi kunne blive flyttet til de nationale regler. Så vidt jeg ved er der flere fordele ved de nationale regler: - man er sikret økonomisk (kontakthjælp ol hvis det bliver nødvendigt). - man kan få permanent ophold efter 2 år. men det med at man kan blive statsborger efter 3 år, har jeg ikke tidligere hørt? Hvis vi vidste det, havde vi nok søgt fra min kones hjemland, men hvad det er jo forsent nu. Som jeg forstod det, har i været på de nationale regler hele tiden, har I søgt fra din kones hjem land?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er nu "bare" min kæreste, og vi søgte ikke fra hendes hjemland, men det land hun var bosat i - på daværende tidspunkt Belgien. Det var også nyt for mig det med de 3 år - men den er god nok. Det var migrationsverket i Malmö der sagde det, og jeg har krydschecket det efterfølgende - men du har nok ret i, at man skal søge efter de nationale regler i første omgang, hvis man vil have "goderne". Det er rigtigt, at de siger det tager ½ til 1 år med de nationale regler, men ringer man og spørger dem lidt, så siger de, at jo mere korrekt og troværdig ens ansøgning er, des hurtigere kan den behandles. Vores blev bevilget på 2,5 måned dengang - og hun kunne jo sagtens besøge mig i Sverige, da hun havde opholdstilladelse i Belgien - så ingen problemer i det overhovedet. Vi er glade for de nationale regler - og arbejdsformidlingen er yderst hjælpsom med arbejde, efteruddannelser og sprogkurser, så hun er kommet i gang på det svenske arbejdsmarked ret hurtigt.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det er nu "bare" min kæreste, og vi søgte ikke fra hendes hjemland, men det land hun var bosat i - på daværende tidspunkt Belgien. Det var også nyt for mig det med de 3 år - men den er god nok. Det var migrationsverket i Malmö der sagde det, og jeg har krydschecket det efterfølgende - men du har nok ret i, at man skal søge efter de nationale regler i første omgang, hvis man vil have "goderne". Det er rigtigt, at de siger det tager ½ til 1 år med de nationale regler, men ringer man og spørger dem lidt, så siger de, at jo mere korrekt og troværdig ens ansøgning er, des hurtigere kan den behandles. Vores blev bevilget på 2,5 måned dengang - og hun kunne jo sagtens besøge mig i Sverige, da hun havde opholdstilladelse i Belgien - så ingen problemer i det overhovedet. Vi er glade for de nationale regler - og arbejdsformidlingen er yderst hjælpsom med arbejde, efteruddannelser og sprogkurser, så hun er kommet i gang på det svenske arbejdsmarked ret hurtigt.
Imponerende historie. Jeg må indrømme at jeg kender en del par, hvor den ene part er i Sverige under opholdstilladelse og ingen har nogensinde før talt om statsborgerskab efter 3 år (men altid 5 år). Hvis du har tid og lyst til at skrive din historie på www.aegteskabudengraenser.dk, tror jeg du kan gøre mange glade :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Lige for at være sikker på at jeg forstår dig korrekt: Så I regner med at din kone får statsborgerskab efter 3 år i Sverige, dvs cirka 1 år fra nu?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det er korrekt. Men der er jo nogle ting der skal være på plads først. Parten der bor i Sverige SKAL være svensk statsborger - dvs. den udenlandske part skal bo sammen med, eller være gift og samboende med den svenske statsborger, samt være på visum ift. de nationale regler, og ja, så kan man søge om statsborgerskab efter bare 3 år i Sverige. Jeg boede her i lang tid inden jeg mødte min kæreste, og da vi skulle have opholdstilladelse til hende, så tænkte jeg, at det måske så bedre ud at være svensk statsborger. Så jeg sendte papirerne ind, og 2 dage senere var jeg svensk statsborger - det kom så lidt bag på mig, for jeg skulle pludseligt have nyt pas, da jeg skulle rejse - men alt lykkedes jo. Det er jo ikke noget du "bare" kan bruge - det kræver at man som dansker bor her i mindst 2 år inden man vil søge pga. statsborgerskabet. Jeg forstår de fleste, som flytter hertil pga. en udenlands kæreste / kone, gør det pga. de noget mere lempelige regler - og så kan man jo ikke planlægge livet 2 år inden.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja, det er korrekt. Men der er jo nogle ting der skal være på plads først. Parten der bor i Sverige SKAL være svensk statsborger - dvs. den udenlandske part skal bo sammen med, eller være gift og samboende med den svenske statsborger, samt være på visum ift. de nationale regler, og ja, så kan man søge om statsborgerskab efter bare 3 år i Sverige. Jeg boede her i lang tid inden jeg mødte min kæreste, og da vi skulle have opholdstilladelse til hende, så tænkte jeg, at det måske så bedre ud at være svensk statsborger. Så jeg sendte papirerne ind, og 2 dage senere var jeg svensk statsborger - det kom så lidt bag på mig, for jeg skulle pludseligt have nyt pas, da jeg skulle rejse - men alt lykkedes jo. Det er jo ikke noget du "bare" kan bruge - det kræver at man som dansker bor her i mindst 2 år inden man vil søge pga. statsborgerskabet. Jeg forstår de fleste, som flytter hertil pga. en udenlands kæreste / kone, gør det pga. de noget mere lempelige regler - og så kan man jo ikke planlægge livet 2 år inden.
Ok nu giver det mere mening. Du var svensker da I søgte om opholdstilladelse første gang. Jeg har heller ikke mødt nogle danskere som har omtalt 3 år som en mulighed, men jeg vidste godt at reglerne var mere lempelige for svenske statsborgere. I vores situation, hjælper det ikke noget, idet vi flyttede fra DK til SE sammen og jeg jo var/er dansk statsborger. Jeg kan ændre mit statsborgerskab til svensk nu, men det ville vi heller ikke få kortere "ventetid" af. Tillykke med at I snart har statsborgerskabet til din sambo, det gør jo at hun kan arbejde i DK til en højere løn, hvis hun vil. Hvad for arbejde har hun fundet i SE?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, det skal gøres inden man begynder at søge opholdstilladelse - ellers hjælper det ikke. For det fleste er det ikke en option, da flytning til Sverige og det at søge opholdstilladelse næsten er sammenfaldende. Jeg har en kammerat der har gjort det vha. EU reglerne. I starten var det meget meget lettere for dem - vi skulle jo vente på en afgørelse, mens de fik opholdskort med det samme. På den lange bane her, så kunne den ekstra ventetid godt betale sig - den måde hun bliver behandlet på i Sverige, tilbuddene om uddannelse, efteruddannelse, jobpraktik osv. osv. kommer slet ikke til de med opholdskort / EU reglerne - de har jo en "kautionist" så det er sjovere at bruge pengene på dem der ellers bare vil få penge i understøttelse. Vi har dog aldrig spurgt om en krone. Mens hun var på efteruddannelse på Lernia fik hun lidt lommepenge af AF, og der mødte hun også hendes nuværende arbejdsgiver, for hvem hun tegner kirkegårde i Autocad. Han er meget flink, men det bærer præg af, at det er hans første ansatte, og har det med at glemme hans aftaler. Det er lidt frustrerende for hende, men et arbejde er det, og det giver en ganske betragteligt forhøjet livskvalitet. Jeg tror også, at når hun får svensk pas, så søger hun et eller andet i Danmark. Lønnen er bedre, men frem for alt, så kender jeg en del i Danmark der godt kan bruge hende - hvis byggerisektoreren ikke er gået helt konkurs inden da:sad: Ellers kan hun jo bare fortsætte med kirkegårdende...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites