Jump to content
renemaria

Studiemedel og csn

Recommended Posts

Jeg aner ikke hvis du er berettiged til det, men hvis du har muligheten at få dansk SU, så ta den. Den svenske er rigtigt lav i forhold til den danske, i sverige så er man nødt til at tage lån for at klare sig ( hvis du ikke bor hos mor og far, og det udgår jeg fra at du ikke gør)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Hvis du er dansker (EU-borger) bliver du først berettiget til svensk studiestøtte fra CSN, når du har boet OG arbejdet i Sverige (betalt skat i Sverige) i 2 år. Men hvis du samtidig arbejder i Danmark (eller et andet land), kan du godt glemme det, så begynder 2 års perioden forfra. Du må kun arbejde i Sverige, ikke andre steder, inden du kan få svensk studiestøtte som dansker. Alternativt kan du naturligvis blive svensk statsborger, når du har boet i Sverige i 2 år (intet krav om at arbejde), og som svensker er du naturligvis berettiget til svensk studiestøtte. Men det tager under alle omstændigheder mindst 2 år.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ok men Der er dog måske den niche for mig at jeg i 1975 blev født og boede i sverige til jeg var 3-4 år,og har et svensk personnr,på en slags kadaverskilt, og da sverige godkender dobbelt statsborgerskab kan jeg da komme ind under andre regler?? Mine forældre var danske statsborgere. Maria

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Sverige godkender ganske rigtigt dobbelt statsborgerskab, men det gør Danmark IKKE. Så du kan ikke være dansk statsborger og samtidig noget andet. Desuden har du jo aldrig været svensk statsborger, da begge dine forældre er danske. Enhver kan få et svensk personnr., selv danskere bosat i Danmark uden nogen sinde at have boet i Sverige - det bruges af forskellige skattemæssige årsager, fx en dansker, som bor i Danmark, men arbejder i Sverige. Uanset at du ikke kan få studiestøtte fra Sverige, så kan du jo altid få SU fra Danmark, når du er dansk statsborger. Dansk studiestøtte hører til verdens næsthøjeste (kun overgået af grønlandsk studiestøtte), den svenske sats er langt lavere end den danske.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites