Guest jxhab Anmeld indhold Skrevet September 26, 2006 Jeg sad i dag og tænkte lidt over hvordan det nu lige hænger sammen med lovgivningen. Jeg har søgt herinde, men i og med suddebatten jo ikke er nogle håndhæver af dansk lovgivning så har jeg rettet henvendelse til Tårnby Politi. Spørgsmålet går ud på følgende "Må en person der bor i Danmark, føre min bil hvis jeg sidder ved siden af" .. Dette forhørte jeg mig om hos Tårnby Politi og svaret er "Nej!" .. En person som bor i Danmark, må under ingen omstændigheder føre en bil på udlandske nummerplader, dette gælder også selvom jeg sidder med som passager. Dette var jeg faktisk ikke klar over og der er selvfølgelig også en risiko for at den person jeg talte med hos Tårnby politi heller ikke er klar over det, men det er altid meget rart at få sådan noget afklaret.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Så længe du sidder ved siden af, må han gerne.... Men bare ikke alene.... Finder lige et link ved lejlighed.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Så længe du sidder ved siden af, må han gerne.... Men bare ikke alene.... Finder lige et link ved lejlighed.... Kan ikke bruge link til noget. Med mindre det altså er fra nogle som rent faktisk bestemmer / håndhæver loven. Jeg er selv ganske overrasket over Tårnby Politis svar, men indtil da må det regnes for gyldigt da de jo bestememr og vil man selv tage risikoen før man har sit på det tøre.. Som hun sagde hos politiet. Det er ret firkantet og enkelt .. "Ingen der bor i Danmark må føre biler på udlandske plader" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2004/0088005.htm Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Som hun sagde hos politiet. Det er ret firkantet og enkelt .. "Ingen der bor i Danmark må føre biler på udlandske plader" Vrøvl - det ville fx. indebære at man i praksis ikke måtte køre en bil i USA, hvis man fløj derover og lejede en. Politibetjente er ikke jurister Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Ifølge retsinformation aner hun ikke en skid om lovgivningen.... Send lik'et til hende og be' hende om at NÆRlæse det...... Kan ikke bruge link til noget. Med mindre det altså er fra nogle som rent faktisk bestemmer / håndhæver loven. Jeg er selv ganske overrasket over Tårnby Politis svar, men indtil da må det regnes for gyldigt da de jo bestememr og vil man selv tage risikoen før man har sit på det tøre.. Som hun sagde hos politiet. Det er ret firkantet og enkelt .. "Ingen der bor i Danmark må føre biler på udlandske plader" Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Vrøvl - det ville fx. indebære at man i praksis ikke måtte køre en bil i USA, hvis man fløj derover og lejede en. Politibetjente er ikke jurister He-he Det innebär att jag som svensk medborgare, som bor i Danmark inte får låna min mammas bil när jag åker till Malmö för att träffa henne!! Nä, de är inte jurister.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Vrøvl - det ville fx. indebære at man i praksis ikke måtte køre en bil i USA, hvis man fløj derover og lejede en. Politibetjente er ikke jurister øh nej og måske har jeg formuleret mig forkert. Loven siger ingen i Danmark som bor i Danmark må føre en bil på udlandske plader. Du må jo selvfølgelig gerne føre en bil i udlandet. Men du må ikke føre en bil på udlandske plader hvis du bor i Danmark. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 http://147.29.40.91/DELFIN/HTML/B2004/0088005.htm puha kan du ikke guide mig hen til der hvor det står lidt mere præcist? eller hvad det er du henviser præcist til.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Du skal ikke guides.... Du skal LÆSE!!! Kun derved opnår du viden....... At guide er for blinde.......:D puha kan du ikke guide mig hen til der hvor det står lidt mere præcist? eller hvad det er du henviser præcist til.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Du skal ikke guides.... Du skal LÆSE!!! Kun derved opnår du viden....... At guide er for blinde.......:D okay lad mig omformulere mit spørgsmål. Hvori den tekst og det link du har sendt til mig underbygger det retten til at føre en udlandsk bil, mens man har bopæl i Danmark? § 17. Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
csa 0 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 måske er det mulen der skal "LÆSE!"? jeg kan i hvert fald ikke finde noget i de regler der skulle tillade at en person bosat i Danmark, skulle ha lov til at føre en udenlandsk registret bil i Danmark (bortset fra de erhvervsmæssige undtagelser) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 He-he Det innebär att jag som svensk medborgare, som bor i Danmark inte får låna min mammas bil när jag åker till Malmö för att träffa henne!! Nä, de är inte jurister.... Jo, for du kører i Sverige.. hele pointen er jo at det gælder for Danmark. Da Sverige ikke har samme horible afgiftspolitik er det jo ligemeget der..men du må ikke køre i din mors svenske bil i Danmark... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Stk. 6. Personer med bopæl her i landet, der er beskæftiget i automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg, automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer, redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller, kan føre motorkøretøjer, der er registreret i udlandet, og som er indført af ejeren (brugeren) eller en anden berettiget, hvis kørslen alene finder sted i forbindelse med køretøjets afhentning, udbringning, afprøvning, parkering, klargøring, afskibning eller hjemtransport. Hvis Kxhab sidder ved siden af, kan det vel kaldes en "afprøvning".... ?? Og politiet aner ikke hvor du skal være ansat henne, for at få lov.... måske er det mulen der skal "LÆSE!"? jeg kan i hvert fald ikke finde noget i de regler der skulle tillade at en person bosat i Danmark, skulle ha lov til at føre en udenlandsk registret bil i Danmark (bortset fra de erhvervsmæssige undtagelser) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
csa 0 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 ja hvis han er beskæftiget i "automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg, automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer, redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller" ellers er det ikke lovligt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Du har ret.....:) ja hvis han er beskæftiget i "automobilværksteder, automobilservicestationer, parkeringsanlæg, automobilfirmaer, automobiludlejningsfirmaer, motororganisationer, redningskorps, speditionsfirmaer, skibsmæglerfirmaer, rederier og hoteller" (og det er Jxhab jo ikke, ved jeg) ellers er det ikke lovligt Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
csa 0 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 ud af dette kan vi altså konkludere at for langt størstedelen af befolkning i DK er det ikke lovligt selvom ejeren sidder ved siden af. og hvis ret skal være ret, så havde den gode politidame i Tårnby jo fat i den lange ende... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Hov Hov, stop lige en halv her! I er ude på et sidespor. Den paragrag, som Supermule henviser til er §17 Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18. Hele denne paragraf fortæller kun noget om, at personer med bopæl her i landet ikke må føre et udlandsk registreret motorkøretøj i DK alene. Der står ikke noget om, hvordan det forholder sig, hvis ejeren af køretøjet er med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Nej, men kan man så 100% konkludere at man må, fordi det ikke står der??? Hvis det svar er ja, så er den jo ikke så meget længere.... Hov Hov, stop lige en halv her! I er ude på et sidespor. Den paragrag, som Supermule henviser til er §17 Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18. Hele denne paragraf fortæller kun noget om, at personer med bopæl her i landet ikke må føre et udlandsk registreret motorkøretøj i DK alene. Der står ikke noget om, hvordan det forholder sig, hvis ejeren af køretøjet er med. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Nej, men kan man så 100% konkludere at man må, fordi det ikke står der??? Hvis det svar er ja, så er den jo ikke så meget længere.... Har læst det meste af det igennem og kan ikke finde noget, der siger det modsatte, men er ikke jurist. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Du har ret.....:) Kunne være du skulle guides lidt? Når nu du ikke kan finde ud af det der med at læse ;) Eller i det mindste læse det du henviser til inden du poster det.. men nok om det.. vi må vel gå fra at Tårnby Politi har ret? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
spinner 0 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Hov Hov, stop lige en halv her! I er ude på et sidespor. Den paragrag, som Supermule henviser til er §17 Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18. Hele denne paragraf fortæller kun noget om, at personer med bopæl her i landet ikke må føre et udlandsk registreret motorkøretøj i DK alene. Der står ikke noget om, hvordan det forholder sig, hvis ejeren af køretøjet er med. Eftersom §17 lyder: Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18. - er udgangspunktet, at man ikke må. Derefter følger undtagelserne, men eftersom ingen af disse skriver, at man må føre køretøjet, såfremt ejeren af køretøjet er tilstede, kan man vel med rimelighed konkludere, at man ikke må... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 Eftersom §17 lyder: Personer, der har bopæl her i landet, må ikke benytte et i udlandet registreret motorkøretøj til kørsel her i landet, jf. dog stk. 2-6 og § 18. - er udgangspunktet, at man ikke må. Derefter følger undtagelserne, men eftersom ingen af disse skriver, at man må føre køretøjet, såfremt ejeren af køretøjet er tilstede, kan man vel med rimelighed konkludere, at man ikke må... præcis.. med mindre man arbejder inden for en given branche som er ret godt beskrivet i stk 2-6 .. tjah så lærte man da også noget nyt i dag.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bozzen 10 Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 så hvis jeg har fået for meget at drikke i københavn må mine danske venner ikke køre mig hjem? Det kan vel ikke være rigtigt.. så hellere drunk - drive eller hvad? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest jxhab Anmeld indhold Besvaret September 26, 2006 så hvis jeg har fået for meget at drikke i københavn må mine danske venner ikke køre mig hjem? Det kan vel ikke være rigtigt.. så hellere drunk - drive eller hvad? uden at ville virke fornærmende, men det er jo en latterlig argumentation. Du kan jo bare tage toget .. det er jo hverken lovgining eller politiets skyld at du drikker og ikke kan føre din bil.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites