Jump to content
Guest Nadynka

Dr nyheder

Recommended Posts

Guest Nadynka

Hej Hørte her forleden i nyheder at den nye regering vil "opfriske" den svenske økonomi, og det vil derfor ramme alle pendlerne..... Dette betyder at den svenske krone stiger...og at alle os halv svenskere derfor ikke vil få så meget for den danske krone som nu...så mit råd, frem med skattekisten under sengen og få dem vekslet ;) hehe Æv Nadynka

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Prøv at følge med i de andre tråde herinde...... Der bliver det diskuteret livligt. Og der er ikke ngoet der tyder på at det bliver slemt for os...............

Hej Hørte her forleden i nyheder at den nye regering vil "opfriske" den svenske økonomi, og det vil derfor ramme alle pendlerne..... Dette betyder at den svenske krone stiger...og at alle os halv svenskere derfor ikke vil få så meget for den danske krone som nu...så mit råd, frem med skattekisten under sengen og få dem vekslet ;) hehe Æv Nadynka

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ikke så slemt som det lyder Der er meget snak om valutastigninger fortiden. Aviser og medier skal jo tjene penge og derfor er der et vist sensationselement over nyheden. Når sandheden skal frem, så har den svenske krone altid bevæget sig og det bliver den ved med. Man taler om en stigning på 6% over for DKR. Dette estimat er taget fra en medarbejder i SEB. Det behøver ikke at være rigtigt. F.eks. er den svenske krone faldet en lille smule igår. http://finance.yahoo.com/currency/convert?from=SEK&to=DKK&amt=1&t=1y Det ser dog ud til at der er en trend for en stigende krone, men selv om den danske og svenske krone blev lige meget værd, vil det stadig være en god forretning at bo i Sverige. Husene er billigere end i Danmark og importerede biler burde kun blive endnu billigere med en stærkere svensk krone. Derudover vil en stigning i den svenske krone gøre vores svenske formue større set med danske øjne. Hvis man ligger søvnløs alligevel, kan man omligge sine lån i euro. Da den danske valuta følger euroen kan man derved eliminere kursrisikoen. Dog ved jeg ikke hvordan man arrangerer dette med en svensk bank. Nogle bud?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

For at skabe de store budgetoverskud, kunne man så ikke tænke sig at den svenske krone kunne falde lidt???? Det ville øge konkurrenceevnen for svenskerne, samt mindske importen, idet varerne bliver dyrere udenlands??? Det ville da klart være vejen frem for den svenske regering....Synes jeg.....:) At vores huse så bliver mindre værd i danske kroner, er jo kun yderligere et plus, for det ville øge efterspørgslen på dem helt enormt og presse priserne yderligere op...:)

Der er meget snak om valutastigninger fortiden. Aviser og medier skal jo tjene penge og derfor er der et vist sensationselement over nyheden. Når sandheden skal frem, så har den svenske krone altid bevæget sig og det bliver den ved med. Man taler om en stigning på 6% over for DKR. Dette estimat er taget fra en medarbejder i SEB. Det behøver ikke at være rigtigt. F.eks. er den svenske krone faldet en lille smule igår. http://finance.yahoo.com/currency/convert?from=SEK&to=DKK&amt=1&t=1y Det ser dog ud til at der er en trend for en stigende krone, men selv om den danske og svenske krone blev lige meget værd, vil det stadig være en god forretning at bo i Sverige. Husene er billigere end i Danmark og importerede biler burde kun blive endnu billigere med en stærkere svensk krone. Derudover vil en stigning i den svenske krone gøre vores svenske formue større set med danske øjne. Hvis man ligger søvnløs alligevel, kan man omligge sine lån i euro. Da den danske valuta følger euroen kan man derved eliminere kursrisikoen. Dog ved jeg ikke hvordan man arrangerer dette med en svensk bank. Nogle bud?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man ligger søvnløs alligevel, kan man omligge sine lån i euro. Da den danske valuta følger euroen kan man derved eliminere kursrisikoen. Dog ved jeg ikke hvordan man arrangerer dette med en svensk bank. Nogle bud?
Det slog mig lige at der måske er en overset detalje med hensyn til at låne i Euro. Der er rigtigt at man eliminerer valutakurs-risikoen på de fremtidige betalinger. Men til gengæld introducerer man en ny valutakursrisiko på selve aktiverne (huset) overfor passiverne (hovedstolen på lånet). Hvis nu den svenske krone skulle falde overfor euro risikerer man at ens lån bliver mere værd end ens hus. Det kan så være et problem, hvis man må på det tidspunkt og tilfælde gerne vil flytte.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis man ligger søvnløs alligevel' date=' kan man omligge sine lån i euro. Da den danske valuta følger euroen kan man derved eliminere kursrisikoen. Dog ved jeg ikke hvordan man arrangerer dette med en svensk bank. Nogle bud?[/quote'] Jeg spurgte en rådgiver i Nordea om € lån. Efter en del mappe-kiggeri og et par telefonsamtaler fandt hun ud af at de tilbyder stort set samme vilkår som på et normalt bostadslån. Blot betaler man et gebyr på 225 SEK i kvartalet (så vidt jeg husker). Gebyret er så næppe fradragsberettiget.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Alt hvad vi rører ved bliver til guld Ja, den eneste grund til at låne i euro er, at man tror på (frygter) stigende SEK-kurs. Det med, at man risikerer at blive insolvent er vel mest teori: Virkningen af et SEK-kursfald skal være større end virkningen af stigningen i prisen på boligen. Så man skal have afdragsfrit lån, 100 procent lånefinansiering, faldende boligpriser og SEK-kursfald af islandske dimensioner for at gå i fælden. Og mere teori - hvis man bor i en bolig, der er attraktiv for danskere, så vil prisen målt i SEK stige ved faldende kurs. :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites