Jump to content
Anine

Hjälp til en förstegangslåner

Recommended Posts

Hej! Jeg står overfor at skulle beslutte om jeg vil köbe den lejlighed jeg bor i nu, til foråret. Jeg ville så undersöge hvor stor en lejlighed jeg ville kunne få i centrum af Malmö, men det afhänger jo af hvor mange penge jeg kan låne af banken. Jeg har fået af vide af en kollega, at der findes steder på nettet hvor man kan skrive sin indkomst ind og den så beregner hvor meget man kan låne, men hun kan ikke huske hvor. Jeg ville jo gerne kigge lejligheder på nettet for at se om jeg overhovedet har en chance for at köbe en i centrum, inden jeg render til alle banker jeg kan finde i jagten på det bedste lån. Er der nogen af jer der kender sådan et sted hvor jeg kan få en fornemmelse af mine muligheder, uden at skulle tackle en masse bankfolk? (Har en dårlig erfaring med en bankassistent som ikke ville lade mig gå, da jeg kom og spurgte efter bankkontorenter, så er ikke glad for at gå og snakke med en masse) Og hvad er det bedste lån egentlig? Det störste belöb? Eller? Hvilke råd kan I ellers give mig? Jeg ved absolut ingenting og har aldrig lånt noget för. Og når jeg så engang kender det belöb jeg kan låne, hvornår kan jeg så begynde at se på lejligheder? For jeg synes det virker til at de bliver solgt hurtigt efter de bliver sat til salg, og hvad nu hvis jeg er bundet af en lejekontrakt til 1. januar? Jeg vil jo ikke risikere at köbe en lejlighed og så samtidig skulle betale husleje på lejelejligheden. Skal jeg så först kigge på lejlighed i december? Tak for hvilken som helst hjälp! Mvh, Anine

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Hej! Jeg står overfor at skulle beslutte om jeg vil köbe den lejlighed jeg bor i nu, til foråret. Jeg ville så undersöge hvor stor en lejlighed jeg ville kunne få i centrum af Malmö, men det afhänger jo af hvor mange penge jeg kan låne af banken. Jeg har fået af vide af en kollega, at der findes steder på nettet hvor man kan skrive sin indkomst ind og den så beregner hvor meget man kan låne, men hun kan ikke huske hvor. Jeg ville jo gerne kigge lejligheder på nettet for at se om jeg overhovedet har en chance for at köbe en i centrum, inden jeg render til alle banker jeg kan finde i jagten på det bedste lån. Er der nogen af jer der kender sådan et sted hvor jeg kan få en fornemmelse af mine muligheder, uden at skulle tackle en masse bankfolk? (Har en dårlig erfaring med en bankassistent som ikke ville lade mig gå, da jeg kom og spurgte efter bankkontorenter, så er ikke glad for at gå og snakke med en masse) Og hvad er det bedste lån egentlig? Det störste belöb? Eller? Hvilke råd kan I ellers give mig? Jeg ved absolut ingenting og har aldrig lånt noget för. Og når jeg så engang kender det belöb jeg kan låne, hvornår kan jeg så begynde at se på lejligheder? For jeg synes det virker til at de bliver solgt hurtigt efter de bliver sat til salg, og hvad nu hvis jeg er bundet af en lejekontrakt til 1. januar? Jeg vil jo ikke risikere at köbe en lejlighed og så samtidig skulle betale husleje på lejelejligheden. Skal jeg så först kigge på lejlighed i december? Tak for hvilken som helst hjälp! Mvh, Anine
Mit bedste råd! Tag et møde med en bank! Du kan se en masse på nettet, men i sidste ende så er det pisse individuelt og derfor kan du ende med at låne mere eller få bedre forhold. Tag et møde med 2 eller 4 banker eller bestem dig for en bestemt bank! De kan også rådgive dig omkring køb af lejligheder osv. Vi har allesammen været denne mølle igennem og der er ikke rigtig nogen hurtige genveje.. Hvodan du end gør det så skal du igennem en Bank, med mindre du vil lave dumme lån. Derfor bid det i dig og tag et møde med en bank, jo før jo bedre!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Du kan sikkert finde steder på nettet hvor de kan give et overslag på hvad du kan låne, men i sidste ende vil det være bankens vurdering der tæller. Det du kunne gøre for at komme hurtigt i gang er at udarbejde et hurtigt lille budget med dine månedlige udgifter. Derefter kan du på hemnet kigge lidt rundt på nogle af de fede ejendomme du kunne tænke dig. Kigger du efter en bostadsrätt vil der være fællesudgifter der står i annoncen. Derudover vil der fra annoncen ofte være et link til ekstern bank-finansiering af købet. Følg et af disse links og se hvor meget lånet kommer til at kost og sæt udgift for lån samt betaling af foreningen ind i dit budget. Hvis du har ca. 5000 - 5500 kr. i overskud hver måned så skulle du nok kunne få råd til lejligheden. Disse sidste penge går til at dække mad, tøj og fornøjelser, hvis du er single. Hvis I er et par med barn mener jeg at dette tal er omtrent 11000 kr. Correct me if I'm wrong :th2: Du vil nu være velforberedt på en samtale med banken. Sammen med bankrådgiveren gentages processen med at opbygge et budget en gang til. Husk også at tage et par lejligheder med til banken som du er interesseret i. Så har man noget konkret at gå ud fra. Hvorom alt er, så husk at have de magiske 10% til udbetalingen. Evt. finansieret "i smug" i Danmark...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Du skal jo huske at det er dig der er kunden, og banken der skal yde dig en service... - Lad ikke én dårlig oplevelse få betydning for, om du har lyst til at snakke lån med andre bankrådgivere. - Det handler vel i bund og grund om at man finder en bankrådgiver som man "klikker" nogenlunde med. ;)
Hvis du står uden tag over hovedet 1. januar, lyder det umiddelbart lidt risci at vente med at kigge på lejligheder indtil december... :eek: Der er alligevel mange om budet, så man kan ikke regne med at få fingre i den første den bedste lejlighed man ser. - Nogen gange står der også i annoncen at det er med overtagelse om x antal måneder. Held og lykke med det! :th2:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor er det så vigtigt at man har de 10%? For som jeg har forstået kan man godt låne hele belöbet i banken. Mvh, Anine
Det er der jo heller ikke alle der kan! Fordi de 10% er dyrere at låne end de 90% for de10% skal betales af hurtigere! Og så er det vel for pokker da ikke et spørgsmål om hvor meget du kan låne? Men hvor meget du har råd og lyst til at sidde for!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvorfor er det så vigtigt at man har de 10%? For som jeg har forstået kan man godt låne hele belöbet i banken. Mvh, Anine
Banken kræver at du betaler 10 % kontantinsats vid køb af lån. Du kan ikke låne til hele beløbet! De 10 % kan du så låne i DK, som forbrugslån (til dyr rente). Banken giver dig et hurtigt lån, og et langsigtet lån. Det hurtige skal oftest betales af indenfor 10 år ( ca 20 % af hvad du låner, correct me if i am wrong) Det langsigtige betaler du kun rente på de første mange år. kontakta din bank, med en gennemarbejded budget. Generellt siger man at 2,5 x årsinkomst = hvad du kan låne. Husk at banken regner med 50% i inkomstskat i DK, fast den generellt er lavere.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Banken kræver at du betaler 10 % kontantinsats vid køb af lån. Du kan ikke låne til hele beløbet! De 10 % kan du så låne i DK, som forbrugslån (til dyr rente). Banken giver dig et hurtigt lån, og et langsigtet lån. Det hurtige skal oftest betales af indenfor 10 år ( ca 20 % af hvad du låner, correct me if i am wrong) Det langsigtige betaler du kun rente på de første mange år. kontakta din bank, med en gennemarbejded budget. Generellt siger man at 2,5 x årsinkomst = hvad du kan låne. Husk at banken regner med 50% i inkomstskat i DK, fast den generellt er lavere.
Ahh bozzen der, nu er det jo ikke sandt hvad du skriver, det er langtfra alle banker der forlanger 10%! Man kan låne alle pengene i den samme bank!!!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites