Audii 10 Anmeld indhold Skrevet September 19, 2006 Hej Jeg har ikke helt forstået det med børnetilskud men jeg har snakket med nogle folk og de fortæller mig at jeg burde få børnepenge i danmark da jeg arbejder i danmark og er socialt sikret i danmark. Men når jeg snakker med kommunen så afviser de mig. Mit barn og mig har dansk pas men min lille datter på 4 måneder har ikke fået de sidste cifre i sit cpr nummer endnu og det er derfor de afviser mig. Hvad gør jeg? Jeg arbejder i danmark og er beskattet i danmark men får ingen børnpenge til mit barn på 4 måneder Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Bjarne233 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Jamen det er din fraflytter kommune der tager fejl. http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=3480 Du har loven på din side (du må bare lige finde ud af hvor det står) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakob F 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Blandede forældre..! Hej. Jeg så at nogen havde spurgt om næsten det samme i den refererede tråd, men der kom ikke nogen svar umiddelbart. Da jeg er dansk og arbejder i DK, men min samleverske er svensk og arbejder i Sverige går jeg ud fra at vi "kun" kan få børnetilskud fra Sverige. Er det ikke korrekt? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jakob F 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Fortsæt.. Skylder måske lige at sige at vi har første barn på vej til marts, men man begynder allerede at forudse en masse udfordringer i kommunikation med myndighederne på begge sider af sundet. Vores barn bliver vel helt automatisk svensk statsborger?! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Gio 23 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Vores barn bliver vel helt automatisk svensk statsborger?!Barnet følger moderens statsborgerskab ved fødslen, ja. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miriam 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Hej. Da jeg er dansk og arbejder i DK, men min samleverske er svensk og arbejder i Sverige går jeg ud fra at vi "kun" kan få børnetilskud fra Sverige. Er det ikke korrekt? Og pengene følger moderen, det vil sige i får fra det land hun arbejder i. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Audii 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Hej jeg har lige været nede i min kommune (Københavns kommune) og der fortalte jeg at jeg ingen børneydelse fik og at jeg var beskattet og arbejdede i DK og var social sikret i DK - Det fik mine fine ord til at få hende gøre noget ved det. Hun ville sende mig noget "SKRIVELSE" som jeg senere skulle udfylde og vedhæfte min ansættelses kontrakt og sende tilbage? Tror i det er fikset nu? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Barnet følger moderens statsborgerskab ved fødslen' date=' ja.[/quote'] Ah, hvis forældrene er gift vil barnet få dobbelt statsborgerskab. Ved samlevende forældre er det ikke ligetil... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2006 Reglerne er således: Hvis begge forældre arbejder i DK, får man ydelsen fra DK. Arbejder begge forældre i Sverige, får man ydelsen fra Sverige. Hvis en forældre arbejder i DK og en i Sverige, får man først fra Sverige, og er tilskuddet større i DK, kan man få differencen derfra. Det kræver dog, at den forælder der arbejder i DK har del i forældremyndigheden. Forældrene og barn skal selvfølgelig være EU statsborgere, men det gælder jo også alle de andre ydelser (sygesikring o.s.v.). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Simon_ 10 Anmeld indhold Besvaret September 30, 2006 Reglerne er således: Hvis begge forældre arbejder i DK, får man ydelsen fra DK. Arbejder begge forældre i Sverige, får man ydelsen fra Sverige. Hvis en forældre arbejder i DK og en i Sverige, får man først fra Sverige, og er tilskuddet større i DK, kan man få differencen derfra. Det kræver dog, at den forælder der arbejder i DK har del i forældremyndigheden. Forældrene og barn skal selvfølgelig være EU statsborgere, men det gælder jo også alle de andre ydelser (sygesikring o.s.v.). Hej Karina. Kunne du evt. fortælle hvor du har disse oplysninger fra? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret October 1, 2006 Jeg er ansat i Helsingør Kommune og arbejder med bl.a. familieydelser til grænsegængere, så derfor ved jeg det. Hvis du har andre spørgsmål, er du meget velkommen. Karina Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2007 Jeg er ansat i Helsingør Kommune og arbejder med bl.a. familieydelser til grænsegængere, så derfor ved jeg det. Hvis du har andre spørgsmål, er du meget velkommen. Karina Kan du ikke sprede lidt guldkorn om hvad man gør hvis den ene arbejder i DK (mig) og en modtager SU i DK (fruen).... Holder det stadig at man skal have det dansk børne ydelse....??? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2007 Så er det også fra Danmark. SU "tæller" ikke, men da du arbejder i Danmark og ingen af jer i Sverige er det Danmark, der udbetaler. Du skriver ikke om det er fælles børn, men du skal ihvertfald være opmærksom på, at det kun gælder til de børn, hvor du har del i forældremyndigheden. Hvis din kone får arbejde i Sverige efter studierne, skal i have ydelsen fra Sverige og herefter resten op til den danske takst fra Danmark (hvis den er højere). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2007 Så er det også fra Danmark. SU "tæller" ikke, men da du arbejder i Danmark og ingen af jer i Sverige er det Danmark, der udbetaler. Du skriver ikke om det er fælles børn, men du skal ihvertfald være opmærksom på, at det kun gælder til de børn, hvor du har del i forældremyndigheden. Hvis din kone får arbejde i Sverige efter studierne, skal i have ydelsen fra Sverige og herefter resten op til den danske takst fra Danmark (hvis den er højere). Super.... ja, det er mine børn begge 2, det får jeg sq nok svært ved at løbe fra:th2: Kan jeg "bare" ringe op til min fraflytter kommune og få det ordnet, eller skal jeg have gang i de der før omtalte blanketter:rolleye: Ved du desuden noget hvorfor fruen har fået af vide at hun og ungerne ikke kan få sådan et papsygesikring, det vi har fået af vide er at dette skulle skyldes at hun netop modtager SU... Jeg har fået! Men de 3 andre må ikke få! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Thomas 10 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2007 Super.... ja, det er mine børn begge 2, det får jeg sq nok svært ved at løbe fra:th2: Kan jeg "bare" ringe op til min fraflytter kommune og få det ordnet, eller skal jeg have gang i de der før omtalte blanketter:rolleye: Ved du desuden noget hvorfor fruen har fået af vide at hun og ungerne ikke kan få sådan et papsygesikring, det vi har fået af vide er at dette skulle skyldes at hun netop modtager SU... Jeg har fået! Men de 3 andre må ikke få! Det er kun til folk der betaler atp i dk, og det gør man ikke som studerende. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
st1berg 10 Anmeld indhold Besvaret October 29, 2007 Det er kun til folk der betaler atp i dk' date=' og det gør man ikke som studerende.[/quote'] Men hvorfor går dette så ud over mine børn!?? Jeg har jo oz forældremyndigheden over disse.... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 Papsygesikringsbeviset bliver udstedt, fordi man arbejder i et land og er sygesikret i et andet. Når man har sådan et, er man altid sygesikret uanset om man er hjemme eller på arbejde. Dine børn er sygesikret jo i det land hvor de bor og opholder sig (SE) ligesom resten af familien. Dine børn har ikke nogen tilknytning til det danske arbejdsmarked og er derfor ligestillet med svenskere. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Svenningsen 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 Hvis en forældre arbejder i DK og en i Sverige, får man først fra Sverige, og er tilskuddet større i DK, kan man få differencen derfra. Det er ikke altid sådan?!?! Vi får børnepenge fra DK selvom min mand arbejder her i Malmø. Da jeg fødte arbejde vi begge i DK og da min mand fik arbejde her ringede jeg til min arbejdskommune i DK for at få lavet børnepenge-udbetalingen om. Der fik jeg af vide at det behøvede jeg ikke. Det var ok at jeg fik dem fra DK stadigvæk. Jeg ved så ikke om det er fordi vi til at starte med begge arbejde i DK. Eller om der bare endnu ikke er helt styr på samarbejdet mellem de 2 lande:rolleye: Nogle gange kan jeg godt lidt få fornemmelsen af at det kommer an på hvem man taler med og om man har ramt en god eller dårlig dag:laugh: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Svenningsen 10 Anmeld indhold Besvaret October 30, 2007 :D Hej jeg har lige været nede i min kommune (Københavns kommune) og der fortalte jeg at jeg ingen børneydelse fik og at jeg var beskattet og arbejdede i DK og var social sikret i DK - Det fik mine fine ord til at få hende gøre noget ved det. Hun ville sende mig noget "SKRIVELSE" som jeg senere skulle udfylde og vedhæfte min ansættelses kontrakt og sende tilbage? Tror i det er fikset nu? Sådan da:rolleyes: Det du skal gøre er at udfylde de formularer du får fremsendt af kommunen. Dem skal du derefter aflevere til EU-Kontoret her i Malmø, som skal bekræfte at du ikke modtager ydelse herfra Sverige. De sender så papirerne til min arbejds-kommune i Dk som herefter udbetaler dig børneydelsen. Dog skal det lige siges at der godt kan gå op til 120 dage til din sag er behandlet. Men bare rolig, du får pengene med tilbagevendende kraft Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret October 31, 2007 1. Jeg kan ikke forstå hvorfor I fortsat får ydelser fra Danmark, hvis en af jer arbejder i Sverige (og I har delt forældremyndighed?). Jeg ville nok ringe til min kommune en gang til og spørge hvordan det kan være, for det lyder helt forkert i mine ører. Det med hvordan man gør det rent praktisk med papirer og så videre. Der ville jeg også ringe til min kommune om, da der er forskel på hvilken service der ydes af kommunerne, der kan være forskel på hvilken dokumentation der ønskes og også stor forskel på sagsbehandlingstiden. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim Andersen 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2007 Børnefamilieydelse og børnetilskud Børnefamilieydelse og børnetilskud også når du bor i Sverige og arbejder i Danmark Børnefamilieydelse pr. kvartal. 3.473 kr. pr. barn indtil det fyldte 3. år 3.138 kr. - 7. år 2.469 kr. - 18. år Man skal ringe til den kommune man er fra flyttet og bede dem sende en EU blanket som skal udfyldes i samarbejde med de svenske myndigheder det er en bekræftelse, på at man ikke får ydelser til sit barn fra Sverige, alle som er Danske statsborger, arbejde og betaler skat i Danmark uanset om du bor i Sverige eller Tyskland har krav på børnefamilieydelse:thumbup: Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Karina 20 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2007 Bare lige en lille rettelse til ovenstående: Det er IKKE skat, men ATP man skal betale i Danmark (der er iøvrigt et vist antal timer man skal arbejde) Og det gælder ikke kun for danske statsborgere, men alle statsborgere i EU og visse flygtninge. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Kim Andersen 10 Anmeld indhold Besvaret November 7, 2007 Social sikring under arbejde i Danmark Du bor i Sverige og arbejder i Danmark Social sikring under arbejde i Danmark Når du arbejder i Danmark, er du omfattet af dansk lovgivning om social sikring, selv om du bor i Sverige. Det gælder både for lønmodtagere og for selvstændige erhvervsdrivende. Hvis du er lønmodtager gælder det også, selv om din arbejdsgiver har hjemsted i Sverige, i Danmark eller i et andet EU/EØS-land. Arbejde om bord på et skib, der fører dansk flag, betragtes som arbejde i Danmark. Hvilke sociale sikringsordninger er jeg omfattet af ? Som lønmodtager er du omfattet af følgende danske sociale sikringsordninger som arbejdstager: - sygesikring og sygehusbehandling mv. - dagpenge ved sygdom og barsel (og adoption) - arbejdsløshedsforsikring - sociale pensioner (folkepension (=alderspension) og førtidspension (invaliditet)) - tillægspension (Arbejdsmarkedets Tillægs Pension) - børnefamilieydelse og børnetilskud - arbejdsskadeforsikring - revalideringsforanstaltninger Som selvstændig erhvervsdrivende er du omfattet af samme danske sociale sikringsordninger som selvstændig erhvervsdrivende med undtagelse af ATP og arbejdsskadesikring. Hvor skal jeg henvende mig ? Du kan ikke - som i Sverige hos försäkringskasan– henvende dig ét sted for at blive registreret som værende socialt sikret i Danmark. Du skal henvende dig til den danske myndighed, der har med den sociale sikringsydelse at gøre. Myndigheden vil undersøge, om du opfylder betingelserne i dansk lovgivning for at modtage ydelsen. Du optjener ret til social pension (folkepension (alderspension) og førtidspension (invaliditet)). Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites