Jump to content
Humle

Danska bostadsbubblan har spruckit

Recommended Posts

What goes up must come down. Det ved enhver. Ingen ved hvornår. Jeg venter stadig på at læse om den første lejlighed, der er faldet i pris. Bare en enkelt ville styrke troværdigheden af den historie, som er fortalt igen og igen siden priserne begyndte at stige. Man kan sagtens diskutere ud fra løse formodninger, men lad os nu se hvad facts siger - hidtil har de dementeret denne never-ending story om at NU falder priserne. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ode til boligboblen

What goes up must come down. Det ved enhver. Ingen ved hvornår.
And what goes down must come up! Ingen ved hvornår eller hvordan :rolleyes:. Så kære havnefrontsspekulanter, fortvivl ej :rolleye: Glæd Jer i stedet over at I har været med til at presse prisen op så almindelige mennesker nu skal kigge i vejviseren efter noget at bo i tæt på den gamle grimme brygge med godsterminal, kraftværk og livløse firmadomiciler som nabo. Café liv og unge mennesker er overvurderet alligevel, så det gør ikke så meget at de bliver væk fra disse nye og "hotte" områder. Byens sjæl er sterilt glas og stål - den klarer sig fint uden kedelige eksistenser, såsom sygeplejesker, politifolk, folkeskolelære, kunstnere, studerende og andet kreativt pak. Lad de tomme gader fyldes af mågernes skrig og den ubarmhjertige kolde blæst' ensome tuden. :scared: Oh boligbobel, du store uformelige eksistens - må du i din uendelige visdom vise barmhjertighed over for alle os der ikke nåede med på vognen eller blot vil have et stykke simpelt stuk og krystallysekrone dinglene over vore syndige hoveder. Må mågen finde sit selskab i spejlbilledet fra de tusindvis af vinduer der tomt kigger ud mod den kolde havnefront. Fantasiløst og i hast opført, står de som et evigt monomænt over menneskets evige ønske om den hurtige gevinst.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
What goes up must come down. Det ved enhver. Ingen ved hvornår. Jeg venter stadig på at læse om den første lejlighed, der er faldet i pris. Bare en enkelt ville styrke troværdigheden af den historie, som er fortalt igen og igen siden priserne begyndte at stige. Man kan sagtens diskutere ud fra løse formodninger, men lad os nu se hvad facts siger - hidtil har de dementeret denne never-ending story om at NU falder priserne. :)
Talte faktisk med en ejendomsmægler i Malmö i dag der sagde at det begyndte at falde. Hun lød nu ikke som den skarpeste kniv, men så er det ihvertfald een der siger det.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Talte faktisk med en ejendomsmægler i Malmö i dag der sagde at det begyndte at falde. Hun lød nu ikke som den skarpeste kniv' date=' men så er det ihvertfald een der siger det.[/quote']En af tøzerne fra "Våningen & Villan"? :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Talte faktisk med en ejendomsmægler i Malmö i dag der sagde at det begyndte at falde. Hun lød nu ikke som den skarpeste kniv' date=' men så er det ihvertfald een der siger det.[/quote'] Hvis hun ikke ser godt ud, skal du ikke tro på hvad hun siger. Iøvrigt please, alt denne snak er FUD (Fear, Uncertainty and Doubt). Der er ingen der ved hvordan det går og slet ikke en eller anden ejendomsmægler der meler sin egen kage. Hvis man er så urolig, så flyt lånet over i Euro!! Er der i øvrigt nogle der ved hvordan man gør det og hvad det koster :laugh:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Talte faktisk med en ejendomsmægler i Malmö i dag der sagde at det begyndte at falde. Hun lød nu ikke som den skarpeste kniv' date=' men så er det ihvertfald een der siger det.[/quote'] Så hun mente at "det begyndte at falde"... Det er så det hele knivskuffen - lige fra den livsfarlige filetkniv til den dorskeste smørkniv - har snakket om i ti år, så alle får ret til sidst. Vi mangler bare lige p.t. at se det afspejlet i de faktiske salgspriser. Boligmarkedet flukturerer ligesom alle mulige andre markeder. Ejendomsmæglerne masserer det så godt de kan - f.eks. ved at fortælle, at nu er det købers marked, for alle vil sælge. Mæglerne er ligeglade med priserne - de vil have omsætning - så de vipper lidt med båden for at se, hvad der sker. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nej, dog stakkels ejendomsmæglere - får de ikke lige så meget i løn mere - det var dog synd for dem. Lad os straks lave en indsamling til fordel for fattige og uformuende ejendomsmæglere - jeg vil være så flot at starte med at donere 0,49 kr. rundet af til nærmeste heltal :tongue2: Spøg til side. Der er nok meget godt, hvis der kan komme lidt udrensning i branchen, så de værste charlataner, som har lokket sælgerne med på helt vanvittige priser, ryger ud.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Lejlighed på Østerbro + 34,75%..... Han bare om at udbuddet er stort og det handler om beliggenhed..... Men jeg kan ikke se at et hus handlet i Roskilde til 4.795.000, hvor oprindelig pris er 4.895.000 er en boble der er bristet...... Det er naturligt at man får lidt rabat, hvis man er hurtig osv....

Tydelige prisfald på danske boliger http://www.qf1k.com/boligsiden/showChange_List.asp

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Tydelige prisfald på danske boliger http://www.qf1k.com/boligsiden/showChange_List.asp
Humle, Humle, Humle... SUK! Egentlig burde jeg nok bare holde k... men det virker som om du bare VIL have ret når du siger at boblen er bristet. For mig at se beviser dette ingenting. Det er jo intet nyt at priserne stabiliserer sig for pokker. Prøv lige at se ordentlig på tendenserne og så sammenlign med at priserne er steget 50/60% over de sidste par år... så er de altså ikke lave. Eks. 46m2 i København SV førpris 1.595.000 ligger nu til 1.395.000... hmmm. Jeg synes sandelig stadig det er en pæn pris for en 2Ver. /Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Hvor er den tilsalg Winnie...??? Jeg har ALTID drømt en en 2V på 46km2............ :lol: ;)

Humle, Humle, Humle... SUK! Egentlig burde jeg nok bare holde k... men det virker som om du bare VIL have ret når du siger at boblen er bristet. For mig at se beviser dette ingenting. Det er jo intet nyt at priserne stabiliserer sig for pokker. Prøv lige at se ordentlig på tendenserne og så sammenlign med at priserne er steget 50/60% over de sidste par år... så er de altså ikke lave. Eks. 46km2 i København SV førpris 1.595.000 ligger nu til 1.395.000... hmmm. Jeg synes sandelig stadig det er en pæn pris for en 2Ver. /Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, suk, eller som svenskerne siger det endnu mere præcist: suck. En ejendomsmægler sætter prisen på en bolig med udgangspunkt i at den skal stige 25 procent pro anno. Det viser sig så, at markedet kun stiger med 20 eller 15 procent og prisforventningen må nedjusteres. Det er ikke faldende boligpriser endsige bristende bobler. :rolleye: Bare én bolig, der er faldet i pris ville sidde fint i argumentationen. :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Ja og det er de ikke............... De bliver bare ikke solgt til den pris folk vil ha' for dem...... Det er da meget naturligt at prutte lidt om det...... Fjolser...... Sikkert rygter spredt af fattigfolk for at få del i goderne ved at eje egen bolig........:lol:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Det er jo ikke fordi at der bliver solgt væsentligt færre boliger. Der er bare kommet en del flere sælgere, som formentlig forsøger at hente en gevinst hjem. Men udbudspriserne i gennemsnit er ikke faldet faldet synderligt meget. Jeg kan supplere med mine egne erfaringer. I februar i år besluttede jeg mig for at flytte til Sverige og satte min 3V'er på 82 m2 på Østerbro til salg. Til at hjælpe med at bestemme prisen gik jeg ind på boligsiden.dk og søgte på alle lejligheder som var mellem 77 og 87 m2 i postnummer 2100. Median-udbudsprisen den gang lå omkring 3,2 mio. På den samme søgning i dag ligger medianp-udbudsprisen også omkring 3,2 mio. Jeg selv fik solgt i slutningen af august, og gentog denne søgning mange gange for at monitorere markedet. Antallet af lejligheder til salg er steget meget i løbet af året. I Februar var der kun nogen og 20 - før mægleren og fotografen fik snøvlet sig færdig med papirarbejdet var det blevet til marts måned og så var der nogen og 30 til salg. Derefter steg antallet af lejligheder støt og roligt til et toppunkt på 90 ved indgangen til august måned. De sidste 2 måneder har antallet af lejligheder ligget nogenlunde konstant omkring de 85-90. Det er ikke bare de samme - der sker en reel udskiftning. Men det er nok kun lejligheder, hvor prisen ligger under medianen, som bliver solgt - og de skal som regel sættes ned for at komme derned. Så det stiger ikke - falder måske svagt, men at boblen er sprunget synes jeg ikke, at man kan tale om.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Ja og det er de ikke............... De bliver bare ikke solgt til den pris folk vil ha' for dem...... Det er da meget naturligt at prutte lidt om det...... Fjolser...... Sikkert rygter spredt af fattigfolk for at få del i goderne ved at eje egen bolig........:lol:
Fattigfolk er nok dem af alle der har mest brug for at få del i goderne, men jeg er ikke sikker på at de har gennemslagskraft nok til at sprede rygter der vil blive lyttet til. De største rygteryttere er pardoksalt nok banker, real kredit og ejendomsmæglere... Om de har noget at vinde ved at skabe en stemning af sprængte bobler og generel panik er ikke til at vide. En ting er dog sikkert, de fleste eksperter der udtaler sig er ikke uvildige. Derfor er der en real risiko for manipulation af markedet. Ejendomsmæglere er ikke interesseret i en situation med alt for få boliger til salg. De tjener penge på handler og hvis markedet kan masseres blidt så flere boliger kommer til salg, så er det i deres bedste interesse at råbe prisfald!

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
En ting er dog sikkert, de fleste eksperter der udtaler sig er ikke uvildige. Derfor er der en real risiko for manipulation af markedet. Ejendomsmæglere er ikke interesseret i en situation med alt for få boliger til salg. De tjener penge på handler og hvis markedet kan masseres blidt så flere boliger kommer til salg, så er det i deres bedste interesse at råbe prisfald!
Det var faktisk lige præcis det som ejendomsmæglerne gjorde en gang i foråret. Det der var ved at ske for dem var, at de var ved at blive overflødige fordi markedet steg så hurtigt at enhver idiot kunne sælge en bolig. Så dem der skulle sælge deres bolig pressede mæglerne meget på salæret, samtidigt med at de etablerede mæglere tabte terræn til prisbillige gør-det-selv online mæglere. Så de havde en klar interesse i at fremprovokere et mindre fald, eller i hvert fald en mediestorm som kunne få nogen flere sælgere frem, samtidigt med sælgerne blev skræmt væk fra de billige alternativer.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Humle, Humle, Humle... SUK! Egentlig burde jeg nok bare holde k... men det virker som om du bare VIL have ret når du siger at boblen er bristet. For mig at se beviser dette ingenting. Det er jo intet nyt at priserne stabiliserer sig for pokker. Prøv lige at se ordentlig på tendenserne og så sammenlign med at priserne er steget 50/60% over de sidste par år... så er de altså ikke lave. Eks. 46m2 i København SV førpris 1.595.000 ligger nu til 1.395.000... hmmm. Jeg synes sandelig stadig det er en pæn pris for en 2Ver. /Winnie
Pointen er at jeg mener boligpriserne (i kbh) HAR toppet og er på vej ned. Om det bliver en "blød" landing eller "hård" landing må tiden vise. Og dit eksempel illustrerer egentlig det jeg mener. 1.395.000 for 46kvm ? Jo tak, en pæn pris. En ALT FOR HØJ pris efter min mening og netop derfor vil vi i den kommende tid se en stigende tendens i antallet af boliger til salg ift. antallet af købere. Hvem vil dog give 1.395.000 idag, når man "ved" den kan fåes til 995k om 6-12 måneder ?:eek: Men jeg skal nok lade være med at skrive flere "negative" indlæg om ejendomsmarkedet. Kan forstå at det er ømtåleligt emne for nogle.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Og dit eksempel illustrerer egentlig det jeg mener. 1.395.000 for 46kvm ? Jo tak, en pæn pris. En ALT FOR HØJ pris efter min mening og netop derfor vil vi i den kommende tid se en stigende tendens i antallet af boliger til salg ift. antallet af købere. Hvem vil dog give 1.395.000 idag, når man "ved" den kan fåes til 995k om 6-12 måneder ?:eek:
Jeg er enig, 1.4 mill for 46 kvm. er en alt for høj pris efter både din, min og sikkert også mange andres mening. Ikke desto mindre er det jo markedsprisen for tiden. I foråret var der et stigende antal boliger til salg i forhold til købere. Antallet af boliger til salg er faldende læste jeg for noget tid siden. Der er da ingen der 'ved', at boligerne vil falde med 30% de næste 6-12 måneder, det er da kun et gæt, hvilket du også skriver. Personligt tror jeg boligerne vil fortsætte med at stige, ikke i den vilde takt, som set hidtil, men nok mere med inflationen. Sammenlignet med lande, vi normalt sammenligner os med, England, Tyskland, m.v. så er boligpriserne i hovedstaden stadig forholdsvis billige.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Antallet af boliger til salg er klart stigende fra ca 32000 i jan/feb til 49000 idag http://www.boligsiden.dk/ http://www.de.dk/Download/Branchen+i+tal/Boligsiden/
Ja det kan jeg se, så er vi på niveau med det højeste i 2003, kan se af det sidste link, at pr. 23/8 var det 46.634 boliger til salg. Der mangler dog en inddeling af landsdele og ejendomstyper.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites