Jump to content
Humle

Danska bostadsbubblan har spruckit

Recommended Posts

Pointen er at jeg mener boligpriserne (i kbh) HAR toppet og er på vej ned. Om det bliver en "blød" landing eller "hård" landing må tiden vise.
Det er muligt du har ret.
Og dit eksempel illustrerer egentlig det jeg mener. 1.395.000 for 46kvm ? Jo tak' date=' en pæn pris. En ALT FOR HØJ pris efter min mening og netop derfor vil vi i den kommende tid se en stigende tendens i antallet af boliger til salg ift. antallet af købere. Hvem vil dog give 1.395.000 idag, når man "ved" den kan fåes til 995k om 6-12 måneder ?:eek: [/quote'] Det fatter jeg til gengæld ikke hvorfra du VED det. Men måske har du en krystalkugle du kigger i?...:o No worries - tænk ikke på mig. Jeg bliver blot træt af at høre de samme sange konstant. Henover de sidste par år er der blevet talt om bobler i en uendelighed... "Nu kan vi ikke komme længere - nu brister det hele bla bla bla" - og alligevel så... ja ja. Som en klog herre, her på siden, tidligere sagde i debatten: "What goes up must come down. Det ved enhver. Ingen ved hvornår". :) Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest jxhab
Det er muligt du har ret. Det fatter jeg til gengæld ikke hvorfra du VED det. Men måske har du en krystalkugle du kigger i?...:o No worries - tænk ikke på mig. Jeg bliver blot træt af at høre de samme sange konstant. Henover de sidste par år er der blevet talt om bobler i en uendelighed... "Nu kan vi ikke komme længere - nu brister det hele bla bla bla" - og alligevel så... ja ja. Som en klog herre, her på siden, tidligere sagde i debatten: "What goes up must come down. Det ved enhver. Ingen ved hvornår". :) Winnie
så længe der er nogen der vil købe til de priser der er, så er der ikke noget der tyder på tingene ændrer sig.. Min oplevelse er at priserne ikke som sådan er faldet, men det blot tager længere tid at sælge ..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Undskyld Miss W - for at genoplive denne tråd. Jeg bliver efterhånden mere og mere glad for at jeg slap af med min Københavnerlejlighed. Det begynder at se mere faretruende ud på den danske side end jeg umiddelbart ville have troet. Her tænker jeg ikke så meget på mere eller mindre (u)seriøse avisartikler, men på det faktiske antal boliger til salg. Det passerede 50.000 i denne uge. Jeg fandt følgende link inde fra EuroInvestor, som viser den historiske udvikling: http://www.obligationskurser.dk/bonds/BoligerTilSalg.aspx?fromdate=10-05-2000&todate=13-10-2006 Det virker som om at kurven ikke vil stoppe med at stige lige foreløbigt. Der er også en debat om boligpriser derinde: http://www.obligationskurser.dk/debat/debat.aspx?ListNo=74 Hvis det altså kan kaldes debat - kan ved første øjekast minde lidt om en tilsviningskonkurrence for folk, der har forsømt at tage den medicin, som deres psykiater ordinerede.:scared: Der er dog enkelte gode indlæg indimellem.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hvis det altså kan kaldes debat - kan ved første øjekast minde lidt om en tilsviningskonkurrence for folk, der har forsømt at tage den medicin, som deres psykiater ordinerede.:scared: Der er dog enkelte gode indlæg indimellem.
wouw.. det var noget af en stejl kurve :rolleye: Nu har jeg ikke lige tid til at læse debatten, men er det Davidoff der igen igen spiller smart og alle folk sviner ham til fordi han er dum at høre på?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Kurven stiger stejlt efter at have været helt i bund. Der er et efterslæb, der skal indhentes. Markedet puster ud efter at have holdt vejret. Nu er det købers marked, for udbuddet er kolossalt og sælgerne desperate, er mæglernes spin. Men man skulle vel tro at med flere boliger til salg, er der også flere købere på udkig? De skal jo flytte et sted hen de 50.000, når de får deres bolig solgt. De flytter vel ikke til Sverige allesammen. :rolleye: Nogle af husene er så fritidshuse - for dem er der sikkert et reelt misforhold mellem antal sælgere og antal købere lige nu.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Kurven stiger stejlt efter at have været helt i bund. Der er et efterslæb, der skal indhentes. Markedet puster ud efter at have holdt vejret. Nu er det købers marked, for udbuddet er kolossalt og sælgerne desperate, er mæglernes spin. Men man skulle vel tro at med flere boliger til salg, er der også flere købere på udkig? De skal jo flytte et sted hen de 50.000, når de får deres bolig solgt. De flytter vel ikke til Sverige allesammen. :rolleye: Nogle af husene er så fritidshuse - for dem er der sikkert et reelt misforhold mellem antal sælgere og antal købere lige nu.
Men du må lige have in mente at mange ejer mere end 1 bolig i dagens danmark. Masser af de ny-opførte lejligheder i fx kbh er rene spekulations.objekter. Dertil er masser af "forældrekøb" sat til salg. Denne populære købe-bolig-til-sønnike form finder ikke længere sted pga det er blevet for dyrt. Så synes ikke helt den holder med at en sælger efterfølgende skal ud og købe.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Men du må lige have in mente at mange ejer mere end 1 bolig i dagens danmark. Masser af de ny-opførte lejligheder i fx kbh er rene spekulations.objekter. Dertil er masser af "forældrekøb" sat til salg. Denne populære købe-bolig-til-sønnike form finder ikke længere sted pga det er blevet for dyrt. Så synes ikke helt den holder med at en sælger efterfølgende skal ud og købe.
Hvor mange er "mange" og "masser"? Jeg ved det ikke, og det gør du heller ikke, men jeg tror ikke, spekulanterne fylder så meget i dette tal på 50.000. Ser du disse nyopførte lejligheder udbudt i rå mængder? Og hvor flytter børnene hen, når far og mor sælger deres lejlighed? Til Sverige? :)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hvor mange er "mange" og "masser"? Jeg ved det ikke, og det gør du heller ikke, men jeg tror ikke, spekulanterne fylder så meget i dette tal på 50.000. Ser du disse nyopførte lejligheder udbudt i rå mængder? Og hvor flytter børnene hen, når far og mor sælger deres lejlighed? Til Sverige? :)
Nils, hvis du søger på København S, (ørestad og bryggen bl.a) vælger opført efter 2005...så skal ud bare se løjer. Det er ENORME MÆNGDER vi taler om. Dertil kommer dem der ikke vil sætte til salg nu i håbet om et bedre sælgers marked snart. Har en bekendt der lige er flyttet ind i Ørestad. Halvdelen af hans opgang står tom... Eks. Du søgte efter ejerlejligheder i nedenstående kommuner, samt i postnummerintervallet 2300 til 2300, hvor boligarealet er mellem 70 m2 og 120 m2, hvor boligen har mellem 4 og 4 værelser, hvis byggeår er 2004 eller senere. Der blev fundet 129 emner. Viser emne 1 til 15.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nils, hvis du søger på København S, (ørestad og bryggen bl.a) vælger opført efter 2005...så skal ud bare se løjer. Det er ENORME MÆNGDER vi taler om. Dertil kommer dem der ikke vil sætte til salg nu i håbet om et bedre sælgers marked snart. Har en bekendt der lige er flyttet ind i Ørestad. Halvdelen af hans opgang står tom... Eks. Du søgte efter ejerlejligheder i nedenstående kommuner, samt i postnummerintervallet 2300 til 2300, hvor boligarealet er mellem 70 m2 og 120 m2, hvor boligen har mellem 4 og 4 værelser, hvis byggeår er 2004 eller senere. Der blev fundet 129 emner. Viser emne 1 til 15.
O.k. Det virker som om, spekulanter - i den danske betydning af ordet - er en del af problemet... :o

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
O.k. Det virker som om' date=' spekulanter - i den danske betydning af ordet - er en del af problemet... :o[/quote'] Meget:scared: , mange har jo investeret "billigt" i ejendomsmarkedet ved at lægge en beskeden udbetaling på nybyggeri. Fantastisk finte hvis det ikke lige var fordi markedet er gået totalt istå i mellemtiden. Og nu begynder lejlighederne at stå klar til indflytning også skal der altså lægges fuld betaling ved kasse 1...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Undskyld Miss W - for at genoplive denne tråd.
;) Hej Bananas...no worries. Men jeg kan da godt forstå at du er glad for at du kom af med din lejlighed tidligere på året. - Vi lever jo stadig i håbet, her på Amager. Dog med flere interesserede nu end længe.... Fingers crossed. Smil, Winnie

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Supermule

Den er slet ikke ringe.... Ser ud til at liggetiderne bliver lidt længere. Men priserne generelt set, ser ikke ud til at falde.... Bare en smule stagnerende.....:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Det virker som om' date=' spekulanter - i den danske betydning af ordet - er en del af problemet... :o[/quote'] Amatør-spekulanter er måske en mere rammende betegnelse. Folk der har troet at de bare kunne blive rige ved at købe ekstra-billetter til "bolig-toget". Jeg hørte nogen rygter/historier fra nogen kolleger i kantinen, som havde talt med nogen bolig-advokater, der arbejdede med projektsalg. På nogen af de seneste projekter skulle der efter sigende have været enkeltpersoner, som fx købte alle lejligheder på en eller flere etager i nogen af disse nybyggerierer. Typisk var disse enkeltpersoner relativt unge hankønsvæsener, som allerede havde tjent penge på mindre investeringer i tidligere projekter og nu gik de så ud og satsede i langt større skala. Hvis man fx. kun skal lægge 10% i garantibeløb kan man jo for 1 million kroner "bestille" fast ejendom for 10 millioner. At nogen så accepterer sådanne potentielle købere, der jo åbenlyst ikke kan betale, hvis markedet falder, fatter jeg ikke, men det betyder jo ikke at det ikke er sket.:scared: Der skal nok være nogen, som ikke har kunnet se risikoen og bliver ved med at "doble" indtil det til sidst går helt galt for dem. Spørgsmålet er om det måske er ved at være nu at det går helt galt for dem. Men bare fordi en flok wanna be byggematadorer er gået amok nede i København S og SV behøves det jo ikke betyde at de trækker hele markedet med ned. Så det er stadig svært at forudse. I morgen (tirsdag d. 17) klokken 14 kommer realkreditrådet med officielle pristal for 3. kvartal af 2006. Det skulle kunne give en klar indikation af hvilken vej det går. http://www.realkreditraadet.dk/

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Guest Trine
Hvis man fx. kun skal lægge 10% i garantibeløb kan man jo for 1 million kroner "bestille" fast ejendom for 10 millioner.
Det der går galt er vel at markedet er ureguleret. Det du beskriver der ligner jo i grove træk en handel i futures...her ville der bare være krav om løbende margenafregning når "markedet" falder hhv. stiger.. I de her tilfælde får kontrakten lov til at ligge til udløb hvorefter investor tjener kassen.....eller ryger på røv og albuer.. og iøvrigt til ærgelse for alle andre der ønsker fodfæste på boligmarkedet..

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Virker som om sitet suger data herfra (eller er det omvendt?): http://www.boligagenten.dk/
Nu er det da ikke fordi jeg skal lege nogen anden Sherlock, meeen adresserne har da en vis lighed: http://kampagne.brf.boligagenten.dk/ http://www.boligagenten.dk/ Og sågar samme disclaimer i bunden: Boligtorvet er ikke ansvarlig for fuldstændigheden eller rigtigheden af de anførte oplysninger eller for de oplysninger, der linkes til. Hvis du har kommentarer eller spørgsmål, er du velkommen til at kontakte BoligAgenten™ ;)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Nu er det da ikke fordi jeg skal lege nogen anden Sherlock, meeen adresserne har da en vis lighed: http://kampagne.brf.boligagenten.dk/ http://www.boligagenten.dk/ Og sågar samme disclaimer i bunden: Boligtorvet er ikke ansvarlig for fuldstændigheden eller rigtigheden af de anførte oplysninger eller for de oplysninger, der linkes til. Hvis du har kommentarer eller spørgsmål, er du velkommen til at kontakte BoligAgenten™ ;)
Damn Spinner, eller må jeg sige Sherlock - du har ret :th2: Dog er det kun det ene site der skriver
Frem til 1. december 2006 er denne service åben for alle
Håber jeg reddede æren på målstreget :D

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Parcelhuse er ikke detsamme som lejligheder. Der gik en reportage i fjernsynet forleden, jeg kan ikke huske om det var i svensk eller dansk tv, hvor en STAKKELS mægler gik rundt helt mutters alene i en lækker lejlighed på Islands Brygge hvor der bare ikke dukkede en eneste lille spekulant op. Neej, hvor var det SYND for ham. Nu var han nødt til at anstrenge sig lidt for at få skidtet solgt, som at ringe rundt i køberkartoteket :sick: og holde flere fremvisninger og åbent hus :scared: . Det var simpelthen lige så man kunne begynde at tude for den sølle mæglers skyld. (Hvis ingen af jer så indslaget var det nok i svensk tv. :D )

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Hmmm fald på 9% allerede?? http://epn.dk/privatokonomi/din_bolig/article8956.ece Det tyder sgu ikke godt for dem der skal købe nu... snøft :(
Du mener vel dem som skal sælge? Dem der skal købe kan jo nu vælge og vrage, og nemt byde flere hundrede tusinde under udbudsprisen. Eller også kan de bare vente. Jeg ved ikke hvorfra Homes kommunikationschef har tallet med 9% fald fra - jeg stiller mig lidt tvivlende overfor den. På min egen søgning på boligsiden.dk (den med alle lejligheder mellem 77 og 87 m2 i postnummer 2100) kommer der stadig ca. 90 lejligheder ud - det har der sådan set gjort siden august. Medianprisen har ikke flyttet sig meget fra de 3,2 mio, som den var for flere måneder siden. Men til gengæld er der nu en langt større andel, som er nybyggeri, og der er flere af højere kvalitet end tidligere. Så lejligheder i samme kvalitet er nok faldet en eller to hundrede tusinde.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Parcelhuse er ikke detsamme som lejligheder. Der gik en reportage i fjernsynet forleden, jeg kan ikke huske om det var i svensk eller dansk tv, hvor en STAKKELS mægler gik rundt helt mutters alene i en lækker lejlighed på Islands Brygge hvor der bare ikke dukkede en eneste lille spekulant op. Neej, hvor var det SYND for ham. Nu var han nødt til at anstrenge sig lidt for at få skidtet solgt, som at ringe rundt i køberkartoteket :sick: og holde flere fremvisninger og åbent hus :scared: . Det var simpelthen lige så man kunne begynde at tude for den sølle mæglers skyld. (Hvis ingen af jer så indslaget var det nok i svensk tv. :D )
Mæglerne vil gerne spinne, at det er købers marked, for nu falder priserne. Det eneste der falder er udbudspriserne, hvor man nu justerer forventningerne fra at tjene 30 procent pro anno til at tjene 20 procent pro anno. Og det fremgik sikkert også af det indslag, du så, at den tomme lejlighed var ridiculously overprized. :eek:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites