Humle 10 Anmeld indhold Skrevet September 19, 2006 Spændende om det efterhånden verdensomspændende (kommende/igangværende) boligkrak rammer os her i Malmö. Bestemt ikke nemt at agere i dette marked. Skal man sælge eller beholde..? Jaja, der er selvfølgelig delte meninger om hvad vej boligpriserne går......:) Danska bostadsbubblan har spruckit 2006-09-19: di.se Nybyggda lägenheter i Köpenhamns hamnfront säljs 10 till 15 procent billigare. "Vi står inte inför en kollaps. Vi står mitt i den", säger en stor aktör på fastighetsmarknaden till Börsen. På mindre än ett halvår har priserna på välbelägna nybyggda lägenheter i Köpenhamns hamnfront sjunkit i pris med 10 till 15 procent. Intresset för visningar av objekten har också avtagit. Og så den danske version http://borsen.dk/650.95273 Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Det lyder måske lidt drastisk i mine øjne. Jeg tror nu nærmere blot, at udvalget af boliger, som har været til salg har været for stort, folk har forsøgt at score gevinsten ved at forsøge at sælge deres bolig - for højt vurderet. Tror nu nok, at markedet på sigt skal blive ved med at stige, men ikke i samme høje takt, som før. Samtidigt vil antallet af udbudte boliger nok falde. Men en stigende rente og de meget høje priser får jo ikke ligefrem folk til at flokkes, når man skal give 3 millioner + for et rækkehus på under 100 kvm. i udkanten af København. Blot min betragtning, set med mine egne øjne. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Fagerborn 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Men en stigende rente og de meget høje priser får jo ikke ligefrem folk til at flokkesSå falder priserne da per automatik. Hvis der ingen konkurrence er om lejligheden så falder prisen. Der er ingen der vil give 3.1 millioner for en lejlighed du gav 3 millioner for bare for at være sød mod dig. Markedet i Sverige afhænger nok af hvad den nye regering gør ved skatter og fradrag, og hvordan renten udvikler sig. Til syvende og sidst påvirkes vi af hvor meget vi har tilbage i tegnebogen når skatten og banken er betalt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
credde 0 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Yep, jeg glemte lige at skrive, "markedet på sigt". Sandsynligvis kommer der en periode med fald, indtil udbuddet af boliger kommer på et mere normalt niveau. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Nils 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Avishistorier ligner almindelige løgnehistorier men med den forskel, at der ikke er gjort noget for at de skal hænge sammen. At nogen har sat nogle boliger til salg til nogle grelle priser og markedet så konstaterer, at nu er de nok blevet lige grådige nok er ikke faldendde boligpriser eller bristende bobler. Til boblebrist hører boliger, der sælges med tab... :) Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Ja og man skal huske på at kvadratmeterprisen i Kbh er langt højere end herovre og dermed er der længere til loftet og rum for kraftige stigninger stadigvæk..... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Futz 12 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Ja der er nok 3.5 millioner mennesker i DK der går konkurs før os hvis vi kun ser på meterprisen. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Nybyggda lägenheter i Köpenhamns hamnfront säljs 10 till 15 procent billigare. "Vi står inte inför en kollaps. Vi står mitt i den", säger en stor aktör på fastighetsmarknaden till Börsen. Et fald i udbudspriserne (som var sat højt i håb om at finde en at "tosse") på en 10-15% er fandeme ikke et kollaps. Især ikke når markedet steg næsten 50% i 2005. Hvorfor er det bare a journalister har absolut 0 langtidshukommelse. 50-60% fald er et kollaps. Og det er meget usandsynligt at det går så galt - i så fald har folk da helt tabt hovedet, og så skal jeg ind og købe med arme og ben. Når det er sagt så tror jeg dog nok at markedspsykologien og medie-skræmme-kampagnerne kan hive det længere ned end det nuværende niveau. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
-TCOB- 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Ro på, vi der sidder i SE skal ikke tænke på at vi blvier berør af de hus priser i DK. Det kan godt være de vil falde lidt, men hvis vi tager priserne nu og ser på dem igen om 5-10 år ja så er der nok igen en lille stigning. Jeg tror på at vi måske kommer til at se en stigning af priserne i SE HVIS den nye regring kommer til at gennemføre de tiltag de vil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Det kommer an på om den svenske krone stiger kraftigt.... Bliver den lig den danske, er markedet ikke så eftertragtet som dansker der flytter til Sverige.... Falder kronen derimod, så bliver det for alvor vildt herovre!!! Ro på, vi der sidder i SE skal ikke tænke på at vi blvier berør af de hus priser i DK. Det kan godt være de vil falde lidt, men hvis vi tager priserne nu og ser på dem igen om 5-10 år ja så er der nok igen en lille stigning. Jeg tror på at vi måske kommer til at se en stigning af priserne i SE HVIS den nye regring kommer til at gennemføre de tiltag de vil. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
-TCOB- 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Hmm jeg kan godt se hvad du mener, men når du ser på prisen på et hus eller bostandsret i SE iht DK, så vil jeg da sige det stadig er fornuftig at flytte til SE!!! Eller er jeg helt i hampen?? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Supermule Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Nej absolut ikke...... Hmm jeg kan godt se hvad du mener' date=' men når du ser på prisen på et hus eller bostandsret i SE iht DK, så vil jeg da sige det stadig er fornuftig at flytte til SE!!! Eller er jeg helt i hampen??[/quote'] Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 50-60% fald er et kollaps. Og det er meget usandsynligt at det går så galt - i så fald har folk da helt tabt hovedet, og så skal jeg ind og købe med arme og ben. Når det er sagt så tror jeg dog nok at markedspsykologien og medie-skræmme-kampagnerne kan hive det længere ned end det nuværende niveau. Bananas - godt sagt! Hvor er det dog dejligt at høre sådan en mening i stedet for al den evige snak om at boligpriserne rasler ned. Hver avis - hver sin teori. Jeg bliver SÅ træt! Og ja - naturligvis bliver jeg specielt træt fordi vi selv hænger med en lejlighed til salg i København - når vi bare SÅ gerne vil flytte til den anden side af Øresund og ind i vort skønne hus. Gid al den snak om boligbobler der brister ville lægge sig til at DØ! Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest carspar Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Da du kan köbe et hus her i Se til det halve i nettoudgifter så tager det nok tid inden nedturen rammer os herovre. Med den nye regering så kan det da väre at der kommer lidt gang i hjulene og kursen måske stiger, men så kan vi jo bare låne i Euro da den danske kroen er låst til Euroen. Her er lidt for spekulanter. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Gid al den snak om boligbobler der brister ville lægge sig til at DØ! Jeg tror desværre at snakken bliver ved - det er desværre forfærdeligt godt stof at skrive om hvordan boligpriserne falder. Boligejerne vil læse historierne af bar frygt. Dem som ikke ejer deres egen bolig vil læse historierne og inderst inde godte sig over at alle dem, som fik mere end dem selv, nu taber penge. En del af dem håber så nok også at det falder så meget at de nu selv får råd til at købe. Under alle omstændigheder er det meget efterspurgt stof, som kan sælge aviser. Om det der skrives så passer eller ej er sikkert underordnet! Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
lorup 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 ...specielt træt fordi vi selv hænger med en lejlighed til salg i København - når vi bare SÅ gerne vil flytte til den anden side af Øresund og ind i vort skønne hus. Gid al den snak om boligbobler der brister ville lægge sig til at DØ! HELT ENIG!!. Vi overtager nyt hus d. 02-10, men har endnu ikke solgt :( Dog må vi håbe at det er ved at vende. Dette er den første positive artikel i lang lang tid: http://www.jp.dk/kp/artikel:aid=3964708/ Om end der står at det endnu ikke er slået igennem i København, er det dog et skridt i den rigtige retning. Held og lykke med salget Winnie :th2: /Søren Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Jeg tror desværre at snakken bliver ved - det er desværre forfærdeligt godt stof at skrive om hvordan boligpriserne falder. Boligejerne vil læse historierne af bar frygt. Dem som ikke ejer deres egen bolig vil læse historierne og inderst inde godte sig over at alle dem, som fik mere end dem selv, nu taber penge. En del af dem håber så nok også at det falder så meget at de nu selv får råd til at købe. Under alle omstændigheder er det meget efterspurgt stof, som kan sælge aviser. Om det der skrives så passer eller ej er sikkert underordnet! Selvfølgelig fortsætter snakken, netop fordi der er noget om den. Så i mener altså de vanvittige prisstigninger der har fundet sted de senere par år er fundamentalt iorden ? Hvorfor opfandt man mon afdragsfrie lån ? Faktum, for Kbh's vedkommende, er at antallet bolig sat til salg stiger voldsomt og liggetiderne bliver længere og længere. Fortsætter renten med at stige vil det føre til prisfald. Konjunkturerne rundt om i verden i ved at toppe og det er lige før at USA ryger i recession. Boligboblen i USA er ved at sprænge, amerikanere med afdragsfrie lån (ARM loans) mærker rentestigningerne og i flere stater har det betydet folk må gå fra hus og hjem. Prisfaldende i Australiens store byer er store og fortsat faldende osv osv. At tro priserne i Kbh vil genoptage stigningerne indenfor overskueligt tid er bare naivt. Sgu ingen der råd til at betale de vanvittige priser. Svært at sige hvordan Malmö vil blive påvirket, men resten af Sverige kan sagtens rammes af en verdensomspændende nedgang, sat i gang af USA og dermed også give lavere boligpriser i S og sikkert også Malmö. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
bananas 14 Anmeld indhold Besvaret September 19, 2006 Nu er det Stockholmske marked også ved at gå i stå: http://www.ekonominyheterna.se/nyheter/2006/09/19/nu_ar_det_koparens_marknad/index.xml Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
janlunde 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2006 Nej, jeg mener heller ikke der er tale om en kollaps på boligmarkedet! Priserne har blot være skruet kunstigt for højt op med max pris ca. marts i år. Det vi ser nu er blot en stabilisering af priserne, men ikke noget fald samlet set. Der skal ske noget meget drastigst på markedet før vi kan begynde at tale om egentlige fald. Og så kan det godt være at mange går i panik nu og forsøger at sælge, hvilket bevirker at de får mindre for ejendommen. Så det er et dårligt tidspunkt at sælge nu! Men hellere vente til stormen har lagt sig. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2006 Selvfølgelig fortsætter snakken, netop fordi der er noget om den. Så i mener altså de vanvittige prisstigninger der har fundet sted de senere par år er fundamentalt iorden ? Hej Humle, Fundamentalt i orden??... hmmm - jeg vil sige det sådan at jeg synes det er møg irriterende at der findes så meget spekulation. Jeg tror at meget af grunden til at vi nu er i en situation med så mange boliger til salg er de mennesker som køber og sælger for udlukkende at score kassen. Men vi er jo faktisk også nogen som rent faktisk har BOET i flere år i den lejlighed som vi nu sælger - ik'... Jeg husker (var det sidste år) de viste en udsendelse i TV2 (tror jeg) hvordan en kvinde sælger sin (lille) lejlighed i indre København for 1 mill. mere - efter at have købt den for blot 1/2 år tidligere. - Sådan noget synes jeg er ret usmageligt - men samtidig, går den så går den vel... (og det må man sige at det gjorde det sidste sommer). De mange nybyggede boliger på Islands Brygge og Havnefronten generelt, som omtales i Børsen-artiklen er himmelråbende dyre og jeg kan heller ikke selv forstå hvem der har råd til at købe disse. Der ligger projekt-lejligheder til salg der koster 10 mill. At de nu kan sælges til 10/15% under den pris... hmmm - tjaeh. Lur mig om de ikke tjener sig hjem alligevel.... Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Miss W 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2006 Jeg tror desværre at snakken bliver ved - det er desværre forfærdeligt godt stof at skrive om hvordan boligpriserne falder. Boligejerne vil læse historierne af bar frygt. Dem som ikke ejer deres egen bolig vil læse historierne og inderst inde godte sig over at alle dem, som fik mere end dem selv, nu taber penge. En del af dem håber så nok også at det falder så meget at de nu selv får råd til at købe. Under alle omstændigheder er det meget efterspurgt stof, som kan sælge aviser. Om det der skrives så passer eller ej er sikkert underordnet! Hej Bananas. Egentlig skulle jeg have citeret hele din tidligere - SÅ FEDE - kommentar, men fik blot citeret en del. Men jeg synes det var så spot on! (også det med at kalde journalisten en kraftidiot - hehe) :D Og SUK! - desværre må jeg nok give dig ret mht. at det er godt stof at skrive om. Og vi andre må have is i maven imellemtiden. /Winnie Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin R 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2006 Selvfølgelig fortsætter snakken, netop fordi der er noget om den. Så i mener altså de vanvittige prisstigninger der har fundet sted de senere par år er fundamentalt iorden ? Hvorfor opfandt man mon afdragsfrie lån ? Faktum, for Kbh's vedkommende, er at antallet bolig sat til salg stiger voldsomt og liggetiderne bliver længere og længere. Fortsætter renten med at stige vil det føre til prisfald. Konjunkturerne rundt om i verden i ved at toppe og det er lige før at USA ryger i recession. Boligboblen i USA er ved at sprænge, amerikanere med afdragsfrie lån (ARM loans) mærker rentestigningerne og i flere stater har det betydet folk må gå fra hus og hjem. Prisfaldende i Australiens store byer er store og fortsat faldende osv osv. At tro priserne i Kbh vil genoptage stigningerne indenfor overskueligt tid er bare naivt. Sgu ingen der råd til at betale de vanvittige priser. Svært at sige hvordan Malmö vil blive påvirket, men resten af Sverige kan sagtens rammes af en verdensomspændende nedgang, sat i gang af USA og dermed også give lavere boligpriser i S og sikkert også Malmö. Det lyder mere som et lidt surt opstød over at der er nogen der har tjent penge, og har tjent rigtig man-ge penge på kort tid. Det er markedskræfter, og vil vi styre dem, ja så må vi jo indføre et andet politisk system... Mener det er blevet prøvet af over øst på... hmm husker det ikke rigtigt Og selvfølgelig er priserne i KBH til dels drevet op af spekulation. Men tror de fleste har købt for at bebo deres hus/lejlighed. Samtidig kan man da godt høste gevinsten nu, men hvis man ikke agter at flytte i leje-lejlighed eller telt, så bliver gevinsten blot anbragt i en ny bolig, som også er dyre. Så hele niveauet er drevet opad. Så dem der har det svært er dem der ikke har en opsparing i bolig eller kon-tanter, og ja der er kampen ulige. Men man må så også indse at 5 min fra rådhuspladsen nok ikke er en realistisk mulighed på SU og mindste løn, og sådan er verden nu skruet sammen. Samtidig er det sti-gende udbud måske netop et udtryk for at man ønsker at opgradere sin bolig, eller flytte ud med mere luft omkring. Boligpriserne udenfor KBH er jo også godt på vej op. Så nu får dem på landet også en bid af kagen, hvis de er heldige. Det svenske boligmarked er vel også lidt svært at investere i, da man jo har en lidt anden måde at skru-e det sammen på. Og samtidig er bankerne i SE nok mindre interesseret i at der investeres i samme omfang som i DK ??? (påstand fra min side) Afslutningsvis vil jeg da lige tage de danske afdragsfrie lån, øhh er dette ikke mere udbredt i SE ?? Og har man ikke bedre lånemuligheder i SE ?? Såå hvis vi som danske køber på ydelsen, så må det alt andet lige være billigere at låne 2 mill over 50 år end over 30 år ?? Så mon ikke danskerne stadig vil se SE som et billigere alternativ til DK? Og mon ikke svenskerne selv vil opleve en stigning såfremt de får gang i økonomien? Dette skal jo også sammenholdes med andre fordele / ulemper ved at flytte til SE. Må dog sige at jeg ikke tror der er mange herinde der flytte rent investeringsmæssigt? så skulle det da være investering i bil, med en besparelse på 180 % Det må vel være op til marked at bestemme, og så må man jo se om man vil satse eller blot brokke sig over udviklingen. En ting er sikkert vi kan ikke som individer rykke marked, og pressen kan nok heller ikke. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 20, 2006 Så længe boliger sælges til en højere pris end de blev købt. OG DET GØR DET STADIG, er der ingen ko på isen.. at luksuslejligheder på havnefronten til vanvittig opskruede priser ikke kan sælges til disse priser er et tegn på fornuft og ikke en boble på vej til at briste.. Jer der har huse/lejligheder til salg sidder jo stadig med en højere salgspris end I købte til.. at mæglerens optimistiske udbudspris så måske ikek holder er en anden sag.. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Martin R 10 Anmeld indhold Besvaret September 20, 2006 Så længe boliger sælges til en højere pris end de blev købt. OG DET GØR DET STADIG, er der ingen ko på isen.. at luksuslejligheder på havnefronten til vanvittig opskruede priser ikke kan sælges til disse priser er et tegn på fornuft og ikke en boble på vej til at briste.. Jer der har huse/lejligheder til salg sidder jo stadig med en højere salgspris end I købte til.. at mæglerens optimistiske udbudspris så måske ikek holder er en anden sag.. Det er nemlig det, og at betale over 50 K pr. m2 er helt i skoven. Så jeg mener også at det blot er en sund tilpasning. Der så rammer enkelte "fritids" investorer som ukritisk køber fordi det går godt. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Humle 10 Anmeld indhold Besvaret September 21, 2006 Det lyder mere som et lidt surt opstød over at der er nogen der har tjent penge, og har tjent rigtig man-ge penge på kort tid. Fint nok. Du skal da have lov til at mene hvad du vil, men det har intet på sig. Spekulerer selv i stor stil, så glæder mig da kun at nogen tjener penge. Men spillet om at sende aben videre er i fuld gang og dem der nægter at anderkende at boligpriserne har toppet og højst sandsynlig er på vej ned igen bliver de store tabere. Jo jo de skal nok stige igen, men det er på lang sigt. Lidt humor - http://www.parkerchris.pwp.blueyonder.co.uk/vocationvocationvocation.html Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites