Jump to content
Mohlin

Röstade ni?

Recommended Posts

Var det några av er som gick och röstade i kommun/landstingsvalet? Jag får ju rösta i till kommunen i Danmark, och det var en mäklig upplevelse med den jääättelånga listan, och att man skulle sätta ett kryss och inga kuvert och annorlunda organisation (smartare i Danmark tycker jag - in på ena sidan och ut på den andra). Vad tycker ni danskar om den svenska varianten?

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeps, var henne for at stemme. Morede mig vældigt over systemet med de 50.000 stemmesedler, som man kunne gå og samle sammen, hvis man ikke lige ville skilte med, hvem man ville stemme på, og den store sæk fyldt med alle de sedler, som folk efterfølgende smed ud. Også interessant at der ikke var en blyant, så man kunne krydse af, hvis man ville stemme på en person - men det ville jeg ikke alligevel, så det var ok, og det kan jo også have været et lokalt problem. Man kan heller ikke beskylde dem for at bruge for meget stof til "båsene", kunne kun lige klemme stemmesedler, kuverter, brilleetui, cykelnøgle og 2 hænder derind.... Var meget forsigtig med at få lagt stemmesedlerne korrekt i kuverten og forseglet og alting og så ud og hive fat i min mor, da jeg endnu ikke selv er udstyret med svensk ID. Derudover så var jeg bare så glad for endelig at få lov til at stemme på et eller andet - folketingsvalg er man jo udelukket fra....

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites
Var det några av er som gick och röstade i kommun/landstingsvalet? Jag får ju rösta i till kommunen i Danmark, och det var en mäklig upplevelse med den jääättelånga listan, och att man skulle sätta ett kryss och inga kuvert och annorlunda organisation (smartare i Danmark tycker jag - in på ena sidan och ut på den andra). Vad tycker ni danskar om den svenska varianten?
Som jeg har skrevet i en anden tråd synes jeg ikke det foregår helt hemmeligt når man skal hente sin stemmeseddel udefor. Selvfølgelig kan man tage alle sammen med ind eller som en vælger sagde du hun blev interviewet i valglokalet "jag skall bare kammoflera lite här". Det mener jeg ikke bør være nødvendigt. Jeg synes klart at det danske system er bedre og mere demokratisk. Det sikrer også at der ikke er nogen der smider modstandernes sedler væk, som det påståd sket igår.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Nu stemte jeg så ikke :flov: (havde ikke lige fået sat mig nok ind i tingene til ligefrem at kunne vælge nogen) Men jeg syntes at det er smart at man kan stemme allerede fra starten af september, samt at selve stemmedagen var på en søndag. :th2: I Danmark skal man enten møde senere på arbejde eller også have meget tålmodighed om aftenen. :thumbdown

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Ja, jeg er enig at det med alle stemmesedlerne i S er lidt udemokratisk. Men såklart skal man da stemme er min mening. Er der nogen som ved om man kan stemme til folketinget i S efter en vis årrække som dansk statsborger? Eller er man udelukket sålænge man ikke er svensk statsborger...

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Man skal være svensk statsborger for at få stemmeret til Riksdagen. Jeg har ikke stemt, for jeg har ikke noget forhold til min kommune. Desuden er jeg ikke skatteyder her. Frie og hemmelige valg skal være netop det: Frie og hemmelige. Det hemmelige skal være indbygget i systemet og ikke noget, den enkelte borger skal opnå ved at udføre et latterligt bluffnummer. Og ved at tage mange forskellige sedler eller dem allesammen, røber man jo, at man påtænker at stemme på et kontroversielt parti. Hvad gør man, når ens arbejdskammmerat pludselig står ved siden af en og demonstrativt tager en bestemt stemmeseddel og dels forventer, dels kontrollerer, at man selv gør det samme? Og jeg synes det er helt urimeligt og imod demokratiets ånd, at man giver de etablerede partier fordele og bekæmper småpartier ved hjælp af teknikaliteter omkring selve afstemningen. :sad:

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Der er osse muligheden for at brevstemme ;-) Brugte altid den i danmark, orker ikke kø :-) Og så er man sikker på at bruge sin stemme :-) Ikke altid alt går som planlagt jo :-)

Nu stemte jeg så ikke :flov: (havde ikke lige fået sat mig nok ind i tingene til ligefrem at kunne vælge nogen) Men jeg syntes at det er smart at man kan stemme allerede fra starten af september, samt at selve stemmedagen var på en søndag. :th2: I Danmark skal man enten møde senere på arbejde eller også have meget tålmodighed om aftenen. :thumbdown

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemte... Jo jeg stemte skam også.... og må sige at jeg er enig i at det virker lidt gammeldags at skulle tage sine stemmer i en bunke som alle kan se for derefter at gå ind bag det "hemmelige" gardin og putte mine stemmer i et par kuverter. Hvad min stemme betød har jeg egentlig ingen anelse om da det kræver lidt lokalt navlepilleri og undersøgelse af lokalpoitiske forhold, som virker lidt mindre betydende end valget til riksdagen som man jo ikke har indflydelse på. Jeg stemmer på "stemmeret til det danske folketingsvalg.."

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

Jeg stemte også ... Ikke noget problem med stemmesedler ... Vi havde fået et bredt sortiment fra de forskellige partier hjem i postkassen, så det var bare at medbringe de "rigtige";) Vi havde naturligvis medbragt ID-handlinger - men dem var der ingen, der ville se. Måske fordi den tilforordnede er lokal håndværker og havde udført arbejde hos os - og derfor kender os. Men der var nu heller ikke andre der blev spurgt:)

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites

En fordel med Sverige er at tre valg sker samtidig. Stemmeseddel systemet i Sverige er åndssvagt. Men det er også dumt i Danmark. Herregud hvor må det tage lang tid i DK at læse stemmesedlerne. Mit forslag; Ud fra sit personnummer tilhører man jo en given valgkreds med partier, kandidater osv. Sammen med röstkortet kunne man få sine tre stemmesedler (rigsdag, kommune og region) med samtlige opstillingsberettigede partier ifyldt, hvor man så sætter kryds ud for det parti man vil stemme på. Længst nede en linie hvor man frivilligt kan skrive til en af partiets personlige kandidater. Vidste I at et parti kan opstille den samme person, f.eks. Alf Svensson eller Maud Olofsson, i lige så mange rigsdagsvalgkredse som de behager, for at mennesket så trækker stemmer til at fylde stole op til så mange partikolleger som muligt ?? Det synes jeg er lidt udemokratisk, det er som at narre folk. Jeg kan godt lide at man kan stemme før selve valget på en så smidig måde her i Sverige. Men jeg ser frem til at jeg kan sidde foran min computer med et eller andet bank-ID eller sådan noget og stemme.

Del dette indlæg

Link til indlæg
Del på andre sites