nielsen.se 10 Anmeld indhold Skrevet September 4, 2006 Når man som dansker er bosiddende (udvandret af DK) i et andet land. Sverige. Så er det dette lands love (arvelov) der gælder. Er der nogen der har kendskab eller erfaringer med dette? Det ville være en god ide at vi kunne samle information om dette emne da det jo sørgeligt nok kommer til at vedrøre nogen på et tidspunkt.. Er det testamente oprettet i danmark gyldigt i sverige? Således som jeg læser dette fra Udenrigsministeriet (http://www.um.dk/da/menu/Borgerservice/CivilretligeSpoergsmaal/ArvSkifte/) Så gælder det danske testamente i det omfang det kan rummes i det pågældende lands lov. Se også: http://www.koege.advodan.dk/artikler/art2.htm Men som sagt erfaringer ville være rart Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 4, 2006 Vi har just præcis fået oprettet et svensk testamente. Arveloven der gælder for danske statsborgere med bopæl i Sverige er svensk, dog kan arvinger i Danmark indenfor 5 år efter udvandring kræve boet delt efter danske arveregler. Det positive er at svensk arvelov er meget lig dansk, og hvor den afviger er den "bedre" end den danske. Stiller f.eks den efterlevende samlever/ægtefælle bedre end i Danmark. Derved stiller den jo så evt. børn dårligere, da der i de fleste tilfælde først udbetales arv når begge forældre er væk. Desuden er der ingen arveafgift til staten:) Vi har betalt 2500 sek for testamentet, der ikke skal tinglyses blot underskrives af to vitterlighedsvidner. I principppet kan det blot kopieres af andre hvis altså setuppet er til at overføre. Vi har ingen særbørn eller andre kunstige konstellationer.... også en anekdote: en livsarving hedder på svensk "en bröstarving":lol: og hvad så med dem der opfostret på modermælkserstatning???? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret September 4, 2006 Vi har just præcis fået oprettet et svensk testamente. Arveloven der gælder for danske statsborgere med bopæl i Sverige er svensk, dog kan arvinger i Danmark indenfor 5 år efter udvandring kræve boet delt efter danske arveregler. Det positive er at svensk arvelov er meget lig dansk, og hvor den afviger er den "bedre" end den danske. Stiller f.eks den efterlevende samlever/ægtefælle bedre end i Danmark. Derved stiller den jo så evt. børn dårligere, da der i de fleste tilfælde først udbetales arv når begge forældre er væk. Desuden er der ingen arveafgift til staten:) Vi har betalt 2500 sek for testamentet, der ikke skal tinglyses blot underskrives af to vitterlighedsvidner. I principppet kan det blot kopieres af andre hvis altså setuppet er til at overføre. Vi har ingen særbørn eller andre kunstige konstellationer....[/quote=moerke] I damark lavede jeg vores eget og fik det tinglyst, det er noget billigere og ligeså godt som hos en advokat. Du skriver at man ikke behøver at tinglyse det, det kan man også nøjes med i dk. Det stiller dog den udfordring at der ved dødsfald kan opstå tvist om hvorvidt testamentet er ægte. Eller måske er de to vitterlighedsvidner forsvundet eller.. Ja der kan ske så meget. Ved at tinglyse testamentet kommer det automatisk frem ved dødsfald. Så det er værd at overveje. Kender du eller andre til den instans der er pendant til den danske skifteret? Er der også her et særligt papir man skal skrive testamentet på? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Guest Trine Anmeld indhold Besvaret September 4, 2006 Nej, jeg kender ikke noget til svensk retssystem ellers. Vi valgte at få advokat på fordi vi ikke kender noget til svensk lovsprog eller arvelov, og ville sikre os det var udfærdiget korrekt. I tilfælde af dødsfald er jeg sikker på 2500 sek er givet godt ud. Jeg tror slet ikke man tinglyser testamenter i Sverige, vi har advokaten og hans sekretær på som vitterlighedsvidner, så det bliver nok svært at argumentere for testamentet er ugyldigt... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret September 4, 2006 Nej' date= jeg kender ikke noget til svensk retssystem ellers. Vi valgte at få advokat på fordi vi ikke kender noget til svensk lovsprog eller arvelov, og ville sikre os det var udfærdiget korrekt. I tilfælde af dødsfald er jeg sikker på 2500 sek er givet godt ud. Jeg tror slet ikke man tinglyser testamenter i Sverige, vi har advokaten og hans sekretær på som vitterlighedsvidner, så det bliver nok svært at argumentere for testamentet er ugyldigt... Ja enig, det er ingen penge når man skal sikre hinanden. Er det en advokat du kan anbefale? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Anbefaling af svensk advokat til testamente Ja enig' date=' det er ingen penge når man skal sikre hinanden. Er det en advokat du kan anbefale?[/quote'] Jeg prøver lige at genoplive denne tråd, da vi skal have skrevet testamente. Vi har lavet et og tinglyst i DK, men det regner vi ikke med gælder her ..... og sikres det skal vi jo. Både anbefalinger og det modsatte modtages med tak. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Mohlin 11 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Bankerna brukar kunna hjälpa till också. Kolla med dem, jag har ingensomhelst aning om priserna, dock. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
nielsen.se 10 Anmeld indhold Besvaret July 31, 2007 Jeg prøver lige at genoplive denne tråd, da vi skal have skrevet testamente. Vi har lavet et og tinglyst i DK, men det regner vi ikke med gælder her ..... og sikres det skal vi jo. Både anbefalinger og det modsatte modtages med tak. Skriv under på dette dokument, gem det der hjemme og gem det i bankboksen og hos nogen du stoler på. Måske nogen der ikke er nævnt i testamentet. En advokat gør nøjagtigt det samme. Et testamente skal ikke nødvendigvis skrives i _lovsprog_ eller andet. Et testamente skal reflektere jeres vilje. Men i kan aldrig undgå at jeres hovedarvinger (bröstarvinger) får deres efter loven fastsatte andel. Med dette vedhæftede dokument, bliver den efterlevende boende i den eventuelle faste ejendom indtil denne dør. Ydermere er der særeje på det der efterlades. Så er datteren gift med en sjuft, får denne sjuft ikke noget. Sådan, 2500 SEK sparet...[ATTACH]1446[/ATTACH] Jeg skrev til en advokat lagerlöf i malmö i april, de svarede først da jeg rykkede kraftigt og spurgte hvorfor de har en hjemmeside og email når de ikke svarer på emails. Svaret kom i torsdags. Altså 4 måneder senere... Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Jette 10 Anmeld indhold Besvaret August 23, 2007 Skriv under på dette dokument, gem det der hjemme og gem det i bankboksen og hos nogen du stoler på. Måske nogen der ikke er nævnt i testamentet. En advokat gør nøjagtigt det samme. Et testamente skal ikke nødvendigvis skrives i _lovsprog_ eller andet. Et testamente skal reflektere jeres vilje. Men i kan aldrig undgå at jeres hovedarvinger (bröstarvinger) får deres efter loven fastsatte andel. Med dette vedhæftede dokument, bliver den efterlevende boende i den eventuelle faste ejendom indtil denne dør. Ydermere er der særeje på det der efterlades. Så er datteren gift med en sjuft, får denne sjuft ikke noget. Sådan, 2500 SEK sparet...[ATTACH]1446[/ATTACH] Jeg skrev til en advokat lagerlöf i malmö i april, de svarede først da jeg rykkede kraftigt og spurgte hvorfor de har en hjemmeside og email når de ikke svarer på emails. Svaret kom i torsdags. Altså 4 måneder senere... Tusind tak for dit svar. Det var dejligt. Jeg har i mellemtiden haft fat i tingbogskontoret (tror jeg det hed) og de svarer, at testamente fra Danmark gælder i Norden, så vi behøver ikke lave et nyt. Så langt så godt. Men jeg tror nu alligevel det er et hit at tilføje med det dokument du har vedhæftet i forhold til at kunne blive boende. Vi har i forvejen særeje pga. særbarn. Det er så vigtigt at have disse ting i orden, synes vi, så man ikke skal bekymre sig om det, hvis man sku' falde om før forventet - da vi har lånt over 50 år, skulle jeg gerne være gældfri de sidste 10 år af mit liv :D Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
Paul 26 Anmeld indhold Besvaret December 18, 2008 *bump* Er der nogen som ved hvad skifteretten hedder på svensk? Skifteretten er den instans som realiserer et dødsbo. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
LotteB 10 Anmeld indhold Besvaret December 19, 2008 *bump* Er der nogen som ved hvad skifteretten hedder på svensk? Skifteretten er den instans som realiserer et dødsbo. Jeg ville mene, at det er "tingsrätten" der står for opgørelse af dødsboer. Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
KGB 10 Anmeld indhold Besvaret February 5, 2009 Nogen der kan anbefale en god advokat i malmø til at lave sådan et dokument? Så vidt jeg kan forstå og har læst mig til skal der enten laves et testamente eller en begunstigelse for at ens sambo kan have ret til ejendom og gruppelivs udbetaling..? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites
hpn 10 Anmeld indhold Besvaret May 19, 2012 Gammel tråd hives frem for at stille nyt spörgsmål: Hvis et svenskt testamente ikke skal registreres nogen steder, hvordan kan man så väre sikker på, at viljen bliver efterlevet? Citér Del dette indlæg Link til indlæg Del på andre sites